Sveriges och sannolikt världens bästa blindprovarlag körde i fredags ett hårt fyspass chez
@Innertällmo Bryggeri.
BYOB Biodynamique Sthlm.
19 viner provades blint av 7 personer som letade efter druva, ursprung, årgång och spår av biodynamik. Vi bytte i sista kvarten också in en toppforward som bidrog med hennes ypperliga kunskaper. Reglerna var: ett konventionellt vin och ett biodynamiskt vin från samma distrikt. Av totalt 532 kombinationer valdes bara fel kombination tre gånger, vilket torde vara världsrekord. Allting videodokumenterades och ska nu skickas in till Guinness. Världsturné planeras, filmkontrakt, mm.
Miraklet i Röda Bergen.
Flight 1:
“OK, först hitta och utesluta all foliehatt-Chenin som måste finnas här, sen identifiera de svåra druvorna”
Brocard 1er Tonnerre 2014 BIO 84,2 p
Bourgeois Sancerre Jadis 2013 87,5 p
BdM Corton-Charlemagne 2006 86,5 p
BdM Corton-Charlemagne 2010 86,5 p
Vacheron Sancerre 2014 BIO 85,7 p
Brocard 1er Montmains 2014 BIO 85 p
Mina kommentarer: rätt nöjd över att ha prickat druvor och ursprung här, idag funkade smaklökarna när det gällde vitt. Jag tyckte också att det var väldigt mycket kvalitet som presenterades. De bägge tungviktarna från BdM behövde luft och värme och när det senare vankades mat så kom de till sin rätt och visade Grand Cru-klass. Lite spår av premox på 06’an vilket skrämmer mig lite med tanke på vad jag har i källaren.
Visa bifogad bild 7988
Flight 2:
“Finns Graham Beck som biodynamisk?”
Fleury 2002 Extra Brut BIO 88,5 p
Paul Bara 2002 86,7 p
Mina kommentarer: jag var övertygad om Chard-dominans i första vinet, kändes “pirrigare” än tvåan. Alla var överens om att detta var skumpa och inte några kopior.
Visa bifogad bild 7987
Flight 3:
“Helt plötsligt förvandlades allt till en Vänstra stranden 2010-provning”
La Confession 2010 88,3 p
Ultreia 2013 89,2 p
La Tour Figeac 2010 BIO 88,8 p
Rol Valentin 2010 89,7 p
Dixit 2010 BIO 90,3 p
Corullón 2013 BIO 89,2 p
Mina kommentarer: lyckades hitta mina två viner (1,5) men trodde att de andra två Bdx’erna var Cabbar, och sen kom Mencía som jag trodde var Syrah jänk… väldigt mycket trädgårdshallon som alltid för mig till Kalifornien…
Visa bifogad bild 7986
Flight 4:
“Beaujolais och Grenache, löjligt uppenbart, kolla bara färgen”
Chapoutier l’Ermite 2004 BIO 88 p
Vougeraie Pierres Blanches 2013 BIO 87,6 p
Gannoux Pommard 1er 1995 87,3 p
Tardieu-Laurent Cote Rotie 2004 89 p
Mina kommentarer: lite orättvist låga betyg här, jag tror vi var lite stumma i gomen efter all Bdx 2010 som är rätt krävande för tillfället. Här fanns fina blommiga toner, utsökt röd frukt, vilket tog mig till Beaujolais och Loire. Så här i efterhand så hade jag gärna haft de två Rhonevinerna på egen hand, över en hel kväll. Den här typen av parfymerad och sammetslen Syrah görs ingen annanstans i världen.
Visa bifogad bild 7985
Bonus:
Suduiraut 1989
Väldigt torr för att vara en Sauternes— inte Suduirauts största årgång. Inga poäng sattes.
Slutord:
Allting blir bara bättre ju oftare vi ses. Till och med maten känns som att den blir kontinuerligt bättre. Riktig hemmagjord toast skagen— seriöst!! Inte helt fel när man sippar Corton-Charlemagne.
Stort tack till gänget.
På molnfri höjd i Vasastan...
Visa bifogad bild 7984