Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum

Epernay, Frankrike
Helgen blev mindre bra i champagnestecken. I fredags tog jag fram en Jacquesson 732 (bas 79 % 2004). Öppnade den, hällde upp. Allt såg bra ut. Luktade. Otroligt nöttig. Väldigt ovanlig doft för min del. Fin färg och mkt bubblor. Provade. Gick inte att dricka. Den blev väldigt otäck. Blev en Miller istället. Lördag: Tog fram den andra och sista 732. Hade även en backup, André Clout 2002. Skulle poppa 732. Slet som ett djur för att få upp korken, svetten lackade, kramp i fingrarna. Efter ett bra tag fick jag upp skiten. Detta bådar inte gott. Tyvärr samma nöttighet, tendens till källare, smaken otäck. Blev ledsen gubbe :(. Korkade upp 2002 istället. När jag drack den senast, drygt 2 år sedan, uppskattade jag den inte OCH det gjorde jag inte nu heller. Riktigt dålig för att vara en 2002 men jag drack upp den av ren surhet. Höll på att hämta upp en Cristal 2004 för att läka mina champagnesår men höll mig denna gång. Visa bifogad bild 2364
Det där är nån konstig variant av Clouet 2002, när vi ses kan vi dricka den riktiga!!
Grym otur med 732orna.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vafalls?! Labouré-Roi? Gick den att dricka?
En av de absolut sämsta negocianterna sedan ganska lång tid tillbaka.
"Billiga men dåliga" är väl ett omdöme som omgett deras viner sedan länge. Har blivit kvar i skräpträsket efter att flera andra négocianter lyft kvaliteten, i de flesta fall efter de fått nya ägare eller generationsskifte. Kör själv med totalbojkott av dem sedan deras storskaliga fusk uppmärksammades för några år sedan. Nu köptes de i och för sig av Jura-producenten Henri Maire i slutet av förra året (Decanter-artikel), så möjligen bör man ge dem en ny chans från och med årgången 2014 om man känner sig generös.

Gurto

Medlem
Le Clos d'un Jour, Un Jour, Cahors 2011 100% Malbec (lammstek med rotfruktspytt, rostad vitlökscreme och rödvinssås) Svartlila färg. Extremt tätt. Doftar svarta vinbär och mörk frukt, kaffe, örter, tobak och ceder. I munnen väldigt fylligt och fruktigt med svarta vinbär, mörk frukt, fat och kryddighet. Lite tight med liten omogen beska. Frisk syra och ordentligt med tanniner.

Ett muskelvin. Lite nya världen cab över det. Fruktigt dock inte syltigt. Fin struktur. Behöver lite mer tid för att öppna upp och mjukna lite. Gott (88p+) och passade bra till den rätt vitlöksgenerösa maten.

Last edited:
Trådskapare
A
Ja, även helblint så var det inga problem att hitta ursprung och gissa rätt på producent, årgång och region. Drack det ju även i fredags, men klart intressant att dricka vinet blint. Typiskt med peppar, chark och stall, men aningen bättre än sist. Känslan är att det blommar ut mer med en rejäl luftning (flaskan hade öppnats dagen innan)
Gjorde mig precis av med ett gäng 2005 och 2007 som låg och skräpade i källaren. Tog onödig plats helt enkelt

tobbe81

Medlem
Silkes len i smaken mycket blöta löv och rosendoft i smaken när den träffar gommen så smäller det till med tanniner skulle säga att det var i grevenstid pappa tog upp denna flaska från skåpet kändes lite som den var på nedgående inte alls så som man är van vid att en pomerol ska vara. Men endå en stor vinupplevelse 96P
10538604_10154675993250008_4154626637223316275_n.jpg

Silex

Medlem
Igår champagne Savart Calliope 2007. Ännu ung, men riktigt bra. Trevlig blandning av grönt och gult äpple, citrus och brödighet. Mycket mousse direkt i munnen och smaken kommer först efter en liten stund, men hänger kvar länge. Riktigt bra, och lovar att bli ännu bättre med lite mer tid.
Idag Foillard Fleurie 2009. Jag har ärligt talat inte druckit mycket Beaujoulais, för jag har inte gillat det mesta jag provat. Den här flaskan kan få mig att ändra inställning. Relativt mörk färg. Doft av hallon och mörka bär. Mycket drickvänligt, med lite lena tanniner och härlig frukt. Smaken har både röda och mörka bär, lakrits, och lång eftersmak. Riktigt bra.

Trådskapare
A
Igår champagne Savart Calliope 2007. Ännu ung, men riktigt bra. Trevlig blandning av grönt och gult äpple, citrus och brödighet. Mycket mousse direkt i munnen och smaken kommer först efter en liten stund, men hänger kvar länge. Riktigt bra, och lovar att bli ännu bättre med lite mer tid.
Idag Foillard Fleurie 2009. Jag har ärligt talat inte druckit mycket Beaujoulais, för jag har inte gillat det mesta jag provat. Den här flaskan kan få mig att ändra inställning. Relativt mörk färg. Doft av hallon och mörka bär. Mycket drickvänligt, med lite lena tanniner och härlig frukt. Smaken har både röda och mörka bär, lakrits, och lång eftersmak. Riktigt bra.

@Martin Berggren har levererat en hel del av vinerna som dricks denna helt. Savarten drack jag som sagt på midsommar, Fick bra kritik även från kräsna champagnerävar.

Foillard Fleurie 2009 slank ner i veckan. Blev ett gäng 2010 bara därför att :)

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
image.jpg
Wieninger Pinot Noir 2012

Ljus och hallonröd färg. Ung & återhållsam doft med röda vinbär och tydligt gröna drag av nyklippt, daggvått gräs. Smaken domineras av hög syra där frukten inte riktigt bryter igenom. Den frukt som mäktar med uppdraget lutar åt frysta hallon och tranbär.

Känns lite mitt-i-mellan, har varken elegansen och finessen från Bourgogne eller frukten från nya världen (kall CA, central otago etc). Helt korrekt vin men jag hade högre förväntningar. Blir det bättre med lite ålder kanske?

Livermore

Medlem
Dracks i onsdags förra veckans:
R-L Legras Saint-Vincent 1996
Alfred Gratien brut 1983
Duval-Leroy Femme de Champagne 1996

Förde inga noteringar utan bara njöt.
Kul att du gillade St. Vincent 1996. Tänker mer och mer att jag hade en defekt flaska när jag drack den för någon månad sen. Jag kände mest smak av skinkspad :(
Kanske ska prova igen, frågan är om jag vågar :nagelbitare:

CH

Medlem
Kul att du gillade St. Vincent 1996. Tänker mer och mer att jag hade en defekt flaska när jag drack den för någon månad sen. Jag kände mest smak av skinkspad :(
Kanske ska prova igen, frågan är om jag vågar :nagelbitare:

Har provat den några gånger både med gamla etiketten och som denna med den nya och alltid tyckte den har varit väldigt bra.
Den visade en väldigt bra mix av syra/frukt som jag annars upplever blir sämre och sämre på många 96or och hade alla drag man vill ha från en bdb.
Gissar att du fått en dålig flaska eller så har vi väldigt olika smak.

magnum

Epernay, Frankrike
Har provat den några gånger både med gamla etiketten och som denna med den nya och alltid tyckte den har varit väldigt bra.
Den visade en väldigt bra mix av syra/frukt som jag annars upplever blir sämre och sämre på många 96or och hade alla drag man vill ha från en bdb.
Gissar att du fått en dålig flaska eller så har vi väldigt olika smak.
Är det några av de mer kända champagnerna från 1996 som du tycker har problem med syra/frukt?

Last edited:

CH

Medlem
Är det några av de mer kända champagnerna från 1996 som du tycker blivit sämre?

Nej det är snarare de lite billigare 96orna som inte håller den klass man trodde 96 skulle göra. Stora flaskvariationer och en syra som inte alls matchas av frukten. Grov generaliserat så tycker jag de är de mera citrusvatten än champagne.

Ta Henriot 96 tex, en bra flaska är hur bra som helst men tycker mer och mer av de man testa har fallit ihop och levererar inte alls.

magnum

Epernay, Frankrike
Nej det är snarare de lite billigare 96orna som inte håller den klass man trodde 96 skulle göra. Stora flaskvariationer och en syra som inte alls matchas av frukten. Grov generaliserat så tycker jag de är de mera citrusvatten än champagne.

Ta Henriot 96 tex, en bra flaska är hur bra som helst men tycker mer och mer av de man testa har fallit ihop och levererar inte alls.
Då har jag haft tur med mina Henriot drack en flaska för några månader sen och en magnum i förra veckan, flaskan var på topp och levererade fullt ut, magnumen hade kunnat utvecklas ytterligare. Av de stora kändisrna så är nog Cristal den enda jag har problem med.

Trådskapare
A
Då har jag haft tur med mina Henriot drack en flaska för några månader sen och en magnum i förra veckan, flaskan var på topp och levererade fullt ut, magnumen hade kunnat utvecklas ytterligare. Av de stora kändisrna så är nog Cristal den enda jag har problem med.
Det stora problemet med just Henript 1996 är den stora flaskvariationen. En hel del fantastiska flaskor, många mycket dåliga med total avsaknad av frukt.

Håller med om Cristal 1996. Stålhård syra och iallafall i den flaska jag drack, ingen övrigt som balanserade upp vinet. Har en flaska kvar som jag låter bli i 10 år eller så och ser om ett mirakel framträtt.

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

2011 Domaine Grosbois Chinon Clos du Noyer
Slank, slankare än slankast. Här snackar vi Chinon i burgundisk stil. Komplext och finurligt vin med inslag av ceder, lingonris, röd paprika och cassis, men nog finns det mer än så. Lite puffar av tjära, rått kött, jasmin, rödkål och stall letar sig också fram mellan varven och avlöser varann snyggt som ett gäng stafettlöpare. I munnen så handlar allt om friskhet och pigga syror. Inte mycket till tanninstruktur och intensiteten är möjligen på den något låga sidan, men det är inget som direkt stör eller behövs i detta fall.

Ett riktigt gott och läskande vardagsvin, helt rätt för att fira tisdag. Lagom ambitiöst med fin komplexitet. Njutbart! 89p

Toppen