Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens BYOB i Stockholm. Temat var @thunberg väljer bort druvor. De vanligaste (och bästa) druvorna fick inte vara med:
Visa bifogad bild 8396
Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier
Visa bifogad bild 8397
Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir
Visa bifogad bild 8398
Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
Visa bifogad bild 8399
Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2012 Wine & Soul Douro Pintas
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre
Visa bifogad bild 8400
Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas
Visa bifogad bild 8401
Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay
1998 Maculan Torcolato
Mountain Meadows Honeymoon Nectar
Mycket kul och udda, som sig bör. Kul att det blev två likadana skumpor i första heatet – jag antar att ni tyckte det var hyfsat stora skillnader ändå och att det fanns en glasklar vinnare? :)

Daniel A

Administratör
Mycket kul och udda, som sig bör. Kul att det blev två likadana skumpor i första heatet – jag antar att ni tyckte det var hyfsat stora skillnader ändå och att det fanns en glasklar vinnare? :)

Jajjamän! Dessutom blev de rätt sågade av de flesta, och bara en person placerade den ena som Champagne och PM. De flesta var ute och cyklade med Cava och Prosecco. :D

Magnus L

urydhtfilgukj
Gårdagens BYOB i Stockholm. Temat var @thunberg väljer bort druvor. De vanligaste (och bästa) druvorna fick inte vara med:
Visa bifogad bild 8396
Flight 1:
Visa bifogad bild 8397
Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir
Visa bifogad bild 8398
Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
Visa bifogad bild 8399
Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2012 Wine & Soul Douro Pintas
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre
Visa bifogad bild 8400
Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas
Visa bifogad bild 8401
Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay
1998 Maculan Torcolato
Mountain Meadows Honeymoon Nectar
Ganevats Vin Jaune är magisk!

En skvätt Protos Reserva 2011 slank ned igår, till ohackad biff rydberg. Handen i handsken. Bra rioja utan att bli överdrivet dyig. Plommon, kakao, körsbär och dill, stramt men inte strävt. Borde nog försöka införskaffa några flaskor till.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad fasen, drack ni inte min madeira? :D
Edit: dvs, 1995 Barbeito, Colheita Cask 23 (Tinta Negra), tappade på flaska 2010
Jag tog med flaskan med det som finns kvar. Ska jag hälla över i en mindre flaska så att det inte blir tokoxiderat tills nästa provning?

Daniel A

Administratör
Ganevats Vin Jaune är magisk!

Jag håller med! Det var dock inte den allmänna uppfattningen bland deltagarna. Men det var ett roligt vin att ta med i en sådan här provning. :) Resterande flaskor jag har får dock ligga på rygg ett bra tag.

Jag tog med flaskan med det som finns kvar. Ska jag hälla över i en mindre flaska så att det inte blir tokoxiderat tills nästa provning?

Det vore super! Trots allt ett tag kvar till nästa provning...

Steef

Medlem
IMG_4861.JPG

Igår kväll, spontan middag, goda vänner, Nobelpris till Bob - kändes som ett gjutet tillfälle att öppna just den här flaskan ^
Fattoria Le Terrazze Planet Waves 2003.

Gör det enkelt för mig och klistrar in noterna jag skrev på CT. Inga överdrifter i sak, skulle jag säga, men kanske något lättvindigt strösslande av superlativ mellan sakligheterna. Men ni vet hur det kan bli, när kvällen är perfekt och överraskningen total - och positiv... ;)

Dylan on the vinyl, Dylan in the glass. With this weeks announcement of him getting the Nobel Prize it seemed like the perfect occasion to open the only bottle that I found during this summers trip to Marche. And the timing proved perfect by other reasons as well - the wine drinks wonderfully now! Fantastic mouthfeel, dark fruit - red and black - massive and fresh, all those lovely autumn forest notes - but not too much of any, a light smokiness, a sublime touch of spices and meatiness . Good structure with an impeccable balance of acidity and tannins. Truly surpassed my expectations, by far. Drinks perfectly now, but I can't find any sign of the wine starting to recede.

I bought the wine more out of curiosity, as Bob is ... well, Bob. And this wine is made in his honour and by his blessing (his signature is printed on the back label, together with the wine makers - a big fan himself, of course). But little did i know what a fantastic wine it would be.

I min inte helt inkörda poängskala får vinet stoltsera med 94 solklara poäng!

LeChat

Medlem
IMG_6714.JPG

Cristom Mt. Jefferson Cuvee Pinot Noir 2013

Inte ofta jag dricker pinot från Oregon. Den här från Cristom dricks säkert ett par år för tidigt egentligen men den är riktigt trevlig redan ikväll. Sval, slank och med lite ungdomlig syra som gjorde vinet till en bra kompis med söndagens helstekta kyckling. Ska prova lite fler pinoter från Oregon.

AdamST

Medlem
Om man aldrig varit med om flaskvariation tidigare så har man definitivt varit med om det nu. :) Ovanligt stor skillnad på flaskorna.
Flaskan jag hade med var ju den vi alla dömde ut som undermålig, och om man kikar på korken jag fick med mig hem så ser den rätt sunkig ut.. Undrar om det var lite smygkorkat?

MartinE

Medlem
Det blev en tur till Grand i Lund i torsdags. En gång varje höst passar de på att öppna upp lite gamla flaskor från sin välsorterade källare, som de sedan säljer glasvis. I ärlighetens namn brukar det mest vara flaskor som borde öppnats långt tidigare, men det innebär ändå fina möjligheter att få dricka viner man kanske aldrig skulle få dricka annars. Och det är alltid trevligt!

Först och främst blev det en sådan här:

IMG_1514.JPG

Krug Private Cuvée
: Oklar basårgång, men sannolikt 70-tal. Dracks från magnum. Ingen kolsyra kvar och mörkt, mörkt bärnstensfärgad. Mogen, komplex, tydligt oxiderad och något kryddig doft med fatkaraktär och tydliga sherrytoner. Jag möts av russin, torkade aprikoser, mogna äpplen, nötter och gräddkola. Efter ca en timme kommer de klassiska rostade Krugtonerna fram och förför med rostade nötter, kaffe, saffran och gamla böcker. Smaken är mogen, frisk, torr och sherrylik. Jag känner framförallt äpplen som samsas med mogen citron och hasselnötter. Den är lite trött och något tunn men klart njutbar! Borde så klart ha druckits för >10 år sedan, men den bjuder fortfarande på en fantastisk upplevelse. (90 p)

Och därefter den här:

IMG_1513.JPG

1983 Vieux Château Certan: Utvecklad, komplex och bärig doft med stalliga och lätt brända toner. Inslag av körsbär, hallon, höstlöv och bubbelgum. Smaken är utvecklad, jordig och torr med tydligt närvarande tanniner. Till en början mest mogna röda och mörka bär, men efterhand även choklad och cola. Svårt att säga om den är på väg ner eller fortfarande på väg upp, men det är helt klart en potent pomerol! (89 p)

Jag fick även möjlighet att smaka en vouvray från 1959 (Domaine Bourillon Dorléans La Bourdonnerie), men den kändes ganska trött.

Last edited:

MagnusH70

Medlem
Årets hummerhelg är avklarad. Fantastiskt god hummer inhandlades från båt i Lysekil, den kom direkt från grytan och fick svalna i den kyliga höstluften. Efter sedvanlig lunch på Norra Hamnen 5 åkte vi till stugan för att förbereda oss inför kvällens drabbning. Totalt 6,2 kg hummer var inköpt, liksom kompletterat med ett par kg havskräftor och lite räkor.
Hummer.jpg

Tillbehören till kvällen var enkla som vanligt, brynt smör samt baguette och aioli.
Till kalaset hade jag tagit fram lite olika viner, och då en av deltagarna inte tycker om Chardonnay annat än i bubblande form, fanns det lite spännande utmaningar.
IMG_20161016_001346.jpg

Följande viner konsumerades:
Clos de la Coulée de Serrant 1998
Zind-Humbrecht Brand Riesling 2000
Von Winning Pechstein GG 2015
Can Credo 2010
M Chapoutier Saint-Joseph 'Les Granilites' 2014
Estate Biblia Chora Ovilos 2014
Guy Charlemagne Mesnillésime 1990
Thorne & Daughters Paper Kite 2015
Rijckaert Cõtes du Jura Les Sarres Savagnin 2013
Fresnet-Juillet Special Club 1995
J Didier-Pabiot Pouilly Fumé Aubaine 2014

Magnus L

urydhtfilgukj
Årets hummerhelg är avklarad. Fantastiskt god hummer inhandlades från båt i Lysekil, den kom direkt från grytan och fick svalna i den kyliga höstluften. Efter sedvanlig lunch på Norra Hamnen 5 åkte vi till stugan för att förbereda oss inför kvällens drabbning. Totalt 6,2 kg hummer var inköpt, liksom kompletterat med ett par kg havskräftor och lite räkor.
Visa bifogad bild 8415
Tillbehören till kvällen var enkla som vanligt, brynt smör samt baguette och aioli.
Till kalaset hade jag tagit fram lite olika viner, och då en av deltagarna inte tycker om Chardonnay annat än i bubblande form, fanns det lite spännande utmaningar.
Visa bifogad bild 8414

Can Credo 2010
Kul viner! Hur var Clos de la Coulée de Serrant 1998?

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 8415
Visa bifogad bild 8414

Can Credo 2010
Smaskens! Mycket gott där som får snålvattnet att rinna! :)

MagnusH70

Medlem
Var lite dålig på att skriva ner alla, men lite i korthet:
Clos de la Coulée de Serrant 1998 - Behövde luftas, gjorde snabbvarianten med visp... Mogen , mycket typisk doft med yllevantar. Någon botrytis kanske, underbar balans, liten sötma. (6)
Zind-Humbrecht Brand Riesling 2000 - Sagolik, viss sötma, diesel, perfekt mognad. (9)
Von Winning Pechstein GG 2015 - På tok för ung, men kommer att bli stor om 10 år. Bra koncentration, flinta och lite olja, citronjuice. (3)
Can Credo 2010 - Mycket bra, perfekt balans, smakrik, liten sälta. Kul! (4)
M Chapoutier Saint-Joseph 'Les Granilites' 2014 - Fyllig, mycket smakrik, bör ligga några år. Behövde aioli! (8)
Estate Biblia Chora Ovilos 2014 - Den ska jag köpa fler av, riktigt bra! Smakrik, fin syra, mycket mineraler. (7)
Guy Charlemagne Mesnillésime 1990 - Typisk Mesnil, har utvecklas väl. Mandarin, mineral, på topp! (2)
Thorne & Daughters Paper Kite 2015 - För ung, men kommer att bli riktigt bra. Oerhört koncentrerad, väldigt sluten. Lite vaxiga toner, äpplen. (5)
Rijckaert Cõtes du Jura Les Sarres Savagnin 2013 - Syrligt, hyfsat balanserad, kräver mat. Krita, gröna äpplen, ganska smakrik. (10)
Fresnet-Juillet Special Club 1995 - Fördrinken, helt underbar. Mogen, krita, citronzest, jäst. (1)
J Didier-Pabiot Pouilly Fumé Aubaine 2014 - Skolexempel på P-F, krusbär, kattkiss, nyklippt gräs, svartavinbärsblad, krossade musselskal. (11)

Det var inte ovan ordning vi drack, om någon undrar. Siffran inom parentes stämmer bättre!

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 8415
Visa bifogad bild 8414

Can Credo 2010
Är det 6kg hummer på bilden där ?
i så fall är den till höger ganska stor !

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
saint aubin chablis.jpg

En klassisk löksoppa med lite chardonnay:
2013 La Chablisienne Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre: hade den som referens mot månadens vin i juli. Den här gången är både citrusen och syran mer framträdande, kan bero både på maten och det andra vinet.
2015 Domaine Roux Père & Fils, Saint-Aubin Vieilles Vignes: Så här vill man ha en ekad bourgogne, i alla fall i den här prisklassen, snyggt ekad, fet, hassel- och valnötter, honung, ok frukt och syra, fantastisk balans, ung, men färdig att drickas, klart bättre än La Chablisienne till sötman i löksoppan, matvänligt, bra instegsbourgogne.

Mattias Schyberg

Administratör
Har varit mycket (med mina mått mätt) frånvarande på forumet senaste veckan. Livet har helt enkelt kommit emellan och gjort anspråk på min uppmärksamhet. Jobb, studier och spel bland annat. Vin har dock hunnit silas mellan tänderna ändå som tur är...

image.jpeg

Nu är ju hösten i full blom så vad passar då bättre än att fläska på med lite kraftigare doningar? Jänkarpinnen är undantaget som bekräftar regeln här, men det handlar ju å andra sidan om en fläskig pinot.

2013 Copain Pinot Noir Les Voisins
Mörkfruktig pinot noir med mycket fat och kryddor. Rabarber, bacon, hallon och blodapelsin dominerar arominslagen. Bra syra, men bitter eftersmak och aningen stjälkig känsla i eftersmaken. Jag gick inte igång alls. Saknar harmoni, finess och balans. (85p)

2014 Olivier Rivière Rioja Gabaxo
Udda fågel. Funkigt med lite naturvinsvibbar bestående av stall, skitiga fat samt aningen härsket kakaosmör och honung. Röda syrliga bär dominerar – mer torkade än färska. Hög och skarp syra med hyfsat bitande tanniner. Komplext och svåranalyserat. Lite slutet och kompakt på något vis – möjligen kommer det att öppna upp sig mer med tiden. Medelfyllig kropp. Intressant. Får lite Léon Barral-vibbar, men kvaliteten och komplexiteten är inte riktigt där. Assnygg etikett! (88p)

2013 Boekenhoutskloof Cabernet Sauvignon
Bra balans med fin syra och struktur. Fylligt. Mycket fat med stearin, ceder, kokos och trycksvärta. Mörka bär med plommon, röd paprika och svarta vinbär primärt. Fin jordighet med lite rökiga toner, valnöt och damm i bakgrunden. Snortajt. (91p)

2012 Paracombe Shiraz Viognier
En bomb, men ändå med någon form av finess. Mycket fylligt med småsöt eftersmak. Eldigt. Katrinplommon, svarta oliver, kryddor och choklad. Riktigt bra, men det är inte för alla direkt. Mustigt och generöst. (89p)

Toppen