Igår samlades en del av göteborgsgänget hemma hos
@Sörplarn för lite rekreation med rosé i centrum (både stilla och bubblande). Inte min direkt starka vinsida direkt, snarare så får jag väl se mig som "sunt okunnig". Härligt intim stämning uppnåddes genast när
@Crist(al)ian 77 kommer intågandes med kvällens bubbel i bar överkropp (aldrig har ett gäng bubblande roséer sett bättre ut), medan
@Sörplarn förbereder de stilla med förnöjd min endast i kallingarna. En riktigt rejäl grabbkväll således.
Skämt åsido, man kan ju drömma...eller rättare sagt - de flesta av oss har ju fruar att fokusera på såklart!
De som deltog denna kväll var:
@Mattias S,
@Sörplarn,
@Beo,
@Göran och
@Crist(al)ian 77
Bubbelflighten
Upplägget i första heatet var helblint men halvblint för
@Crist(al)ian 77 som för övrigt imponerade stort i detta heat genom att plocka samtliga, vilket är värt en mindre applåd! I övrigt så rangordnade vi samtliga där det bästa vinet fick fem poäng och därefter fallande ner till 1.
- 2005 Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé
- N.V. Patriarche Père et Fils Crémant de Bourgogne Brut Rosé
- N.V. Billecart-Salmon Champagne Brut Rosé
- 2002 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Elisabeth Salmon
- N.V. Jacques Selosse Champagne Rosé
Visa bifogad bild 4119
Vid sammanräkningen så kammade vin nr
3 och
5 vardera 18 poäng vilket räckte gott och väl till vinst, därefter kom mitt absoluta favoritvin för kvällen, vin nr
4 på respektabla 16 poäng. Bottenligan bestod av vin nr
2 på 8 poäng följt av vin nr
1 som fick 10 futtiga poäng och blev således heatets största face plant med tanke på att det är sju gånger dyrare än vin nr
2.
För egen del så imponerade
2002 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Elisabeth Salmon absolut mest med sin härligt järnmineraliska karaktär och elektriska avslut. Inslag av nougat, jordgubb, smultron och mörk citrus samt lite lagom med brödtoner. Delikat och stringent i munnen med knivskarp syra och sanslöst bra längd. Utan att veta bättre så måste jag säga att det är en toppenchampagne utan tvekan. En av de allra bästa jag har provat.
93p
Lillebror
(N.V. Billecart-Salmon Champagne Brut Rosé) levererade också riktigt bra såklart och kan nästan kallas prisvärd i jämförelse, men upplevdes klart enklare ändå. Mer krutrökig och krispigare citrus som drar åt grapefrukt men mindre nougat och frukt. Hittade även lite anklever och ylle. Klart mildare intensitet, men fortfarande rejält bra. En kanonchampis som jag gärna dricker igen!
90p
Övriga tre i heatet var sådär. Den enkla Bourgognen var dock ganska charmig med sin eleganta framtoning med delikata smultron på en bädd av rosor och lite guava. Bra syra men något tunn frukt och klart halvdålig längd. Jädrigt gott balkongvin dock, faktiskt riktigt trevligt och med tanke på pris, lite av ett kap.
85p
2005 Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé var inte dålig rent objektivt, men spretigt och ofokuserat till tusen. Mycket mognadstoner med jordgubb, bokna äpplen, nougat och apelsin. Bra syra och längd, men lite för mycket bitterhet i avslutet. Kanske är jag väl elak här, men mer än
87p kan jag inte ge det så som det upplevdes igår (subjektivt så förtjänar det mindre poäng). Kvällens vattendelare
N.V. Jacques Selosse Champagne Rosé bedömde jag som "defekt". Ingen annan höll dock med och förklaringen var att just detta vin skall ha en väldigt oxiderad karaktär, vilket bara är att köpa såklart. För mig så hade det dock alldeles för mycket äppelskrottskaraktär för att jag skulle kunna gilla det. Massor av komplexitet och tydliga sherrytoner till trots, men det klickar aldrig hos mig, det blir bara för mycket ox. Bra intensitet och syra, men några poäng tänker jag inte dela ut. Kanske är jag inte mogen för denna typ av aquired taste när det gäller bubbel?
Stilla rosé flight 1
De stilla vinerna serverades parvis och halvblint. Tyvärr så missade vi att summera den totala vinnaren bland dessa vin, men en vinnare per par kommer ni i alla fall kunna ta del av och det är nog ingen större överraskning vilket vin som hamnade på pallen för de flesta ändå, speciellt när det inte är blint.
- 2014 Château Gassier Esprit
- Whispering Angel Rosé, Château d'Esclans
Visa bifogad bild 4120
Två personer föredrog vin nr
1 och tre personer vin nr
2. Inget av dem imponerade på någon. Trevliga bersåviner på sin höjd.
Min favorit i heatet föll på
2014 Château Gassier Esprit då det kändes friskast. Smakar ganska exakt som en SB från NZ dock, vilket var lite lustigt. Massor av fläder och rosenblom med tydligt gräsiga inslag och en näve grön sparris på toppen.
85p
Whispering Angel Rosé, Château d'Esclans är ett kort vin som saknar intensitet, men aromen är trevlig med lite stalliga toner åt kattkiss och en del grapefrukt. Lite stjälkig och trist tyvärr.
84p
Stilla rosé flight 2
- 2013 Château Gassier Pas du Moine Rosé
- 2013 Esclans Côtes de Provence, Château d'Esclans
Visa bifogad bild 4121
3 st fördrog vin nr
1 och två vin nr
2
För egen del så blev det glasklart för mig att välja
2013 Esclans Côtes de Provence, Château d'Esclans, som i min mun kändes klart mer ambitiös med fina fattoner med pinje, kakao och elegant äpplighet med lite grapefrukt. Lite som en Bourgogne, men med "rödare" toner (kanske färgen som luras). Riktigt trevlig och faktiskt ganska god.
88p
Utmanaren
2013 Château Gassier Pas du Moine Rosé föll tyvärr lite platt i min mun med lite för mycket gröna sparristoner och lite udda drag av fruktte och lakrits.
85p
Stilla rosé flight 3
- 2013 Château Gassier Cuvée 946 Rosé
- 2012 Garrus Rosé, Château d'Esclans
Visa bifogad bild 4122
Äntligen så var vi helt överens. Garrus lyckades knipa alla fem personers bästaröster, det var aldrig någon tvekan!
2012 Garrus Rosé, Château d'Esclans visar upp en fin och fet fruktkostym med härlig tropisk frukt åt guava, mogen apelsin och delikata röda äpplen som vilar i balans med fina bourgognefat med lite rostade pinjenötter. Fint och elegant i munnen, inte helt olikt en bra Bourgogne. Kvällen bästa stilla rosé, men trots detta så blir det bara
89p, vilket säger en del om vad jag tycker om denna vintyp.
Konkurrensen i detta heat fick mig tyvärr inte ens att småle, även om det såklart var klart bäst från denna producent. Ungefär samma karaktär som tidigare med lakrits, sparris och gräs. Mer ambitiöst såklart, men det blir inte mer än
87p ändå.
Bonus
På sedvanligt vis så lyckades jag tappa fokus helt på slutet lagom till bonusvinerna som såklart var riktigt bra, men jag har tyvärr inga anteckningar att luta mig tillbaka på så jag lämnar över rapporteringen till de andra som deltog. Minns dock att jag gillade amerikanaren riktigt mycket. Rejält krutrökig historia med alla typiska champagnetypiciteter på plats och stenhård syra. Förmodligen ett vin runt
90p. Palmer var helt ok också vill jag minnas, medan jag helt saknar minne av bonusrosén...
- 2010 Les Clans Côtes de Provence A.C. Château d'Esclans2005
- Domaine Carneros Le Rêve BdB
- 2008 Palmer & Co Brut
Visa bifogad bild 4123
Summering
Av någon lustig anledning så kändes de mousserande vinerna klart mer intressanta än de stilla trots ett totalt högre pris. Även dyr stilla rosé är förhållandevis trist, så det är inte direkt en vintyp jag kommer att bry mig särskilt mycket om i framtiden heller.
Jag tar även tillfället i akt och tackar
@Sörplarn för ett strålande genomfört arrangemang med gott tilltugg och trevliga skratt som pricken över i!