Noteringarna från de här besöken blev liggande och aldrig färdigskrivna helt men på uppmaning av
@Beo så kommer här lite noter från några av besöken i Franschhoek.
Söndagen var det alltså utflykt till Franschhoek och några vingårdsbesök var inplanerad men ej bokade. I Franschhoek verkade ha de flesta gårdar ha söndagsöppet medans det i Stellenbosch nästan var tvärtom. Fokus var på några producenter med bra Syrah, Chardonnay och Pinot Noir men på vägen dit så gjordes ett spontanbesök på Anthonij Rupert som jag någonstans i bakhuvudet hade ett diffust minne av gjorde några bra viner. I stort sett alla här har besökscenter med provning och vissa även med tilltugg eller närliggande restautangdel. Provning kostar en mindre slant och det är ofta upplagt i flighter eller olika paket. En del är väldigt oflexibla med att erbjuda det man vill prova medans andra är väldigt tillmötesgående. Utbudet varierar också mellan att bli av med det som inte säljer så bra till att bara ha det senaste.
Anthonij Rupert:
Lyxigt och snyggt besökscenter uppdelat i två delar (ett för Rupert-rangen och ett annat för de andra enklare vinerna) men idag var det söndag så allt var samlat i en del. Det fanns lite olika flighter med 2 mousserande för 25 ZAR (ung 17SEK), 3 enkla i två konstellationer för 20 ZAR och så inget från deras bättre range. Frågade om det inte fanns möjlighet att prova ngn eller några av dom bättre vineran men fick ett nej först och reste mig då för att gå men då kom en annan anställd och sa att dom kunde sätta ihop tre av vinerna för provning men bara Optima (Bdx-blend), Syrah och Cab Sauvignon (50ZAR) så jag tog bubbelflighten och de tre röda från AR-rangen. Tyvärr så är det så här ojämt med anställd personal utan lvalifikationer (ibland) och låg ambition hos ägarna. Dom som jobbar låter som telefonförsäljare och tar allt utantil och kan svara på väldigt få frågor. På andra ställen (Mullineux t.ex) så är det mycket proffsigt och personalen är väldigt kunnig och pratglad. Kommer mer om Mullineux senare.
N/V L’Ormarins Brut Classique
55% Chardonnay, 45% Pinot Noir. 48mån på jästen (faen tro’t, hon påstod samma sak om rosén som var från 2013). Dosage knappt 7g/l.
Ung och mkt livlig med tydliga chardonnay-toner och lite citrus. Doftar i princip bara när kolsyran går bort men sedan dör den helt för att komma tillbaka lite när den är varm igen men då är det inte mycket att ha. Svagt krutig i början men det försvinner snabbt. Smaken är enkel, kort och med väldigt hög syra och helt torr. Inget fel eller några defekter här utan bara trist. Finns ingen chance att detta legat 48mån på jästen. Finns inga som helst drag av så lång lagring.
(
75P) 120 ZAR.
2013 L’Ormarins Brut Rosé
85% Pinot, 15% Chardonnay. 48 mån på jästen (enligt tjejen i centret som inte tänkte på att den i så fall borde degorgeras om ca 1 år från nu. Skulle tro att båda vineran rör sig runt 24mån kanske ngt mer för Rosén ) Dosage: Ca 6g/l.
Lite mer fruktaromer med hallon och piggelinpäron och inga kruttoner alls. Mkt ljus laxrosa. Smaken svarar inte upp dock på dofetn utan är tris, korrekt men intetsägande och dras dessutom med en liten skalbeska som den vanliga Brut Classique inte hade.
(
76P) 185 ZAR.
2012 Optima
En Bdx-blend med okänd mix. 24mån på ekfat enligt personalen men ta det med nypa salt. Nosen öppnade i alla fall upp väldigt typiskt Bdx-blend med lite sydafrikansk parprika- och brända toner. Dock på en nivå som är behaglig och bara retar sinnena så där lite lagom och ger vinet en extra utsvävning från huvudfåran. Bakom Cab-toneran så fanns det ganska tydlig ceder och med mer luft en rejäl dos plommon och ngt som jag till slut skulle vilja beskriva som ugnsrostad lök.
Faten gick igen ordentligt i smaken och det är inget klent mjäkigt vin utan det fyrar på en aning i tanniner och frukt. Medellång eftersmak men ganska okomplicerat.
(
86P) 170 ZAR
2011 Syrah
Medans Optima hade varit öppen ett tag så var Syrahn nyöppnad vilket märktes på att den var ganska sluten i 15-20min innan en kombo av björnbär och katrinplommon kom fram men med en ganska låg intensitet. Verkade först lite oxiderad men det fösvann väldigt fort.
Smaken var rejält stram (Ruperts fatbehandling verkar vara ganska omfattande för den här rangen) med tydliga ektanniner och fullmogen mullig och varm frukt. Ganska tydlig alkoholton och fruktsötma i ganska packad och tät stil. Öppnar upp mer så småningom och lite smörkola tittar fram ihop med ngt mer klassiska Syrah-markörer. Ganska lång men aningen låg i syran kanske.
Helt ok vin men alldelse för dyrt (saknar framför allt en del komplexitet för den prislappen).
(
88P) 460 ZAR
2011 Cabernet Sauvignon
Stor mycket cederdominerad Cabbig doft med som ger tydliga Pauillac-vibbar i början. Massor med svarta-vinbärs gelé och dyr ek. Landar ganska mitt mellan en Medoc och en nya världen Cab vilket jag många gånger förr tyckt om de bättre Sydafrikanerna. I munnen så tar en rejäl slev med sandiga tanniner tag i taktpinnen och det här är verkligen inget för dom som vill ha mjuka och tillrättalagda tanniner utan det är öppet spjäll. Frukten är väldigt tät och matchar nästan fullt ut tanninerna men de lite brända tonerna finns lite här också även om det inte är särskilt tydligt. Längden är exemplariskt bra och ger en kryddig ton i svansen utöver de ovan nämnda. Trots tanninerna och det andra så skulle jag nog dricka det här nu pga att de där brända tonerna bara brukar bli mer framträdande med ålder.
(
91P) 490 ZAR
Mullineux & Leeu:
Ja så heter tydligen egendomen. Det står dock bara Mullineux på etikettens framsida precis som förut. Deras nya anläggning för provsmakning (och boende för turister) ligger i Franschhoek men vineriet och odlingarna för alla de nuvarande vinerna är norrut i Swartland. Ganska nystartat vineri (2007) som snabbt fått kultstatus inte bara i Sydafrika utan världen över. Trots ökande priser så säljer dom röda vingårdsvinerna (eller terroirviner kasnke är mer rätt) slut snabbt varje år. Det som byggt intresset är framför allt Cheninvinerna "Schist", "Granite" och"Quartz" samt Syrahvinerna "Schist", "Granite" och"Iron". Dessa vingårdsviner kommer mestadels från äldre "bush-vines" i olika jordmåner runt Kasteelberg och Paardeberg i Swartland. Stilen är väldigt nordrhônsk och man undrar hur dom lyckas locka fram så mkt svala drag från vinrankor i ett så torrt och varmt klimat som Swartland trots allt är. Svaret jag fick på den frågan landade runt att det handlar om gamla obevattnade bush-vines och att vingårdorna ligger i svalare lägen högre upp på bergssidorna. Vinifieringen är också traditionell med runt 50% avstjälkning, endast naturlig jäst samt en stor variation av fatstorlekar och ålder på dessa men andelen nya ligger ofta ganska lågt beroende på vinet (0-25% för de vita, ngt mer för de röda).
Tyvärr fanns inga av vingårdsvinerna på Syrah att tillgå för provning då förra årgången (-13) var slutsåld sedan länge och -14 skulle precis släppas om ca 2 veckor. Det blev i alla fall en väldigt intressant provning och fokus på Chenin Blanc vilket blev en ögonöppnare för min del.
2014 Chenin Blanc Granite
Stor väldigt Loire-lik doft med våt ylle, honung och lite vax samt svag ekton (12mån på fat använda 3&4 ggr) bakom det. Stram i syran som sig bör med diskreta fattanniner, välidgt bra längd och rent friskt avslut med grusdammigt och flintigt mineralavslut som nästan gav vibbar åt Pouilly Fumé.
100% frukt från två parceller på Paardeberg.
(
91P), 490 ZAR
2014 Chenin Blanc Qartz
Även här känner man igen Loire-arvet men ngt mindre än i föregående vin och med mer komplexitet och variation. Det andas lite åt vit Bdx jämte honungen. Kankse är det de lite tydligare fattoneran som får mig åt det hållet. Smaken är rika, fet och komplex och har lite lägre syra än Granite. Bivax, paersika och aprikos känns i eftersmaken (nästan lite Roussanne-känsla) och faten känns mer välplacerade än i Granite trots tydligare toner.
100% frukt från en parcel på Kasteelberg.
(
95P), 490 ZAR
2014 Chenin Blanc Schist
Fantastiskt expressiv doft med ganska fatigt anslag, blommor (mimosa !), mognad (marmelad/citrusskal). Väldigt tät i smaken med stor intensitet som nästan känns åt Late Harvest-hållet men med bibehållen torr men krämig smak (som en riktigt smörig och mogen BdB-skumpa utan ox). Lite alkoholkänsla finns där men faten integreras fint och balanserar den feta strukturern bra. Rundar av med ett 2-minuters avslut som får mig att ta en paus innan jag går på nästa vin. Aningen too-much för min del men ett fantastiskt vin om man gillar stilen.
100% frukt från två parceller på Kasteelberg.
(
93P), 490 ZAR
2014 White
Även här ett väldigt expressivt vin på doften med tydliga men välhanterade fattoner, mogna frukttoner (grillad citrus), smörkola, aprikos, persika och varma rostade mandlar. Superb kropp som inte landar långt efter de tre toppvinerna på ren Chenin Blanc och bra syra. I mellanregistret dyker lite vinbär upp och avslutar sedan med mer blomparfym. Helbra längd i avslutet också.
73% Chenin Blanc, 13% Clairette Blanc, 10% Viognier, 4% Semillion Gris
Jäsning och lagring 11 mån på ekfat varav 20% nya.
(
92P), ~210 ZAR
2014 Syrah
Väldigt parfymerad Syrah med härligt nordrhônskt uttryck som skulle lurat många upp i Cornas ellers St.Joseph. Massor med björnbär, violer och salami. I munnen är det ett stadigt och ganska tanninrikt vin som möter men tannineran är mogna och inte så riviga. så det är ganska lättdrucket trots allt. Ett litet drag åt stjälk och kärnor kan anas vilket jag gillar. Bra längd och vaslu och i eftersmaken får man en liten dos Nebbiolo-tjära.
100% Syrah fråm sju olika parceller i Swartland.
Jäsning och lagring 11 mån på ekfat varav 15% nya.
(
91P), ~270 ZAR
Lite sött måste man ju ha också från en Chenin-specialist så detta smakades också:
2015 Straw Wine
Återigen så är doften väldigt angenäm och intensiv. Mer fat och aprikos och amogen persika och med mer engelsk mamelad när vinet kommer upp i temperatur.Syran är monumental men ändå så fantastikt balanserad med sötma, fat och frukt. Det här är bara 100% njutning och omöjligt att spotta..
100% Chenin Blanc, skördas vid normal mognad och torkas sedan tills dess att 50% av vattnet är borta.
Jäsning och lagring 12 mån på äldre använda ekfat
(
95P), ~350 ZAR (1/2-fl)