Vinkväll hos
@vininfo.nu tillsammans med fruar och en hel del vin och mat (paj, chark och ost). Silex'n och det söta dessertvinet dracks oblint, resten helblint för mig och frugan och halvblint för de andra...
2012 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Ja, även helblint så var det inga problem att hitta ursprung och gissa rätt på producent, årgång och region. Drack det ju även
i fredags, men klart intressant att dricka vinet blint. Typiskt med peppar, chark och stall, men aningen bättre än sist. Känslan är att det blommar ut mer med en rejäl luftning (flaskan hade öppnats dagen innan).
89p
2006 Château Sociando-Mallet
Blint så var jag helt ute och cyklade på detta vin, jag var dock inte ensam. Kryddpeppar, rök, och kryddnejlika på en bädd av plommon, körsbär och stall, fick mig att spekulera åt en åldrad Graillot, vilket kändes rätt att tro i sammanhanget. Helt fel såklart och efter avtäckningen så hittar jag såklart lite ceder, kafferost och svarta vinbärsblad.
Svårt blindvin, som tyvärr även var lite väl blekt och ur form. Lite plumpt och kort i munnen.
87p
2006 Marchesi Mazzei Tenuta Belguardo Maremma Toscana
Kvällens bästa röda. Härliga mognadstoner med mörk frukt och härlig fermenterad tobak. Animalisk med lite utedasskänsla samt angenäma drag av vanilj, eneträ, lakrits, soja och en gnutta dill. Eldigt och fylligt i munnen med bra struktur samt med en lång och fin eftersmak.
Gissade på Bandol med backup på Ch9dP eller Priorat. Helfel igen, det var inte min kväll igår
(ingen annans heller visserligen).
91p
2007 Louis M. Martini Cabernet Sauvignon
Mogen och trevlig Napa-cab, men inte ville det sig här heller blint. Körsbär, romrussin, choklad och tobak dominerar i aromen. Fick lite känsla av julmust med fokus på kanel och ett uns lavendel och dill. Lite ox och röda äpplen hittas också. Fylligt och mustigt i munnen. Eldigt och intensivt.
Gissade på grenache, antingen från Priorat eller från södra Frankrike alternativt en Amarone. Nåväl, blindprovning är bra för ödmjukheten. Gott som tusan, men möjligen lite bedagat.
89p
2007 Didier Dagueneau Pouilly-Fumé Silex
Mineraliskt med mycket flinta, urin, och lite disktrasa. På ett bra sätt kan tilläggas.
Hittar även citrus, majs och färska aprikoser med en hel del nässlor och brödighet (Champagne?) på toppen. I munnen är det intensivt och krämigt med lite honungskänsla samt bitter grapefrukt med en längd som varar flera meter.
För att vara lite av ett favoritvin så underpresterade detta en aning (inte världens bästa årgång), men det var ändå ruggigt gott och trevligt i sammanhanget. Saknade lite magi, men visst tusan förtjänar det
92p.
2004 Bodegas Castaño Monastrell Dulce
Inte ofta man dricker söta röda viner gjort på Mourvedre (Monastrell). Kul vin som påminner om en blandning av Recioto och portvin (flaskport). Massiv körsbärsfrukt och russin med mängder av piptobak. Perfekt som avslutning till en underbart god kladdkaka. Sen kväll, inga anteckningar och bristande erfarenhet kring vinstilen hindrar mig från att sätta betyg, men hur gott som helst var det!
Man får tacka för en förtjusande kväll!