Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sen borde jag ha dragit hem, .... Sen tog vi in en vit Jura som jag promt glömde bort vad den hette.
Skönt med enhetspris :)
Vit Jura är (tyvärr) lätt att glömma bort, iaf så länge det inte är både gult och med viss ålder.
Nästa gång du beger dig till Tokyo, så kommer enhetspriset på 桂 vara ca 87kr. Sist jag var där med vänner bugade innehavaren djupare än djupast och tackade för senast och tillät sig fascinerat undslippa att vi (2 pers) förra gången druckit MER än 6 gäster, de gånger de blir drängfulla.

Jag har vissa vackra brottstycken (massor med foton) kvar av minnena från den kvällen.

Så: DIT skall vi gå, och visa på att med en svensk och en japan så kanske man bara dricker som 6 japanska drängar på finansdepartementet (närmsta grannen), men att man som två svenskar dricker som 10 japanska ministrar ;-)

Dock kommer vi inte klara av ett glas av varje saké de har, men, vi har tur: jag känner nog till alla deras pitfalls.

Är du på G?
...finns ju en del motiv att plåta i denna delen av utom-stockholmska världen också. Skulle nog påstå att brytet mar-apr har mest spektakulärt att ge, iom körsbärsblomningen. Men... Kyoto har alltid templena och geishorna...

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 8368

Lite mys med ost och vin hemma hos @vininfo.nu i helgen. Mina bidrag denna kväll var barolon och vinet från Jura. Vi körde blint (förutom sista vinet), men naturligtvis dracks då de medhavda vinerna halvblint.

2012 Jean Rijckaert Savagnin Arbois Grand Élevage
Härligt och uttrycksfullt vin. Lite lagom med bokna äpplen med lite tropiska inslag, men framför allt sköna drag av bröd, smör, jäst, honung och krispig citrus. Mycket bra syra och längd. Ungdomligt och skönt med en hel del utvecklingspotential. Vet inte hur typiskt det är, men visst hörde jag kommentarer om att det påminde en aningen om champagne, vilket jag håller med om. Funkade grymt bra till både en vällagrad comté och en läckert elegant beaufort, men den typen av ost funkar å andra sidan med det mesta. (91p)

2013 Cantine Lunae Bosoni Colli di Luni Vermentino
Apläcker vermentino! Mineraliskt till tusen med inslag av flinta, champinjoner, persika, ylle, honung och citrus. Fantastiskt fin syra och lång fin eftersmak. Kändes som ett skönt mellanting mellan en sauvignon blanc och chenin blanc från Loire samt med drag åt en ambitiös tysk riesling. Gissade slutligen på chenin. (92p)

Borgogno Cesare Barolo (årgångblandning av 04, 98, 96 och 82)
Kufigt och udda vin där ett flertal årgångar har blandats. Man kan ju tycka att det borde få tydlig ålderskomplexitet med tanke på de äldre årgångarna, men det märktes föga. Lätt att spika som mitt egna vin. Viss utveckling med lite fänkål och jordighet, men mestadels var det hallon och lakrits som dominerade ihop med lite kärniga körsbär, pomerans, trä och tjära. Det tog ett tag för det att öppna upp, men visst blev det ett riktigt trevligt vin till slut, men med tanke på pris så hade jag högre förväntningar. (90p)

2010 Fattoria dei Barbi (Colombini) Brunello di Montalcino
Ganska lätt att dra slutsatsen att det handlade om sangiovese, men det kändes tyvärr ganska blekt denna gång. Sist jag drack det i USA så gillade jag det mycket mer. Det var då i samband med månadens vin här på forumet. Denna gång så kändes det slutet och knutet till tusen. Mörka körsbär, plommon, tomatplanta och kakao med lite toner av tryffel. Aningen eldigt och bumligt i munnen med hög syra och relativt snälla tanniner. (88p)

2001 Tokaj Hétszőlő Tokaji Aszú 5 Puttonyos
Underbart! Saffran, aprikos, apelsinmarmelad och lite antydan till svamp. Briljant i munnen med viskös känsla och hög intensitet. Mycket bra balans mellan syra och sötma. Briljant tokaji, men nog hade jag hamnat i Sauternes blint. (93p)
Har ju tyvärr inte följt detta forum så väl som jag borde.
Hur går det med dina 100-poängare?
Vilka har så in i grundvalarna av Universums tillblivelse rockat av dig shortsen, små-shortsen, mini-shortsen, extra-shortsen, kallingarna, extra-kallingarna, små-kallingarna, tanga-kallingarna, stringsen och fått dina ****** att vibrera i samklang med Universums Big Bang?

...den där Tokayern hade jag nog gärna tagit mig an en smutt av...

Spännande som FAN vinkväll :)

StefanAkiko

Visa bifogad bild 8342
Den kaliforniska upptäcktsresan går vidare!
Sandhi, 2012 Sanford&Benedict Sta. Rita Hills Chardonnay. Verkligen annorlunda i förhållande till deras instegsviner! Kan inte känna någon ek egentligen. Ännu friskare syra än jag minns från när jag drack samma vin för ett år sen. Mycket härlig textur. Men väldigt mycket primära citrusfrukter och äpple päppel. 92 p.
Våra upplevelser av vin förändras sannolikt mer än vinet.
Och det är fascinerande att vid blindprovning ryckas med av ett vin som det visade sig att man dissade för 2 år sedan eller att totaldissa ett vin man gav 95p för två år sedan och med idiotmössan på stolt proklamerade: "kommer bara bli bättre!"

...eller att för de stackars Champagnemonomanerna att dricka blint med saker från *hurw* utanför det heliga området...

StefanAkiko

2009 Sheridan Vineyards Cabernet Franc, Yakima Valley, Washington State, USA.
Har inte avgett provningsanteckningar på CT under en längre tid. Tänkte det som en fjäder i hatten att undvika "likes" och "2000". Men... I ärlighetens namn, så måste jag bara bidra till resningen av ett av framtidens mest kompetenta och kvalitetsmedvetna Washingtonska hus genom att avge ytterligare en anteckning, anteckning #1995 på CT.

Zhatan i ghatan ett så underbart vin!
Slamsiga 320kr per flaska (+80kr i frakt och tull till Japan) och en 12-låda penetrerandes njutning!
Inte på något vis äckelsyrlig eller grimasframkallande. Med mörka, ljuva aromer som för tankarna åt både djuriska och erotiska världsdelar med inga som helst CF-markörer (i min särdeles begränsade vinerfarenhetsvärld). Ett vin som är både fullpumpat och elegant, med låga syror och stabila tanniner. Åååh! En slags röd saké av god sort! Fixade dock inte foccacia och ansjovis, DET hade dock en saké för 120kr gjort med både grace, piruetter och marriage.

...jo, jag erkänner att sista meningen är utifrån mina personliga preferenser och inte har någon bäring i vad jag BORDE tycka: även om vinet var fu**ing outstanding på en italiensk restaurang med ambitioner, så hade en mummig saké till tredjedelen av priset vunnit matchen med 11-1 . . .

(Dock är bra saké svårfunnet hos Världens bästa leverantör av världens bästa BiB:ar.)

Men, oavsett allt: detta vin är värt att söka fram nu och framgent några år. En av de absolut bästa "budgetvarianterna" från Yakima Valley. Borde ju rent logiskt finnas i sortimentet (med flera av dess brödrer och systrar) på "VÄRLDENS BÄSTA".

Och eftersom allt SB säger är sant så: Grattis alla kvarstannade (strandade?) svenskar! Välj gärna ut en VÄL vald flaska ur Sheridan Vineyards varierande produktion av CF-viner från några olika årgångar och SB:s rika utbud till nästa månadsvinsextravaganza :)

...eller hur många av de 1000-tals vinerna från årets utbud i Washington sa du att SB var villiga att erbjuda?
...och fortfarande påstå något annat än att de är världens bästa tillhandahållare av alkojuice på dunk?

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Två systerprovningar avklarade under de senaste veckorna. Tema "bra rött", och tema "bra vitt".

Vi kör i kronologisk ordning och tar det röda först.
  1. Ngt tegelfärgad, ganska transparent. Lingon och hallon, oblygt fatad, lite alkoholhetta. Viss mognadskänsla. Med luft kommer en omisskännlig arom av romerska bågar. Borde vara en pinne...
    2011 Knipser Laumersheimer Kirschgarten Spätburgunder Großes Gewächs (DE/Pfalz)
  2. Röd, känns som att den precis kommit förbi ett lilafärgat stadium. Generöst jordgubb/hallon-fruktig, men det finns en del lite mindre insmickrande toner (torkande sjögräs, aska) som balanserar det smaskiga. Bra syra men återigen lite spritig. Grenache...? nej förresten, pinne, med den syran. Gott!
    2013 Calera Pinot Noir Selleck (US/CA, Mount Harlan)
  3. Mörkt röd, lite dragning åt lila. Mörkfruktig, björnbär, blåbär, drottningsylt, men sval, lite gröna toner. Och svarta vinbär. Bra komplexitet, saltig mineralitet. Vafan är detta? Chansar på Cabernet Sauvignon från Sydamerika ty jag har inget bättre att föreslå.
    2014(?) Sami-Odi Syrah XIV (AU/Barossa)
  4. Mörkt röd. Lite funk, lite blommor, lite svett. Sträng och stram men otroligt njutbar för den masochistiskt lagda. Öh, Bordeaux??
    2013 M. Chapoutier Ermitage Le Méal (FR/Ermitage)
  5. Röd med klar dragning åt tegel. Torkad, lite sötaktig röd frukt, och en hel massa av det. Lite spritig. Vissa tycker den känns övermogen, jag säger "late window" och tycker att det är gott som bara den. Generös men ändå stram. Vetifan vad detta är, något säger mig spanskt.
    2010 Descendientes de José Palacios Bierzo Corullon Moncerbal (ES/Bierzo; 100% Mencia)
  6. Mörkt röd, på gränsen till tegel. Röd frukt, umami??? [jupp, så många frågetecken står det i anteckningarna], skitig och grön, samt en massa mörk frukt/blåbär. Tämligen saftig, typ blåbärssoppa, strukturerad++. Druva/ursprung: Pass...
    2009 Luis Pato Vinho Regional Beiras Quinta do Ribeirinho Pé Franco (PT/Beiras, 100% Baga)
  7. Röd/lila. Nässliga gröna toner plus ultramycket mörk frukt, speciellt svarta vinbär. Både Cabernet och Sauvignon känns närvarande här...
    2013 Château Montrose (FR/Bdx; 68% CS, 29% Merlot, 3% CF)
  8. Röd/lila. Fat, mörk frukt, kaffe, cocos, mynta, eucalyptus. Det sista brukar betyda Aussie-Shirax, eller Cali-Cab... fast det känns mer Shiraz, va?
    2012 Buccella Cabernet Sauvignon (US/CA, Napa Valley; 90% CS, 6% Merlot, 2% Petit Verdot, 2% Malbec)
Allt var jäkligt bra, att välja tre favoriter var lite av tärningskastande, men denna gång röstade jag på Bierzo som vinnare, med portugisen som tvåa, Ermitage som trea.

Den vita systerprovningen hade undertiteln "fem Chardonnay och en C9DP", och de fem Chardonnayerna fick vi på förhand veta var från Australien, Oregon, Chablis GC, Bourgogne 1C + GC, med ordningen höljd i dunkel.
  1. Rostade fat, c-vitaminsapelsin, skitig funk, vanilj. Känns lite lätt, men i bra harmoni. Skulle helblint kunna vara Bourgogne men i jämförelse med andra i uppställningen, förmodligen inte.
    2014 Penfolds Chardonnay Reserve Bin 14A
  2. Päronsplit, grön frukt. Syra. Smakar inte speciellt mycket men är ändå en intensiv och komplex historia i munnen, på något vänster. Chablis?
    2014 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Bougros Cote de Bouguerots
  3. C-vitaminsapelsin igen, sten, blommor/blomsterbutik, nypressad apelsinjuice. Snyggt som fan. Bourgogne.
    2013 Bouchard Père et Fils Chevalier-Montrachet La Cabotte
  4. Jättemycket rostade fat, inte jättemycket syra, dock struktur från lite beska. Hyacinter. Borderline gott, nu är det lite för mycket men ett par år borde kunna göra underverk. Detta borde vara tjattånöffen...
    2012 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Blanc Magis (80% Grenace Blanc + Clairette, Rousanne, Bourboulenc)
  5. Björnklister, päron, lavendel. Sådär galet snyggt ekad som bara vit Bourgogne är, men lite knuten - vänligen återkom senare.
    2014 Domaine Marc Morey & Fils Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts
  6. Päronsplit deluxe. Även ganska kryddig, salvia/mynta/rosmarin? Kan vara Chablis men jämfört med #2 känns den lite generösare så gissar på Oregon.
    2013 Evening Land Vineyards Chardonnay La Source Seven Springs Vineyard
Bouchard blev min favorit denna gång, följd av Morey och Penfolds. Magis skulle jag prova igen när faten integrerats ordentligt.

Gurto

Medlem
Försöker bryta min inaktivitet med två av de bättre vinerna jag druckit de senaste veckorna:

Langmeil Orphan bank Shiraz 2012 (revbensspjäll med creamed corn och bakad potatis med bacon- och rödlöksfräs)
Doft: mycket mörk frukt i form av björnbär, blåbär och katrinplommon. Därtill svarta oliver, tjära, salmiak, färska gröna örter och lösningsmedel.
Smak: Samma massiva mörka frukt med viss fruktsötma. De örtiga inslagen och salmiaken är också relativt tydliga.

Ingen brist på koncentration och intensitet - det är ett massivt vin. Dock balanserat och välgjort. För mig är det lite väl fruktigt och svulstigt men det är mer subjektivt, jag inser ändå att det är fint i sin stil. 90p

Passade bra till den kryddiga och lätt söta maten (och lättare för mig att uppskatta då än när vinet dricks ensamt)

Joseph Drouhin Chambolle-Musigny 1er Cru 2007 (timjansmörstekt kycklingbröst med potatis- och jordärtskocksgratäng samt fräs på champinjoner och bacon)
Doft: Rödfruktigt - jordgubbar och röda äpplen - viol, lakrits, mörkt ekkryddigt, målarlåda
Smak: Fruktigt, mkt kryddiga lösningsmedelsdrag (på det bra sättet; tänk en lyxig trälåda med oljefärger i). Viollakrits ligger kvar i eftersmaken.

Fruktig som en nya världen-pinot och karaktär som Bourgogne. Lite oväntat men mycket gott är det utan tvekan. 90p

Passade mycket bra till maten.

chambertin

Medlem
Den där Bierzon som man (jag) alltid missar, trots att det blivit en del flaskor senaste året. Sitter där o tänker "detta känner jag igen, har provat förut" men går alltid bet på att hitta området. Att det ska vara så svårt...
Efter +30 års vinprovande så går jag i stort sett alltid bet på Bdx högra stranden. Mencia och Bierzo har jag inte ens börjat bekymra mig om v.g träffsäkerheten men förstår vad du menar. Väldigt kompetent vin annars. Har du provat Bem bi Bre också ?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Efter +30 års vinprovande så går jag i stort sett alltid bet på Bdx högra stranden. Mencia och Bierzo har jag inte ens börjat bekymra mig om v.g träffsäkerheten men förstår vad du menar. Väldigt kompetent vin annars. Har du provat Bem bi Bre också ?
Nope, inte haft förmånen, men det kommer nog.

LeChat

Medlem
IMG_6695.JPG

2008 Radici Taurasi Riserva Antonio Mastroberardino
Öppnad igår. Då kändes den lite kantig och ofärdig. Idag funkar den bättre och gör sig bra till maten. Dricker den "kylskåpskall" till hustruns vällagade fiskrätt, vilket känns som ett lyckat drag och ger lite känsla av Bourgogne. Tycker inte riktigt att 2008an är ett vin i samma anda som tidigare årgångar. Annorlunda men inte sämre tror jag. Mer rödfruktig och slankare med bra syra.

grappa

Medlem
Provning med middagsgäster som inte är så vana provare. Försökte hitta viner som visade på lite olika stilar.
20161012_190157[1].jpg

Italiensk Sauvignon Blanc när den är som bäst. Tydliga kännetecken med svarta vinbär, fläder, krispig och fin. 86 p
Sydafrikansk Grenache Blanc som är en av mina favoriter. Härlig doft att mycket diesel, vanilj och äpplen. Bra syra för denna druvan. Detta vinet får mer och mer riesling karaktär med åren, möjligen lite låg i syran för att kunna vara en fatad riesling. 87 p
Australiensare med 32% Shiraz, 25% Cabernet Sauvignon, 23% Merlot och 20% Grenache. Grillvin! Stor doft med mycket av allt i röda och mörka bär utan att vara särskilt spretigt. 83 p
Madiran med 50% tannat, 26% cabernet sauvignon och 24% cabernet franc. Riktigt bra bett i tanninerna och bra syra. Relativt stram och väldefinierad med vinbär, choklad och lite tobak. Öppnar sig först efter lång tid i glaset. 85 p

grappa

Medlem
Provning tema Sydafrika med Munskänkarna, flight 1 vitt och halvblint.
20161009_161742[1].jpg
20161009_161803[1].jpg
20161009_161830[1].jpg
20161009_161839[1].jpg
20161009_161847[1].jpg
20161009_161524[1].jpg

Vilken uppställning viner! Riktigt fantastiskt.
Grenache Blanc; enkel att hitta eftersom jag drack den kvällen innan. Tydlig dieseldoft, tropisk frukt, vanilj, ganska moderat syra (i sällskapet), äpplen, relativt kort eftersmak. 87 p. 169 SEK
Roussanne: Underbar doft av äpplen, fat, vanilj, tropisk frukt, ... Hög syra (!), fat, kryddig. Ganska lång eftersmak. Gissade Chardonnay först, mycket förvånad att syran var så hög i en Roussanne. Riktigt bra vin. 89 p 189 SEK
Riesling: Väldigt ljus i färgen. Lätt mineraliskt, fat, vanilj. Mycket hög syra, citrus, frisk. Ganska lång eftersmak. Hyfsat lätt att placera som Riesling pga syran och miniraliteten. Behöver nog tid att dämpa sig. 87 p 189 SEK
Chardonnay: Mörkaste viner, gyllengul. Stor doft av våta kiselstenar, snäckskal, fat och positivt avlopp. Väldigt torr smak med viss syra, hög fatbeska och lång eftersmak. Härlig doft men smaken inte i närheten. Flightens sämsta för mig. Gissade Chenin Blanc. 81 p 269 SEK
Chenin Blanc 1 Spioenkop: Sötaktig doft, tropisk frukt, lichtie, annanas, snäckskal. Hög syra, tropisk frukt, gräsig/höig, mycket lång eftersmak. Flightens bästa vin. Gissade Rousanne trots syran. Riktigt bra vin. 89 p 189 SEK
Chenin Blanc 2 Mullineux: Doft av rosor, parfym, tvål. Mycket torr, relativt låg syra, fatbeska i alltför stor omfattning. Fightens stora besvikelse (efter avtäckning) och näst sämst. Behöver tid eller helt enkelt överfatad. 83 p. 475 SEK

Åskar

Medlem
G.D Vajra Barolo, 2012
Sötlakrits/anis, läder, vanilj, rostigt järn, eukalyptus, rosor och jordgubbsremmar.
Pigg och fin syra, en viss mognad, ganska luftig men ändå avrundad. En aning tillbakadragen.
88p+
Jag vill minnas att jag drack det här vinet för något år sedan. Sökte lite och hittade att jag citerat @Larseman och 2007:an samt nämnt att jag drack 2010. Så det var inte samma vin :)
http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi-provningsnoteringar-och-diskussioner.2030/page-404

Håkan

Medlem
Det började suga lite i Bordeauxtarmen så var och rotade lite ner i källaren och kom upp med en Chateau Giscours 2003. Detta har blivit ett av mina mest druckna Bordeauxviner de senaste åren, men nu verkar det dessvärre vara så att lagret inte är för evigt. Näst sista flaskan kändes nästan som den bästa hittills. 2003 har verkligen kommit in i en skön drickfas, doften är mogen med mycket multna toner, rätt rökig och en hel del kaffe och cassis. Smaken känns mogen, frukten har en bra ballans med sekundära tonerna, syran känns välintegrerad men tydlig. Det verkar som en del tycker att den blivit väl slank med några år på nacken men för mig känns det nästan som en vinstlott, gillar verkligen stilen. Brukar inte sätta poäng när jag inte provar blint men idag kunde jag inte låta bli. 93 p fick det bli.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB i Stockholm. Temat var @thunberg väljer bort druvor. De vanligaste (och bästa) druvorna fick inte vara med:
okt 14 flight 1.jpg

Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier
okt 14 flight 2.jpg

Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir
okt 14 flight 3.jpg

Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
okt 14 flight 4.jpg

Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2012 Wine & Soul Douro Pintas
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre
okt 14 flight 5.jpg

Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas
okt 14 flight 6.jpg

Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay
1998 Maculan Torcolato
Mountain Meadows Honeymoon Nectar

Daniel A

Administratör
Gårdagens BYOB i Stockholm. Temat var @thunberg väljer bort druvor. De vanligaste (och bästa) druvorna fick inte vara med:
Visa bifogad bild 8396
Flight 1:
Visa bifogad bild 8397
Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir
Visa bifogad bild 8398
Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
Visa bifogad bild 8399
Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2012 Wine & Soul Douro Pintas
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre
Visa bifogad bild 8400
Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas
Visa bifogad bild 8401
Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay
1998 Maculan Torcolato
Mountain Meadows Honeymoon Nectar

Vad fasen, drack ni inte min madeira? :D

Edit: dvs, 1995 Barbeito, Colheita Cask 23 (Tinta Negra), tappade på flaska 2010

Last edited:
Toppen