Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Det har faktiskt blivit lite så på senare tid. Har nästan dåligt samvete att jag inte besöker Norda så ofta. Men vinerna jag brukar dricka där är å andra sidan av riktigt hög klass vanligtvis.

Du har rätt att jag borde öppna upp plånboken lite mer hemma, men min fru håller hårt i min plånbok och det är lättare att övertyga henne ute på restaurang än när jag sitter på nätet och säger:

– Det finns en chablis som heter Ravenau här som är skitbillig och alla vill ha en flaska, är det ok om jag trycker på knappen?
– Glöm det och ta tag i disken istället!

På något vis så är det alltid lättare att övertyga henne i stunden spontant än när man synliggör kostnaden via proaktivt och förnuftigt inhandlande med framförhållning. Det blir ju så uppenbart vad saker kostar helt plötsligt!

:(
Det blev ingen Raveneau för mig heller pga 09:59:43-släppet (vem här höll i de tåtarna?). Det kan ju ha räddat oss från extra straffkommendering med disken iaf!

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lätt att säga. Ekonomin sköts fullständigt av frun. Inga lögner funkar!

Men om jag ska bli lite allvarlig: Det går att övertyga henne, men det räcker inte att påstå att ett vin är eftertraktat eller populärt för att få gehör. Hon är dessutom själv vinkunnig och således inte lättlurad när vi väl begrundar det vi har köpt i glaset. De gånger jag har investerat i riktiga utropstecken så brukar hon inte klaga faktiskt, så länge vi inte går över tusenlappen, för där finns det fortfarande mentala spärrar och till viss del med rätta. :)

grappa

Medlem
Två trotjänare och en nyhet, Langlois-Chateau VV, Finca el Puig och en Aglianico/Merlot blandning.
Langlois-Chateau 2009; Chenin Blanc. Doft med härlig frukt, en antydan till mineral, kiselstenar på havsstrand. Frisk smak med äpplen, en angenäm beska och lång eftersmak med friskhet (detta kontrasterar starkt mot vissa viners rena beska i eftersmaken). Ett härligt vin som jag ofta hyllar. Kvalitet 89 p, tycke och smak 91 p för ynka 160 SEK.
Finca 2006, Grenache 55, CabS 25, Syrah 20: Mörkt blålia, ingen brunkant trots åldern. Ganska återhållsam doft med plommon, vanilj, papper och lite stall. Fruktig smak av plommon, vinbär, viss kryddighet fatbeska och lite vanilj. Hyfsade tanniner. Bra eftersmak med viss frukt men dominerande men angenäm fatbeska. Alkoholstyrkan känns lite besvärande. Trevlig trotjänare som levererar bra men inte fantastiskt. Kvalitet 89 p, tycke och smak 89 p.
Il Sorriso, Kampanien, Paestum IGT; Aglianico och Merlot blandning, oklart vilka delar. Mörkt brunröd med medel täthet. Stor doft av vinbär, körsbär, vanilj, lite våt ylle (min Aglianico indikator). Hyfsad frukt och ganska stor beska i smaken, tanninrik men inte som Aglianico brukar (ganska stor del Merlot?). Ett kul vin, satte det blint i Italien men sen var det stopp, (gissade piemonte). Tycke och smak 85 p, kvalitet 83 p.
20161217_163718[1].jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 8776
Early days... första gången ett vin har överväldigat fredagsmysets starkt kryddade sirloin steak soft tortilla taco dinner.... brukar vara tvärtom...

Edit: tasting note på CThttps://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1956987&searchId=F1398F76#selected%3DW1956987_2_K54bd0d09d20c382d722fdd69754cb4ef
Tja, varför njuta av något mindre underbart än superbt då det är dags för tacos?
Jag HEJJAR på dig!
Varje dag!
Superb vinkväll ni firade, och efter två flaskor superbt vin, lär du ha sovit gott. Mums! :)

Har ännu inte avnjutit någondera av dessa två potenta lyxpartners, men längtar så ända in i bängen efter dem!
2009 Lytton Springs är en av mina bästingar, och hustrun har "tvingat på mig" 2011. Utgår från att 2010 är god nog. Min egen erfarenhet av Escombro, inskränker sig till 2011 som jag bla gav 100p till.
(Ett vin som fick mig att nästan ramla av stolen på Bar Brutal i Barcelona...)

KimHartman

Medlem
2002 Pierre Péters Les Chetillons
Tydligt utvecklad, med äppelpaj, grädde, nötter, och en touch av saltlakrits. Många lager här! Bästa (men tyvärr sista) flaskan hittills. Mycket bra, men det är ändå något som saknas för att vara riktigt, riktigt bra, men svårt att sätta fingret på vad.

2012 Georg Breuer Schloßberg
Lätt, ren, frisk, med lime, persika, gummi, diesel. Ungt, känns faktiskt yngre än när jag drack den senast för två år sen. Visst, ett klart ett bra vin, men lite väl återhållsamt och anonymt. Jag hade kanske lite för höga förväntningar? Oklart vad man ska tro om framtiden. Mycket bra matvin ska dock sägas, gjorde sig riktigt bra till kvällens rödtunga.

Tja, varför njuta av något mindre underbart än superbt då det är dags för tacos?
Jag HEJJAR på dig!
Varje dag!
Superb vinkväll ni firade, och efter två flaskor superbt vin, lär du ha sovit gott. Mums! :)

Har ännu inte avnjutit någondera av dessa två potenta lyxpartners, men längtar så ända in i bängen efter dem!
2009 Lytton Springs är en av mina bästingar, och hustrun har "tvingat på mig" 2011. Utgår från att 2010 är god nog. Min egen erfarenhet av Escombro, inskränker sig till 2011 som jag bla gav 100p till.
(Ett vin som fick mig att nästan ramla av stolen på Bar Brutal i Barcelona...)

2009 Lytton är en av de bästa vinupplevelser jag haft! Tian är finfin men når inte riktigt upp till samma hedonistiska nivå. Mer stram och strukturerad. Och Bar Brutal är ju fantastisk. Måste nog ha varit din escombro-recension därifrån som blev upprinnelsen (bokstavligt talat!) till både ett barcelonabesök och denna tacos wine pairing. Hejja tillbaka!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vinerna från gårdagens BYOB på Södermalm. Tack @Bror! Ni som inte var med missade en massa rikigt bra viner, 90+ poängen flödade i omröstningarna.
BYOB 20161217 flight 1.jpg

Flight 1: Äntligen en kroat som levererar, den lyckades dock inte vinna heatet
BYOB 20161217 flight 2.jpg

Flight 2: Damien Hugot sopade banan med de andra
BYOB 20161217 flight 3.jpg

Flight 3:
BYOB 20161217 flight 4.jpg

Flight 4: samtliga 7 röda var riktigt bra -
BYOB 20161217 flight 5.jpg

Flight 5: Sött är definitivt inte min grej

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_6771.JPG

Var förbi en fantastisk butik på Hornsgatan när jag gästade Stockholm förra veckan - Folkölsbutiken hette den. Där sålde de all möjlig rolig och nordisk folköl (ganska självklart givet namnet) men även cider och must. Köpte på oss ett gäng olika öl och drickor av varierat slag.
Bara Blåbär innehåller blåbär, bara. Helt alkoholfri, smakar och doftar bara blåbär och är väldigt god. Till skillnad från tex 100% blåbär finns inte så mycket strävhet eller kärvhet.

William Murdoch Syrah doftar också en aningen blåbär, men även mycket mer än så. Till exempel finns även en del björnbär, plommonkompott och peppar. Den är slank och fin i kroppen med en angenäm syra och litet bett i slutet samtidigt som pepparen värmer lite bak i gommen. Riktigt fint. Slank och fyllig på samma gång. Fruktig, utan att bli syltig eller överdriven. Helt klart en bra flarra rödpang till en rimlig peng.
Kommer nog köpa på mig fler att ha som en "jag är sugen på nåt rött men vill inte hålla på att trixa och tänka"-flaska hemma.

LeChat

Medlem
IMG_6891.JPG

2008 Casanova di Neri
Brunello di Montalcino

Ikväll blir det Italieninspirerad mat vilket automatiskt blir att jag vill matcha med ett lämpligt rött italienskt vin. Den här Brunellon visade sig vara ett bra val. Den har fått några år i källaren och har därmed gjort sig av med en del ungdomliga och tråkiga karaktärsdrag.
Ibland kan jag tycka att syran är lite väl markerad i en del unga italienska viner. Här är den perfekt. Den ger ett tydligt italienskt bett och vinet har dessutom få lite mognadstoner. Gott!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Herregud så tråkigt att börja jobba igen imorgon!
Har haft världens bästa tid hemma med min lilla bebis.
Idag blev hon fyra veckor, tänk va fort tiden går :)

Jag trodde inte att jag skulle ha tid för vin, men sen tänkte jag efter lite noggrannare och insåg att det alltid finns tid för vin! Handlar ju bara om prioriteringar ;)

En hel flaska känns nästan som att den kan ta för lång tid att dricka upp ensam nu. Får väl börja köpa halvflaskor!
Jag vet inte varför, men det finns någon obeskrivlig spänning i att öppna ett vin som man inte har druckit förut. När man sen dag två ska fundera på om man ska dricka upp hälften från kvällen innan, eller öppna en ny flaska så brukar valet bli en ny flaska.

2013 Reyneke Shiraz Cabernet Sauvignon Organic. 83p, Enkel vin, kan kalla det bordsvin. Något kort. Något alkohol-eldigt i avslutet. Doft av vin och mörka bär. Typisk cab fyllighet i mellanregistret. Inga specifika dofter, hallon och mörka bär. Kommer inte köpa igen, bättre att gå upp i pris. Köper inte igen.

2007 Dalla Cia Giorgio. 85p, Något slutet till en början. Kort finish. Relativt hög syra. Växer med luft. Blåa frukter och bär. Typisk cab. Inte jätteupphetsande, men roligare till mat än på egen hand. Tycker den var bättre för ett år sedan. Det här var sista flaskan av fyra. Köper inte igen.

NV Nicolas Maillart Champagne Premier Cru. 88p, Väldigt bra champagne för priset! Välbalanserad. Smak av nektarin, aprikos och nougat. Inte så värst brödig. Torr. Väldigt behaglig champagne! Kan absolut dricka igen. Kanske något kort om man ska se vad som saknas. Den här tycker jag att ni kan köpa och prova. Alltid skönt att ha en bra champagne att bjuda på en tisdag!

2007 Cantine Le Ginestre Barolo Sottocastello. 87p, Svag nästan obefintlig doft, möjligen röda bär eller körsbär. Slutet även i munnen. Tror inte att vinet är i optimal drickfas just nu. Sparar flaskan i kylskåpet till senare. Passade bra till maten, blev väldigt polerat till en biff. Utan mat så blir vinet väldigt vresigt med en skyhög syra och tanninerna är stenhårda. Känns som att tungan skrumpnar ihop när man väl lyckas svälja vinet. Men det känns ändå välarbetat på nåt sätt! Återkommer med köp eller ej när flaskan är tom!

Toppen