Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Hockeytisdag!

Det blev lite chianti kvällen till ära som nu inmundigas i samband med uppsnacket inför kvällens stormatch mot ärkefienden Finland. Förhoppningsvis så kommer jag att minnas vinet av rätt anledningar, för det är ett jäkligt bra vin, så jag håller tummarna att det inte blir ett sorgligt minne...

image.jpeg

2010 La Porta di Vertine Chianti Classico Riserva
Helekologisk vingård med delvis biodynamiska principer inkluderade så som vildjäst och liknande. Ett vin helt i min stil. Komplext med bra djup. Klassiska italienska körsbär och plommon primärt med ceder, tobak och jord i basen. Mängder av nyanser under ytan. Kåda, härsket kakaosmör, valeriana och kanel löser av varann tillsammans med ett stort lass med blyerts och eneträ som tar kommandot i eftersmaken.

Fylligt med massiva tanniner. Ungdomligt men klart drickdugligt redan nu även om det är ett uppenbart lagringsvin av rang. Lite angenäm alkholhetta, men allt känns i balans och helheten känns skönt stram. Det är bara att gå upp i brygga och inse att bra chianti är jäkligt trevligt! Finns i beställningssortimentet för 280 pix. Köp! (92p)

Appel

Medlem
Hockeytisdag!

Det blev lite Chianti kvällen till ära som nu inmundigas i samband med uppsnacket inför kvällens stormatch mot ärkefienden Finland. Förhoppningsvis så kommer jag att minnas vinet av rätt anledningar, för det är ett jäkligt bra vin, så jag håller tummarna att det inte blir ett sorgligt minne...

Visa bifogad bild 8219

2010 La Porta di Vertine Chianti Classico Riserva
Helekologisk vingård med delvis biodynamiska principer inkluderade så som vildjäst och liknande. Ett vin helt i min stil. Komplext med bra djup. Klassiska italienska körsbär och plommon primärt med ceder, tobak och jord i basen. Mängder av nyanser under ytan. Kåda, härsket kakaosmör, valeriana och kanel löser av varann i bakgrunden tillsammans med ett stort lass med blyerts och eneträ som tar kommandot i eftersmaken.

Fylligt med massiva tanniner. Ungdomligt men klart drickdugligt redan nu även om det är ett uppenbart lagringsvin av rang. Lite angenäm alkholhetta, men allt känns i balans och helheten känns skönt stram. Det är bara att gå upp i brygga och inse att bra Chianti är jäkligt trevligt! Finns i beställningssortimentet för 280 pix. Köp! (92p)
Är det kvällens hockeyvin?
Skoj med din smaknot. Skall prova det så snart jag kan. Har tidigare haft lite svårt för chianti classico. Har förmodligen bara träffat fel.

Mattias Schyberg

Administratör
Är det kvällens hockeyvin?
Skoj med din smaknot. Skall prova det så snart jag kan. Har tidigare haft lite svårt för chianti classico. Har förmodligen bara träffat fel.
Jag minns att du lurade mig ganska rejält med en annan superchianti på en byob för ett tag sedan. Hamnade i Bordeaux vill jag minnas. :oops: Väldigt bra vin dessutom. :)

gece

Man vänjer sig.
Plötsligt var det en sån där torsdag igen. Höstterminen har börjat med en liten mini-Judgment-of-Paris-reenactment med några nya skådespelare inblandade. Tio rödpang i toppklass, ordnade i par med samma druva/blend, ena vinet franskt, andra "utländskt", båda från ett distrikt i respektive land som är känt för just denna druva/blend. Nu kör vi!
  1. Båda tämligen bleka och transparenta (och först i provningsordningen :rolleyes:), så vi tänker Pinot Noir. Mycket röda bär, från hallon till lingon, i båda. Lite gröna toner som av krossade blad i andra vinet som också är lite spritigt. Båda rätt trevliga (för att vara PN); har kanske en liten preferens mot det första men de är ganska jämna. Gissar att första är franskt och andra är USA.
    Facit: 2013 Ata Rangi Pinot Noir (NZ) vs 2014 Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Cherbaudes Vielle Vigne (FR). Jaja, PN har aldrig varit min sport. Är dock ganska nöjd med att ha några Ata Rangi på ett svalt och mörkt ställe så man kan säga hej någon gång efter 2020.
  2. Båda tämligen mörka, den första lite mer tegel, den andra lite mer blåaktig; inte supertäta i färgen men klart mörkare än föregående par. Första vinet är ganska skitigt, har en hel del tobaksrök och så lite körsbär; lyckas precis hålla sig på rätt sida om för mycket av det onda och är tämligen bra. Andra vinet cocos, cocos och cocos samt lite torkad frukt och sprit, som om man gjort Piña Colada med grappa istället för rom och tog russin istället för ananas. (Dock lite skamset gott på ett bisarrt sätt. :oops: )
    Kände mig helt lost här. Inget av vinerna är överdrivet strukturerat, varken syra eller tanniner sticker ut. Funderar på CF (men var är det stort i utlandet??) tills någon nämner Grenache. Klart det är Grenache. Vi säger att den första är Châteauneuf-du-Pape och den andra Priorat.
    Facit: 2011 Domaine du Pegau "Cuvée Laurence" (FR; 80% Grenache, 6% Syrah, 4% Mourvèdre, 10% annat) vs 2012 Clos Erasmus (ES/CAT; 85% Garnacha, 15% Syrah). Booya. Man ska inte lite på sina instinkter; det går bäst när man följer andra!
  3. Två tämligen normalfärgade rödviner. Den första doftar US622 myggmedel och den andra eukalyptus, mynta och varmmörk frukt. Jaha, det var väl enkelt - nordrhônsk Syrah (LaLaLa kanske, hittar ofta denna myggmedelston där) och en australiensisk Shiraz. Shirazen är jävligt bra, LaLaLan är förvånansvärt bra för att smaka myggmedel.
    Facit: 2011 E. Guigal Côte-Rôtie "La Landonne" (FR; Syrah) vs 2008 Henschke Hill of Grace (AU; Shiraz). Easy peasy.
  4. Två täta viner, det första med en liten blålila ton, det andra klart tegelfärgat. Första vinet har mörk frukt (björnbär?), lite gröna toner, lite cocos; ganska stramt välstrukturerat i munnen. Det andra har en tydlig doft av sötlakrits, "varmt" (vet inte riktigt vad jag menade med detta), lite svettig ost; känns ganska trött i strukturen. Ettan är riktigt bra och på väg uppåt, tvåan so-so och på väg neråt. Jag får för mig att det ska vara Malbec här (eftersom nästa par känns Bdx), vilket på intet vis är mitt specialområde, den första känns nyvärldsk så lär väl vara argentinsk och den andra en Cahors med ålder kanske?
    Facit: 2012 Ridge Monte Bello (US; 64% CS, 22% Merlot, 8% CF, 6% Petit Verdot) vs 2006 Château Haut-Brion (FR; 57% Merlot, 41% CS, 2% CF). Hoppla, topp-Bordeaux som känns överårig vid blott tio bast...
  5. Två täta, tämligen jämnmörka viner. Första har massor med kaffe, choklad och mörk frukt och hittar en fantastisk balans mellan tilltalande och stramt. Stort och kommer växa. Andra vinet beskriver mina noter som "Doft: svårt, ceder. Smak: stram". Finns nog massor med bra här men det behöver tiiiiid. Gissar på Bordeaux vs Toscana.
    Facit: 2011 Château Mouton Rothschild (FR; 90% CS, 7% Merlot, 3% CF) vs 2010 Stag's Leap Wine Cellars SLV Cabernet Sauvignon (US; CS) Jaja, Kalifornien, det är ju ändå USAs Toscana. o_O
Som vanligt fick vi i uppgift att välja tre favoriter (innan avtäckning, såklart). Var svårt men jag valde Henschke Hill of Grace som favorit, följd av Ridge Monte Bello och Château Mouton Rothschild. I am easily satisfied with the best. Antecknade också hur resten av publiken röstade, men siffrorna blir helt befängda när jag lägger ihop dem. Oavsett vilket tog Frankrike hem första- och andraplats.

Sen var det bonusvinsdags! Två söta vita närmare bestämt, ett par som följde ovanstående regler (dvs samma druva/blend).
  • Tjåååckt vin, saffran, honung, galet sött och syra som balanserar, men det blir ändå lite väl mycket intensitet för att det ska gå att ta in. Gott+ men jag grips av stark lust att späda det med ~10% vatten...
    NV Mullineux Olerasay (ZA; 100% Chenin Blanc)
  • Nyanserat och gott men lite knutet och/eller lätt, eller är det bara föregående smaklöksmassaker som spökar?
    2009 Domaine Huet Cuvée Constance
En strålande säsongsstart, tack och på återseende!

Daniel A

Administratör
... en massa fräsig text ...
  • Nyanserat och gott men lite knutet och/eller lätt, eller är det bara föregående smaklöksmassaker som spökar?
    2009 Domaine Huet Cuvée Constance

Grym provning och härliga noter! Har inga kommentarer på allt rödtjut, men extra kul med en super-Huet där på slutet. Ett vin jag gärna hade tagit ett sexpack av och korkat upp en flaska varje årtioende från och med om ett tag. Ett vin med helt vansinnig potential!

Magikern

Medlem
Facit: 2012 Ridge Monte Bello (US; 64% CS, 22% Merlot, 8% CF, 6% Petit Verdot) vs 2006 Château Haut-Brion (FR; 57% Merlot, 41% CS, 2% CF). Hoppla, topp-Bordeaux som känns överårig vid blott tio bast...

1. Fuskvin kanske? Kanske någon som druckit ur vinet och hällt på billigt vin på flaskan? Låter osannolikt att det skulle överårigt vid så tidig ålder. Ganska lagringsduglig årgång dessutom.​

Magnus L

urydhtfilgukj

1. Fuskvin kanske? Kanske någon som druckit ur vinet och hällt på billigt vin på flaskan? Låter osannolikt att det skulle överårigt vid så tidig ålder. Ganska lagringsduglig årgång dessutom.​
SB lär ju inte ha köpt dessa viner på auktion utan garanterat vid lanseringen.

Trådrubriken till trots, lite noteringar om ett vin jag drack igår.
Spioenkop Pinotage 1900 2013
Ett något udda vin, kändes på många sätt som ett vitt vin. Kände få kopplingar pinot noir, cinsault känner jag dock inte alls väl.
Noteringarna som klottrades ned:
Lätt syrligt köttig doft med blod och grön paprika. Sötsyrlig persika, fräsch frukt, damm och mineraler
Gott
WP_20160920_21_54_44_Pro.jpg

Swedish

Medlem
Onekligen. Att vinet skulle vara värmeskadat är även de rätt osannolikt. Det första som slår en är att någon försökt luras iaf.
Njae... Förklaringen är nog klart enklare men samtidigt klart värre. Ett gott råd; köp inte något vin som har funnits på SB i över två år, risken för haveri är allt för stor. End of...

(vissa kloka personer kommer dock att hävda; köp inget vin på SB över huvudtaget...:p)

Toppen