Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6645.JPG

2013 Farrside by Farr

Pinot från nya världen, och ny är den sannerligen för mig eftersom det är första gången jag dricker en kvalitetspinot från Australien och första gången jag provar ett vin från the Farr family. Bara genom att läsa runt en del, bl a här på forumet, så har jag förstått att detta är viner som jag kommer att gilla. Därför har jag köpt på mig ett gäng av deras pinoter Tout Près, Sangreal och Farrside. Efter dagens smakprov är det bara att gå med i hyllningskören. Wow! Det här är gott! Det här är en producent man vill följa år efter år. Otroligt skön pinot utanför Bourgogne.
Tack Pontus för smaknoteringen av 2013 Sangreal som gjorde mig nyfiken. :)

matage

Medlem
Testade en Protos från senaste släppet till viltskaven idag men jag måste nog spela flaskvairationskortet.
Förvisso en del frukt och struktur men den här var relativt slank i kroppen med lite vekt mellanregister och en smak som dör ner till tanniner ganska snabbt.
Vi får se hur andra halvan av flaskan ter sig imorgon

Mattias Schyberg

Administratör
Gav en mourvedre från Chile chansen igår. Har aldrig provat en sydamerikansk variant på denna tanninrika druva innan. Betalade strax över 300 pix. Mina förväntningar var därefter. Det är trots allt ganska mycket pengar för ett udda vin från Chile!

2014 Lapostolle Collection Mourvedre

image.jpeg

Lätt besviken i slutändan. Det är inte dåligt alls, men den som har koll på hur bra mourvedre kan smaka kan nog inte bli annat än besviken. I sina bästa stunder så ger druvan ett härligt nordrhonskt uttryck på sterioider med mängder av peppar, stall och mörk frukt med inslag av animalisk och köttig komplexitet med tuff struktur.

I detta fall så drar det mer åt en grenachebaserad blandning med aningen urvattnad koncentration samt lite obalanserad hetta i den relativt långa eftersmaken. Röd frukt med jordgubb och fikon, men visst kan jag inbilla mig att det har lite mörkare drag av björnbär också. Det finns lite animaliska kvaliteter också: Söta oliver och blod möter lite pepprighet. En märklig ton av vattenmelon och fruktyougurt ger lite udda komplexitet. Det hela kompletteras av tydliga och träiga fattoner med lite drag av mörk sten i bakgrunden. Ingen rekommendation trots ett högt kvalitetsbetyg. (89p)

LeChat

Medlem
IMG_6649.JPG

2006 Chateau Clerc Milon Pauillac

Borta bra men hemma bäst! Bordeaux får här symbolisera hemma. Var lite rädd för att jag var för tidigt ute med korkskruven, men den oron visade sig vara obefogad. Fram kommer de klassiska dragen hos en tioårig Bordeaux med begynnande mognadstoner av tobak och läder och med en bra syra. Blodig ryggbiff matchade fint.

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat från helgen...

2011 Domaine Huet Vouvray Moelleux 1ère Trie Le Mont
Så. Jäkla. Bra. Chenin blanc i halvsöt/söt stil. Självklart oförskämt ungt. Barnarov, men det spelar ingen roll – det rockar ändå! Kvitten, aprikos, mogna äpplen, ylle, honung och lite läckra drag av svamp och flinta. Massiv koncentration och löjligt bra längd. Lättfotat och krispigt med hög syra som lättar upp sötman bra. (92p+)

image.jpeg

2010 Henri Bourgeois Pouilly-Fumé La Demoiselle de Bourgeois
Nämen, ser man på. Klassisk sauvignon blanc av det stramare slaget. Inte mil ifrån storheter som Silex och Pur Sang, men klart mer kattkissigt och fruktigt än regionens kändaste förlagor. Mycket flintarökig mineralitet, men primärt mycket citrus, fläder och krusbär. Löjligt bra intensitet med krispig syra och bra längd. Aningen grapefrukt i avslutet. Supergott! (90p)

image.jpeg

2013 Philipp Kuhn Laumersheimer Kirschgarten Pinot Noir Großes Gewächs
Jag blir så glad. En tysk pinot noir när den är som bäst. Rustik och yvig. Maskulin, komplex och intensiv med medelfyllig kropp. Mörk röd frukt med körsbär, rabarber, kryddor och blodapelsin. Kafferost, malört och kåda backar upp frukten bra och bidrar med struktur. I bakgrunden så lurar lite krutrök, jord, svamp och stenig skiffermineralitet. Ganska precis samma ton som man ofta kan hitta i riesling väl inlindat med de eventuella dieselångorna. Stor tumme upp – köp! (93p)

image.jpeg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2013 Philipp Kuhn Laumersheimer Kirschgarten Pinot Noir Großes Gewächs

Oj, tyckte du den var så bra? Jag testade den på slutet av en provning för några veckor sen. Kan mycket väl vara det faktum att jag hade provat ca 30 andra viner innan jag provade ovan nämnda, men jag och min +1 tyckte inte att den stack ut märkvärdigt. Vore väldigt roligt att testa igen under lugnare förhållanden, man blir lite tveksam till sin egen magkänsla nu.

Hur är det för er när ni provat många viner under samma kväll? Är det bara jag som rookie som har svårt att hålla mig på topp på slutet?

kayaker

Cyklist
Oj, tyckte du den var så bra? Jag testade den på slutet av en provning för några veckor sen. Kan mycket väl vara det faktum att jag hade provat ca 30 andra viner innan jag provade ovan nämnda, men jag och min +1 tyckte inte att den stack ut märkvärdigt. Vore väldigt roligt att testa igen under lugnare förhållanden, man blir lite tveksam till sin egen magkänsla nu.

Hur är det för er när ni provat många viner under samma kväll? Är det bara jag som rookie som har svårt att hålla mig på topp på slutet?
Det är svårt, särskilt om man provat många kraftiga viner och/eller Champagne och andra viner med hög syra. Det krävs mycket för att ett vin ska sticka ut på slutet av Sommelierernas dag...

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör

Ibland är det även så enkelt att man gillar olika saker. Men de intryck man får på stora provningar bör absolut tas med en nypa salt och @kayaker har helt rätt i sin kommentar. Att sitta och njuta av ett vin hemma till lite god mat är en helt annan sak och mycket mer välgrundat än en sortimentsprovning. :)

gece

Man vänjer sig.
Godello är en druva jag inte druckit vidare mycket av, och som jag haft fördomar av oklart ursprung från. Men man är ju inte sämre än att man kan bättra mig, så jag satte korkskruven i en flaska 2013 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina och vilken upplevelse det visade sig vara. Första sniffen känns lite burgundisk, rätt mycket ek, lite sval gul/grön frukt, någon form av mineral, bra men knuten och alldeles för ung.

Sen händer något, det öppnar sig på vid gavel och ut kommer en osannolik ström av upplevelser. Eucalyptus och mynta, en viss sälta, lite oxidativa toner mellan kantarell och sherry, någon slags obeskrivlig örtig kryddighet, stendamm, och det bara fortsätter komma grejer hela tiden; vissa kommer tillbaka, andra gästspelar lite kort. Galen komplexitet och eftersmak som varar tills man borstar tänderna. Bra syra, men strukturen kommer minst lika mycket från en lite grapefruktliknande beska och en inte obetydlig mängd tanniner.

Att betygsätta denna upplevelse är fullständigt omöjligt, jag säger 93p på CT men det är mest för sakens skull. Har inga som helst referensramar för detta, det delar vissa drag med klassisk Jura och vita Viña Tondonia men är ändå en helt annan sak. Begriper nästan ingenting men vill så gärna begrunda detta vins mysterier vidare.

Gott? Jovars, men borde nog inte druckits på minst ett år.

Jag tycker det är väldigt dubbelt med stora provningar, fördelen är väl när det är ett väl samlat tema (typ en årgång Bordeaux eller olika producenter från Alsace etc) - man kan som bäst få någon slags överblick över olika producenters stil och så. Sen några år tillbaka avhåller jag mig dock från poängsättning på CT om jag ej haft möjlighet att återkomma till samma vin flera gånger och känner mig någorlunda säker. Sen är det ju situationen, temperaturen, sällskapet, maten etc som ofta gör vinet!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade en 2004 William Fèvre Bougros "Côte Bougerots" Grand Cru, som sannerligen försmäktar som ett FineWine både etikettsledes och plånboksmässigt.

Men smaken...
Gammalt salubrin, lite otalkad röv och ett kladdigt barn med en smältande piggelinglass i håret...

Säger som Sverker:
- Ska de' va' så här?
- Huwwa!
image.jpg

...det som synes i flaskan = vaskades. Och vi öppnade en flaska Nama-Zake istället. SUBLIM njutning!

*pffft* för branta sluttningar...

Last edited:

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Var på möte i Uppsala, denna gudsförgätna stad, och passade på att stanna kvar och ta lite spontanvin med en vän. Det har öppnat en vinbar som kreativt nog heter "vinbaren" på Drottninggatan och vi träffades där. Trevligt prissatt vinlista med ett ganska liten, men förhållandevis mänskligt prissatt vinlista. Vi tog in en Chateau d'Arlay Corail 2007 och en enastående Vouvray från Sébastien Brunet, båda flaskorna klockade in på 550 spänn styck, bargainshmargain.
Sen borde jag ha dragit hem, men fick lite feeling så vi gick ned till Hambergs fisk och hälsade på. Vi tog en skaldjursplateau, den stora varianten, som i sig är värd en resa, även den ett bargain på lustigt nog samma pris som de tidigare vinen, 550 per person. Till den tog vi in en Mersault Perrieres 2011 från domaine Michelot. Enastående gott, marginellt dyrare på 1300 spänn men värt varenda krona. Sen tog vi in en vit Jura som jag promt glömde bort vad den hette.

Mattias Schyberg

Administratör
Uppvärmning inför helgen igår.

Det blev lite intetsägande rödtjut från Sydafrika att starta kvällen med. 2013 Waterford Estate Cabernet Sauvignon är inte dåligt alls ur ett kvalitativt perspektiv men tämligen trist. Ingen funk, relativt tam intensitet och ganska simpelt. Kändes mest som en hyfsad barbera för i runda slängar 150 pix. Körsbär, plommon, ceder och mörk choklad dominerar. Stramt och läskande med euro-slank kropp och hög frisk syra. Förmodligen ett bra matvin, men det saknar adress. Strax över tvåhunkan är alldeles för dyrt med tanke på upplevelsen. (87p)

Det blev både roligare och bättre när vi vädrade en tasmansk pinot: 2015 Josef Chromy Pinot Noir levererar bra. Löjligt bra för sitt pris på 189 kr. Skönt komplext och massivt fatat. Ganska bredaxlat och fylligt med tanke på druva och ursprung (Tasmanien är riktigt svalt trots allt). Mörk hallonfrukt med medföljande buske, stråk av jordgubb, sandelträ, rökelse och choklad samt sköna drag av bränd plast (ja, det kan vara skönt). Fin intensitet och bra längd. Mycket bra vin! (89p)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Var på möte i Uppsala, denna gudsförgätna stad, och passade på att stanna kvar och ta lite spontanvin med en vän. Det har öppnat en vinbar som kreativt nog heter "vinbaren" på Drottninggatan och vi träffades där. Trevligt prissatt vinlista med ett ganska liten, men förhållandevis mänskligt prissatt vinlista. Vi tog in en Chateau d'Arlay Corail 2007 och en enastående Vouvray från Sébastien Brunet, båda flaskorna klockade in på 550 spänn styck, bargainshmargain.
Sen borde jag ha dragit hem, men fick lite feeling så vi gick ned till Hambergs fisk och hälsade på. Vi tog en skaldjursplateau, den stora varianten, som i sig är värd en resa, även den ett bargain på lustigt nog samma pris som de tidigare vinen, 550 per person. Till den tog vi in en Mersault Perrieres 2011 från domaine Michelot. Enastående gott, marginellt dyrare på 1300 spänn men värt varenda krona. Sen tog vi in en vit Jura som jag promt glömde bort vad den hette.

Spontandekadens när det är som bäst! Keep it up! :cigarr:

Toppen