Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Appel

Medlem
Här kommer mina noter från ovan nämnda “mini”-BYOB, med komplett vinlista (vi tar en bra flaska var… haha).

#1 Vit bonus
2009 Weingut Heymann-Löwenstein Riesling Schieferterrassen
Schysst vin! Riesling? Citron, melon, svag honung. Hög syra, fin sötma. Inget stort vin, men bra grejer! 88p

#2 Röd bonus
2014 Bartolo Mascarello Dolcetto d'Alba
Rent och elegant. Rödbärigt, kryddigt. Hög syra, lite återhållsamma tanniner. Ung men väldigt drickvänligt! Mycket charmigt vin, och passade utmärkt till lasagnen. 88p

#3 Flight 1: bubbel
2006 Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier Rubis
Mitt vin. Röda bär. Äpplen, rostade fat, vanilj, smörkola. Stora bubblor. Riktig pangsyra, rätt intensivt. Välkylt var det elegant och bra grejer - med tid och lite värme gick det verkligen nerför med vansinniga mängder vanilj och kokos som trängde undan allt annat som fanns i vinet. På slutet (5+ timmar senare) var det kasst. Initialt betyg, innan fallet: 89p. Besvikelse..

#4 Flight 2: Vitt
2013 Ridge Chardonnay Monte Bello
Rostad ek i mängder, vanilj, smörig, popcorn. Massivt gulfruktigt. På tungan är det mer av samma - ett vulgärt vin på alla sätt och vis, och charmigt för vad det är. Tokungt.Skulle vara spännande att smaka om 10+ år. Saknar något för att vara ett stort vin - inte tillräckligt många dimensioner bakom eken. 90p.

Visa bifogad bild 8923

#5 Flight 3: Rött (ett vin åt gången)
2014 Domaine Lignier-Michelot Chambolle-Musigny Vieilles Vignes
“Röda” popcorn. Fat, väldigt rödbärigt (hallon, lingon), något rökig i bakgrunden, viss jordighet. Riktigt bra syra, inte så höga tanniner. Mycket hallon på tungan, men även lite generiskt grönt. Elegant, polerat. Gott! 90p.

2008 Lorenzo Accomasso Barolo Riserva
Mycket annorlunda. Kraftigt med salvia, mynta, lakrits, (torkade nypon sade någon - håller med!), sval frukt/bär. En uppsjö av violpastiller på tungan. Bra syra, bra tanniner, behagligt strävt. Väldigt lång eftersmak. Växte mycket under kvällen. Det här var svingott, och bästa röda för mig. 92p. Kul att få smaka Accomasso med lite ålder!

1999 Chateau Musar
Mycket grumligt vin. Skriker mognad, jord, torkade röda bär, paprika, sktitigt som fan! Kommentar från bordet: “jäst på bajamaja”. Den här skitigheten kommer och går lite under kvällen, och är ibland riktigt snuskig. Bakom mognadstonerna finns en pigg frukt, härlig syra och en bra dos tanniner. Riktigt bra, och en stil jag gillar skarpt. 91p.

2014 Domaine de Bellivière Coteaux du Loir Le Rouge-Gorge
Yay! Konstigt naturrött! Vitpeppar, lingon, grön. Smakar lingonjuice (det här är en bra sak!), vansinnessyra och snuuuuuuuuuustorrt. Drar ihop munnen fullständigt, och är en utmaning att dricka. Men roligt! 89p.

Visa bifogad bild 8924


#6 Flight 4: Söta vita (ett vin åt gången)
1997 Joh. Jos. Christoffel Erben Erdener Treppchen Riesling Auslese **
Diesling. Truckverkstad, gamla oljefat. Vägs upp fint av honung, vax och söta meloner. Bra syra, bra sötma. Tycker sådant här är fånigt gott. Det saknar intensiteten för att vara ett stort vin. 90p.

2000 Peter Jakob Kühn Riesling Auslese
Defekt. Tokoxiderat. Brunsvart färg. Smakade mest bränt socker.

2006 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese
Skrev inte så mycket. Ett mycket konstigt vin. Doftar som ett bra sött vin, smakar väldigt torrt. Blev inte klok på det här innan avtäckning, och blev betydligt mindre klok på det efteråt, tillsammans med en stor dos av etikettsbesvikelse. 88p.

Visa bifogad bild 8925

#7 Flight 5: Vin jaune-flight (oblint - kan vara den tyngsta flight jag druckit... men kul var det!)
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
Varit öppet i cirka 6 månader. Oxiderade vin jaune-toner i mängder, kryddigt. Fortfarande ett stört elegant och bra vin. 91p.,
Smakar mycket snarlikt en nyöppnad flaska; tycker dock att lite intensitet saknas..

2008 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Vin Jaune
Fruktigaste av de tre - tycker inte att den är så typiskt vin jaune-ig. Fruktdriven, lite smörig, ekig, och med tanke på tillverkningssättet finns den här härliga stommen av mognadstoner. Helt vansinnigt hög syra - kanske det mest extrema jag stött på i ett torrt vin. Intensivt som attan, och svingott. Mycket glad att äntligen ha fått prova en vin jaune från Labet! Drick nu eller om 100 år. 92p.

2007 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Arbois La Vasée Vin Jaune
Mitt vin. Ett av Tissots vingårdsbetecknade vin jaune, från mycket gamla vinrankor. @Appel beskrev det som “sourcream and onion chips”, vilket var väldigt träffande. Underbart oxiderat med en massa nötter. Även här en riktigt hög syra, men betydligt mer integrerat. Redan nu känns det tämligen välpolerat. Intensivt och djävulskt gott! 92p.

#8 Röda bonusar
2013 Pierre Gonon St. Joseph
Någon som tappat ett badkar tapenade över golvet… Stramt, friskt, bra. Vinner mycket på tid i glaset. 87p.

2013 Saint Clair Family Estate Pinot Noir Omaka Reserve
Den här dök upp från ingenstans (halvflaska). Slant, hallon/tranbär, lite kryddigt. Rätt bra! 85p.

#9 Mer bonusar!
1999 Château de Fesles Bonnezeaux
Brunt. Rengöringsmedel/diskmedel. Bräntsocker, lite honung, russin, (lussekatt). Gott, men inte mer än så. Inget betyg.

2015 Weingut Keller Riesling Limestone
Bra grejer!

2010 Bischöfliche Weingüter Trier Erdener Treppchen Riesling Beerenauslese
Bra grejer!

#10 Übersöt bonus
1968 Pauleczki Szölobirtok Tokaji Essencia Kincsem
Mitt vin. Dracks egentligen tidigare på kvällen, men den borde ha kommit sist. Tog ett tag att återställa smaklökarna… Vinet hittades enligt utsago i en gammal dammig damejeanne för några år sedan. Tros vara undangömt under kalla kriget och sedan bortglömt. Tappades på oklart antal 25-centilitersflaskor och såldes till folk med söt tand och dåligt ekonomiskt omdöme.
100 % muscat lunel, från vingården Kincsem
2 % alkohol
612 gram socker / liter
15,5 g syra / liter
Har haft flaskan öppen sedan i april, visar det sig (finns gammal not här)
Ett vansinnes”vin” på alla sätt och vis. Så stört intensivt att det inte finns på kartan. Riktigt roligt att bjuda på - mycket roliga miner och kommentarer runt bordet! Har ett par centiliter kvar i botten på flaskan, som jag nog ska spara på väldigt länge. Kommer också leta reda på mer gammal essencia! Rätt säker på att det här blev WOTN, men det är definitivt fusk. :D


Fantastiskt trevlig kväll, med löjligt bra viner! Mycket värdigt avslut på BYOB-året 2016.
Bra sammanfattning Daniel. Dina noter på bonusvinerna är ungefär lika utvecklade som de jag skrev ned :D.
 

Mats Petri

Österlen
Idag dricker vi champagne x3:

1. 2002 Pierre Gimonnet Blanc de Blancs Brut Fleuron
Korken satt hårt fast och såg inte helt frisk ut, men vinet uppfattades inte som defekt men däremot mycket väl utvecklat och komplext. Inget av den friska äpplighet som jag brukar uppleva i BdB även om de har några år på nacken. En spännande och intressant upplevelse.

2. NV Paul Déthune BdN.
Det vin som uppskattades mest runt bordet. 100% Pinot Noir. Har legat några år i källaren och känns avrundat, komplext med väl integrerad syra. Och, för att citera svärmor: ”Gott!” Viss jästighet, brioche, röda äpplen. Skulle lätt kunna bli 2017 års huschampagne.

3. 2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut Millésimé
Ett vin med en personlig touch, viss jordighet, rostat bröd, jäst och mognadstoner. Provningen ackompanjerades av hemgjord pizza och vinet kändes matvänligt och funkade bra till den lite kryddiga pizzan.

Skumpa.JPG
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ser i Franska vinlistan att det finns ytterligare två buteljeringar tillgängliga. Cuvée Prestige (435 kr) och Extra Brut (295 kr). Har du (eller någon annan) provat dem. Hur står de sig i jämförelse med ovan provad BdN?
Hmm, jag tycker så här; Deras BDN skule jag dricka i närtid som husvin men testa att spara deras Cuvée Prestige några år längre och låt den komma till sin rätt. Vad gäller Extra Brut så är den gjord speciellt för den skandinaviska marknaden, gillar man extra brut så gillar man det här, det är riktigt bra kvalité men jag föredrar nog deras BDN om jag måste välja.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dan före man får doppa. Tänk om det vore så illa. Dopp i grytan funkar varje dag året om.

Blev lite barolo dagen till ära. 2009 Gianni Voerzio Barolo La Serra har garderoblagrats några år nu och känns väldigt redo att drickas, åtminstone med mina tanninpreferenser i åtanke. Klarar säkert många år till, men för mig så känns balansen mellan mognad och ungdomlig fräschör perfekt avvägd. Urtypisk italienare, men möjligen inte en urtypisk barolo direkt. Känns mer brunello. Snygga mognadstoner direkt med järn, potpurri, torkade nypon och tranbär tillsammans med kärniga körsbär, plommon kakao och nougat samt lite dammig trämöbel, lakrits och blyerts i bakgrunden.

Skönt stramt men ändå generöst och lättgillat. Medelfylligt på gränsen till fylligt. Aningen eldigt på ett positivt vis. Ganska stort och rustikt för att vara barolo, men jag klagar inte. Ett riktigt bra vin med finess, mognad och komplexitet. Julförberedelserna går som en dans. (91p)

God jul om vi inte hörs innan tolvslaget!

image.jpeg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dan före man får doppa. Tänk om det vore så illa. Dopp i grytan funkar varje dag året om.

Blev lite barolo dagen till ära. 2009 Gianni Voerzio Barolo La Serra har garderoblagrats några år nu och känns väldigt redo att drickas, åtminstone med mina tanninpreferenser i åtanke. Klarar säkert många år till, men för mig så känns balansen mellan mognad och ungdomlig fräschör perfekt avvägd. Urtypisk italienare, men möjligen inte en urtypisk barolo direkt. Känns mer brunello. Snygga mognadstoner direkt med järn, potpurri, torkade nypon och tranbär tillsammans med kärniga körsbär, plommon kakao och nougat samt lite dammig trämöbel, lakrits och blyerts i bakgrunden.

Skönt stramt men ändå generöst och lättgillat. Medelfylligt på gränsen till fylligt. Aningen eldigt på ett positivt vis. Ganska stort och rustikt för att vara barolo, men jag klagar inte. Ett riktigt bra vin med finess, mognad och komplexitet. Julförberedelserna går som en dans. (91p)

God jul om vi inte hörs innan tolvslaget!

Visa bifogad bild 8934
Inser att jag har några från 2007 liggandes, kanske börjar bli dags att ta sig en smutt...
 

chambertin

Medlem
Har en -07 kvar, tänkte vänta ngt år eller två till med den. Om jag minns rätt rekommenderade @chambertin mig att den behöver 10-12 år för att nå sin fulla potential, men prova du en "snart" så vi vet:D
Njae inget jag minns men det är ju inget bra argument.:)
Vad jag däremot minns är samma vin från -03 som var tokigt fatat som ungt men transformerades snabbt runt 8-10års ålder och var väldigt njutbart då.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Njae inget jag minns men det är ju inget bra argument.:)
Vad jag däremot minns är samma vin från -03 som var tokigt fatat som ungt men transformerades snabbt runt 8-10års ålder och var väldigt njutbart då.
CT verkar tycka att man skall dricka upp den senast 2018 om man inte är en mumie, vad det nu är värt...
Nyfiken blev jag åtminstone, får nog öppna en flaska vid tillfälle, tror den är på sin absoluta topp runt 10 januari 2017.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skönt att höra när producenter hamnar mer mitt i prick med lite erfarenhet. Generellt verkar det ju som att de barriqueglada Baroloproducenterna tonat ner sin ekbehandling de senaste åren.
Ja, samtidigt som vinvärlden – gudskelov – blivit mindre ekallergisk med åren i takt med att pendeln slagit i botten där det ett tag endast ansågs vara seriöst vin när det var osvavlat, anemiskt och från ett bortglömt ursprung från en tid då vin förvarades i amforor. ;)

Även hipstern tenderar att växa upp!
 

chambertin

Medlem
Ja, samtidigt som vinvärlden – gudskelov – blivit mindre ekallergisk med åren i takt med att pendeln slagit i botten där det ett tag endast ansågs vara seriöst vin när det var osvavlat, anemiskt och från ett bortglömt ursprung från en tid då vin förvarades i amforor. ;)

Även hipstern tenderar att växa upp!
Allt går ju att beskriva med en sinus-ekvation så att det svänger är ju inte så konstigt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tja, Screwcaps...

Du kanske råkade ut för just en felaktigt förvarad flaska i enlighet med Penfolds diskussion enligt nedan...

// Lars.

- - - - - - - - - - - - - -
The Drink Business, Penfolds to up focus on glass closures.
https://www.thedrinksbusiness.com/2016/10/peter-gago-screw-caps-are-not-the-future/

"Gago said his main issue with screwcaps for red wines was not necessarily the ageing of the wines, as this has not yet been thoroughly tested over time, (the oldest Penfolds wine under screw cap dates from the late 1990s), but the fact that using a screwcap masks the impact of heat damage.

“The main thing I am against is heat damage”, said Gago, speaking to the drinks business at Penfolds’ re-corking clinic in London last week. “A red wine under screwcap looks perfect. It might have been at 50 degrees for four weeks but you would never know. A lot of people want to cut costs and there are companies that are moving it and selling it off. These people aren’t paying for refrigerated transport and at the other end the wine is still zapped but you can’t tell with a screwcap.”

Generally, a weeping cork suggests exposure to intense heat, as does a lifted capsule due to the cork being pushed up with internal thermal expansion. These clues to heat damage are concealed when using a screwcap.

With the TCA problem “partially solved”, Gago said there had been a move back to cork at the top end, noting that examples of TCA in cork were now down to around 1% – about the same proportion of wines oxidised due to mechanical damage of screwcaps."
"Man kan inte märka heat damage på ett screw-cappat vin"
Meh!
Vilken inköpare vägrar kvalitetskontroll bortom visuell inspektion?
Hallå!

Efter att ha givit mig på en bra bit över 300 olika flaskor saké under det senaste året (alla saknar fäppelkork, de flesta bara i mängden en 'GO', dvs motsv ca ett glas vin) så har jag fortfarande inte råkat på en enda med TCA. Kanske TCA inte kan få sin näring ur saké? (Vet ej.) I den stora japanska sakébibeln nämns inte ens ordet "korkskada"... Har dock råkat på en "ihålig" flaska hemmadrucken SHIMEHARI TSURU 'JUN' som normalt sett är en av de riktigt, riktigt bra för ca 150 bagis flaskan. Ett ruttet löv av ~350 kan jag lätt acceptera, eftersom jag ju är sprungen ur vinvärlden. (Räknar 9 kasserade viner på ca 100 korkflaskor under samma tid.) Sedan lindras ju smärtan utifrån samma perspektiv då en RIKTIGT BRA flaska 75cl saké kostar sina mjuka 400kr. (Jmf nivån prestige Champis/Bdx/Bgn med varumärke.) För en japan, däremot, så är en felaktig flaska saké närmare landsförräderi, än vad den lugna ytan kanske ger intryck av. Tänk om fransoserna resonerade på DET viset?!?

Kanske det är en orättvis jämförelse eftersom saké dricks upp ungefär lika snart efter buteljering som Bojo Nouveau, men statistiken är oavsett i favör för saké. Kan heller inte minnas att jag någonsin druckit ett dåligt skruvkorksvin (annat än Trnave, Beyaz, Aurora och La Garonne, även om jag är rätt övertygad om att de var i dåligt skick redan innan de buteljerades). Kan heller inte minnas jag druckit korkskadad Bojo N, men mitt statistiska underlag är över åren färre än 30 flaskor, som fö alla var undermåliga - förmodligen redan vid buteljeringen.

Att förfäkta korken är ju ditt signum. I min värld är det som trumpistisk forskning: att driva en tes och enbart leta argument FÖR. Arabernas gamla underbara standard för vetenskaplighet handlade ju om att smala in faktan FÖRST och SEDAN dra slutsatserna. För mig är blotta existensen av cork damage tillräcklig för att underkänna fäppelkorken. Att kemikalieinkokta 3-till-7-kronorskorkar nästan helt klarar av att eliminera korkproblemet är ju inte en fungerande lösning för majoriteten av världens viner, där de flesta viner i flaskan kostar betydligt mindre att producera än själva DEN korken. Majoriteten vinproducenter skulle få svårt klara av att upprätthålla en hållbar vinstmarginal om de köpte DEN förslutningen. Producenterna av kork skulle heller inte klara av att tillhandahålla DEN kvaliteten på kork till alla producerade flaskor vin. Att enbart lyssna med stora öron till korkivrare och korkproducenter når verkligen inte ända-in-i-kaklet.

Nu vill jag inte insistera på brott mot julefriden, men: DU HAR FEL - SOM VANLIGT :)

Hur många vinmakare i ssk Australien (höga minimilöner, höga markkostnader, extrema kostnader för konstbevattning osv) tror du allvarligt och på riktigt skulle kunna överleva år 2 efter att ha levererat sina viner på genvägigt och undermåligt (heat damage) sätt i dagens super-connectade samhälle, där alla kommunicerar med alla? Man kan ju inte säga annat än att det är opportunistiskt av Penfold's att skrämmas med trumpistiska argument: dvs utan att vara specifika angående vilka förrövarna är, eller vilka bevis som evt finns, så kommer de med känslomässigt laddade argument som gärna sväljs av dem som gillar att svälja...
 
Toppen