Godello är en druva jag inte druckit vidare mycket av, och som jag haft fördomar av oklart ursprung från. Men man är ju inte sämre än att man kan bättra mig, så jag satte korkskruven i en flaska
2013 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina och vilken upplevelse det visade sig vara. Första sniffen känns lite burgundisk, rätt mycket ek, lite sval gul/grön frukt, någon form av mineral, bra men knuten och alldeles för ung.
Sen
händer något, det öppnar sig på vid gavel och ut kommer en osannolik ström av upplevelser. Eucalyptus och mynta, en viss sälta, lite oxidativa toner mellan kantarell och sherry, någon slags obeskrivlig örtig kryddighet, stendamm, och det bara fortsätter komma grejer hela tiden; vissa kommer tillbaka, andra gästspelar lite kort. Galen komplexitet och eftersmak som varar tills man borstar tänderna. Bra syra, men strukturen kommer minst lika mycket från en lite grapefruktliknande beska och en inte obetydlig mängd tanniner.
Att betygsätta denna upplevelse är fullständigt omöjligt, jag säger 93p på CT men det är mest för sakens skull. Har inga som helst referensramar för detta, det delar vissa drag med klassisk Jura och vita Viña Tondonia men är ändå en helt annan sak. Begriper nästan ingenting men vill så gärna begrunda detta vins mysterier vidare.
Gott? Jovars, men borde nog inte druckits på minst ett år.