Vi hade en grymt trevlig mini-BYOB hemma hos mig och min fru i tisdags.
@chambertin och
@Appel var på besök och det blev både ost- och vinprovning samt lite lagom med hockeyrövssnack (fråga inte!).
Visa bifogad bild 8198
1986 Château Talbot
Mogen bordeaux är ju sällan fel. Löjligt gott och brettigt på gränsen till oacceptabelt, men jag gillar det! Ganska lättgissat såklart (nåväl, var som vanligt på fel sida av stranden visserligen, men rätt årtionde). Massiva mängder av stall, läder, ceder och svartvinbärsblad samt lite rotfrukt, körsbärskärnor, tranbär, tjära och röd paprika. Medelfylligt med fullmogna och silkeslena tanniner samt hög frisk syra. Troligtvis peakar det nu, eller så är det strax över kullen men hur bra som helst oavsett. Kanske lät jag mognadscharmen och komplexiteten få för stor impakt på poängen, men i sammanhanget så var det en fröjd att dricka och det är ju huvudsaken trots allt. (93p)
2014 Stolpman Angeli
Mycket ung och fruktig syrah med bra kraft som nätt och jämt klarar av att bibehålla sin balans. Ett vin att lagra för att komma helt till sin rätt. Lite av ett mellanting mellan en varm shiraz från Barossa och lite svalare uttryck med lite mer aromatisk finess. Mycket björnbär, fat och bacon initialt som med lite luft kompletteras av lakrits, kryddpeppar, kaffe och svarta oliver. Mycket bra intensitet, tanniner och längd med lite eldigt avslut. Inte superkomplext i dagsläget, men det verkar finnas tillräckligt under ytan som kommer att komma fram med tiden. Mitt bidrag för kvällen och således lätt att plocka ut blint. Köpt på plats i Los Olivos. (91p+)
2014 Blank Bottle 33.333
Märkligt vin. Syrah my ass. Var helt ute med cykeln och körde i diket här. Kunde nästan tagit gift på att det handlade om en italienare, typ Brunello eller liknande. Primärt körsbär och romrussin med en hel del bittermandel på toppen. Lite plastigt och kryddigt åt kanel eller andra bruna kryddor. Fat med drag av stearin. Fylligt med aningen kort smak. Ganska tydlig alkoholhetta i avslutet. Inte dåligt alls, men heller inte imponerande på något vis. (87p)
2013 Costers del Priorat Priorat Clos Cypres
Inte lätt att plocka heller. Tänkte dock Spanien, men mer åt grenasche än carignan. Mörk frukt med mycket kryddor åt kryddnejlika och lagerblad. Torkad frukt, bränd jord, kött, romrussin och kakao på det. Riktigt trevligt vin med bra balans och fyllig kropp. Det biter ifrån bra, men är väl ungt och aningen oförlöst. (90p)
2004 Andre Goichot Ruchottes-Chambertin Grand Cru
En ganska uppenbar pinot på alla sätt och vis, frågan var bara vilket ursprung? Ganska kraftigt med plommon, rabarber, malört och körsbär med klassiska drag av sandelträ, kryddor och aningen stall. Fick även lite känsla av brända pinjenötter och diesel. Lättfotat med aningen tunn frukt, men med frisk härlig syra. Gissade slutligen på att det var från Bourgogne, men även Etna kom upp på förslag och så även tysk spätburgunder, vilket kändes fullt rimligt det också. En stor besvikelse vid avtäckning. Tror inte att det var någon i sällskapet som blev imponerade med tanke på pris och appellation, men möjligen gillade någon det bättre än jag. Fortfarande ett riktigt bra vin om man åsidosätter priset. (88p)
1989 Weingut Johanneshof Kreuznacher Paradies Riesling Auslese
Tyvärr ganska dött och trist. Skalbittert med kofta, tropisk frukt och svavel. Ingen direkt frukt att tala om alls. Kort smak med lite vattnig känsla. Halvtorrt. Inte gott alls. Tänkte chenin blanc och Loire. Ingen poängsättning.
2006 Dr. Loosen Erdener Treppchen Riesling Auslese
Här fick vi erfara hur en välmående riesling Auslese kan smaka. Rumslagrad i ca 5 år hemma hos mig. Väldigt mycket fruktmognad med toner av saffran, mogen persika, aprikos och honung. Uppenbar botrytis. Ett uns petroleum, men jag visste ju vad det var. Ganska rejäl sötma för att vara en Auslese, vilket fick blickarna att riktas mot Sauternes. Mycket bra längd och fin intensitet, men syran kunde nog ha varit högre. Riktigt bra och härligt vin! (91p)
Tack ni som var med! Jag hade verkligen grymt trevligt och känner mig redan taggad inför nästa tillfälle. WOTN blev utan tvekan
1986 Château Talbot, men det har ni nog redan listat ut!