jrick
Medlem
Årets inlägg. Fan vad glad jag blev att lyckan stod att finna just i Cascina Ballarin också, nu är förväntningarna på topp inför att dra korken i den första egna flaskan.Tackar som ödmjukast, du är allt för vänlig!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Årets inlägg. Fan vad glad jag blev att lyckan stod att finna just i Cascina Ballarin också, nu är förväntningarna på topp inför att dra korken i den första egna flaskan.Tackar som ödmjukast, du är allt för vänlig!
*hehe* nu får vi verkligen hoppas den levererar, min upplevelse kan ju kanske ha varit smått upptrissad av glädjen att äntligen hitta vinet för kvällenÅrets inlägg. Fan vad glad jag blev att lyckan stod att finna just i Cascina Ballarin också, nu är förväntningarna på topp inför att dra korken i den första egna flaskan.
Visa bifogad bild 4250
Nationaldag och dags för lunch och vad passar då bättre än lite Fino En Rama och lite gröna oliver från Manzanilla tillsammans med lite smått och gott blandat från ost- och charkhyllan? Ping @Magnus L, @Vino fino, @Appel och @Michael.S
Dricker fino alldeles för sällan, vilket jag är än mer övertygad om nu, då jag alldeles nyss fick lite av en religiös upplevelse. Kanske aningen överdrivet, men ni fattar nog min poäng.
N.V. Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Tio Pepe 'En Rama' (buteljerad 2015)
Visa bifogad bild 4249
Kanske är det vetskapen om att detta vin kommer från en Solera som bevarats sedan 1800-talet som talar - eller det faktum att denna fino är något av det bästa (näst efter att få ett fatprov på plats i Jerez) och mest ärliga, råa och opolerade uttryck en fino kan få som är orsaken? Oavsett vad så är detta en upplevelse som alla vinnördar med självrespekt borde uppleva!
Vi snackar komplexitet i mängder! Drag av bokna gröna äpplen, betong, gröna oliver och kamomill vid första mötet som följs upp av små puffar av aceton, sågspån (pyrazin), nötter, lut, jäst och havssalt. Heltorrt. Fantastiskt trevligt och lite lagom läskigt på ett bra sätt. Aquired taste, finurligt och spännande!
Elegant, lång smak med den så typiska vattenliknande munkänslan i princip helt utan glycerol och relativt låg syra. Trots detta så känns det ganska stort i munnen med en sval eldighet (är det ens möjligt?) och en småsalt samt aningen bitter eftersmak. En kallsup från medelhavet kan kanske beskriva upplevelsen även om jag överdriver grovt.
Perfect match med en näve gröna oliver, men visst funkar det lysande med det mesta på tallriken. Poäng tänker jag inte dela ut på grund av bristande referensramar, men om jag hade haft en kniv mot strupen så hade jag hamnat långt över 90p i alla fall.
Ha nu en fortsatt trevlig nationaldag ni som bryr er och har koll på vad vi firar för händelse (jag vet minst två!).
Var hittade du en såpass gammal Kanonkop och vad fick du betala? Så gamla sydafrikaner har jag "aldrig" stött på!Var ute och åt med grabbgänget igår, hittade ett kul vin på vinlistan som beställdes in. 1997 Kanonkop cabernet sauvignon.
Visa bifogad bild 4253
Ur minnet då jag inte tog några noter.
Rökig fatig doft med vaniljtoner och mörk frukt. Ganska hög syra och helt klart oxiderad smak, men på ett bra sätt. Vanilj, fat o ok frukt. Skulle nog ge detta vin runt 91 pinnar.
Ikväll ska det poppas 1998 manzone barolo bricat, @Vino fino vi får se om den här har uppnått bättre mognadstoner som också levererats från samma favoritöeverantör.
Kan inte varit i Borås?Var ute och åt med grabbgänget igår, hittade ett kul vin på vinlistan som beställdes in. 1997 Kanonkop cabernet sauvignon.
Visa bifogad bild 4253
Ur minnet då jag inte tog några noter.
Rökig fatig doft med vaniljtoner och mörk frukt. Ganska hög syra och helt klart oxiderad smak, men på ett bra sätt. Vanilj, fat o ok frukt. Skulle nog ge detta vin runt 91 pinnar.
Ikväll ska det poppas 1998 manzone barolo bricat, @Vino fino vi får se om den här har uppnått bättre mognadstoner som också levererats från samma favoritöeverantör.
På resturang bara (Grand) i Borås i deras vinkällare till humana 1050 pix, riktigt kulVar hittade du en såpass gammal Kanonkop och vad fick du betala? Så gamla sydafrikaner har jag "aldrig" stött på!
Klart värt att betala en tusenlapp för så mycket ålder får man säga. Good catch, vilket egentligen är horribelt att behöva säga när det trots allt är ett vin som du i de bästa världar hade kunnat få för hälften på restaurang.På resturang bara (Grand) i Borås i deras vinkällare till humana 1050 pix, riktigt kul
Mina planer var igentligen en penfolds bin 389 från 1996, men den var slut
Du har säkert rätt, men jag tycker nog att trenden har kunnat skönjas ganska länge. Bra bredd, inget är otillåtet, både högt och långt som dessutom är flera mil ifrån mediumwines.se när man summerar helheten.Är det bara jag som yrar eller har det inte druckits väldigt mycket intressant vin här på forumet de senaste dagarna?
Känns som att vi börjar röra oss i utmarkerna, i gränslandet, där vi ska vara, nosandes efter de stora upplevelserna som inte ingår i standardsortimentet.
Visst är det skrämmande?Känns som att vi börjar röra oss i utmarkerna, i gränslandet, där vi ska vara, nosandes efter de stora upplevelserna som inte ingår i standardsortimentet.
Men nu menar du vita viner från Sydafrika, eller?Njae, tror inte man ska spara vita viner alltför länge, dricks nog bäst inom sex år efter aktuell årgång.
Jag tror nog man skall passa sig för att dra ett helt land över en kam visserligen. Alla har ju inte problem med premox direkt, inte i Bourgogne heller.Ja, vita viner från Sydafrika menade jag såklart