NV Deutz Champagne Brut Classic (deg. 6/4/2015)
Andra gången jag dricker den här, vet inte varför det blivit så få gånger tidigare, för det här är ju riktigt gott. Äpplemos, degig brödighet, nougat, nötter och lite persikotoner. Bra munkänsla, lagom stora bubblor och en schysst lång eftersmak. Lär vara riktigt trevlig efter några års vila. 88p
Fortsatte sen med PN resten av kvällen, allt testat blint.
2014 Heinrich Pinot Noir Dorflagen
Billigt från bolaget, men riktigt trevlig representant för billigare PN från Österrike. Ganska "skitig" i stilen, men fullproppad med körsbär, jordgubbar, blommor/florala toner. Okomplicerat, men i mina ögon ett kanonvin för pengarna.
20XX Loimer Pinot Noir (Hasel eller Terassen?)
Österrike igen. Betydligt mer ren och elegant i stilen, men inte riktigt lika rolig som den föregående. Troligtvis lite dyrare men fortfarande inte i en hög prisklass. Även här mängder med körsbär, hallon, jordgubbar, blommor och en schysst florsockrig vaniljsötma. Mycket gott, men det var något med "skitigheten" i det föregående vinet som tilltalade mig mer.
20XX Calera Pinot Noir
Inte så kryddig som jag förväntar mig från en USA-pinot, även om de tydliga ingefärstonerna och fatkaraktären talade om att det troligtvis inte var Österrike den här gången. Slank i munkänsla och kropp, sötare frukter än de tidigare vinerna och betydligt varmare i karaktären. Jag tyckte fatkaraktären tog för mycket plats, och vaniljtonerna med frukten gjorde att det upplevdes som ganska sött i eftersmaken. 86p
Kvällens vin blev Deutz, följt av fjolårets hundralapps-skräll från Österrike. Kul!