StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Premox modell högsta volym.Skön sågning!
Lite spännande.
Mycket äckligt.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Premox modell högsta volym.Skön sågning!
Skönt med enhetsprisSen borde jag ha dragit hem, .... Sen tog vi in en vit Jura som jag promt glömde bort vad den hette.
Har ju tyvärr inte följt detta forum så väl som jag borde.Visa bifogad bild 8368
Lite mys med ost och vin hemma hos @vininfo.nu i helgen. Mina bidrag denna kväll var barolon och vinet från Jura. Vi körde blint (förutom sista vinet), men naturligtvis dracks då de medhavda vinerna halvblint.
2012 Jean Rijckaert Savagnin Arbois Grand Élevage
Härligt och uttrycksfullt vin. Lite lagom med bokna äpplen med lite tropiska inslag, men framför allt sköna drag av bröd, smör, jäst, honung och krispig citrus. Mycket bra syra och längd. Ungdomligt och skönt med en hel del utvecklingspotential. Vet inte hur typiskt det är, men visst hörde jag kommentarer om att det påminde en aningen om champagne, vilket jag håller med om. Funkade grymt bra till både en vällagrad comté och en läckert elegant beaufort, men den typen av ost funkar å andra sidan med det mesta. (91p)
2013 Cantine Lunae Bosoni Colli di Luni Vermentino
Apläcker vermentino! Mineraliskt till tusen med inslag av flinta, champinjoner, persika, ylle, honung och citrus. Fantastiskt fin syra och lång fin eftersmak. Kändes som ett skönt mellanting mellan en sauvignon blanc och chenin blanc från Loire samt med drag åt en ambitiös tysk riesling. Gissade slutligen på chenin. (92p)
Borgogno Cesare Barolo (årgångblandning av 04, 98, 96 och 82)
Kufigt och udda vin där ett flertal årgångar har blandats. Man kan ju tycka att det borde få tydlig ålderskomplexitet med tanke på de äldre årgångarna, men det märktes föga. Lätt att spika som mitt egna vin. Viss utveckling med lite fänkål och jordighet, men mestadels var det hallon och lakrits som dominerade ihop med lite kärniga körsbär, pomerans, trä och tjära. Det tog ett tag för det att öppna upp, men visst blev det ett riktigt trevligt vin till slut, men med tanke på pris så hade jag högre förväntningar. (90p)
2010 Fattoria dei Barbi (Colombini) Brunello di Montalcino
Ganska lätt att dra slutsatsen att det handlade om sangiovese, men det kändes tyvärr ganska blekt denna gång. Sist jag drack det i USA så gillade jag det mycket mer. Det var då i samband med månadens vin här på forumet. Denna gång så kändes det slutet och knutet till tusen. Mörka körsbär, plommon, tomatplanta och kakao med lite toner av tryffel. Aningen eldigt och bumligt i munnen med hög syra och relativt snälla tanniner. (88p)
2001 Tokaj Hétszőlő Tokaji Aszú 5 Puttonyos
Underbart! Saffran, aprikos, apelsinmarmelad och lite antydan till svamp. Briljant i munnen med viskös känsla och hög intensitet. Mycket bra balans mellan syra och sötma. Briljant tokaji, men nog hade jag hamnat i Sauternes blint. (93p)
Våra upplevelser av vin förändras sannolikt mer än vinet.Visa bifogad bild 8342
Den kaliforniska upptäcktsresan går vidare!
Sandhi, 2012 Sanford&Benedict Sta. Rita Hills Chardonnay. Verkligen annorlunda i förhållande till deras instegsviner! Kan inte känna någon ek egentligen. Ännu friskare syra än jag minns från när jag drack samma vin för ett år sen. Mycket härlig textur. Men väldigt mycket primära citrusfrukter och äpple päppel. 92 p.
Den där Bierzon som man (jag) alltid missar, trots att det blivit en del flaskor senaste året. Sitter där o tänker "detta känner jag igen, har provat förut" men går alltid bet på att hitta området. Att det ska vara så svårt...2010 Descendientes de José Palacios Bierzo Corullon Moncerbal
Efter +30 års vinprovande så går jag i stort sett alltid bet på Bdx högra stranden. Mencia och Bierzo har jag inte ens börjat bekymra mig om v.g träffsäkerheten men förstår vad du menar. Väldigt kompetent vin annars. Har du provat Bem bi Bre också ?Den där Bierzon som man (jag) alltid missar, trots att det blivit en del flaskor senaste året. Sitter där o tänker "detta känner jag igen, har provat förut" men går alltid bet på att hitta området. Att det ska vara så svårt...
Nope, inte haft förmånen, men det kommer nog.Efter +30 års vinprovande så går jag i stort sett alltid bet på Bdx högra stranden. Mencia och Bierzo har jag inte ens börjat bekymra mig om v.g träffsäkerheten men förstår vad du menar. Väldigt kompetent vin annars. Har du provat Bem bi Bre också ?
Kunde givetvis inte hålla mig, la en beställning på SB. Jag är sååååå lättluradHar du provat Bem bi Bre också ?
Hoppas du inte blir besviken då annars får du skylla på mig.Kunde givetvis inte hålla mig, la en beställning på SB. Jag är sååååå lättlurad
Gårdagens BYOB i Stockholm. Temat var @thunberg väljer bort druvor. De vanligaste (och bästa) druvorna fick inte vara med:
Visa bifogad bild 8396
Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier
Visa bifogad bild 8397
Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir
Visa bifogad bild 8398
Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
Visa bifogad bild 8399
Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2012 Wine & Soul Douro Pintas
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre
Visa bifogad bild 8400
Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas
Visa bifogad bild 8401
Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay
1998 Maculan Torcolato
Mountain Meadows Honeymoon Nectar
Jo, men den flaskan hann försvinna innan fotograferingVad fasen, drack ni inte min madeira?