Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Tackar. Smarrigt är det :) Än tydligare i von der Fels om du vill ge dig på jakt efter doften.

Gröna kardemummakapslar (bättre och mer parfymerat än den malda sorten) passar för övrigt jäkligt bra att göra varm äppelcider med: värm äppelcider med lite klyftade äpplen, kanelstång, vaniljstång och gröna kardemummakapslar (egentligen finns det väl bara gröna om man talar äkta kardemumma. Den svarta är visst en annan art helt och hållet). Sprita upp med lite calvados och vips så har man ett trevligt alternativ till den gamla tråkglöggen.
Von der Fels drack jag på 28+ relativt nyligen. Tyvärr imponerade inte vinet där och då, men jag borde nog testa det igen. :)

Bearman

a´lea iacta est iterum
2009 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée Tradition

Mycket traditionell Ch9dP. En blandning av huvudsakligen Grenache och resten mestadels Syrah och Mourvèdre, med små mängder av Counoise, Vaccarese och Cinsault. Färgen är stiligt rubinröd. Doften är tämligen klassisk gammeldags Ch9dp med frukt, hallon och lite småsalta inslag av tång/örter/viol. Vidare lite lakrits och smörkola. Det riktigt vattnas i munnen redan på doften, men frukten känns fortfarande ung och ganska syrlig särskilt innan den fått lite luft i glaset. Smakar mörk frukt, örter, saftigt, fruktigt, kärnigt, tobak och fat.

Jag är svag för den här stilen och gillar det här. Fastän den behöver lite tid i källaren, är den som vanligt den bästa Ch9dp under 300 spänn på monopolet. Jag tror jag köper fler flaskor av 2012 innan den tar slut.

Betyg: Svårt då jag tycker den är lite återhållen och inte redo att dricka ännu, den behöver lite mer tid i källaren. Mycket traditionell Ch9dP. Ett trevlig mångsidigt vin, passar till höstens grytor. Idag 89p

#grenachelover

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Cloudy Bay Te Koko 2006
Fatlagrad SB från Nya Zeeland. Massor av fet och mogen tropisk frukt, ett uns saffran och lite kokos-pina-colada i doften. Smaken slår till med oväntad syra och sen blir det som att tugga på osvavlad torkad aprikos. Lång smak med tydliga fat. Min fru var osäker om det var SB när hon fick gissa druva men högg det sen på krusbäret i eftersmaken.

Väldigt gott, väldigt bra till stekta pilgrimsmusslor!
image.jpg

Betyg: frugan ger tumme upp!

ChristianB

DipWSET
La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Caillerets 2012

Gillade detta vinet. syra, kål, stall, mineraler och en del frukt.

Väldigt burgundiskt på alla sätt och förvånansvärt öppet. Öppnade sig direkt och inte tight på något sätt vilket kanske är förvånande. Mycket matvänligt. Älskar man Bourgogne är detta lite av ett halvfynd i dagsläget.

Det enda frågetecknet är om vinet är bra för långlagring.
Kul att se hur Les Caillerets levererar! :) Jag har två flaskor från 2012 fast från Voudoisey istället; när vi provade vinet kändes det fantastiskt elegant och mineraliskt, något som enligt uppgift skulle utvecklas fint med ett par - tre år i källaren. Kanske gäller samma för dig. :)

Magikern

Medlem
Kul att se hur Les Caillerets levererar! :) Jag har två flaskor från 2012 fast från Voudoisey istället; när vi provade vinet kändes det fantastiskt elegant och mineraliskt, något som enligt uppgift skulle utvecklas fint med ett par - tre år i källaren. Kanske gäller samma för dig. :)

Jag var förvånad själv faktiskt vägde mellan Jean-Michel Guillon Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets 2010 som jag redan har en flaska av och detta.

Var riktigt förvånad över att det fortfarande finns en hel del flaskor kvar av det sistnämnda vinet i Nordstan man märker onekligen att Svenskar inte är några Bourgogneälskare.

Mattias Schyberg

Administratör
Svenskar inte är några Bourgogneälskare.
Nu förstår jag inte?? Titta här!.

Men visst, i jämförelse med ripasso och BiB så har du rätt, men bland vinnördar så verkar väl ändå en stor andel förespråka Bourgogne? Många kan dock tveka då priset ibland är lite väl högt i jämförelse med vad man får. Denna Bourgogne kan jag tänka mig att testa för övrigt. :)

Magikern

Medlem
Nu förstår jag inte?? Titta här!.

Men visst, i jämförelse med ripasso och BiB så har du rätt, men bland vinnördar så verkar väl ändå en stor andel förespråka Bourgogne? Många kan dock tveka då priset ibland är lite väl högt i jämförelse med vad man får. Denna Bourgogne kan jag tänka mig att testa för övrigt. :)

Ofta är det så, jag hade nog hellre köpt Guillon om jag inte haft en flaska redan dock.

magnum

Epernay, Frankrike
Tidigare i veckan en helt magisk magnum av Henriot 1996 (nya etiketten) utecklades väl i glaset och kändes som att det ännu inte nåt sin topp, stor komplexitet, apelsin, söta plommon och en läskande syra detta var den bästa Henriot 1996 vi druckit och kanske på liknande nivå som Enchanteleurs!

Igår var jag tvungen att öppna en Calon Segur 1996 (2,5 tim i karaff), efter @Mmm lyriska omdömen, drack vinet senast för drygt ett år sen och upplevde det då oharmonisk och ur balans. Klart bättre nu med tydlig mognad och tilltagande komplexitet. Dom gröna toner som alltid funnits i vinet är nu borta. Jag får dock inte riktigt samma positiva vibbar som @Mmm, men riktigt bra är det. Tror att ytterligare lagring kommer att göra gott.

Ikväll, Louis Roederer 2008 Blanc de blancs relativt lätt kropp, mycket lång frisk smak, fullmatad av mineral och syra, oförlöst behöver lite tid i källaren (gjord på Mesnil och Avize enl. hemsida). Känns inte lika outstanding som 2008 Rose men mer eller mindre ett måste köp.;)

Eglise Clinet 1990 (1 tim i karaff), fullt mogen Pomerol, sammetslen, mörk och en del röd frukt med en stor dos blyerts. Helt underbar, stor njutning!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Cloudy Bay Te Koko 2006
Fatlagrad SB från Nya Zeeland. Massor av fet och mogen tropisk frukt, ett uns saffran och lite kokos-pina-colada i doften. Smaken slår till med oväntad syra och sen blir det som att tugga på osvavlad torkad aprikos. Lång smak med tydliga fat. Min fru var osäker om det var SB när hon fick gissa druva men högg det sen på krusbäret i eftersmaken.

Väldigt gott, väldigt bra till stekta pilgrimsmusslor!
Visa bifogad bild 2337
Betyg: frugan ger tumme upp!
Du behövs på CT!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tidigare i veckan en helt magisk magnum av Henriot 1996 (nya etiketten) utecklades väl i glaset och kändes som att det ännu inte nåt sin topp, stor komplexitet, apelsin, söta plommon och en läskande syra detta var den bästa Henriot 1996 vi druckit och kanske på liknande nivå som Enchanteleurs!

Igår var jag tvungen att öppna en Calon Segur 1996 (2,5 tim i karaff), efter @Mmm lyriska omdömen, drack vinet senast för drygt ett år sen och upplevde det då oharmonisk och ur balans. Klart bättre nu med tydlig mognad och tilltagande komplexitet. Dom gröna toner som alltid funnits i vinet är nu borta. Jag får dock inte riktigt samma positiva vibbar som @Mmm, men riktigt bra är det. Tror att ytterligare lagring kommer att göra gott.

Ikväll, Louis Roederer 2008 Blanc de blancs relativt lätt kropp, mycket lång frisk smak, fullmatad av mineral och syra, oförlöst behöver lite tid i källaren (gjord på Mesnil och Avize enl. hemsida). Känns inte lika outstanding som 2008 Rose men mer eller mindre ett måste köp.;)

Eglise Clinet 1990 (1 tim i karaff), fullt mogen Pomerol, sammetslen, mörk och en del röd frukt med en stor dos blyerts. Helt underbar, stor njutning!
Ibland tänker jag: "vilken JÄVLA vecka jag haft". Men aldrig har jag haft en så fet och hård vecka som du uppenbarligen haft.

Njut som FAN!

magnum

Epernay, Frankrike
Ibland tänker jag: "vilken JÄVLA vecka jag haft". Men aldrig har jag haft en så fet och hård vecka som du uppenbarligen haft.

Njut som FAN!
Merci! Är lite avis på dina middagar i Tokyo, verkar vara helt fantastiskt! Måste göra ett besök. En vän här i Epernay har sedan en tid tillbaka en japansk flickvän/sambo, så jag hoppas på att snart få prova lite japanska delikatesser.

Det har blivit en del franskt på provningar de senaste veckorna.
Bourgogne:
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
Bordeaux:
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
Vinet som stack ut lite extra var:
2010 Chateau Belgrave, Haut-Medoc
Doft: Svarta vinbär, körsbär, blommor, örter, fat(lakrits, ceder?). Riktigt trevlig doft som hänger kvar.
Smak: Mycket körsbär och en hel del svarta vinbär i smaken också. Fyllig med medellång eftersmak. Medel tanniner, låg-medel syra.
Ett fullt drickbart vin redan nu men som säkerligen blir ännu bättre med en bit mat och ytterligare år på nacken.

Vafalls?! Labouré-Roi? Gick den att dricka?
En av de absolut sämsta negocianterna sedan ganska lång tid tillbaka.
Knappt.. Klart sämsta vinet. Dom behöver väl ett antal billiga viner för att hålla budgeten på kursen eller så kanske poängen var att visa ett odrickbart vin.. Men det är ju lite underligt då ju Systembolaget väl bara säljer kvalitetsviner? :)

Mattias Schyberg

Administratör
Vinkväll hos @vininfo.nu tillsammans med fruar och en hel del vin och mat (paj, chark och ost). Silex'n och det söta dessertvinet dracks oblint, resten helblint för mig och frugan och halvblint för de andra...

image.jpg

2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Ja, även helblint så var det inga problem att hitta ursprung och gissa rätt på producent, årgång och region. Drack det ju även i fredags, men klart intressant att dricka vinet blint. Typiskt med peppar, chark och stall, men aningen bättre än sist. Känslan är att det blommar ut mer med en rejäl luftning (flaskan hade öppnats dagen innan). 89p

2006 Château Sociando-Mallet
Blint så var jag helt ute och cyklade på detta vin, jag var dock inte ensam. Kryddpeppar, rök, och kryddnejlika på en bädd av plommon, körsbär och stall, fick mig att spekulera åt en åldrad Graillot, vilket kändes rätt att tro i sammanhanget. Helt fel såklart och efter avtäckningen så hittar jag såklart lite ceder, kafferost och svarta vinbärsblad. :rolleyes: Svårt blindvin, som tyvärr även var lite väl blekt och ur form. Lite plumpt och kort i munnen. 87p

2006 Marchesi Mazzei Tenuta Belguardo Maremma Toscana

Kvällens bästa röda. Härliga mognadstoner med mörk frukt och härlig fermenterad tobak. Animalisk med lite utedasskänsla samt angenäma drag av vanilj, eneträ, lakrits, soja och en gnutta dill. Eldigt och fylligt i munnen med bra struktur samt med en lång och fin eftersmak.

Gissade på Bandol med backup på Ch9dP eller Priorat. Helfel igen, det var inte min kväll igår :( (ingen annans heller visserligen). 91p

2007 Louis M. Martini Cabernet Sauvignon

Mogen och trevlig Napa-cab, men inte ville det sig här heller blint. Körsbär, romrussin, choklad och tobak dominerar i aromen. Fick lite känsla av julmust med fokus på kanel och ett uns lavendel och dill. Lite ox och röda äpplen hittas också. Fylligt och mustigt i munnen. Eldigt och intensivt.

Gissade på grenache, antingen från Priorat eller från södra Frankrike alternativt en Amarone. Nåväl, blindprovning är bra för ödmjukheten. Gott som tusan, men möjligen lite bedagat. 89p

2007 Didier Dagueneau Pouilly-Fumé Silex

Mineraliskt med mycket flinta, urin, och lite disktrasa. På ett bra sätt kan tilläggas. :) Hittar även citrus, majs och färska aprikoser med en hel del nässlor och brödighet (Champagne?) på toppen. I munnen är det intensivt och krämigt med lite honungskänsla samt bitter grapefrukt med en längd som varar flera meter.

För att vara lite av ett favoritvin så underpresterade detta en aning (inte världens bästa årgång), men det var ändå ruggigt gott och trevligt i sammanhanget. Saknade lite magi, men visst tusan förtjänar det 92p.

2004 Bodegas Castaño Monastrell Dulce

Inte ofta man dricker söta röda viner gjort på Mourvedre (Monastrell). Kul vin som påminner om en blandning av Recioto och portvin (flaskport). Massiv körsbärsfrukt och russin med mängder av piptobak. Perfekt som avslutning till en underbart god kladdkaka. Sen kväll, inga anteckningar och bristande erfarenhet kring vinstilen hindrar mig från att sätta betyg, men hur gott som helst var det!

Man får tacka för en förtjusande kväll!

Last edited:

jocke

Medlem
Helgen blev mindre bra i champagnestecken. I fredags tog jag fram en Jacquesson 732 (bas 79 % 2004). Öppnade den, hällde upp. Allt såg bra ut. Luktade. Otroligt nöttig. Väldigt ovanlig doft för min del. Fin färg och mkt bubblor. Provade. Gick inte att dricka. Den blev väldigt otäck. Blev en Miller istället. Lördag: Tog fram den andra och sista 732. Hade även en backup, André Clout 2002. Skulle poppa 732. Slet som ett djur för att få upp korken, svetten lackade, kramp i fingrarna. Efter ett bra tag fick jag upp skiten. Detta bådar inte gott. Tyvärr samma nöttighet, tendens till källare, smaken otäck. Blev ledsen gubbe :(. Korkade upp 2002 istället. När jag drack den senast, drygt 2 år sedan, uppskattade jag den inte OCH det gjorde jag inte nu heller. Riktigt dålig för att vara en 2002 men jag drack upp den av ren surhet. Höll på att hämta upp en Cristal 2004 för att läka mina champagnesår men höll mig denna gång.
Clouet 02 och 732.jpg

Toppen