MartinE
Medlem
Det var en riktigt trevlig provning i fredags, tillsammans med fyra vänner, där dessa flaskor spelade huvudrollerna. Vi var alltså fem som provade (öppet) och alla fick utse bästa resp sämsta vin. Mina poäng inom parentes.
2013 Descendientes de José Palacios Villa de Corullón: Komplex och blommig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av viol, choklad, björnbär och körsbär. Senare klart stalliga och brända toner och inslag av gödsel och rostat bröd. Bärig och torr smak; ännu ung med framträdande tanniner. Starka toner av viol, björnbär, körsbär och kakao. Mycket bra, men den känns tyvärr lite tunn i jämförelse med de andra vinerna. En förstaplats och en sistaplats (min). (86 p)
2010 Finca Allende Aurus: Bärig och relativt diskret doft med inslag av körsbär, svarta vinbär, läder och fänkål. Smaken är ung med inslag av körsbär, svarta vinbär och fänkål. Mycket tanniner. Det känns som att det finns något stort runt hörnet, men vi är inte där idag! Helt klart kvällens största besvikelse. Ingen förstaplats och tre sistaplatser (88 p)
2005 Bodegas Aalto Aalto PS: Utvecklad doft av gummi, olja, svartpeppar och mogna mörka bär. Underbar smak av körsbär, jord, läder och gummi. Helt klart ett stort vin! Tre förstaplatser (bl a min) och ingen sistaplats och blev därmed kvällens vin. (93 p)
2013 Laboratorio Rupestre Escombro: Komplex, kryddig, rökig och köttig doft med inslag av smutsig bilmekaniker, olja, bläck, lakrits och svarta oliver. Inte lika bärig som när jag drack den senast. Smaken är kraftull och mycket torr med en busslast tanniner! Helt klart det vin som väckte störst uppmärksamhet runt bordet. En förstaplats och en sistaplats. (92 p)