Jahopp ett regnigt maj är avklarat, nu måste väl sommaren komma snart, enligt lokal-blaskan har maj 2015 slagit regn-rekord, ja väder är ju just det väder.
Många tester/provade flaskor denna månad blev det istället för att lapa sol.
Börjar först postandet av bubblorna som slank ner under denna blöta period och fortsätter med stilla rosé, vit och rött inom kort.
18 Flaskor bubbel totalt, och de som utmärkt sig, fick en liten text och jaha inte en enda Cava, ja jösses jag får skärpa till mig, jag gillar ju bra Cava!
- Palmer & CO 2008 vintage, ett ord summerar upp detta som även flera varit inne på det skall drickas NU. Kanske kan bli bättre vid lagring, men jag är skeptisk, men ett "husets" champagne tycker jag absolut denna årgång kan vara i något år. Fick även vara med som bonus under rosé provning och fick endå ett hyfsat resultat ifrån sig enligt deltagarna, den är mycket bättre i mitt tycke än 2000, 2002 och 2003. Medioker syra, men innehaver fina gröna äpplen på frukten som ger en trevlig smak, bra brödighet som totalt ger ett långt trevligt avslut, saknar lite balans pga honungs sötman, men för 279 pix så slår den många NVs på fingrarna, en solig dag sparkar igång den lite extra.
- Palmer & CO 2008 BdB, är en helt annan champagne, riktigt tuff rackare tror mer på lagring för denna än vintage, syran är det skarpaste jag smakat av Palmers BdB hittils om man jämför mot 2000, 2002 och 2006. Blommor, lite mineraler, bra frukt av citrus/lime som ger en bra upplevelse något grönt äpple kan säkerligen finnas, de har äntligen lyckats göra en riktigt bra årgång BdB, bra jobbat Palmer & Co.
Notering är att jag själv satsar hellre på magnum flaskor vid lagring av 2008 Vintage och BdB istället för 0,75 så får framtiden ge sin charm, så vänta tills de släpps på marknaden då de ligger på längre lagring än 0,75!
- Domaine Carneros Le Réve BdB 2005, (yankie Taittinger) grymt bra, provat 2007 Le Réve tidigare i år så även den kan man reka, men 2005:an är tuffare, "kryddigare" framför allt rök-krutig, komplex har inte lika skarp syra som man kanske kan tro, men kompenserar med lite mer bröd och mjukare toner istället på frukten, gröna frukter dominerar så som äpple och citrus/lime. Domaine Carneros le Réve är ett av de bättre yankidonska bubblor, kanske till och med den som är bäst? Lurig vid blint måste man tillägga så bra är den, kan tas för ett orginal. 99% Chardonnay och 1% Pinot Blanc.
- Moet & Chandon Grand Vintage 2006, hmm jag hoppas lagring gör denna bättre för någon mognad har den inte, jag saknar även kvalitén, tycker den var tråkig, syran räddar eländet till bubbel, men överlag är det en besvikelse, igentligen tänkte jag inte skriva om denna, men istället tar den med som en varning, då den var en av de sämst presterande av alla dessa nämnda, att denna 2006 är så uppskriven är för mig en gåta just nu, efter X år så kanske det sker något, men jag återkommer ej till 2006:an.
- Blondel NV Rosé, 100% PN en trevlig upplevelse, bra NV skumpa av en mindre kanske okänd champagne-producent i Svedala, levererar bra i sin prisklass rosé. En trevlig upplevelse, medioker syra, dominans av hallon och jordgubbar, bra balans som ger ett lagom avslut, helt ok sötma, något uns bröd finns, ja den är trevlig vilket får mig att ge tummen upp, kul riktigt kul.
- Blondel Prestige NV, 50/50 Chardonnay-PN som gör detta till ett bra konsumtions bubbel, moget med hyfsad balans mellan de gröna frukter framför allt citron/lime-syra, bra brödighet som tillsammans ger ett bra avslut, priset är tyvärr ett litet?
Den kan tyvärr inte konkurrera med till exempel Bollinger special cuvée NV som ligger i samma prisklass, som är bättre.
- Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Rosé 2002, Ojoj, silket trevligt bubbel knep andra platsen efter Selosse Rosé på min lista, tja vad skall man säga, det finns inget att klaga på, en årgång som säkert kommer springa iväg i Pris mera, så passa på att ha minimum en rackare i källaren av denna fantastiska "gamla" bettan, förbannat bra bubbel!
- Selosse Rosé NV, var tvungen att samla lite info om just denna flaska som hade deg 8 december 2011, skall tydligen vara en blend av 2004-2005 Chardonnay och toppat av PN enligt "TWA" som nämner samma deg datum, undrar om det stämmer!? Varje fall bubblet är magiskt bra och har en karaktär som utmärker sig väldigt starkt, balansen är perfekt, mjuk och snuskigt god krämighet, bra syra, jordgubbar, hallon, lite bröd, fin sötma, längre tid i källare skulle säkert göra det mycket mer spännande.
- Billecart-Salmon Rosé NV, bästa rosé i sin klass, trevlig rakt igenom, elgant, härlig karaktär, fräsh, jordgubbar och hallon, lite rostat, bröd, bra avslut, finns inget att klaga på förutom det lilla unga i flaskan, en bra lagrad NV kan även det vara trevligt, ingen djupgående analys Billecart-Salmon är helt enkelt jäkligt bra på att göra kvalité rosé bubbel!
- Bollinger special cuvée NV, behöver väl inte ett par ord? Forumet måste väl ha provat denna för det är ett utmärkt konsumtions bubbel inget snack om saken, vet inte hur många gångar jag sörplat, men är lika god varje gång.
Övrigt testat som inte riktigt levde upp i mitt tycke är,
OBS det är bra bubbel i sin klass och finns en och annan "prisvärd" framför allt André Thomas Vertus NV för 239 pix, som jag tycker visar någon form av potential, men får dessa nedan en att dansa schottis, tyvärr nej.
- Paul Bara SC Rosé 2005 är bara en besvikelse...
- Patriarche Crémant NV Rosé.
- Christan Bourmault Cuvée Grand Eloge NV.
- Christian Bourmault Cuvée Lettre á Terre NV.
- Andreé Thomas Vertus NV.
- Saint-Sauveur Frédéric Thomas a Vertus NV.
- Blondel Carte D'or NV.
- Franck Pascal Reliance NV.
Visa bifogad bild 4199 Visa bifogad bild 4200 Visa bifogad bild 4201 Visa bifogad bild 4202 Visa bifogad bild 4203 Visa bifogad bild 4204 Visa bifogad bild 4205 Visa bifogad bild 4206 Visa bifogad bild 4207 Visa bifogad bild 4208 Visa bifogad bild 4209 Visa bifogad bild 4210 Visa bifogad bild 4211 Visa bifogad bild 4212 Visa bifogad bild 4213 Visa bifogad bild 4214 Visa bifogad bild 4215