Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Keen

slan
Drack lite gammal Bdx på Grappe igår under ledning av Andreas Larsson. Förde inga vidare anteckningar, men detta var kvällens skörd:
1975 Ch. Montrose
1975 Ch. Mouton-Rothschild
1975 Ch. Grand-Puy-Lacoste (magnum)

1986 Ch. Cheval Blanc
1986 Ch. La Mission Haut-Brion
1986 Ch. Léoville-las-Cases

1989 Ch. Latour
1989 Vieux Ch. Certan
1989 Dom. de Chevalier

1990 Ch. Talbot
1990 Ch. Mouton-Rothschild
1990 Ch. La Mission Haut-Brion var defekt, så ersattes med 1983 Ch. Mouton-Rothschild

Tog inga anteckningar, men de som jag gillade bäst var Cheval Blanc, VCC och Latour. Men överlag höll alla viner sjukt bra klass. Fantastiskt goda och vitala.

Sen kastade fyra av oss i ett par bonusviner blint efteråt:

1990 Gaja Barolo Sperss
2008 Guigal La Landonne
2011 SQN Dark Blossoms (dock ej blint).

Guigal var ganska lättprickad som norra rhone, guigal och Lala.
Gajan gick två av oss ganska rejält bet på, både i land och år.
SQN öppnades mest för att kontrastera och för att försöka se "släktskapet" till Guigalen, då jag ville minnas att jag läst nånstans att Krankl haft dom som inspirationskälla när han började. Sjukt goda alla tre, om än väldigt olika till stilen.

Edit: Var även på Djuret förra veckan och drack en drös viner från Meursault. En drös är ingen underdrift, på sedvanligt Crespi-maner serverades det 12 viner (varav en på magnum) till 8 personer. Plus lite bubbel innan och marc efteråt.

Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack lite gammal Bdx på Grappe igår. Förde inga vidare anteckningar, men detta var kvällens skörd:
1975 Ch. Montrose

1986 Ch. Cheval Blanc

1989 Ch. Latour
1989 Vieux Ch. Certan
1989 Dom. de Chevalier

1990 Ch. Talbot
1990 Ch. La Mission Haut-Brion var defekt, så ersattes med 1983 Ch. Mouton-Rothschild

Tog inga anteckningar, men de som jag gillade bäst var Cheval Blanc, VCC och Latour. Men överlag höll alla viner sjukt bra klass. Fantastiskt goda och vitala.

Sen kastade vi i oss ett par bonusviner blint efteråt:

1990 Gaja Barolo Sperss
2008 Guigal La Landonne

SQN öppnades mest för att kontrastera och för att försöka se "släktskapet" till Guigalen, då jag ville minnas att jag läst nånstans att Krankl haft dom som inspirationskälla när han började. Sjukt goda alla tre, om än väldigt olika till stilen.

Edit: Var även på Djuret förra veckan och drack en drös viner från Meursault. En drös är ingen underdrift, på sedvanligt Crespi-maner serverades det 12 viner (varav en på magnum) till 8 personer. Plus lite bubbel innan och marc efteråt.

Känner mig lite mållös...

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite gammal Bdx på Grappe igår under ledning av Andreas Larsson. Förde inga vidare anteckningar, men detta var kvällens skörd:
1975 Ch. Montrose

1986 Ch. Cheval Blanc

1989 Ch. Latour
1989 Vieux Ch. Certan
1989 Dom. de Chevalier

1990 Ch. Talbot

1990 Gaja Barolo Sperss
2008 Guigal La Landonne

Så mycket kul viner utan anteckningar eller ens bilder. :eek: Inget för oss att gotta oss med. :mad: Vi får nöja oss med att enbart känna avundsjuka och bitterhet. :neej:

Verkar ha varit trevligt. :kyss:

...sa jag att mitt födelseår är 1975...?

Silenos

Medlem
Premiär för Domaine Comte Armand och deras paradvin Pommard 1er 'Clos des Epeneaux'. I årgång 2008 så smakar det utmärkt. Stramt, sträft och lite lagom jobbigt, som det sig bör av en ung Pommard. Men näppeligen utan charm. 2008;ornas höga fina syra kombinerat med en skön josighet. Det kan knappast kallas fruktigt, men det finns trots allt mer än struktur att hämta, kryddigt är det också. Ett kalasvin som säkert blir bättre och bättre med tid (en del skulle nog säga att all njutning finns i framtiden, det är ingen lätt match i nuläget).

chambertin

Medlem
Premiär för Domaine Comte Armand och deras paradvin Pommard 1er 'Clos des Epeneaux'. I årgång 2008 så smakar det utmärkt. Stramt, sträft och lite lagom jobbigt, som det sig bör av en ung Pommard. Men näppeligen utan charm. 2008;ornas höga fina syra kombinerat med en skön josighet. Det kan knappast kallas fruktigt, men det finns trots allt mer än struktur att hämta, kryddigt är det också. Ett kalasvin som säkert blir bättre och bättre med tid (en del skulle nog säga att all njutning finns i framtiden, det är ingen lätt match i nuläget).
Aah, vilken klassiker !
Har inte druckit detta sedan tidigt 90-tal men jag känner igen vad du beskriver.
Den som har tålamod skall belönas tror jag.

Silenos

Medlem
Aah, vilken klassiker !
Har inte druckit detta sedan tidigt 90-tal men jag känner igen vad du beskriver.
Den som har tålamod skall belönas tror jag.

Godbiten är att Pommard troligvis är den otrendigaste appelationen i hela Bourgogne. Det är bra för priserna. Jag tror jag fyller på och hoppas du har rätt i det där med tålamod.

Gurto

Medlem
1975 Ch. Montrose

1986 Ch. Cheval Blanc

1989 Ch. Latour
1989 Vieux Ch. Certan
1989 Dom. de Chevalier

1990 Ch. Talbot

1990 Gaja Barolo Sperss
2008 Guigal La Landonne

Jag...vill...också...ha
Avundsjuk, jag? Neeej då ;)

Bearman

a´lea iacta est iterum
2012 Domaine Pierre Usseglio Côtes du Rhône

Då var det dags att prova ett vin från Cavistes senaste släpp (CAV0033). En södra Rhone blandning bestående av i huvudsakligen Grenache (80% grenache, 15% mourvèdre och 5% cinsault).

Jag är en #Grenaschelover av rang och detta vin överraskar med toner av röda frukter, söta hallon, inslag av lakrits, körsbär, rundar av med kryddton och lite mineraltoner. Vinet har fyllig eftersmak och kan drickas idag, men kan lagras och kommer att bli mycket bättre av några år i källaren.

Betyg: vinet har högt QPR. 89p, vilket är högt för att vara en ”enkel” CdR. Skall bli kul att prova deras Ch9dp i samma släpp. Men jag tror att jag väntar med dessa flaskor några år.

#Grenaschelover

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och frugan besökte Barrique Wine Bar igår. Provade en hel del vin och åt lite enklare rätter till detta (chark, ost, lite kött och lite sött). Det nya bolaget Göteborgs Vinhus har nu startat upp lite försiktigt vilket innebär att Barrique har fått större fokus än någonsin kring aktiviteter för vinnördar, såsom provningar, beställning av vin på plats (det som finns att prova) och en hel del vin på glas till förhållandevis bra priser. Det är dock långtifrån klart, mycket har ännu inte sjösatts. Vi får helt enkelt följa utvecklingen av detta samarbete och se var det landar. Intressant är det i alla fall.

Gårdagens viner...

image.jpg

2006 Merryvale Cabernet Sauvignon Napa Valley
(Enbart ett glas utan anteckningar)
Ganska typisk och småbumlig Napa-Cab. Svarta vinbär, blåbär och plommon på en bädd av ceder, tobak, choklad och blyerts. Balanserad och stor i munnen med vital och len frukt samt bra längd. Saknar möjligen det lilla extra, men gott var det utan tvekan, men inte direkt bra QPR. 90p

2003 Pasanau Priorat Finca La Planeta
Tog in en helflaska och fick även prova 07:an som referens, vilket var klart trevligt att få göra som en liten bonus. Moget med höstlöv, torkade körsbär, plommon och lite nagellack på toppen (VA). Lite dill tittar fram också, men även en del blyerts och varm jord. Megaintensivt i munnen med bra syra och tannin. Fylligt, muskulöst och fullkomligt underbart. Perfekt drickfas, helt utan trötthet. Det var bara att njuta och drömma sig långt bort från höstens tristess. I jämförelse med 07:an så upplevde vi gamlingen mer balanserad och komplex med mindre frukt. 93p

2011 Weinrieder Riesling Beerenauslese Bockgärten
(Enbart ett glas)
Trevlig och lagom söt Riesling helt utan petroleum. Frisk frukt med gröna äpplen, citrus, honung och persika. Bra intensitet men relativt okomplex. Serverades till lite sorbet smaksatt med hallon och lakrits. Smakade mumma ihop. Riktigt bra totalt. Vinet får 87p

Vino fino

Medlem
En sån vacker höstdag förtjänade en lunch i samma stil. När det blir friskt och kallt ute blir jag alltid sugen på Champagne. Och jag har ännu inte träffat den dam som gnällt över det jag bjöd på idag. Då kan man till och med servera vodka till lunch utan protester.

Robert Moncuit är en favoritskumpa som jag tycker är mycket prisvärd. Just när det skall vara knipskarp profil som bryter av tydliga, rena smaker är Le Mesnil, enligt min åsikt, oslagbart. Inte förstavalet till sammansatta såser eller så, men när det bara är hav, fet mjölksyra och och svavlig rå lök så kommer byn till sin rätt. Kombinationen var lika god som alltid... kan varmt rekommenderas. Blåser liv i den tröttaste själ.

IMG_6883.JPG

Sörplarn

Medlem
Jahopp, var länge sen man hade en så kallad mys-lördag med lite port vin, måste erkänna att man gör det alldeles för sällan.
Skall sörpla hela dagen och bara njuta av lugnet att både tant och unge är bortresta denna lördag, skönt.

Rubin röd färg, russin-körsbär, torkat och smått söt-stark börjar det med, får se hur det utvecklas under kvällen.

2.jpg

Sörplarn

Medlem
En sån vacker höstdag förtjänade en lunch i samma stil. När det blir friskt och kallt ute blir jag alltid sugen på Champagne. Och jag har ännu inte träffat den dam som gnällt över det jag bjöd på idag. Då kan man till och med servera vodka till lunch utan protester.

Robert Moncuit är en favoritskumpa som jag tycker är mycket prisvärd. Just när det skall vara knipskarp profil som bryter av tydliga, rena smaker är Le Mesnil, enligt min åsikt, oslagbart. Inte förstavalet till sammansatta såser eller så, men när det bara är hav, fet mjölksyra och och svavlig rå lök så kommer byn till sin rätt. Kombinationen var lika god som alltid... kan varmt rekommenderas. Blåser liv i den tröttaste själ.

Visa bifogad bild 2409

Vodkan då inga smak noter på den herr Vino Sprito? ;)

Gurto

Medlem
Famille Perrin Gigondas la Gille 2010 (cassoulet med confiterade anklår, lammkorv, sidfläsk och karrékotletter)

Ur minnet:
Doft: Körsbär, hallon, fat, torkade örter, lakrits, lite köttighet.
Smak: Medelfyllig med ganska klar, ljus fruktighet med fin fräschör och lite murrigare fatiga och kryddiga inslag i bakgrunden.

Gott och välgjort men lämnar inte några väldiga bestående intryck. Till skillnad från @Bearman är jag inte riktigt en grenachelover - tycker nog ofta att grenachedominerade viner kan vara lite anonyma. Det liksom bara slinker ner och smakar gott men är inte något mer än så. 86p

Gick bra till maten också.

mnor

Medlem
Jacques Selosse brut Initiale (deg 3:e maj 2011)
Oxiderad doft (sherry) och av mogna röda äpplen.
Smak av bokna röda äpplen, toner av sherry, toner av syrlig mandarin och citron
Tycker som vanligt att det är förbannat gott, älskar den något lätt oxiderade stilen. Satt och njöt stora delar av middagen. Lång eftersmak!

2001 Domaine de Trévallon
Doft av stall, läder och röda vinbär
Tydligt smak av röda vinbär, inslag av svarta vinbär, tobak och läder
Ett mycket bra kvalitativt vin som kommer att vinna på ytterliggare lagring (finns rikligt med tanniner och syra). Riktigt lång eftersmak av röda vinbär. Personligen saknade jag dock den bombastiska frukten som jag alltid önskar att hitta i viner.

jocke

Medlem
Helgens champagne gick i Roger Bruns tecken. En 1992 och en gammal Grande Reserve. 1992 var full av ek, smörkola, lite brödig och väldigt nötig. Väldigt komplex. Den är definitivt på sin topp nu och jag uppskattade den så här mkt :D . Frun hade en negativ upplevelse då hon tyckte det var för mkt ek och att den var väldigt nötig. Tror även att jordigheten upplevdes som störande. Smaken är ju som baken. Så det blev nästan hela flaskan till mig :). Grande Reserve hade tyvärr passerat sin top. Här dominerades jordigheten och då mer mot det gamla jordkällaren där det finns en otäck unken lukt och smak. Tror den hade en hel del år bakom sig. Försöker kolla upp det för skoj skull.
Kommer snart besöka Roger Brun och då ska vi se vad han har att erbjuda i champagneväg. Vet dock att utbudet ska vara snållt (typ utsålt) men vi får se. Fick svaret på ett flertalet frågor med No problems. Vad det betyder vet jag inte men jag tolkat det positivt och då kommer det finnas La Pelle 2008 osv till mig. Hmmm vi får se om det stämmer
Brun 92 & Grande.jpg

Toppen