Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

AdamST

Medlem
Ok då har jag öppnat första flaska Synthesi 2010 (med min fina Ah So köpt av @Helen :) )
Snapseed.jpg

Doften är söt, och lite svårplacerad för mig. Lite lakrits tycker jag det drar åt, men någon förnimmelse av frukt får jag också. Inte friska förnimmelser som äpplen, utan snarare åt något mer höstigt som körsbär.

Smaken för mig är först hur jag tänker mig att ett äldre vin ska smaka, det är lite källare på ett positivt sätt. Visst återkommer frukten jag nämnde ovan, men det är ganska kort i smaken. Mycket stramt vin, och lite spritigt i eftersmaken. Jag gillar det verkligen, det passade fantastiskt till en pasta jag åt ikväll med en vän.

Jag ger 86 poäng, detta var verkligen ett annorlunda och roligt rödvin! För 69kr är det kanske den bästa affären jag gjort inom vin :)

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2013 Stepp Scheurebe, Beerenauslese - Pfalz
Jag har druckit 2011'an vid ett par tillfällen och kan bara hålla med. Bra dricka för lite pengar, 130kr på SB för 2013. Sista flaskan drack jag för ett par tre veckor sedan och det kändes nästan som att det redan hade peakat. Vad tror du om 2013, dricka nu eller spara?

Daniel A

Administratör
Jag har druckit 2011'an vid ett par tillfällen och kan bara hålla med. Bra dricka för lite pengar, 130kr på SB för 2013. Sista flaskan drack jag för ett par tre veckor sedan och det kändes nästan som att det redan hade peakat. Vad tror du om 2013, dricka nu eller spara?
Jag tänker ge det extremt tråkiga svaret: drick nu OCH spara! :D Näe, men tror definitivt att den mår bra av att vila i några år. Ingen långlagrare, men struktur för ett gäng år finns ju absolut där.

Mattias Schyberg

Administratör
Vi hade en grymt trevlig mini-BYOB hemma hos mig och min fru i tisdags. @chambertin och @Appel var på besök och det blev både ost- och vinprovning samt lite lagom med hockeyrövssnack (fråga inte!). ;)

image.jpeg

1986 Château Talbot
Mogen bordeaux är ju sällan fel. Löjligt gott och brettigt på gränsen till oacceptabelt, men jag gillar det! Ganska lättgissat såklart (nåväl, var som vanligt på fel sida av stranden visserligen, men rätt årtionde). Massiva mängder av stall, läder, ceder och svartvinbärsblad samt lite rotfrukt, körsbärskärnor, tranbär, tjära och röd paprika. Medelfylligt med fullmogna och silkeslena tanniner samt hög frisk syra. Troligtvis peakar det nu, eller så är det strax över kullen men hur bra som helst oavsett. Kanske lät jag mognadscharmen och komplexiteten få för stor impakt på poängen, men i sammanhanget så var det en fröjd att dricka och det är ju huvudsaken trots allt. (93p)

2014 Stolpman Angeli
Mycket ung och fruktig syrah med bra kraft som nätt och jämt klarar av att bibehålla sin balans. Ett vin att lagra för att komma helt till sin rätt. Lite av ett mellanting mellan en varm shiraz från Barossa och lite svalare uttryck med lite mer aromatisk finess. Mycket björnbär, fat och bacon initialt som med lite luft kompletteras av lakrits, kryddpeppar, kaffe och svarta oliver. Mycket bra intensitet, tanniner och längd med lite eldigt avslut. Inte superkomplext i dagsläget, men det verkar finnas tillräckligt under ytan som kommer att komma fram med tiden. Mitt bidrag för kvällen och således lätt att plocka ut blint. Köpt på plats i Los Olivos. (91p+)

2014 Blank Bottle 33.333
Märkligt vin. Syrah my ass. Var helt ute med cykeln och körde i diket här. Kunde nästan tagit gift på att det handlade om en italienare, typ Brunello eller liknande. Primärt körsbär och romrussin med en hel del bittermandel på toppen. Lite plastigt och kryddigt åt kanel eller andra bruna kryddor. Fat med drag av stearin. Fylligt med aningen kort smak. Ganska tydlig alkoholhetta i avslutet. Inte dåligt alls, men heller inte imponerande på något vis. (87p)

2013 Costers del Priorat Priorat Clos Cypres
Inte lätt att plocka heller. Tänkte dock Spanien, men mer åt grenasche än carignan. Mörk frukt med mycket kryddor åt kryddnejlika och lagerblad. Torkad frukt, bränd jord, kött, romrussin och kakao på det. Riktigt trevligt vin med bra balans och fyllig kropp. Det biter ifrån bra, men är väl ungt och aningen oförlöst. (90p)

2004 Andre Goichot Ruchottes-Chambertin Grand Cru
En ganska uppenbar pinot på alla sätt och vis, frågan var bara vilket ursprung? Ganska kraftigt med plommon, rabarber, malört och körsbär med klassiska drag av sandelträ, kryddor och aningen stall. Fick även lite känsla av brända pinjenötter och diesel. Lättfotat med aningen tunn frukt, men med frisk härlig syra. Gissade slutligen på att det var från Bourgogne, men även Etna kom upp på förslag och så även tysk spätburgunder, vilket kändes fullt rimligt det också. En stor besvikelse vid avtäckning. Tror inte att det var någon i sällskapet som blev imponerade med tanke på pris och appellation, men möjligen gillade någon det bättre än jag. Fortfarande ett riktigt bra vin om man åsidosätter priset. (88p)

1989 Weingut Johanneshof Kreuznacher Paradies Riesling Auslese
Tyvärr ganska dött och trist. Skalbittert med kofta, tropisk frukt och svavel. Ingen direkt frukt att tala om alls. Kort smak med lite vattnig känsla. Halvtorrt. Inte gott alls. Tänkte chenin blanc och Loire. Ingen poängsättning.

2006 Dr. Loosen Erdener Treppchen Riesling Auslese
Här fick vi erfara hur en välmående riesling Auslese kan smaka. Rumslagrad i ca 5 år hemma hos mig. Väldigt mycket fruktmognad med toner av saffran, mogen persika, aprikos och honung. Uppenbar botrytis. Ett uns petroleum, men jag visste ju vad det var. Ganska rejäl sötma för att vara en Auslese, vilket fick blickarna att riktas mot Sauternes. Mycket bra längd och fin intensitet, men syran kunde nog ha varit högre. Riktigt bra och härligt vin! (91p)

Tack ni som var med! Jag hade verkligen grymt trevligt och känner mig redan taggad inför nästa tillfälle. WOTN blev utan tvekan 1986 Château Talbot, men det har ni nog redan listat ut!

Vino fino

Medlem
Tolerans och referenser... Har varit inne på det förut, men är det inte märkligt att man knäcker skumpa eller Bourgogne för en sjuhundring utan att lyfta ett ögonbryn men en sydamerikan för samma pengar kräver andakt och kritiskt kisande blick?

Zorzal´s Piantao Piantao är tillräckligt omskriven för att kräva någon ytterligare introduktion. Andra gången jag dricker 11’an, som är tillfälligheternas vin och sannolikt aldrig händer igen, (så varför skriver jag “11’an”?), även om namnet kanske dyker upp igen, i andra årgångar, om marknadsföringsavdelningen får bestämma.
Överraskande nog blir det omedelbart doftminnen av Latour, djup Pauillac-viol, ceder, men framförallt djup urmoderlig viol, krossade violblad i en mortel. Mycket mer klassisk än sist. I gomen förflyttas allt norrut, finaste jordar i St Emillion och Pomerol, silkeslen lila frukt, Cheval Blanc. Skrattretande långt slut, bitande syrlig stenkross, nyplockade svala röda bär. Ett nästan arrogant överlägset slut. Löjligt. Världens bästa Cabernet Franc? Jag blir mer och mer säker. Lämnar allt annat i skuggan.

Zorzal Piantao Piantao 2011: 97+ p. Önskar jag hade obegränsat med pengar och levnadsår, hade velat öppna dessa vart femte år under femtio års tid.

IMG_0675.JPG

Präriebetad entraña (eller njurtapp om man så vill), chimi, rysk sallad. Som det ska vara när det bjuds fint från Mendoza.

IMG_0672 (1).jpg

Larseman

Medlem
Tolerans och referenser... Har varit inne på det förut, men är det inte märkligt att man knäcker skumpa eller Bourgogne för en sjuhundring utan att lyfta ett ögonbryn men en sydamerikan för samma pengar kräver andakt och kritiskt kisande blick?

Zorzal´s Piantao Piantao är tillräckligt omskriven för att kräva någon ytterligare introduktion. Andra gången jag dricker 11’an, som är tillfälligheternas vin och sannolikt aldrig händer igen, (så varför skriver jag “11’an”?), även om namnet kanske dyker upp igen, i andra årgångar, om marknadsföringsavdelningen får bestämma.
Överraskande nog blir det omedelbart doftminnen av Latour, djup Pauillac-viol, ceder, men framförallt djup urmoderlig viol, krossade violblad i en mortel. Mycket mer klassisk än sist. I gomen förflyttas allt norrut, finaste jordar i St Emillion och Pomerol, silkeslen lila frukt, Cheval Blanc. Skrattretande långt slut, bitande syrlig stenkross, nyplockade svala röda bär. Ett nästan arrogant överlägset slut. Löjligt. Världens bästa Cabernet Franc? Jag blir mer och mer säker. Lämnar allt annat i skuggan.

Zorzal Piantao Piantao 2011: 97+ p. Önskar jag hade obegränsat med pengar och levnadsår, hade velat öppna dessa vart femte år under femtio års tid.

Visa bifogad bild 8201

Präriebetad entraña (eller njurtapp om man så vill), chimi, rysk sallad. Som det ska vara när det bjuds fint från Mendoza.

Visa bifogad bild 8203
Lyrik!

Appel

Medlem
Vi hade en grymt trevlig mini-BYOB hemma hos mig och min fru i tisdags. @chambertin och @Appel var på besök och det blev både ost- och vinprovning samt lite lagom med hockeyrövssnack (fråga inte!). ;)

Visa bifogad bild 8198

1986 Château Talbot
Mogen bordeaux är ju sällan fel. Löjligt gott och brettigt på gränsen till oacceptabelt, men jag gillar det! Ganska lättgissat såklart (nåväl, var som vanligt på fel sida av stranden visserligen, men rätt årtionde). Massiva mängder av stall, läder, ceder och svartvinbärsblad samt lite rotfrukt, körsbärskärnor, tranbär, tjära och röd paprika. Medelfylligt med fullmogna och silkeslena tanniner samt hög frisk syra. Troligtvis peakar det nu, eller så är det strax över kullen men hur bra som helst oavsett. Kanske lät jag mognadscharmen och komplexiteten få för stor impakt på poängen, men i sammanhanget så var det en fröjd att dricka och det är ju huvudsaken trots allt. (93p)

2014 Stolpman Angeli
Mycket ung och fruktig syrah med bra kraft som nätt och jämt klarar av att bibehålla sin balans. Ett vin att lagra för att komma helt till sin rätt. Lite av ett mellanting mellan en varm shiraz från Barossa och lite svalare uttryck med lite mer aromatisk finess. Mycket björnbär, fat och bacon initialt som med lite luft kompletteras av lakrits, kryddpeppar, kaffe och svarta oliver. Mycket bra intensitet, tanniner och längd med lite eldigt avslut. Inte superkomplext i dagsläget, men det verkar finnas tillräckligt under ytan som kommer att komma fram med tiden. Mitt bidrag för kvällen och således lätt att plocka ut blint. Köpt på plats i Los Olivos. (91p+)

2014 Blank Bottle 33.333
Märkligt vin. Syrah my ass. Var helt ute med cykeln och körde i diket här. Kunde nästan tagit gift på att det handlade om en italienare, typ Brunello eller liknande. Primärt körsbär och romrussin med en hel del bittermandel på toppen. Lite plastigt och kryddigt åt kanel eller andra bruna kryddor. Fat med drag av stearin. Fylligt med aningen kort smak. Ganska tydlig alkoholhetta i avslutet. Inte dåligt alls, men heller inte imponerande på något vis. (87p)

2013 Costers del Priorat Priorat Clos Cypres
Inte lätt att plocka heller. Tänkte dock Spanien, men mer åt grenasche än carignan. Mörk frukt med mycket kryddor åt kryddnejlika och lagerblad. Torkad frukt, bränd jord, kött, romrussin och kakao på det. Riktigt trevligt vin med bra balans och fyllig kropp. Det biter ifrån bra, men är väl ungt och aningen oförlöst. (90p)

2004 Andre Goichot Ruchottes-Chambertin Grand Cru
En ganska uppenbar pinot på alla sätt och vis, frågan var bara vilket ursprung? Ganska kraftigt med plommon, rabarber, malört och körsbär med klassiska drag av sandelträ, kryddor och aningen stall. Fick även lite känsla av brända pinjenötter och diesel. Lättfotat med aningen tunn frukt, men med frisk härlig syra. Gissade slutligen på att det var från Bourgogne, men även Etna kom upp på förslag och så även tysk spätburgunder, vilket kändes fullt rimligt det också. En stor besvikelse vid avtäckning. Tror inte att det var någon i sällskapet som blev imponerade med tanke på pris och appellation, men möjligen gillade någon det bättre än jag. Fortfarande ett riktigt bra vin om man åsidosätter priset. (88p)

1989 Weingut Johanneshof Kreuznacher Paradies Riesling Auslese
Tyvärr ganska dött och trist. Skalbittert med kofta, tropisk frukt och svavel. Ingen direkt frukt att tala om alls. Kort smak med lite vattnig känsla. Halvtorrt. Inte gott alls. Tänkte chenin blanc och Loire. Ingen poängsättning.

2006 Dr. Loosen Erdener Treppchen Riesling Auslese
Här fick vi erfara hur en välmående riesling Auslese kan smaka. Rumslagrad i ca 5 år hemma hos mig. Väldigt mycket fruktmognad med toner av saffran, mogen persika, aprikos och honung. Uppenbar botrytis. Ett uns petroleum, men jag visste ju vad det var. Ganska rejäl sötma för att vara en Auslese, vilket fick blickarna att riktas mot Sauternes. Mycket bra längd och fin intensitet, men syran kunde nog ha varit högre. Riktigt bra och härligt vin! (91p)

Tack ni som var med! Jag hade verkligen grymt trevligt och känner mig redan taggad inför nästa tillfälle. WOTN blev utan tvekan 1986 Château Talbot, men det har ni nog redan listat ut!
Tack detsamma. Grym tisdag!

Mattias Schyberg

Administratör

Visa bifogad bild 8201

Visa bifogad bild 8203
Låter som jag kan tänka mig att plocka på mig ett lass av detta vin. Du borde ta med det på en byob så andra kan uppleva det också!

Blev lite Vindemio Amadeus 2014 från en Caviste-leverans i.. Öh... Våras? Nåväl.

Fylligt, lite körsbärssaft, hallon, peppar(strävheten?), kanske lite druvkärnor(beska) men ändå torrt med någon sötma. Ärligt talat borde den fått ett år till på rygg, inte för att den inte var god nu, men den hade lyfts ytterligare då
WP_20160916_18_26_31_Pro.jpg

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, just det – Argentina är lätt att glömma bort av oss vinnördar. Det är dock sällan man får de där superkomplexa upplevelserna som i exemplet med cabernet franc ovan, men oftast är det mycket bra vin för sin peng (av de som släpps på bolaget vill säga). Det var ett tag sedan jag silade solmogen malbec mellan tänderna, men igår så tog jag en nykomling i små partier på pulsen. Trapiche och deras Terroir Series brukar vara något alldeles extra i sin stil och ligger strax över tvåhunkan i pris...

image.jpeg

2012 Trapiche Malbec Terroir Series Finca Orellana är ett sådant vin. Det är fylligt, stramt och intensivt med lite onödigt mycket raketbränsle i tanken för att kännas optimalt balanserat. Det är som bäst när man låter det komma ner lite i temperatur och eldigheten avtar en aning. Jag gillar vinet i övrigt. Klassisk mörk malbec-frukt som är svart och tät som natten. Blå plommon, björnbär, korinter och rikligt med fat. Nyanser av ceder, valnöt, målarlåda och kakao samt ett uns jord bidrar med komplexitet. Mycket tannin och rikligt med syra. Det är välbyggt med storväxt och rustik elegans. Ett lagringsvin utan tvekan som dock funkar utmärkt i sin ungdomsskrud också. (89p+)

Inmundigades till hemgjorda hamburgare och visst fungerade det utmärkt. :)

Larseman

Medlem
Lyckades rota fram lite Grenache(blend) från källaren för att fira Grenache-dagen. Dessutom blev det lite champagne för att fira frugans nya jobb.

WP_20160916_004.jpg

2008 Huré Frères Champagne L'Instantanée
Från förra årets Caviste-låda, degorgerad juni 2015. Mycket bra champagne men kanske inte riktigt lika häftig som den som är degorgerad i år och ingår i CAV0058. Kan verkligen ett år till på jästen göra så stor skillnad, eller är det bara min egen dagsform som ställer till det? Den här känns yngre och mer fruktdriven med en ganska skarp syra. Mer röda äpplen än svamp och mariekex i doften. Kanske att den dracks lite för kall, det finns något glas kvar till ikväll då jag ska försöka vänta tills den blir lite varmare. 88p
2012 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Fontanilles

Blend av Grenache, Syrah, Carignan och Cinsault. Väldigt typisk (som jag ser det) och häftig Grenache-doft med röda bär och örtkryddor. Tyvärr också väldigt typisk Grenache-smak (som jag ser det) med alkoholhetta och en liten beska eller bitterhet i slutet. 85p

kayaker

Cyklist

Visa bifogad bild 8201

Visa bifogad bild 8203
Inköpt i Norge? Bra pris innan den sålde slut iallafall.
https://www.vinmonopolet.no/Land/Argentina/Zorzal-Piantao-2011/p/2157701

chambertin

Medlem

Visa bifogad bild 8201

Visa bifogad bild 8203
Blir väldigt sugen på att testa efter den beskrivningen @Vino fino.
Har provat Zorzals Malbecer och Pinot och var väldigt imponerad av framför allt Eggo "Tinto de Tiza".

kayaker

Cyklist
Lite svårt att tro på de priser som uppges från Red & White AS ("tillbud" vi hörs) om de nu inte haft en brand i lagerlokalen eller liknande.

Den som har kommit över Piantao för 199 nok har gjort sitt livs affär. Om han eller hon existerar.
Den var nedsatt från ordinarie pris på 299NOK.

Mattias Schyberg

Administratör
Passade på att köra lite parvisa jämförelser i helgen. Fyra stycken sydafrikaner och en enkel fransos.

image.jpeg

2015 Thorne & Daughters Rocking Horse
(Roussanne, semillon, chenin blanc, chardonnay och clairette)
Kul vin med fin komplexitet. Hade troligtvis hamnat i södra Bourgogne blint. Stramt med krispig syra. Snyggt integrerade fat med lite nötiga toner. Nyanserad frukt med citrus, kaprifol, persika och päron. Lite stenig mineralitet träder fram med lite luft. Aningen kort i rocken. Inte min favoritstil av vin, men visst är det bra kvalitet som erbjuds. Klart bättre när det kommer upp lite i temperatur och komplexiteten framträder tydligare. (88p)

2014 Mullineux White
(Chenin blanc, clairette blanc, viognier och semillon)
Om den rockande hästen är bourgognelik så är Mullineuxs vita alster ännu mer åt det hållet. Klart mer fatat med rostade nötter, smör och krut. Fetare frukt med lite lägre syra, men klart fylligare med bättre längd och intensitet. Inte samma blommiga och fruktiga drag. Mer allmän gul frukt med plommon, bivax och äpple. Mer kanderad citrus och vanilj under ytan. Mer min stil av vin – lite trindare och klart mer svung. (89p)

image.jpeg

2010 Château Fourcas Dupré
(Merlot och cabernet sauvignon)
Klassisk bdx med relativt mogen karaktär. God och slank, men visst är det aningen tunt för att kännas riktigt ambitiöst eller märkvärdigt. Stilmässigt är det grymt trevligt oavsett. Ceder och kafferost med lite stalliga stråk. Rotfrukt, humle och örtigt blåbärsris med lite svarta vinbär på toppen. Hög syra och bra balans med grepp i tanninerna. Riktigt bra för sitt pris. Lite av ett fynd för den som vill känna hur en bra bdx kan smaka utan att bli ruinerad på kuppen. (89p)

2012 Kaapzicht Estate Steytler Vision
(Cabernet sauvignon, pinotage och merlot)
En uppenbar och ganska klassisk sydafrikan. Stramt och välbalanserat med mycket fat. Fyllig kropp och bra intensitet. Stearin, tjära, ceder och lite gummi (pinotage?) ligger stabilt i grunden. Mörk, jordig frukt med grillad röd paprika och plommon toppar det hela. Aningen kokt och grönt på samma gång. Klart bättre vin, men med tanke på att priset är nästan det dubbla så blev det ändå en besvikelse. (90p)

image.jpeg

2014 Nederburg Noble Late Harvest
Avslutade kvällen med lite vit chokladmousse med granatäpple och ett av bolagets mest prisvärda söta viner. Grymt bra kombination! Inte det mest komplexa vin man kan finna, men jädrar vad mycket vin man får för pengen. Aprikosmarmelad med mycket bra syra och intensiv sötma. Lite honung, saffran och apelsin i bakgrunden, men det är verkligen aprikosen som dominerar det mesta i upplevelsen. (87p)

Håkan

Medlem
Som uppvärming till tisdagsgruppens (på en måndag, hur blev det sådär) medlemsmöte, kvällens tema visade sig vara Fitou och det var det ju många som tog (not).
Era Ora 2014, Borgogno. Det första vita vinet någonsin från Giacomo Borgogno, och en Riesling till på saken. Väldigt stramt i smaken men det känns ändå lite mer stuns än en tysk Riesling. Mycket mineral, men också en del tropiska toner med melon och persika men också en del röd citrus. Väldigt gott vin och Riesling i Langhe känns faktiskt rätt bra. 89 p

Toppen