Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
-Men det är ju en SKETEN tisdag, vinnördarnas inofficiella favoritdag!
-En torsdag kan ju vilken amatör som helst låtsas att det nästan är fredag och öppna en pava.
Då du verkar upprepa dig som en trasig LP-skiva, så gör jag likadant. ;) Det är väldigt svenskt (på ett negativt vis) att koppla speciella dagar till vindrickande. En vinnörd dricker vin när det känns passande och skiter i vilken veckodag det är. :cigarr:

Vi vill ju inte förstärka fokuset att sippa på vin på helgerna eller enbart vid speciella tillfällen. Finns det mat på bordet så är det aldrig fel om det även finns vin, om än i måttliga mängder. :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då du verkar upprepa dig som en trasig LP-skiva, så gör jag likadant. ;) Det är väldigt svenskt (på ett negativt vis) att koppla speciella dagar till vindrickande. En vinnörd dricker vin när det känns passande och skiter i vilken veckodag det är. :cigarr:

Vi vill ju inte förstärka fokuset att sippa på vin på helgerna eller enbart vid speciella tillfällen. Finns det mat på bordet så är det aldrig fel om det även finns vin, om än i måttliga mängder. :)
Oj, det framgick tydligen inte att det var en väldigt skämtsam post, men du har förstås rätt. Jag vill självklart inte uppmana någon att dricka vin på tisdagar eller favorisera en specifik dag, självklart går det lika bra att dricka vin alla dagar i veckan eller kvällar om föredrar det.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Oj, det framgick tydligen inte att det var en väldigt skämtsam post, men du förstås rätt. Jag vill självklart inte uppmana någon att dricka vin på tisdagar eller favorisera en specifik dag, självklart går det lika bra att dricka vin alla dagar i veckan eller kvällar om föredrar det.
Jo, skämtet framgick, men tydligen inte mitt skämtsamt kritiska svar. :)

Inbäddat i skämt brukar det läggas igenkänningsfaktorer eller uppenbar ironi, därav mitt svar. Nu är jag dock inte komiker som säkerligen märks. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Vinösa julklappar är ju alltid kul och det är tanken som räknas såklart, men automatiska korkskruvar är verkligen överskattat. Visst, den går säkert att använda som dildo om man föredrar såna aktiviteter och vill hitta ett alternativt existensberättigande. Den gjorde dock jobbet med korken bra måste sägas, men det gör min vanliga analoga Caviste-öppnare också. ;)

image.jpeg

Klart roligare var att min lillebror lyckades träffa rysligt rätt när han även botaniserat bolagets hyllor i jakt på en flaska att demonstrera öppnaren med...

image.jpeg

Bättre vin i den lite billigare prisklassen är svårt att hitta och jag blev så glad att slippa se en ripasso när jag öppnade paketet. Ren tur var det också. Han valde franskt och en etikett som såg seriös ut enligt egen utsaga. Det hade med andra ord kunnat sluta hur som helst! :)

Stramt och mörkfruktigt som det bör. Nötiga fat och bra tanniner. Insåg dessutom att det är dags att fylla upp garderoben med lite vardagsvin och Bouscassé är lätt att glömma bort!

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vinösa julklappar är ju alltid kul och det är tanken som räknas såklart, men automatiska korkskruvar är verkligen överskattat. Visst, den går säkert att använda som dildo om man föredrar såna aktiviteter och vill hitta ett alternativt existensberättigande. Den gjorde dock jobbet med korken bra måste sägas, men det gör min vanliga analoga Caviste-öppnare också. ;)
Samma här, fick en elektrisk öppnare, föredrar Cavisteöppnaren.

Helen

Medlem
Samma här, fick en elektrisk öppnare, föredrar Cavisteöppnaren.

Usch jag tycker så synd om alla vinälskare som får värdelösa vinprylar i present. De som designar de elektriska korkskruvarna borde se till att den klarar av långkork, då skulle jag kunna tänka mig att ta in den i vårt sortiment. Som läget är nu vägrar jag att sälja elektriska korkskruvar..

Lång helg med mycket gäster
2005 La Rioja Alta
Vacker tegelröd färg, doft av körsbär och dill. Dill, vanilj och ek fyller upp smaken av syrliga körsbär. Gott, lite mer syrligt än Rioja i allmänhet utan att gå till överdrift.
Gott
2012 Roquette & Cazes
Mörkt rött med en doft som påminner om äpple och portvin. Även mörka körsbär, vanilj och viss örtighet. Syrliga körsbär, nötter och kanderad apelsin är några smakassociationer
Är väl en del portvinsdruvor så det kanske inte är så konstigt att det blir lite port-associationer. Gillar+
2012 Fernando Principiano Barolo
Bär, lakrits och damm. Nått sött, persika eller aprikos i doften och en dusch av otrivin menthol. Rund, fyllig munkänsla med rejäl syra och rejäla tanniner. Balanserat. Gott +, tyvärr sista flaskan

Drack även Louis M Martini cs 2012 över två kvällar. Tog inga noteringar då, men väldigt kraftigt, utvecklades otroligt i glaset. Hade nog behövt karaffera vid frukost för att ha till middag. Bra vin dock :)

Mattias Schyberg

Administratör
Första eftermiddagen i friheten...

Lite lunch på Sea by Kiin Kiin strax efter vi checkat in på 71 Nyhavn hotel i Köpenhamn. Grymt fräsch tonfisktartar med soja och ingefära och en förvånansvärt trevlig riesling från Österrike som de erbjöd på glas (missade att ta kort).

image.jpeg

Annandagen är inte direkt den bästa dagen att gå på vinsafari, men lokala livsmedelshandeln runt hörnet erbjöd i vilket fall som helst en förhållandevis rimlig höjdare. Jag menar, vad kan man begära? En riktigt bra carménère från Chile är allt annat än självklart att lyckas plocka upp på bolaget. På annandagen är det dessutom ännu värre – det är tvärstängt och omöjligt att spontanköpa ädla drycker över huvud taget. Fånigt värre!

Det blev i alla fall en flaska med 2015 Concha y Toro Carménère Terrunyo Peumo Vineyard Block 27 för 200 danska. Inte dumt vin alls! Mycket ceder, svarta vinbär och sköna toner av tobak och paprika. Ganska rund och generös munkänsla med lite eldigt avslut, men strukturerat och härligt. För att ha köpts på lokala "ICA" runt hörnet så är jag mer än nöjd! (90p)

image.jpeg

Ikväll blir det enkelt mexikanskt på frugans favoritställe. Mest troligt blir det semiplonk i glasen om restaurangen inte har bytt vinfilosofi. :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lytton 1997.jpg

Efter julens familje-plonk blev det dax för lite roligare viner:
1997 Ridge Lytton Springs: djup koncentrerad frukt, rejält bett i syran, tobak, aska, mandel, en snygg sötma, lavendel, gott som f-n, men knappast på topp än, kommer säkert att vinna på tio år till i källaren.
2005 Tardieu-Laurent Châteauneuf-du-Pape Cuvée Spéciale: violpastiller och rosor, mandelmassa, sval, elegant, bra syra, snygg frukt och inte ett uns av fat, klart drickfärdig, men klarar också 10 år, men är mer framme än Lytton.
Olika druvor, land, år, men ändå inte helt olika viner, 90+ båda två, vilken som är bäst beror på personlig smak.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

...bara en svensk känner behovet av att understryka att det handlar om "måttlighet" :)
Gillar att det i Japan är en lika godkänd hobby som frimärkssamlande att gilla att festa/dricka :)
Och saké kan man ju dricka alla dagar, bara det är efter träningen.
Öl också!
Shouchu - självklart!
Mängd efter dagens/gruppens/stundens behov.
Morgondagen kan alltid föraktas och (med lite jäwlar anamma) genomlevas.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 8943
Efter julens familje-plonk blev det dax för lite roligare viner:
1997 Ridge Lytton Springs: djup koncentrerad frukt, rejält bett i syran, tobak, aska, mandel, en snygg sötma, lavendel, gott som f-n, men knappast på topp än, kommer säkert att vinna på tio år till i källaren.
2005 Tardieu-Laurent Châteauneuf-du-Pape Cuvée Spéciale: violpastiller och rosor, mandelmassa, sval, elegant, bra syra, snygg frukt och inte ett uns av fat, klart drickfärdig, men klarar också 10 år, men är mer framme än Lytton.
Olika druvor, land, år, men ändå inte helt olika viner, 90+ båda två, vilken som är bäst beror på personlig smak.
Nu prickade du in två av mina personliga favoriter!
TL köper in druvor, men har förmodligen genier som både inköpare och vinmakare. De lyckas nästan alltid göra bra skit.

Ridge... wow! De gjorde "kallklimatsviner" redan innan ordet fanns. Och deras bättre buteljeringar växer länge. Tyvärr är de så goda hela resan att det är i det närmaste omöjligt att spara dem. Ssk Geyserville och Lytton Springs. (Har man råd, så räkna för all del in Monte Bello.) LS och GV är två viner jag kommer envisas med att återdricka. CdP är också oftast tacksamma i mitt gomregister, och kan inte minnas att TL CdP någonsin besviknat mig.

Kan förstå att du hade en makalös afton!!!

Wish I was there.

Stenberg

Medlem
Hmm, jag tycker så här; Deras BDN skule jag dricka i närtid som husvin men testa att spara deras Cuvée Prestige några år längre och låt den komma till sin rätt. Vad gäller Extra Brut så är den gjord speciellt för den skandinaviska marknaden, gillar man extra brut så gillar man det här, det är riktigt bra kvalité men jag föredrar nog deras BDN om jag måste välja.
Tänk vilken tur att man inte måste välja. ;)

Efter festligheterna, tillsammans med resterna av det confiterade lammet och diverse härliga ostar, avnjöts en flaska 2006 Leoville Barton under två dagars tid.

Den var mycket trevlig, hade nu nått en nivå där frukten, det benhårda greppet och ekplankan hade mjuknat något och nu fanns där en antydan till en mer slank, men fortfarande tät och bärig, och härligt drickbar, Bordeaux.

Ett vin för en bättre måltid. Ett vin för kontemplation. Ett vin att undvika att bjuda släktens vinointresserade majoritet på, till den inlagda sillen.

Kommer bli ännu bättre! Höll ihop perfekt under två dagar. 92 poäng

Edit: storfamiljen bjöds trots allt på: 2013 Resonance Pinot Noir från Oregon, 2012 Domaine Garon Cote-Rotie Les Triotes, Charles Heidsieck NV, november månads vin (Brigandat 2009 spets&krinolin), 2009 Niepoort Porto Bioma Vinha Velha, samt 2012 Langmeil Orphan Bank shiraz. Så inget att klaga över.

Av dessa julviner var alla riktigt bra, förutom brigandat som dock var helt ok - men inget särskilt - och Langmeil som säkert blir bättre med åren men som nu hade för mycket obalans mellan björnbärssylt och skarp syra för att bli riktigt drickbar. Blev faktiskt sås på halva flaskan, kanske den dyrast rödvinssås jag gjort. Märkligt, 2010 års Orphan Bank var magiskt god.

IMG_0009.JPG

.

Last edited:

KimHartman

Medlem
2006 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Lätt och elegant stil med aningen ek. Ljusa toner av citron, päron, smör och stål. Lite kort i avslutet tyvärr, annars mycket bra.

N.V. Jacques Selosse Initial
Deg 2014, maj. Äpple, vingummin, bröd, marsipan, nötter och blommor. Lång eftersmak. En mycket bra och fruktig Initial. Den är som vanligt ganska extrem i sin stil, och det är fler än en gång under kvällen som tankarna far i väg till Jura och till torr engelsk cider.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
felton könig.jpg

Håller på att tömma lägenheten inför flytt och hittade lite anklever i frysen. I brist på sött så funkar Pinot Noir riktigt bra till stekt lever.
2011 Weingut Robert König Assmannshäuser Frankenthal Spätburgunder Auslese trocken: Doft av jordgubbar, vitpeppar, lite fänkål och rejält med smörkola. Bra söt frukt med jordgubbar, schysst sardellsälta, inga som helst fat, klart moget, bra vin, köp om ni hittar!
2014 Felton Road Pinot Noir Bannockburn: hallonbomb med vitpeppar, mer syra, men tunnare frukt än König, drickfärdigt, men klarar lagring, skolbokspinot från NZ, bra vin.
Bägge får 90p

Last edited:

Beo

Medlem
IMG_5417.jpg

Dalva Nr 76588 Porto Colheita , 1975
Lagrad på fat och tappad på flaska 2014. En julklapp till mig själv. Internet måste vara djävulens påfund.
I botten en härlig syra med lager av fikon, russin & dadlar. Lång söt lite kladdig och glöggig ton. En liten beska på slutet.
Tänk positivt om glögg den här är bra. Långt, mycket långt slut.
Perfekt present till den som aldrig blir 40...
Gott Nytt År.
/ Bengt

Last edited:
Toppen