Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinE

Medlem
Det var en riktigt trevlig provning i fredags, tillsammans med fyra vänner, där dessa flaskor spelade huvudrollerna. Vi var alltså fem som provade (öppet) och alla fick utse bästa resp sämsta vin. Mina poäng inom parentes.

2013 Descendientes de José Palacios Villa de Corullón: Komplex och blommig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av viol, choklad, björnbär och körsbär. Senare klart stalliga och brända toner och inslag av gödsel och rostat bröd. Bärig och torr smak; ännu ung med framträdande tanniner. Starka toner av viol, björnbär, körsbär och kakao. Mycket bra, men den känns tyvärr lite tunn i jämförelse med de andra vinerna. En förstaplats och en sistaplats (min). (86 p)

2010 Finca Allende Aurus: Bärig och relativt diskret doft med inslag av körsbär, svarta vinbär, läder och fänkål. Smaken är ung med inslag av körsbär, svarta vinbär och fänkål. Mycket tanniner. Det känns som att det finns något stort runt hörnet, men vi är inte där idag! Helt klart kvällens största besvikelse. Ingen förstaplats och tre sistaplatser (88 p)

2005 Bodegas Aalto Aalto PS: Utvecklad doft av gummi, olja, svartpeppar och mogna mörka bär. Underbar smak av körsbär, jord, läder och gummi. Helt klart ett stort vin! Tre förstaplatser (bl a min) och ingen sistaplats och blev därmed kvällens vin. (93 p)

2013 Laboratorio Rupestre Escombro: Komplex, kryddig, rökig och köttig doft med inslag av smutsig bilmekaniker, olja, bläck, lakrits och svarta oliver. Inte lika bärig som när jag drack den senast. Smaken är kraftull och mycket torr med en busslast tanniner! Helt klart det vin som väckte störst uppmärksamhet runt bordet. En förstaplats och en sistaplats. (92 p)

Mattias Schyberg

Administratör
Min bättre hälft brassade lite pizza med stora lass vitlök och till maten så fick det bli lite mencia från Bierzo. Har ännu inte lärt mig hur uttrycket "bör vara" när det gäller druva och ursprung, men i detta fall så får jag vibbar som vandrar mellan GSM från Rhône, mourvedre från Bandol samt en malbec eller tannat från sydvästra Frankrike. Kanske i kombination.

image.jpeg

2011 Bodegas Estefanía Bierzo Tilenus Pagos de Posada
Mörk och fyllig frukt med katrinplommon, björnbär, körsbärskärna, rökiga fat och kryddor. Aningen volatilt med ett uns nagellack. Inslag av lagerblad, timjan, lakritsrot, läder, tjära och spillolja. Eldigt och stramt med viss ungdomlig obalans. Kompakt och oförlöst med ordentlig tyngd. Lite kort avslut med viss beska. Gott, men det behöver tid. Klart bättre arom än smak i dagsläget. (88p+)

LeChat

Medlem
IMG_6727.JPG

2006 La Pousse d'Or Corton Clos du Roi Grand Cru

2006 är väl inget bra år i Bourgogne men det här är definitivt inte dåligt. Här finns mognadstoner som måleriverkstad, torkad frukt, läder, ost mm. Riktigt gott! Inget objekt för långlagring. Tror att detta är sista flaskan av ett parti som jag köpte för några år sedan då bolaget reade ut olika La Pousse d'Or från 2006. Har för mig att den då kostade 349:-. Så ikväll fick den avnjutas till långlagad fläsksida med brynt kål och Charlie Parker.

Daniel A

Administratör
Har och har haft en del 80-tals Tokaji (mest 5&6 Putt. Samt Aszu Essencia) som ofta haft slöjorna och fällningen du beskriver. Har dock aldrig upplevt ngn defekt som jag kunnat koppla till det annat än en 5 Putt -82 som hade jäst på flaskan (eller var infekterad) och inte var så god.

Intressant! Jag har sett vaga tecken på slöjan tidigare, men aldrig så extremt som i det här fallet. Skönt att det inte märkbart verkar påverka smak.

Visa bifogad bild 8448
2011 Tomtebarolo
2014 Labet Metis

Ibland väljer man vin utifrån etiketten. Vattenfärg! Som vinstänk på finare brevpapper.

Barolon var riktigt bra (mycket tjära - tänk lakritssnus - men också frukt och elegant driv), Metis hade litet spritsighet men under småbubblet var det hur fint som helst med lingon och andra röda bär. Blev bara en klunk, ska kolla ikväll igen. Har varit med om det förr med Julien Labets viner, att det lägger sig efter ett dygn i kylen.

Serverades med en enkel, höstig, men vegetarisk pasta tagliatelle (kronärtskocksbottnar fräst i olivolja och röd chili, bladspenat, oliver, heirloom tomatoes, färsk timjan, massor med parmesan), vitlöksbröd.

Hördu, @Omar Khayyam , jag hoppas du inser att ett litteratursamtal kommer vara oundvikligt om vi lyckas sammanstråla på något vinevent i framtiden? En Labet-drickare som läser Kyrklund och Miéville! Starka tecken på god smak!

Det var en riktigt trevlig provning i fredags, tillsammans med fyra vänner, där dessa flaskor spelade huvudrollerna. Vi var alltså fem som provade (öppet) och alla fick utse bästa resp sämsta vin. Mina poäng inom parentes.

2013 Descendientes de José Palacios Villa de Corullón: Komplex och blommig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av viol, choklad, björnbär och körsbär. Senare klart stalliga och brända toner och inslag av gödsel och rostat bröd. Bärig och torr smak; ännu ung med framträdande tanniner. Starka toner av viol, björnbär, körsbär och kakao. Mycket bra, men den känns tyvärr lite tunn i jämförelse med de andra vinerna. En förstaplats och en sistaplats (min). (86 p)

2010 Finca Allende Aurus: Bärig och relativt diskret doft med inslag av körsbär, svarta vinbär, läder och fänkål. Smaken är ung med inslag av körsbär, svarta vinbär och fänkål. Mycket tanniner. Det känns som att det finns något stort runt hörnet, men vi är inte där idag! Helt klart kvällens största besvikelse. Ingen förstaplats och tre sistaplatser (88 p)

2005 Bodegas Aalto Aalto PS: Utvecklad doft av gummi, olja, svartpeppar och mogna mörka bär. Underbar smak av körsbär, jord, läder och gummi. Helt klart ett stort vin! Tre förstaplatser (bl a min) och ingen sistaplats och blev därmed kvällens vin. (93 p)

2013 Laboratorio Rupestre Escombro: Komplex, kryddig, rökig och köttig doft med inslag av smutsig bilmekaniker, olja, bläck, lakrits och svarta oliver. Inte lika bärig som när jag drack den senast. Smaken är kraftull och mycket torr med en busslast tanniner! Helt klart det vin som väckte störst uppmärksamhet runt bordet. En förstaplats och en sistaplats. (92 p)

Kul att se att Spanien levererar när fönstret är rätt! Escombro går det alltid att lita på, men kul att den blev piskad av en lite mer mogen pjäs.

Men himla synd på Aurus. Jag har varit väldigt sugen på att köpa en flaska, men inte riktigt kunna motivera prislappen på en väldigt dryg tusenlapp. Tur det - nu slippar jag, för jag har ingen lust att trycka på flaskan i 10+ år.

MartinE

Medlem
Men himla synd på Aurus. Jag har varit väldigt sugen på att köpa en flaska, men inte riktigt kunna motivera prislappen på en väldigt dryg tusenlapp. Tur det - nu slippar jag, för jag har ingen lust att trycka på flaskan i 10+ år.
En av mina vänner som var med på provningen hade druckit 2005:an för en månad sedan och den var tydligen helt fantastisk, så du behöver kanske bara vänta i fem år! :)

Pontus

Medlem
2012 Albert Boxler Sommerberg Grand Cru Riesling "D". Underbar doft av tropiska frukter, ananasspad, gröna äpplen och citrusskal. Smaken är inbjudande fruktig till en början med inslag av tropiska frukter, citrus och gröna äpplen. Eftersmaken är knastertorr med massor av mineraler och bivax. Så sjukt gott. En höjdare. Mums. 93p+.

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_SAM0008.jpg

Blev lite inspirerad av Låt oss dela en pava från mars och när vi nu skulle laga torskrygg med bacon, sparris och vitvinsås fick det helt enkelt bli:

2014 The Foundation Stone
I doften så hittar jag ekfat, citrusfrukt, äpplen och lite ylle. På det stora hela en ganska angenäm doft och eftersom jag oftast köper sancerre eller chablis (Japp! Så tråkig är jag! :)) när jag vill dricka vitt så doftar det här något helt annat än vad jag är van vid.

Ganska låg syra när jag får det i munnen och det första jag tänker på är äpplen och gula päron. Ganska fylligt med en viss oljighet och jag tycker faten ligger mer som en känsla än tydlig ekighet. Efter ett tag kommer fler mogna gula frukter och lite mandel fram.

Ett trevligt vin som fungerade bra till maten men även på egna ben under kvällen. Inget jag jublar över men gott och funktionellt :) 86p

Slutsats: Tror jag behöver utforska Sydafrika mer både på den röda och vita sidan.

Micael J

Vinintresserad ölnörd
Det tycker jag sannerligen att du borde! Finns ju så jäkla mycket kul därifrån som får orimligt lite uppmärksamhet. Så länge man undviker viner från exempelvis Robertson Winery vill säga. ;)
Enklast är väl att undvika billiga bulk-viner överlag ifrån framförallt Sydafrika, Argentina och Chile :) Det finns oftast någon stackare som får betala priset för väldigt billiga produkter.

Jag fastnar så lätt i köpmönster och hamnar nästan alltid i Italien, Frankrike eller USA med någon avstickare till Nya Zeeland. Australien, Sydafrika och Sydamerika är som ett svart hål i min kunskap och erfarenhet. Jag får ta mig i kragen helt enkelt!

tobbe81

Medlem
hemma från franska vindagen på grand mycket prövades mellan 60-80 olika glas men dessa producenter gjorde störst intryck på mig ivarjefall Verget chablis Thomas morey chassagne-montrache Laurent Miquel blandade vingårds lägen i södra frankrike. Någon annan från forumet som var på plats idag ?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Lite poäng då från gruppen och mina egna kommentarer:

Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier snitt 80,2 (mitt betyg 87, "bra cava")
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier snitt 83,2 (87, "bra cava igen")

Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla snitt 86,7 (87, "rökig Chenin")
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal snitt 79,1 (87, "linoleumgolv, Chenin igen")
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima snitt 84,8 (87, "känns som Godello")
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir snitt 83 (88, "Jura?")

Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello snitt 88,3 (87, "borde vara Rioja")
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali snitt 77,1 (88, "vit blommig Rhone")
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune snitt 87,8 (89, "blek Sherry-kopia, Jura")

Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor snitt 88,2 (92, "nu börjar kvaliteten stiga, Carignan, Spanien")
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi snitt 84,2 (88, "Cahors")
2012 Wine & Soul Douro Pintas snitt 78,4 (91, "Primitivo, södra Italien, bra")
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara snitt 83,7 (90, "Ridge Zin med ålder")
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre snitt 90,3 (92, "Bäst hittills, Madiran")

Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine snitt 86,8 (89, "måste vara Pinotage av kvalitet")
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige snitt 86,7 (89, "mitt vin")
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas snitt 86,8 (90, "Carignan, södra Frankrike, gött")

Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine FUSK snitt 67,8 (65, "kan vara italienskt märkligt")
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay snitt 88,8 (89, "för ungt, mycket socker, men mycket bra, SA Chenin")
1998 Maculan Torcolato snitt 86,3 (88, "mitt vin")
Mountain Meadows Honeymoon Nectar FUSK snitt 81,8 (87, "kanadensiskt isvin, Inniskillin?")
1996 (?) Barbeito Verdelho (?) snitt 85,9 (87, "76 Sercial, typiskt mjäk från Madeira")
vikken höjdarprovning, ingen som tyckte någonting var utmärkande bra ?

MagnusH70

Medlem
hemma från franska vindagen på grand mycket prövades mellan 60-80 olika glas men dessa producenter gjorde störst intryck på mig ivarjefall Verget chablis Thomas morey chassagne-montrache Laurent Miquel blandade vingårds lägen i södra frankrike. Någon annan från forumet som var på plats idag ?
Jo, jag var på plats på Grand, kom dock sent, hann inte prova allt jag ville :(

ChristianB

DipWSET
Jupp, var där från halv två till fem ungefär. ;) Drog igenom större delen av champagnen, men det var inte mycket att hurra för. Winston-04 var jädrigt fin, tillsammans med Pol Roger BdB-08. Belle Epoque är aldrig fel, men hela gänget Mumm som fanns i samma bås var rätt trista... R. Lalou-02 var bra men stod sig slätt mot Perrier Jouet. Bäst för dagen var nog Heidsieck Blanc des millenaires-95 dock! Lite kul info var att nästa årgång som släpps är 2004, enligt uppgift till hösten 2017.

Annars var jag mest imponerad av Michel Gros från Provinum; provade mig igenom ett gäng slanka röda kommunviner från Bggne, där en magnumbutelj Vosne-Romanee 2012 stack ut som riktigt fin och blommig.

Överlag kändes utbudet en aning urvattnat mot tidigare år. Mycket som kändes otrendigt och rätt mycket i det billigare segmentet. Men jag kanske kikade på fel importörer. ;)

LeChat

Medlem
IMG_6730.JPG

2012 Marimar Estate La Masia Pinot Noir

Tycker denna är rätt bra att plocka fram lite när som helst och till vad som helst och har därmed blivit en stark utmanare till diverse vardagsbarolos. Det blir att beställa en kasse till.
Sonen, som går i 7an, hade fått läxa i hemkunskapen att tillaga en rätt till familjen. Kunde inte gjort det bättre själv. Superbe!
IMG_6731.JPG

Last edited:

matage

Medlem
MFW Popup med Nook igår.

Francis Boulard Champagne Les Rachais 2006
Knastertorrt med stenhårda syror, lite jäst/autolys/toast och en nästan lite normandisk äpplighet. Väldigt annorlunda men väldigt gott. Särskilt till de asiatiska smakerna i menyn.

Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos 2005
Ser ut som en blandning av bläck och blod när det hälls ur flaskan. Tror sällan jag sett en så tät färg.
Bläckig och svartfruktig i smaken med uttalade tanniner och lååång eftersmak. Fortfarande ungt och behöver nog 4-5 år för att integreras och rundas av lite
Hiru3Racimos.JPG

Ch Rieussec 2006
Galet bra. Petroleum, bikaka, persika och botrytis. 75% av flaskan kvar dock så det får bli till helgen eller att hoppas på att den håller tills jag kommer hem igen..

Larseman

Medlem
Heja Italien!
I väntan på kvällens Caviste-leverans så görs lite plats i Italien-facket:

WP_20161025_002.jpg

2015 Andrea Oberto Dolcetto d'Alba
Mörkt rödlila färg. Kryddig och fruktig doft med blåbär, salmiak, körsbär och en liten puff av BBQ-sås. I munnen slankt, friskt och lättklunkat med torra fina tanniner och bra skjuts i syrorna. Satt som gjuten till en lammfärslasagne! 88p

Toppen