Magnus L
urydhtfilgukj
Började gårdagen med att testa ett vintips av @Grapeskull som han ännu inte provat själv. Ville ha ett blindvin att servera till frugan, men av det svårare slaget, vilket jag fick med råge...
Visa bifogad bild 2294
Jag startade en Tråd någon gång i början på året där jag funderade på hur det skulle funka att blanda olika vin ungefär som om det vore en drink...Jag behöver inte fundera på detta längre då 2010 La Lagune & Jaboulet Vin de France Evidence par Caroline redan har gjort något liknande. Vi pratar alltså om ett vin som består av hälften Bordeaux (CS) och hälften norra Rhône (Syrah). Vinerna har inte jäst tillsammans men lagrats en viss tid på fat därefter. Tydligen var detta vanligt förr, dvs att man förstärkte vissa enklare Bordeaux-viner med syrahfrukt från norra Rhône för att öka fylligheten och få en djupare/tätare färg.
Frugan lyckades inte gissa rätt på detta såklart. Jag klandrar henne inte.
Nåväl, hur skall man beskriva denna "styggelse" till vin? Det är absolut ett kvalitativt vin, men samtidigt kan jag inte släppa känslan av att det är någon form av oharmonisk häxbrygd jag har i glaset. Det är ett större problem i aromen än i smaken.
Tydliga gröna stråk åt gräs, friska svarta vinbär, ceder och mynta. Typisk CS-frukt av väldigt primärfruktig och omogen karaktär således. Andelen Syrah gör sig påmind genom drag av välhängt kött, olivpesto och små stråk av peppar. Ett friskt och välbalanserat vin i munnen med pigga syror och trevlig struktur.
Kommer inte att köpa vinet igen, om jag inte gör det för kuriosans skull. Kul idé med att blanda på detta vis, men resultatet blev nog mer 1+1=1 istället för 1+1=3. Betyget hamnar ändå på 87p, då det trots allt finns en hel del kvaliteter utöver den subjektiva upplevelsen.
Kvällen avslutades i @Jimmy Örnewalds famn där vi beställde lite Steak Frites och bad om att få in ett rött blindvin.
Visa bifogad bild 2296
2008 M. Chapoutier St. Joseph Les Granits
Vissa typer av vin är väldigt tacksamma att få blint. Just när det gäller kallklimatssyrah så är det sällan jag går bet. Inte denna gång heller. Vi snackar här om ett skolboksexempel, dock av osannolikt slankt slag som faktiskt påminner ganska rejält om en rejält kryddig PN, typ tysk Spätburgunder. Massor av peppar, pors (kanske även malört) och eneträ. Sval, lite omogen frukt som drar åt hallon och björnbär (typiskt för 08 i norra Rhône?) samt lite stenkross i bakgrunden. God och komplex arom. I munnen känns det oerhört lättfotat, på gränsen till tunt, med sträv, grönstjälkig och kådaliknande frukt. Bra syra och hyfsad längd.
Riktigt gott, men det känns lite som att druvmaterialet inte har fått mogna tillräckligt innan skörd. Utöver denna skönhetsfläck så är det ett sublimt vin. Känner mig förlåtande och ger det 90p.
Syrah och Cabernet S. är ju en ganska vanlig blandning i Australien. Där är dom förvisso mer lika varandra i stilen från början, men ändå