Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då tar jag bara med mig Ruché...:p
Kanske bäst jag höjer, dock utan att syna (ännu).
2 av 4 flaskor kommer du dreglandes avnjuta som en ... Hulk under utövande av Dunkaredags.
Övriga 2 flaskor gissar jag att du kommer dregla njutningslystet av.
Men, det är mer en gissning baserat på hur jag uppfattar dessa viner och din uppfattade preferensprofil.
Vi ser ju hur rätt det blir.

Klår du denna utmaning?

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske jag höjer, utan att syna:
2 av 4 flaskor kommer du dreglandes avnjuta som en ... Hulk under utövande av Dunkaredags.
Övriga 2 flaskor gissar jag att du kommer dregla njutningslystet av.
Men, det är mer en gissning baserat på hur jag uppfattar dessa viner och din uppfattade preferensprofil.
Vi ser ju hur rätt det blir.

Klår du det?
Nä, det klår jag mest sannolikt inte. Min förhoppning är att du vinner på rejäl knock out! Det är du som har behov av källarrensning, inte jag. Men visst kommer jag dra mitt strå till stacken, men mest med ungdom och entusiasm!

StefanAkiko

Nä, det klår jag mest sannolikt inte. Min förhoppning är att du vinner på rejäl knock out! Det är du som har behov av källarrensning, inte jag. Men visst kommer jag dra mitt strå till stacken, men mest med ungdom och entusiasm!
Det blir nog bra, skall du se.
Det finns en hel del talangfylld ungdom att kontra med ifrån här!

Nu hör jag dock knappt vad jag tänker. Orkanbyarna ökar i styrka och det lever om, byggnaden kränger, fönsterrutorna knakar då det är Moder Natur som flexar sina muskler i det som kallas Tyfon #19 för i år i denna delen av världen, och årets starkaste supertyfon ur ett globalt perspektiv. Blir inte mckt sovet inatt pga alla ljud. Men gör mitt bästa.

Sign-off unitl tomorrow.

StefanAkiko

Hemmamiddag för att välkomna världens starkaste tyfonen för i år. Grymt god mat! Ok vin.

2007 Domaine Grand Veneur Lirac Clos de Sixte

2014-10-13 - I LIKE THIS WINE: 86 points
Quite likeable and DECENT red wine with Rhônish character and as mature and drinkable as it will ever get. Even if there is a plateau here, there is no up-hill for keepers. At least not seen in our crystal ball.

Taste is M-bodied with small tannins and M++ acids. Fruit balancing everything well. Not much personality here, but a DECENT red wine that we are not searching more btls from. Ever again.

If this is the best they can do in a great vintage, why would they be interesting to anyone? Of course, all of us make face-plants from time to time. But if you know you made a face-plant, why don't you apologize by adjusting the offering price?

Said by a quality-oriented person who couldn't care less for labels.

This Clos Sixte may be 'whatever' but this wine is not delivering neither value nor quality. Label from now on: on my never-to-buy-again list.

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Fick idag använda min senaste svamp skörd. Tillsammans med nötkött och potatis så körde jag en Faustino I gran reserva 2001.
Blivit lite mer intresserad av Rioja på senare dagar.
Vinet va gott och för 159kr så helt OK.
Sitter nu med mina två döttrar och trycker ost i mängder. Dock dricker dom mjölk och jag resterna av vinet.

Mattias Schyberg

Administratör
Fick idag använda min senaste svamp skörd. Tillsammans med nötkött och potatis så körde jag en Faustino I gran reserva 2001.
Blivit lite mer intresserad av Rioja på senare dagar.
Vinet va gott och för 159kr så helt OK.
Sitter nu med mina två döttrar och trycker ost i mängder. Dock dricker dom mjölk och jag resterna av vinet.
2001 Faustino 1 GR rockar. Låter riktigt smarrigt tillsammans med kött och svamp! Vill också vina!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2001 Faustino 1 GR rockar. Låter riktigt smarrigt tillsammans med kött och svamp! Vill också vina!
Smög ju in ett par i källaren efter att den diskuterats så flitigt här men har fortfarande inte kommit till skott att dricka någon... Hmm, får skärpa till mig och ploppa en...
Så jäkla mycket viner i kö för att drickas upp nu bara så jag hinner liksom inte med, dricker man en flaska trillar det ju in fem ny i den jäkla källaren...

Mattias Schyberg

Administratör
Smög ju in ett par i källaren efter att den diskuterats så flitigt här men har fortfarande inte kommit till skott att dricka någon... Hmm, får skärpa till mig och ploppa en...
Så jäkla mycket viner i kö för att drickas upp nu bara så jag hinner liksom inte med, dricker man en flaska trillar det ju in fem ny i den jäkla källaren...
Ja, det är inte många rapporter från dig i denna tråd. Jädrar vad vin du måste dricka för att komma i kapp nu när du snart blir landkrabba! ;)

Skumpagne

Skulle tippa att dom blir bra mycket bättre med lite extra år så no stress.

Per Stade

Lege artis
Självklart så var också jag tvungen att hänga med tåget när alla tyckte att
Faustino I gran Reserva var så fantastisk.
Jag blev djupt besviken, tunt, surt och snipigt vin som bäst passar till sås.

Skumpagne

Flask variation kanske?
Dock hade ja en skvätt i grytan.

Mattias Schyberg

Administratör
Fantastiskt är det nog inte många som har hävdat på forumet, men riktigt bra med tanke på pris, är många nog överens om. För egen del så gillar jag 00:an snäppet mer än 01:an. Lite kraftigare och mer traddig.

Just snipig och tunn låter för mig som en dålig flaska, jag gillar generellt lite bumligare viner. :)

Oskar Bladh

Medlem
Är det några av de mer kända champagnerna från 1996 som du tycker har problem med syra/frukt?

Skall faktiskt säga det otroliga nu, ingen kommer tro det är sant.

Under en middag i somras avnjöt jag en massa viner, ett toppklass vitt från Leroy och ett toppklass rött i Ornellaia. Till efterrätten dracks Dönnhoff Eiswein. Nu till champagnen, jag drack först Krug -96 och sedan Krug CdM -96. Var väldigt, väldigt nöjd med Krug -96, slog nog faktiskt det mesta jag druckit och då har jag druckit betydligt äldre champagner av bra årgångar från diverse champagnehus.

När jag kom till CdM:en så var besvikelsen stor, visst jag var ganska så påverkad av alkoholen vid tillfället, men den framföll fruktansvärt platt, tunn och mer som en lågklassig champagne. Givetvis hade jag väldig tur med den tidigare Krug -96an som förmodligen var grym, men jag tror faktiskt CdM:en var en av de som var ett misslyckande...

Skumpagne

Under en middag i somras avnjöt jag en massa viner, ett toppklass vitt från Leroy och ett toppklass rött i Ornellaia. Till efterrätten dracks Dönnhoff Eiswein. Nu till champagnen, jag drack först Krug -96 och sedan Krug CdM -96. Var väldigt, väldigt nöjd med Krug -96, slog nog faktiskt det mesta jag druckit och då har jag druckit betydligt äldre champagner av bra årgångar från diverse champagnehus.

När jag kom till CdM:en så var besvikelsen stor, visst jag var ganska så påverkad av alkoholen vid tillfället, men den framföll fruktansvärt platt, tunn och mer som en lågklassig champagne. Givetvis hade jag väldig tur med den tidigare Krug -96an som förmodligen var grym, men jag tror faktiskt CdM:en var en av de som var ett misslyckande...
Eller så dracks den ca 20 år för tidigt? :D

Trådskapare
A

Först av allt, en skön provning :) Är personligen förvånad att du tyckte CDM-96an var platt och tunn. Vass och syrlig, ja, men de jag druckit har alla haft frukt som balanserar upp syran.

Toppen