Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Har druckit Grandis 1999 ett par gånger och haft med den på 2-3 provningar. Har uppfattat en ganska stor flaskvaria tion (även med min egen variation tagen i åtanke). Och det är just hur levande frukten och intensiteten har varit som har skillt sig åt markant. Pendlat mellan 84 och 89 poäng.

I övrigt verkar det ha varit väldigt roliga viner! Bra med mycket Loire! Men det är väl en region som ligger @vininfo.nu nära om hjärtat om jag inte minns fel :)
Visst är det så. @vininfo.nu gillar ju Loire lite extra mycket. Jag tycker också det är helt rätt att trotsa läroplanen om det annars innebär att utesluta såpass intressanta viner. Men det är ju olika hur man resonerar. Det viktigaste är att man brinner för det man lär ut tycker jag.

Kan tänka mig att Grandis varierar ganska rejält mellan olika flaskor. Denna var klart lite trött.
 

vininfo.nu

Medlem
Fyra Loire-viner på en 1-betygskurs?! Det är ungefär fyra gånger mer än "grundupplägget", som väl bara innehåller en Sauvignon Blanc från övre Loire, och så vitt jag kan minnas ingen Chenin Blanc.

Munskänkarna Göteborg följer för det första inte kursplanen från "STHLM" så som den ligger... Exempelvis så kör vi Loire och Bordeaux som ett kurstillfälle. Bara detta gör att vi inte jämför druvor/viner såsom läroplanen. Att inte ha med dom två - i min mening - mest kvalitativa druvorna i Loire, dvs Cabernet Franc (också den mest odlade arealmässigt) och Chenin Blanc är inte schysst mot eleverna om man vill att dom skall få bild av Loiredalen.

Dessutom så står det så här i läroplanen:
"Upplägget av provningarna skall ses som en orientering mot de viner som är centrala enligt läroplanen. Förslagen behöver inte följas strikt utan kursledaren har rätt att modifiera och komplettera enligt egna erfarenheter och önskemål. Kursledaren kan således göra de förändringar han/hon önskar, t.ex. omdisponeringar eller tillägg av kurstillfällen. "
 

tobbe81

Medlem
Igår var jag ledig så jag passade på att bjuda över kockkollegan på torsdagsmys
Champangen var mogen med trevliga oxiderade toner utav citrus bröd och jäst och små härliga bubblor.
10702061_10154612887000008_5654009209368610068_n.jpg

chateauneufdupape var stilltypiskt som sig bör och helt perfekt med härliga bitande tanniner och massa rödabär
10408665_10154613065570008_6321600333333243436_n.jpg
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Munskänkarna Göteborg följer för det första inte kursplanen från "STHLM" så som den ligger...
Kursplanen kommer då inte från Stockholm. De flesta som sitter i olika kommittéer brukar ju komma från munskänksföreningar på landsbygden, sådana föreningar där man alltid har skopan runt halsen på provningarna och i praktiken måste bli invald på Rotary-manér. :) Sedan tycker jag i och för sig att UKOM gör ett bra jobb, eftersom kurserna är Munskänkarnas styrka. (Jag är lite mindre positiv till PRKOMs idéer med "Folkets val" och samarbete med/ställa upp som gratisarbetskraft för Allt om vin och Mölstad, och har inte hört en enda aktiv i Stockholm som har något positivt att säga om detta.)
Stockholmssektionen kör med små förändringar i 1-betygskursen, och det gjorde vi även i Bryssel där jag tidigare var utbildningsansvarig, men tydligen inte så stora förändringar som ni gjort.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kursplanen kommer då inte från Stockholm. De flesta som sitter i olika kommittéer brukar ju komma från munskänksföreningar på landsbygden, sådana föreningar där man alltid har skopan runt halsen på provningarna och i praktiken måste bli invald på Rotary-manér. :) Sedan tycker jag i och för sig att UKOM gör ett bra jobb, eftersom kurserna är Munskänkarnas styrka. (Jag är lite mindre positiv till PRKOMs idéer med "Folkets val" och samarbete med/ställa upp som gratisarbetskraft för Allt om vin och Mölstad, och har inte hört en enda aktiv i Stockholm som har något positivt att säga om detta.)
Stockholmssektionen kör med små förändringar i 1-betygskursen, och det gjorde vi även i Bryssel där jag tidigare var utbildningsansvarig, men tydligen inte så stora förändringar som ni gjort.
Vi kanske ska skapa en regelrätt munskänkartråd där vi kan diskutera vidare? ;)

Skämt åsido. Oavsett vad så gillar jag upplägget att framhäva CB och CF från Loire istället för att fokusera ännu mer på SB och Muscadet (och även att ge Loire mer utrymme totalt känns rätt). Det är bara att titta på utbudet på SB för att förstå varför det är relevant att uppmärksamma dessa viner lite extra.

Bordeaux är dock en viktigare region på många vis, men också en region de flesta har lite koll på.
 

Vino fino

Medlem
Kursplanen kommer då inte från Stockholm. De flesta som sitter i olika kommittéer brukar ju komma från munskänksföreningar på landsbygden, sådana föreningar där man alltid har skopan runt halsen på provningarna och i praktiken måste bli invald på Rotary-manér. :) Sedan tycker jag i och för sig att UKOM gör ett bra jobb, eftersom kurserna är Munskänkarnas styrka. (Jag är lite mindre positiv till PRKOMs idéer med "Folkets val" och samarbete med/ställa upp som gratisarbetskraft för Allt om vin och Mölstad, och har inte hört en enda aktiv i Stockholm som har något positivt att säga om detta.)
Stockholmssektionen kör med små förändringar i 1-betygskursen, och det gjorde vi även i Bryssel där jag tidigare var utbildningsansvarig, men tydligen inte så stora förändringar som ni gjort.
Finns Munskänkarna i Bryssel? Det var som attan.
 

Larseman

Medlem
Inget snack, Nebbiolo är aldrig fel...

WP_20140919_19_58_42_Pro.jpg


2010 La Spinetta (Rivetti) Langhe Nebbiolo
Vildhallon, nypon, rosor, läder och en gnutta aceton i doften. Vill aldrig sluta sniffa :D. Stram så klart, men med ganska fina korn, balanserad av rejäla syror som lockar fram saliven från tungroten. Nypon och hallon i smaken som räcker länge, länge. Kräver mat för att komma till sin rätt, funkade utmärkt till älgfärsbiffar med kantarellsås. Även frugan som kan vara lite skeptisk till Nebbiolo, gillade vinet skarpt. Jag ger det utan tvekan 90p :)
 

ChristianB

DipWSET
Va trevligt! Har ni några besök inplanerade i CdN, eller siktar ni på de öppna dörrarna med vintunnor utanför (riskfullt)?
Tveksamt om ens soporna har öppna dörrar mitt i skörden?
Vi har för det mesta vandrat runt och spanat av läget i byarna innan vi bestämt oss för vad som är intressant. Jag har de "stora" namnen i huvudet på de flesta platserna men efter några besök i butiker och vingårdar så insåg vi rätt snabbt att Grand Cru-vinerna ligger utanför vår budget den här gången. Vi ägnar rätt mycket tid åt att titta på vingårdarna som att prova vin och köpa vin. ;) Det är mycket att förklara för två föräldrar som inte har så stor erfarenhet av det praktiska bakom vinet.

Det är lite 50/50 av vilka som är öppna faktiskt. Ska man vara ärlig så är Alsace betydligt mer turistvänligt än vad vi sett av Bourgogne så här långt, med mer "öppna armar"-mentalitet och mindre komplex. :p En liten firma som vi besökte i Puligny-Montrachet var rakt av otrevlig... Emellertid är det många nya namn när man är van vid det vanliga SB-utbudet. Idag besökte vi bl a en producent som hette Patrick Leclerc, helt nytt namn för mig, men med fantastiskt bemötande och provning av åtta viner innan vi köpte en del av dem. :)

För att nämna något i trådens huvudsyfte så dricker vi ikväll en Aloxe-Corton "Les Affouages" 2012, bra village-vin med alla de drag som man kan förvänta sig av ett vin därifrån, men kanske utan djupet som man hittar i en 1er Cru eller Grand Cru. :)
 

Carlsson

Medlem
Louis Roederer brut premier. Druckit 6 flaskor under 2 veckors tid som legat från 1-2 år i min farfars källare. Smått besviken på flaskorna. En gång i tiden var den full av röda äpplen och citrus och den där underbara gräddiga tonen som jag föll för. Nu är den mer endimensionell med rejält med citrus, bröd ( lite rostat ) och mineral. Slinker ner gör den ju fortfarande.
 

Skrutt

Medlem
Små partierfavoriten 2012 Les Galichets Domaine Breton (3 st kvar i skrivande stund) kallar jag så för att flera recensenter framhåller den. Jag var skeptiskt först för att jag hittills tycker att cabernet francs rödbärighet, ypperligt beskriven av @Matlen som lingonris och av SB kanhända som "mycket fruktig", är för tutitnuttigt för min smak. Det stämde även här, fastän jag också tyckte att både doften och smaken hade en attraktiv sval mintighet och tillräckligt smakdjup, och på det hela taget var det mycket behagligt, typ 87-88 poäng.

Hade nog funkat fint med en rosépepprig gryta men vi var för trötta för att fixa riktig mat.
 

merlotsmile

Medlem
image.jpg


2007 Château Gloria,
St Julien. Choklad, läder, kryddor, lite mynta, mörka bär, örter, integrerade fat, bra syra, härligt mjuka tanniner. Gillade mycket och jag har fyra flaskor kvar!!! 91 p typ.

1998 Château Gazin Pomerol. Kändes lite korkad fast ändå inte. Någon slags murkig källare fast egentligen inte dålig. Blev inte riktigt klok på vinet. Lite tunnt och inte så mycket frukt. Skulle absolut inte ge det 90 p som det fått i CT. Var så konfunderad så jag coravinade ut lite ur den andra flaskan vi hade hemma ... men den smakade likadant ... så den var nog inte korkad. Det kändes heller inte som att den tappat allt och gått över gränsen. Den var bara skum. Men kan Bordeauxer vara sådär "källaraktiga" ibland? Är det en feature eller fail?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kändes lite korkad fast ändå inte. Någon slags murkig källare fast egentligen inte dålig
Tycker man stöter på detta fenomen ibland. Uppenbar kork känner man igen från flera mils avstånd, men så är det de där "smygkorkarna" som mer är en liten antydan som ofta kommer och går dessutom. Huruvida det är kork eller om det är en murken träton som påminner om kork, har jag ingen aning om, men vid minsta misstanke så är upplevelsen förstörd ändå.

Bättre att fälla flitigt än att dricka tveksamt vin! :)
 
Senaste månaden så har det blivit lite gott och blandat.

Gåslever på crostini med torkad aprikos och timjan. 2010 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese
image.jpg image.jpg
Doft: Ananas, tropiska frukter, petroleum
Smak: På gränsen till för sött, men en aning syra som hjälper till. Funkade riktigt bra till gåslevern.

Från provningar m.m.
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
Där vinet som stod ut var 2004 J.J Prüm Graacher Himmelreich Spätlese
Doft: Citron, mineral, äpple
Smak: En aning sött. Lite honung, äpple, aprikos?
 

Vino fino

Medlem
Häromdagen provade @Matlen Ambrosia från Trapiche, en av tre rena Malbec:er i deras s.k. Terroir-serie. Jag köpte alla tre och beslöt mig för att börja med Orellana de Escobar som odlas på 990 meters höjd i La Consulta. (Ambrosia växer på 1300 möh i Tupungato).

Jag har besökt Trapiche och inte varit så där överväldigad över vare sig firma eller produkter genom åren. Men efter en provning av Catenas toppviner i somras tyckte jag det var dags att ge Trapiche en chans med sin Terroir-serie. Här pratar vi förstås vinodling på steroider: fäblessen för att krypa uppåt i höjd med extremt många soltimmar (Mendoza är tekniskt sett en öken men smältvattnet håller dalen grön) i kombination med svinkalla nätter. Lägg på maximerad "hang time" och ganska robusta ingrepp från vinmakaren. Långt ifrån de minimalisttrender som man ser på andra håll...

Som referens öppnade vi en du Retout 2008. Har tjatat om slottet förut. 2008 tycker jag ju ger mycket valuta i Bdx. Det är en årgång med lite svalare frukt i klassisk stil (för den som gillar det) och inte kostar som '00, '05, '09, eller '10.

Lägg märke till flaskstorleken: Trapiche kör penisförlängare och ser ut (och väger) som en magnum jämfört med Bdx'en.

2010 Trapiche Finca Orellana de Escobar
Djup blålila. Typisk Malbec-snok med violer, rosor och mörk frukt. I munnen kommer sötman som lite av en chock, ett fylligt, fett vin med en halv lastbil full av frukt; plommon, björnbär, samt söt restsötma och/eller alkohol. Det finns också en fikonton som gör att hela baletten drar åt ung Vintage Port. Alkoholen är under de första klunkarna nästan överväldigande men jag domnar efter en stund... Bra slut med ganska hög syra och höga frukttoner.

Om man ska säga något positivt så har Trapiche övergivit de värsta malo-excesserna och vinerna verkar nu smaka mindre grädde och syran verkar mer intakt. Däremot skriker detta av en vinmakare som pressat ut hängtiden. Den där fikontonen och alkoholen gör att det blir lite övermäktigt. Bra vin, utan tvekan, men inte riktigt min favoritstil av Malbec. Det skall sägas att det skärpte till sig när det ställdes inför prima kött av kossa (som sig bör när vi pratar argentinsk Malbec). Annars hade det varit svårt att dricka mer än två glas. 90p. Tror inte den vinner på lagring längre än något år.

2008 Chateau du Retout

Bra, parfymerad doft, ganska mycket Petit Verdot i början, men sen vecklar Cab&Mer ut sig och det blir Vänstra Banken för hela slanten. Fin syra, fint röd frukt, i bakgrunden lite dammig Cab med het jord och svala svartvinbär. En av orsakerna till att jag håller du Retout så högt är att man verkligen känner druvkomponenterna: det finns en nyansrikedom med inhopp från alla spelare i laget. Detta vin ska nog ligga till sig en stund till och kommer att bli ännu bättre. 89p

trap.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Häromdagen provade @Matlen Ambrosia från Trapiche, en av tre rena Malbec:er i deras s.k. Terroir-serie. Jag köpte alla tre och beslöt mig för att börja med Orellana de Escobar som odlas på 990 meters höjd i La Consulta. (Ambrosia växer på 1300 möh i Tupungato).

Jag har besökt Trapiche och inte varit så där överväldigad över vare sig firma eller produkter genom åren. Men efter en provning av Catenas toppviner i somras tyckte jag det var dags att ge Trapiche en chans med sin Terroir-serie. Här pratar vi förstås vinodling på steroider: fäblessen för att krypa uppåt i höjd med extremt många soltimmar (Mendoza är tekniskt sett en öken men smältvattnet håller dalen grön) i kombination med svinkalla nätter. Lägg på maximerad "hang time" och ganska robusta ingrepp från vinmakaren. Långt ifrån de minimalisttrender som man ser på andra håll...

Som referens öppnade vi en du Retout 2008. Har tjatat om slottet förut. 2008 tycker jag ju ger mycket valuta i Bdx. Det är en årgång med lite svalare frukt i klassisk stil (för den som gillar det) och inte kostar som '00, '05, '09, eller '10.

Lägg märke till flaskstorleken: Trapiche kör penisförlängare och ser ut (och väger) som en magnum jämfört med Bdx'en.

2010 Trapiche Finca Orellana de Escobar
Djup blålila. Typisk Malbec-snok med violer, rosor och mörk frukt. I munnen kommer sötman som lite av en chock, ett fylligt, fett vin med en halv lastbil full av frukt; plommon, björnbär, samt söt restsötma och/eller alkohol. Det finns också en fikonton som gör att hela baletten drar åt ung Vintage Port. Alkoholen är under de första klunkarna nästan överväldigande men jag domnar efter en stund... Bra slut med ganska hög syra och höga frukttoner.

Om man ska säga något positivt så har Trapiche övergivit de värsta malo-excesserna och vinerna verkar nu smaka mindre grädde och syran verkar mer intakt. Däremot skriker detta av en vinmakare som pressat ut hängtiden. Den där fikontonen och alkoholen gör att det blir lite övermäktigt. Bra vin, utan tvekan, men inte riktigt min favoritstil av Malbec. Det skall sägas att det skärpte till sig när det ställdes inför prima kött av kossa (som sig bör när vi pratar argentinsk Malbec). Annars hade det varit svårt att dricka mer än två glas. 90p. Tror inte den vinner på lagring längre än något år.

2008 Chateau du Retout

Bra, parfymerad doft, ganska mycket Petit Verdot i början, men sen vecklar Cab&Mer ut sig och det blir Vänstra Banken för hela slanten. Fin syra, fint röd frukt, i bakgrunden lite dammig Cab med het jord och svala svartvinbär. En av orsakerna till att jag håller du Retout så högt är att man verkligen känner druvkomponenterna: det finns en nyansrikedom med inhopp från alla spelare i laget. Detta vin ska nog ligga till sig en stund till och kommer att bli ännu bättre. 89p

Visa bifogad bild 2238
Intressant! Ska bli kul att läsa dina åsikter om Ambrosian när det är dags. Steroidviner verkar de vara alla tre. Men som du skriver, det är mycket mindre mjölksyra i dessa än vad som brukar vara vanligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två trevlig viner provsmakades igår och dricks lite mer ingående just nu...

image.jpg


2012 Gérard Bertrand Coteaux du Languedoc La Clape Château l'Hospitalet La Reserve

Trevligt och relativt lättfotat för att ha sitt ursprung i södra Frankrike. Svarta oliver, kryddor (peppar, timjan), björnbär, vinbär och hallon. Sköna vibbar med viss komplexitet där det lurar lite blod, kött och mörk sten i bakgrunden. Medelfyllig kropp med schysst syra och rimlig intensitet. Inget märkvärdigt men lättdrucket och välbalanserat med snälla men noterbara tanniner. Ett vin att dricka och njuta av i stora klunkar nu. 88p

Fick det blint och landade i södra Frankrike utan tvekan. Just Languedoc fanns med som ett alternativ men min gissning föll på Bandol, trots att jag hittade mycket som talade för Syrah. Hyfsat nära i alla fall. :)

2011 Rust en Vrede Cabernet Sauvignon

Stramt, välbalanserat och nyanserat i klassisk men återhållen sydafrikansk stil. Näsan möter toner av röd paprika och vägdamm direkt samt tydliga fattoner som bidrar med ceder, mörk choklad, tobak och läder. Frukten är mörk och svårdefinierad men drar nog åt svarta vinbär, mörka körsbär och plommon. Lite skitig funk som ger komplexitet hittas snyggt inbakat i bakgrunden (tjära, jord och rödkål). I munnen känns det heltorrt och intensivt med väl integrerad alkohol i en fyllig kropp samt riktigt bra längd som vägrar släppa taget i den blyertsstinna eftersmaken. 90p

Svingott vin! Gillar det skarpt. Just längden och intensiteten är klart utmärkande drag. Riktigt läskande syror dessutom. Klockrent vin för de som uppskattar seriösa Bordeaux-blends från Sydafrika. Ping @mnor
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Senaste månaden så har det blivit lite gott och blandat.

Gåslever på crostini med torkad aprikos och timjan. 2010 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese
Visa bifogad bild 2228 Visa bifogad bild 2229
Doft: Ananas, tropiska frukter, petroleum
Smak: På gränsen till för sött, men en aning syra som hjälper till. Funkade riktigt bra till gåslevern.

Från provningar m.m.
Visa bifogad bild 2230 Visa bifogad bild 2231 Visa bifogad bild 2232 Visa bifogad bild 2234 Visa bifogad bild 2233 Visa bifogad bild 2235 Visa bifogad bild 2236
Där vinet som stod ut var 2004 J.J Prüm Graacher Himmelreich Spätlese
Doft: Citron, mineral, äpple
Smak: En aning sött. Lite honung, äpple, aprikos?

Hur var Brewer-Clifton?
 

mnor

Medlem
NV Tsarine Cuvée Premium Brut
Doft: Äpple och päron
Smak: Knappt mogna röda äpplen och citron, som övergår till en kort bitter eftersmak av omogna gröna äpplen och sur lime .
Ingen champagne som jag skulle köpa.
 
Toppen