Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_2622.JPG

Mkt trevlig. Litet volatila syror först, men de lugnade ner sig. Härlig start på helgen!

LeChat

Medlem
IMG_6655.JPG

2013 Sangreal By Farr

För en vecka sedan drack jag 2013 Farrside By Farr. Man måste nog dricka dessa i parallella glas om man ska kunna särskilja dem åt. Jag tycker nog i och för sig att Farrside kändes något mera drickfärdig. Sangreal hade lite fatoner och en syra som inte landat riktigt ännu. Men båda är de urgoda pinoter och kommer säkerligen bara att bli bättre. Man får köpsug!

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 8270
2013 Sangreal By Farr

För en vecka sedan drack jag 2013 Farrside By Farr. Man måste nog dricka dessa i parallella glas om man ska kunna särskilja dem åt. Jag tycker nog i och för sig att Farrside kändes något mera drickfärdig. Sangreal hade lite fatoner och en syra som inte landat riktigt ännu. Men båda är de urgoda pinoter och kommer säkerligen bara att bli bättre. Man får köpsug!
Den är bättre dag 2 om du klarar av att spara lite ;). Det hade varit kul att få höra från någon med erfarenhet av långlagring av pinotviner vad hen tror om framtiden. 10 år borde inte vara några som helst problem?

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 8270
2013 Sangreal By Farr

Köpsuget basalt stillat redan men man blir ju sugen att fylla på efter dina noter.

LeChat

Medlem
IMG_6663.JPG

Ridge Cabernet Sauvignon Estate 2008

Sval yppig Cabernet från Kalifonien. Koncentrerad frukt men ändå elegant. Druvsammansättningen i denna Ridge Estate är 75% Cabernet Sauvignon, 22% Merlot och 3% Petit Verdot. Jag är ju Bordeauxlover men lite Cabernet från Kalifornien behövs verkligen också emellanåt. Urgott!

Because we're worth it:

IMG_2623.JPG

Ceritas, chardonnay, 2012, Porter-Bass Vineyard (Phoebes föräldrars vingård). En tryffel-liknande parfym stiger upp från glaset direkt efter att jag öppnat flaskan. Litet popcorn, gruyere, äpplen, key lime pie. men i en komplex helhet där det känns nästan vanvördigt att försöka dechiffrera tillvarons mysterier och dela upp detta i specifika estrar. Kan inte få nog av doften. I munnen, tät frukt, visserligen ett rätt fylligt vin, men upplevelsen är helt dominerat av den vackraste och mest pregnanta syra, som mynnar ut i en lååång och härligt mineralstinn finish. Ett av de bästa viner jag någonsin druckit. 97 poäng.

Last edited:

Vino fino

Medlem
Ju äldre man blir desto mer njuter man av att få sina fördomar bekräftade. Två av mina fördomar är att Atauta är bäst i Ribera del Duero utanför superpremium, Artadi är bäst alla kategorier i Rioja.

Har under sensommaren experimenterat litegrann med det finaste Svedala kan uppbåda inom arten Bos Taurus kontra kusinerna från grässlätterna i sydväst. Skövde mot Santa Fé, Västgötaslätten mot Pampas, mano a mano. En bra uppfräschning av mitt eget stekhantverk men framförallt en resa i rätt kryddning beroende på ras och bete och inte minst de bästa kombinationerna mellan Bos Taurus och Vitis Vinifera. Vi hade ju en annan tråd på grilltemat och jag kände att det var dags att prova gamla vanor och kanske utmana en eller annan fördom. Ska i sammanhanget också nämna Johan i Hallen som nog är den mest seriösa kötthandlare jag känner till på dessa breddgrader och ger enastående service även till oss stockholmare som bor långt från basen i Götet. Har hittills aldrig mötts av fågelholken eller andra konstiga reaktioner oavsett vilka märkliga krav jag framfört.

Idag blev det sydvästvarianten av kossa med sötpotatispuré och detta brukar funka bäst med modern Rioja (exempelvis Artadi), som då fick sällskap och konkurrens av Atauta. Till maten var det inget snack om att bägge dessa är rätt och profilen mer rätt än någonting annat hittills inmundigat.

Artadi Gain 2014: Briljant exotisk blå frukt, blött sly, ung renrasig Tempranillo. Inte fel med lite källartid men redan nu är det ett väldigt attraktivt vin. 90+ p

Atauta 2012: Fler nyanser här, men det dröjde ett par timmar och ganska ordentlig luftning innan det vecklade ut sig. Ännu mer exotiska toner faktiskt som drar åt labb och bittermandel men det finns också salmiak och asiatiska kryddor redan nu, under all fet primärfrukt. Liksom Artadi ger det löjligt bra valuta nu och ännu värre blir det när det har fått ligga till sig. 92+ p

IMG_0555.JPG

IMG_0720.JPG

Ekdahl

Medlem
En vit vecka lider mot sitt slut, ja alltså en vecka med endast vitt vin.

En vecka i Rieslingens land, men ändå är det två andra viner som fångat mitt intresse mest.

Började med provning på Munskänkarna i torsdags med en bra blandning av Riesling. De som stack ut i kvalitet samt tycke och smak var Wagner Stempel Höllberg Riesling Grosses Gewächs 2014 och Joh Jos Prüm Bernkasteler Badstub Riesling Auslese 2007. Den förstnämnda var en ny bekantskap med skön petroleum, citrus och grape med mycket bra syra. Fortfarande väldigt ung. Den sistnämnda är ett vin jag druckit flera gånger tidigare. Underbar halvsöt Riesling som är lite härligt spritsig och kryddig med toner av aprikos och med mycket lång eftersmak. Båda får 90 p.

På fredagen laddade vi upp inför Kent i Göteborg med ett besök på Olssons Vin på 3dje Långgatan. Stark rekommendation om ni har vägarna förbi, gärna då på en fredag då de har after work med halva priset på de flesta vinerna. Och de har många bra på glas. Låt er inte luras av deras vinlista på hemsidan – de har ett helt annat utbud på plats.

Tog in ett glas vardera med Sybille Kuntz Riesling Kabinett Trocken 2014 och Vieris Sauvignon Vie di Romans 2012. Rieslingen hade allt det jag vill ha ut av min Riesling – petroleum, citrus och underbar syra. 88-89 p. (svårbedömt i krogmiljö)

Däremot så är Vie di Romans en helt ny bekantskap – en italiensk Sauvignon Blanc, något jag normalt aldrig skulle köpa annars men när den dök upp i Cellartracker med så högt betyg kändes det rätt att chansa. Och vilken bra chansning det var! Klassisk doft med fläder, mineral, gula äpplen, honung och citrus samt ett uns av kattpiss. I munnen även lite mogen persika och nötighet. Intressant och bra, klart vassare än vinet från Sancerre som min fru tog in. Italiens bästa Sauvignon Blanc? 90-91 p.
Picture1.jpg

Kvällen avslutades med att öppna den första av flaskorna från Peter Lauer jag köpte på plats i somras. Peter Lauer Riesling Extra Trocken Fass 2 2015, mycket ung och underbar syraattack med citrus och mineral i massor. Kommer att bli ännu bättre men jag gillar verkligen Rieslingar så unga också. 87 p.

Men veckan toppades nog på lördagen då vi poppade ett intressant vinköp från Luxemburg när vi passerade igenom där i somras. Château Pauqué Fossiles 2006, ett vin gjort av enbart Pinot Blanc av den tydligen högt ansedda vinmakaren Albert Duhr i Grevenmacher. Då jag inte vet något om vin från Luxemburg var detta en totalchansning, speciellt med mina grunda kunskaper om Pinot Blanc (och är en druva med normalt låg syra ens möjlig att lagra i 10 år?). Men försäljaren på Vinoteca i Luxemburg City övertygade mig om jag bara skulle ha med mig ett enda vin från Luxemburg så var det detta. Att det genomgående hade 90 p Cellartracker gjorde saken enklare. Av en slump på hemresan genom Europa så råkade vi dessutom köra fel och hamnade då i den lilla byn Grevenmacher, som visade sig ligga precis vid Moselfloden mittemot Saar-Mosel.

Under den vaxade korken väntade ett vin med närmast mörkgul vätska. På doften blev jag först lite stressad då det hade en oxiderad ton – hade vinet redan mött sitt bäst före datum? Men jag hittade lite andra lovande toner också som honung, lagrad ost och mogen frukt. I munnen träffas jag direkt av lite undervegetation med några champinjoner. Men ingen oxidering att tala om, tvärtom hittar jag ett klart vitalt vin med bra syra. Tydliga toner av ekfat, smör och honung men även lite frukttoner kan hittas. Ett bra fylligt vin med lång eftersmak. 91 p.
IMG_2474.JPG

Åskar

Medlem
Vad gör man om man är uttråkad en måndag efter jobbbet? -- exakt! öppnar en låda CAV0058.

Huré Frères Brut Invitation

Honung, hembakat bröd med ton av jäst.
Kartiga höstäpplen, viss skalbeska, citronzest. Mittenspannet gällande syra. Det finns även en lätt sälta som i ett mineralvatten, vit skolkrita (mineral?), lätt stickig av alkohol. I gommen finns en lätt ton av dovt trä, utan att veta så gissar jag att en del har legat på fat. På baksidan står det: 2012 bas och deggad för ett halvår sen, dosage 6 g och sen nåt fint på franska. Schysst, men lite spretig där smakerna behöver integreras medelst vila. MEN, nu är jag petig, för priset den betingar är den riktigt bra och sitter som en krocketklubba i skenbenet. Glad att jag lyckades knipa en låda.

Edit: Blir man kölhalad nu när jag postade i vanliga vintråden? Kanske mod kan flytta till bubbeltråden?

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6676.JPG

2010 Montevertine

Riktigt god elegant Sangiovese. Så här ska det smaka! Med lite luftning så så har man ett balanserat vin med en frukt som mognat något sen sist jag drack den för 3 år sedan. Bra syra som gör den ypperlig till kvällens bolognese.

Last edited:

Pessoa

Medlem
Den brukar dyka upp i småparti efter sommaren, vi får hoppas att så är fallet även i år så vi får prova även 2014...

Ochetti 2014 börjades säljas 23/9 enligt bolagets sida. Noterade idag att den nu är tillfälligt slut. Såg inte det igår.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den brukar dyka upp i småparti efter sommaren, vi får hoppas att så är fallet även i år så vi får prova även 2014...
Provade d'Alba Ochetti 2014 på Vinovativa i helgen och den är inte fy skam. Fast personligen gillade jag deras Langhe Ochetti 2015 än mer, kommer enbart på magnum strax enligt personalen.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ochetti 2014 börjades säljas 23/9 enligt bolagets sida. Noterade idag att den nu är tillfälligt slut. Såg inte det igår.
Det som står på SB stämmer inte riktigt. Just nu finns det både 750ml och 1500ml upplagda med samma artikelnummer fast det är två olika artiklar. Det är inte d'Alba 2014 som kommer på magnum utan Langhe 2015 och 750ml 2014 är d'Alba. Får se om importören hinner fixa till SB's info innan veckan är slut.

Pontus

Medlem
2006 Damien Hugot. Otroligt bra champagne, gillar verkligen stilen och särskilt den komplexa eftersmaken. Har bestämt mig för att (försöka) behålla åtminstone en flaska i 5 år till för att se utvecklingen (har ingen erfarenhet av långlagring av champagne i denna stil). Det är bara att köpa om man vill ha ett riktigt bra och åtminstone hyfsat moget bubbel. 92p.
2012 Farrside By Farr. Doften domineras av röda bär och tallbarr, skog och ett knippe örter. Smaken är rejält fyllig med röda bär och rosmarin, julkryddor och en liten men ytterst angenäm och läskande beska i slutet. Grym komplexitet trots den massiva frukten. Syran är något lägre än 2013, frukten är något mer dominerande. Gillar 2013 lite mer, men samtidigt kanske denna håller ihop ännu längre vid lagring. Kanondricka. 93p+.

IMG_0105.JPG

Den kaliforniska upptäcktsresan går vidare!
Sandhi, 2012 Sanford&Benedict Sta. Rita Hills Chardonnay. Verkligen annorlunda i förhållande till deras instegsviner! Kan inte känna någon ek egentligen. Ännu friskare syra än jag minns från när jag drack samma vin för ett år sen. Mycket härlig textur. Men väldigt mycket primära citrusfrukter och äpple päppel. 92 p.

Toppen