Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ser väldans trevligt ut @Innertällmo Bryggeri och ni andra! Sökte på Bolis efter Damien Hugot men hittade ingen "Millésime 2006", däremot fanns den här 2006:an, men det var alltså inte den ni drack, eller?
Vad tyckte ni om Les Chétillons? Den har ju varit het på forumet.
Jag kan ha fel, men sannolikt var Les Chétillons kvällens besvikelse... Många höjda ögonbryn och stor förvåning. Ibland kanske man inte skal lyssna på majoriteten vinnördar (Läs: Vinkunniga/Vinintresserade)??

Pontus

Medlem
Jag kan ha fel, men sannolikt var Les Chétillons kvällens besvikelse... Många höjda ögonbryn och stor förvåning. Ibland kanske man inte skal lyssna på majoriteten vinnördar (Läs: Vinkunniga/Vinintresserade)??
Nu har jag inte druckit just denna, men högklassig BdB vinner otroligt mycket på lagring. Den behöver nog ligga minst två decennier innan vi har facit.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad fick den för betyg totalt (innan avtäckning)?
Jag satte 84 på den, trodde det var en bättre NV. Övriga satte, 88, 89, 89, 90, 90 (väldigt generösa men vi kunde snabbt konstatera att hela gänget mumsat stora mängder pepparkakor). Så här i efterhand är jag glad att jag inte köpte mer än en flaska, tror inte det är min typ av champagne och jag har heller ingen ork att spara undan i 10-20 år. Litar på att @Asplund får med sig en flarra under en provning 2026.

Keen

slan
Drack en Salon 97 strax efter release på en provning med några forumiter. Den var praktiskt sett odrickbar och smakade enbart citronsaft, trots att flaskan dracks oblint. Men skulle inte våga mig på att utifrån den upplevelsen totalt såga dess framtid. Så det finns nog hopp än.

Ekdahl

Medlem
Nu har jag inte druckit just denna, men högklassig BdB vinner otroligt mycket på lagring. Den behöver nog ligga minst två decennier innan vi har facit.
Precis, känns lite orättvist att bedöma den nu. Speciellt Le Mesnil BdB:er behöver normalt sett en hel del tid.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En enklare sammanställning av lördagens viner. Jag har lagt med både den genomsnittliga poängen samt den poäng som blev om man räknar bort högsta + lägsta betyget. Vi var 7 personer på provningen varav en inte satte betyga alls så vi får enbart 6 värden att nyttja - 2 som går bort = 4 värden. För att gör det ännu mer statistiskt osäkert behövde en deltagare lämna innan de sista vinerna provades vilket då gör enbart 3 värden i vissa fall. Ni fattar nog.

Flight #1 - Vitt
Initialt svagt päron, lite fat, fräsch, grön(?), syra m(+), ok längd, smörigt slut. Gillar det.
Min gissning: Bourgogne, 90 poäng
2012 Domaine Valette Mâcon-Chaintré Vieilles Vignes
Medelpoäng 1: 90,17 Medelpoäng 2: 90,5

Orange! grumlig, skön doft, gula äpplen, mango (persika var nog det jag letade efter), karlssons klister, bra syra, bra balans. Det bästa orangevinet jag provat, riktigt gott.
Gissade inte på något, 88 p.
2009 Roxanich Malvazija Istarska Antica
1: 89,17 2: 89,5

Flight #2 - Mousserande
Äpplig, blommig, brödig, nougat, syra m, bra struktur, medium längd, släng av sötma. Satans vad gott!
Champagne, 93 p.
2006 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs
1: 93 2: 93

Elektrisk, bränd el (gammal tunnelbana), ingrid marie, mjölksyra, kartig, syra+. Inte min grej.
Champagne är det, kanske en NV, 84 p.
2008 Pierre Péters Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons
1: 88,3 2: 89

Sticker ute rejält i doften mot de andra i flighten, äppeljuicekoncentrat (JO), mjölksyra, (vanilj), dosage+(?), började fegt och kort men växte oerhört med luft och värme. Blev bra till slut, riktigt bra till och med. Jodå, inte illa.
Champagne, 91 p.
2008 Marc Hébrart Grand Cru Rive Gauche-Rive Droite Brut
1: 90 2: 91

Stendamm, flinta, krutrök, päronsoda, syra-. Levande i början men slutade helt dött. Trist.
Inte champagne, kanske cava, 82 p.
(osäker på årgång) Pehu Simonet Champagne Grand Cru Fins Lieux No 5 Mesnil sur Oger Millésimé
1: 87,6 2: 88,5

Flight #3 - Rött
Russin, lätt mognad, körsbär, syra, tanniner m, skriker Italien men vilket område?
Sangiovese, 87 p.
2004 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Nocio dei Boscarelli
1: 89,33 2: 89,25

Mognad, underbar färg (glömde dock skriva vilken, ibland blir anteckningarna väldigt korta och för stunden), tanniner +, något kort, helt klart Italien igen, Piemonte. Ungt. Mumma.
Nebbiolo (Barolo), 91 p.
2012 Giovanni Canonica Barolo Paiagallo
1: 90,16 2: 90,25

Söt doft (syltig), jordgubbe, mognad, vanilj, fatig, tanniner m, är det början till brunt i kanten?, kort, alkohol, NZ? Bierzo? Helt bortkollrad, vart tog jordgubben vägen? Jag ger upp. Gott är det dock.
rött vin, 88 p.
2008 Castello Banfi Brunello di Montalcino Riserva Poggio Alle Mura
1: 89,16 2: 89,25

Blyerts, väldigt fatig, bra koncentration. Vive la France! Cab Franc?
Frankrike, Bdx/Loire (beslutsånget), 90 p.
2012 Château Le Gay
1: 91.33 2: 91.25

Flight #4 - Rött
Jordgubbe (att den alltid ska dyka upp), slank, något tunn i smaken, inget riktigt umph, sjukt god, Frankrike men var? Gubbe = bourgogne så jag går med det.
Bourgogne, 91 p.
(osäker på årgång) Pierre Gonon St. Joseph
1: 91,2 2:92

Peppar, lakrits, lite sötma, fat, tanniner m. Frankrike igen. Liknar förra men detta är syrah.
Syrah NZ (eller norra Rhône) 88 p.
2012 Domaine Coursodon St. Joseph Silice (magnum)
1: 90 2: 90

Terpentin, mogen, tomatplanta, syrlig, sträv, tanniner, tunn, kort, för åldrad för min smak, Italien.
Nebbiolo (barolo), 85 p.
2004 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate
1: 89 2: 89,66

Flight #5 - Sött
Syrlig, känns bekant, äpple, medium(+) sötma, underbar struktur, är det ice wine? Ooh, sitter i länge. Pappa gillar.
Ice wine, 92 p.
2010 Weingut Keller Cuvée Trockenbeerenauslese
1: 84,6 2: 89.33

Irish coffee, farinsocker, kakao, spritig, en av mina viner. Skulle öppnat flaskan några veckor tidgare.
Madeira Boal, 88 p.
J.H. Goncalves & Co (Borges) Madeira Bual 5 Year Old
1: 87,4 2: 87

Massa saffran, inte så mycket mer, klen syra, gott men intetsägande.
Sauternes, 86p.
2008 Lenz Moser Trockenbeerenauslese Prestige Neusiedlersee
1: 88 2: 88

Ett stort tack till alla som kom med dessa fantastiska viner (undantaget mitt bubbel) och ett stort tack till @Bror som ställde sin lägenhet till förfogande. Extra kul med två nya bekantskaper, @Brunello_man och @Asplund, hoppas vi ses på kommande BYOB.

Last edited:

Keen

slan
Tisdagens viner. En bekant från Grappe föreslog att vi skulle fira att det är jul igen med att dricka St Julien (gbg-varning). Alla tog med sig en flaska St Julien som dracks blint. Riktigt bra klass på alla viner, och väldigt lärorikt att gissa blint på viner från ett begränsat distrikt.

J4LFpHh.jpg

Toppen