Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Tyvärr så verkar @Elvis ha missat denna skönhet i sin jakt på snorbilliga vardagsviner som fungerar utmärkt att servera till frun samt svärföräldrar på besök, men jag kan ju ändå erbjuda lite smaknoter såklart, om inte annat så att han får se vad han har missat.

image.jpeg

2012 Polkura Syrah

Snyggt vin som balanserar skön och solkysst frukt med rakryggad struktur i en aningen överdimensionerad kropp. Det bjuds på söta och chokladiga fat, men även lakrits, kåda och svarta oliver med en lätt köttig och pepprig knorr. Frukten drar åt mintiga svartvinbärsblad på toppen av en mörk plommonkompott. Det känns generöst och smäktande, men med tanniner som biter ifrån lite lättsamt, ungefär som en kvinnas (fruns) kärleksfulla nafs i öronsnibben. Får vibbar åt Barossa, men även Bandol och södra Rhône, men på många vis så är det även ganska typiskt för Sydamerika. Ett utmärkt vardagsvin av det lite fylligare slaget. Tycker nog att det får bli (89p), vilket är rena fyndstämpeln för ett vin som blir ditt för 150 pix. :)

Ekdahl

Medlem
Tyvärr så verkar @Elvis ha missat denna skönhet i sin jakt på snorbilliga vardagsviner som fungerar utmärkt att servera till frun samt svärföräldrar på besök, men jag kan ju ändå erbjuda lite smaknoter såklart, om inte annat så att han får se vad han har missat.
Härligt att höra, köpte 2 på senaste släppet men har inte hunnit prö
Visa bifogad bild 8911
2012 Polkura Syrah

Snyggt vin som balanserar skön och solkysst frukt med rakryggad struktur i en aningen överdimensionerad kropp. Det bjuds på söta och chokladiga fat, men även lakrits, kåda och svarta oliver med en lätt köttig och pepprig knorr. Frukten drar åt mintiga svartvinbärsblad på toppen av en mörk plommonkompott. Det känns generöst och smäktande, men med tanniner som biter ifrån lite lättsamt, ungefär som en kvinnas (fruns) kärleksfulla nafs i öronsnibben. Får vibbar åt Barossa, men även Bandol och södra Rhône, men på många vis så är det även ganska typiskt för Sydamerika. Ett utmärkt vardagsvin av det lite fylligare slaget. Tycker nog att det får bli (89p), vilket är rena fyndstämpeln för ett vin som blir ditt för 150 pix. :)

Härligt att höra, köpte 2 på senaste släppet men har inte hunnit pröva ännu.

gece

Man vänjer sig.
En enklare sammanställning av lördagens viner. Jag har lagt med både den genomsnittliga poängen samt den poäng som blev om man räknar bort högsta + lägsta betyget. Vi var 7 personer på provningen varav en inte satte betyga alls så vi får enbart 6 värden att nyttja - 2 som går bort = 4 värden. För att gör det ännu mer statistiskt osäkert behövde en deltagare lämna innan de sista vinerna provades vilket då gör enbart 3 värden i vissa fall. Ni fattar nog.

Flight #1 - Vitt
Initialt svagt päron, lite fat, fräsch, grön(?), syra m(+), ok längd, smörigt slut. Gillar det.
Min gissning: Bourgogne, 90 poäng
2012 Domaine Valette Mâcon-Chaintré Vieilles Vignes
Medelpoäng 1: 90,17 Medelpoäng 2: 90,5

Orange! grumlig, skön doft, gula äpplen, mango (persika var nog det jag letade efter), karlssons klister, bra syra, bra balans. Det bästa orangevinet jag provat, riktigt gott.
Gissade inte på något, 88 p.
2009 Roxanich Malvazija Istarska Antica
1: 89,17 2: 89,5

Flight #2 - Mousserande
Äpplig, blommig, brödig, nougat, syra m, bra struktur, medium längd, släng av sötma. Satans vad gott!
Champagne, 93 p.
2006 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs
1: 93 2: 93

Elektrisk, bränd el (gammal tunnelbana), ingrid marie, mjölksyra, kartig, syra+. Inte min grej.
Champagne är det, kanske en NV, 84 p.
2008 Pierre Péters Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons
1: 88,3 2: 89

Sticker ute rejält i doften mot de andra i flighten, äppeljuicekoncentrat (JO), mjölksyra, (vanilj), dosage+(?), började fegt och kort men växte oerhört med luft och värme. Blev bra till slut, riktigt bra till och med. Jodå, inte illa.
Champagne, 91 p.
2008 Marc Hébrart Grand Cru Rive Gauche-Rive Droite Brut
1: 90 2: 91

Stendamm, flinta, krutrök, päronsoda, syra-. Levande i början men slutade helt dött. Trist.
Inte champagne, kanske cava, 82 p.
(osäker på årgång) Pehu Simonet Champagne Grand Cru Fins Lieux No 5 Mesnil sur Oger Millésimé
1: 87,6 2: 88,5

Flight #3 - Rött
Russin, lätt mognad, körsbär, syra, tanniner m, skriker Italien men vilket område?
Sangiovese, 87 p.
2004 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Nocio dei Boscarelli
1: 89,33 2: 89,25

Mognad, underbar färg (glömde dock skriva vilken, ibland blir anteckningarna väldigt korta och för stunden), tanniner +, något kort, helt klart Italien igen, Piemonte. Ungt. Mumma.
Nebbiolo (Barolo), 91 p.
2012 Giovanni Canonica Barolo Paiagallo
1: 90,16 2: 90,25

Söt doft (syltig), jordgubbe, mognad, vanilj, fatig, tanniner m, är det början till brunt i kanten?, kort, alkohol, NZ? Bierzo? Helt bortkollrad, vart tog jordgubben vägen? Jag ger upp. Gott är det dock.
rött vin, 88 p.
2008 Castello Banfi Brunello di Montalcino Riserva Poggio Alle Mura
1: 89,16 2: 89,25

Blyerts, väldigt fatig, bra koncentration. Vive la France! Cab Franc?
Frankrike, Bdx/Loire (beslutsånget), 90 p.
2012 Château Le Gay
1: 91.33 2: 91.25

Flight #4 - Rött
Jordgubbe (att den alltid ska dyka upp), slank, något tunn i smaken, inget riktigt umph, sjukt god, Frankrike men var? Gubbe = bourgogne så jag går med det.
Bourgogne, 91 p.
(osäker på årgång) Pierre Gonon St. Joseph
1: 91,2 2:92

Peppar, lakrits, lite sötma, fat, tanniner m. Frankrike igen. Liknar förra men detta är syrah.
Syrah NZ (eller norra Rhône) 88 p.
2012 Domaine Coursodon St. Joseph Silice (magnum)
1: 90 2: 90

Terpentin, mogen, tomatplanta, syrlig, sträv, tanniner, tunn, kort, för åldrad för min smak, Italien.
Nebbiolo (barolo), 85 p.
2004 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate
1: 89 2: 89,66

Flight #5 - Sött
Syrlig, känns bekant, äpple, medium(+) sötma, underbar struktur, är det ice wine? Ooh, sitter i länge. Pappa gillar.
Ice wine, 92 p.
2010 Weingut Keller Cuvée Trockenbeerenauslese
1: 84,6 2: 89.33

Irish coffee, farinsocker, kakao, spritig, en av mina viner. Skulle öppnat flaskan några veckor tidgare.
Madeira Boal, 88 p.
J.H. Goncalves & Co (Borges) Madeira Bual 5 Year Old
1: 87,4 2: 87

Massa saffran, inte så mycket mer, klen syra, gott men intetsägande.
Sauternes, 86p.
2008 Lenz Moser Trockenbeerenauslese Prestige Neusiedlersee
1: 88 2: 88

Ett stort tack till alla som kom med dessa fantastiska viner (undantaget mitt bubbel) och ett stort tack till @Bror som ställde sin lägenhet till förfogande. Extra kul med två nya bekantskaper, @Brunello_man och @Asplund, hoppas vi ses på kommande BYOB.

Och här kommer mina anteckningar. För er som inte har det i minnet var temat "mitt favoritvin". Vi kom att se olika tolkningar av det under aftonen.

Flight #1 - Vitt och "vitt"

1. Frisk doft, en del gröna lite nässliga toner. Mycket bra syra, smakfull ekning. Mycket bra. 91p
    Min gissning: Chardonnay, Bourgogne, men skulle kunna vara någon stilig och återhållen Sauvignon Blanc
    2012 Domaine Valette Mâcon-Chaintré Vieilles Vignes
  2. Grumlig orange färg. Inga större tvivel om att det här är mitt vin :) Klister, apelsin, äppeljuice, men också en läskande syra, ett ganska snyggt tanninbett och kompetent genomförd ekning. Detta är inte min favoritstil men jag tog med vinet för att det är (bland?) det bästa jag druckit i sin stil. 90p
    2009 Roxanich Malvazija Istarska Antica
Två extremt olika viner, lite meningslöst att jämföra kanske men vad gör det när båda är bra?

Flight #2 - Mousserande bubblor
  1. Rund, nötig doft, extremt smarrig doft som klarar sig undan vulgäritet med en lite skönt funkig ton av insjöbotten och stendammig mineralitet. Vill ha mer. 93p
    Min gissning: Champagne. Eftersom det här är precis vad jag vill ha i en champagne tror jag det är min, vilket det visar sig att det inte var.
    2006 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs
  2. Vaniljyoghurt, fet, doftar mjölksyra och med tiden lite äppelmos. Rund och gräddig smak med inslag av granbarr. Fet men lätt på samma gång. Inte pjåkigtoch blir bättre med tiden. 90p
    Min gissning: Definitivt champagne.
    2008 Pierre Péters Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons
  3. Torkad gul frukt (persika?), aromatiskt trä (eneträ?), oxidativa svamptoner. Mycket bra men vin #1 tilltalar samma delar av mig som detta, fast lite mer. 92p
    Min gissning: Champagne. Kan vara min men eftersom #1 är bättre hoppas jag på den ;)
    2008 Marc Hébrart Grand Cru Rive Gauche-Rive Droite Brut
    Mitt vin, visar det sig, som valdes för att det är den här sortens champagne jag gillar, rejält och maffigt.
  4. Jord, sten, grönt äpple. Mycket sten och damm. Börjar ganska oimponerande men rycker upp sig stort med luft och värme, landar på 90p.
    Min gissning: Cava?
    Årgång? Pehu Simonet Champagne Grand Cru Fins Lieux No 5 Mesnil sur Oger Millésimé
På forumet här har det låtit som att PP blev sågad jäms med fotknölarna, men riktigt så var det inte, som synes. Däremot har jag kommit över min gråt och tandagnisslan att jag missade släppet. Hypen runt Hugot, däremot, är ytterst välförtjänt.

Flight #3 - Rött, del 1: Italien och lite Frankrike
  1. Ganska lätt, körsbärstoner, torkad frukt, lite beska. Frisk och trevlig, 88p
    Min gissning: Italien. Sangiovese säger någon och det låter rimligt.
    2004 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Nocio dei Boscarelli
  2. Hallon/blåbärsmix på nosen, känns lite slutet. I munnen är det strääävt och har en lätt ton av simbassäng? Lite knepig, men 88p
    Min gissning: Doftar Beaujolais men strukturen är fel. Skulle väl kunna vara Nebbiolo fast frukten känns inte nebbiolig...
    2012 Giovanni Canonica Barolo Paiagallo
  3. Friskt rödfruktig, lätt men ändå med en fin koncentration. Lite simbassängstoner igen. 89p
    Min gissning: Italien??
    2008 Castello Banfi Brunello di Montalcino Riserva Poggio Alle Mura
  4. Först sniffen doftar Beaujolais (hallon/blåbär igen), bra frukt men lite sluten. I munnen, mer mörk frukt, dyr ek, uns mynta och smörkola. Smakar dyrt, och rysligt gott. 93p
    Min gissning: Detta måste väl vara en Cabernet Sauvignon från Kalifornien. Kanske Australien.
    2012 Château Le Gay
Italienarna var bra men den otroligt läckra Bordeauxen (med 0% CS...) lämnade de andra i dammet. Måste utforska det här med seriös Merlot lite närmare. Nyårslöfte 2017?

Flight #4 - Rött, del 2: Frankrike och lite Italien
  1. Stallig doft med sötsyrlig röd frukt. Lite svett och aningens mörkare frukttoner. "Sirlig struktur" (wat), mycket bra! 92p
    Min gissning: Bordeaux
    Årgång? Pierre Gonon St. Joseph
  2. Syrlig röd frukt (röda vinbär), ek. Något låg syra, lena tanniner. Precis på gränsen, men 90p
    Min gissning: Känns som Syrah, och då inte i Shiraz-tappningen så gissningsvis inte Australien. Strukturen känns inte riktigt fransk, kanske USA?
    2012 Domaine Coursodon St. Joseph Silice (magnum)
  3. Risotto, tomat, multna hallon på doften. Ultratanniner. Svår men bra, 91p
    Min gissning: Nebbiolo, antagligen Barolo
    2004 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate
Jag och Syrah börjar närma oss varandra, efter en lång och inte helt problemfri tillvänjningsperiod. Vill se mer av detta. Nyårslöfte 2017, #2?

Flight #5 - Sött
  1. Komplex doft, aprikos, hallon, citron, mer aprikos. Hög, hög syra. Bra men syran känns lite spretig. 90p
    Min gissning: Eiswein av något slag?
    2010 Weingut Keller Cuvée Trockenbeerenauslese
  2. Grappa, svamp, nötter, choklad, stendamm. Initialt är jag oimponerad men den växer på mig och vid tomt glas, 91p
    Min gissning: Madeira
    J.H. Goncalves & Co (Borges) Madeira Bual 5 Year Old
  3. Saffran, kanel, torkade frukter, lite svårgreppad. Gott men syran är lite trött. 90p
    Min gissning: Botrytiserat, förmodligen min TBA.
    2008 Lenz Moser Trockenbeerenauslese Prestige Neusiedlersee
Har kommit på mig själv med att vara väldigt petig med balansen på sötvin nuförtiden - det måste finnas syra för att balansera sötman, men det får inte tippa över åt andra hållet.

Jag dricker jättebra slattar idag. Också. Igår Gonon. Idag Pomerol. Kanske tom lite Champagne. Tror jag ska ha fler BYOB.
Det tycker jag låter som en prima idé. Tack för inbjudan, vilken toppenkväll! Vilka goda viner, vilka snygga deltagare! :kyss:

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En av de vidirigaste juicerna hitintills. Får mig att ilsket vilja återuppta tråden om medeltidskork jmf screw caps. Korken blöt upp över halva. Där finns överdriven oxidation. Där finns fascinerande mängder TCA, TCB, ADHD och HURW. Hustrun vågade inte smaka. Min lilla munfull sitter i, fortfarande 15-20 min efter testet. Förvisso lång, men...

2005 Two Hands Shiraz Lily's Garden

McLaren Vale, Australia
2016-12-19 - flawed
Exhumed aromas of rotten cloth that filled the kitchen just after i popped the cork. Wife immediately went to get a new wettex for the kitchen sink...
Why would a modern Oz wine sport a stupid cork instead of a screw cap?
WOW THIS IS FOUL!

vininfo.nu

Medlem
En av de vidirigaste juicerna hitintills. Får mig att ilsket vilja återuppta tråden om medeltidskork jmf screw caps. Korken blöt upp över halva. Där finns överdriven oxidation. Där finns fascinerande mängder TCA, TCB, ADHD och HURW. Hustrun vågade inte smaka. Min lilla munfull sitter i, fortfarande 15-20 min efter testet. Förvisso lång, men...

2005 Two Hands Shiraz Lily's Garden

McLaren Vale, Australia
2016-12-19 - flawed
Exhumed aromas of rotten cloth that filled the kitchen just after i popped the cork. Wife immediately went to get a new wettex for the kitchen sink...
Why would a modern Oz wine sport a stupid cork instead of a screw cap?
WOW THIS IS FOUL!

Tja, Screwcaps...

Du kanske råkade ut för just en felaktigt förvarad flaska i enlighet med Penfolds diskussion enligt nedan...

// Lars.

- - - - - - - - - - - - - -
The Drink Business, Penfolds to up focus on glass closures.
https://www.thedrinksbusiness.com/2016/10/peter-gago-screw-caps-are-not-the-future/

"Gago said his main issue with screwcaps for red wines was not necessarily the ageing of the wines, as this has not yet been thoroughly tested over time, (the oldest Penfolds wine under screw cap dates from the late 1990s), but the fact that using a screwcap masks the impact of heat damage.

“The main thing I am against is heat damage”, said Gago, speaking to the drinks business at Penfolds’ re-corking clinic in London last week. “A red wine under screwcap looks perfect. It might have been at 50 degrees for four weeks but you would never know. A lot of people want to cut costs and there are companies that are moving it and selling it off. These people aren’t paying for refrigerated transport and at the other end the wine is still zapped but you can’t tell with a screwcap.”

Generally, a weeping cork suggests exposure to intense heat, as does a lifted capsule due to the cork being pushed up with internal thermal expansion. These clues to heat damage are concealed when using a screwcap.

With the TCA problem “partially solved”, Gago said there had been a move back to cork at the top end, noting that examples of TCA in cork were now down to around 1% – about the same proportion of wines oxidised due to mechanical damage of screwcaps."

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, Screwcaps...

Du kanske råkade ut för just en felaktigt förvarad flaska i enlighet med Penfolds diskussion enligt nedan...

// Lars.

- - - - - - - - - - - - - -
The Drink Business, Penfolds to up focus on glass closures.
https://www.thedrinksbusiness.com/2016/10/peter-gago-screw-caps-are-not-the-future/

"Gago said his main issue with screwcaps for red wines was not necessarily the ageing of the wines, as this has not yet been thoroughly tested over time, (the oldest Penfolds wine under screw cap dates from the late 1990s), but the fact that using a screwcap masks the impact of heat damage.

“The main thing I am against is heat damage”, said Gago, speaking to the drinks business at Penfolds’ re-corking clinic in London last week. “A red wine under screwcap looks perfect. It might have been at 50 degrees for four weeks but you would never know. A lot of people want to cut costs and there are companies that are moving it and selling it off. These people aren’t paying for refrigerated transport and at the other end the wine is still zapped but you can’t tell with a screwcap.”

Generally, a weeping cork suggests exposure to intense heat, as does a lifted capsule due to the cork being pushed up with internal thermal expansion. These clues to heat damage are concealed when using a screwcap.

With the TCA problem “partially solved”, Gago said there had been a move back to cork at the top end, noting that examples of TCA in cork were now down to around 1% – about the same proportion of wines oxidised due to mechanical damage of screwcaps."
Man kan nog säga så här i den gamla debatten:

De gånger man stöter på en defekt flaska orsakad av skruvkork...

– Jefla skruvkorksjävel! Fattar dom inte att naturkork är SÅ mycket bättre! :mad:

De gånger man stöter på en defekt flaska orsakad av naturkork...

– Jefla muppkorksjävel! Varför använder dom inte skruvkork istället! :mad:

Vilken mening man föredrar och tenderar att använda mest brukar bero på vilket problem man upplevt flest gånger empiriskt och/eller beroende på hur mycket man värderar det traditionsmässigt poppande ljudet vid öppningsritualen. :)

Mmm

Medlem
På mitt lokala bolag hittade jag en (för mej) helt okänd producent, såg ut som ett sorglig rest av något gammalt nyhetssläpp. Den verkar ha passerat helt obemärkt förbi alla fyndstämplar. Iaf, jag gick faktiskt i mål på denna:

Chateau du Petit Thouars Cabernet Franc 2011
Mycket typisk Loire-cabernet, fast med en fin kropp och en del fatbehandling. Jag blev helt stormförtjust och köpte upp hela (det lilla) lagret :)

Mattias Schyberg

Administratör
På mitt lokala bolag hittade jag en (för mej) helt okänd producent, såg ut som ett sorglig rest av något gammalt nyhetssläpp. Den verkar ha passerat helt obemärkt förbi alla fyndstämplar. Iaf, jag gick faktiskt i mål på denna:

Mycket typisk Loire-cabernet, fast med en fin kropp och en del fatbehandling. Jag blev helt stormförtjust och köpte upp hela (det lilla) lagret :)
Spännande!

Magnus L

urydhtfilgukj

Har druckit vid flertalet tillfällen i höst. Det är verkligen ett vin trogen sin druva och region. Man får med andra ord uppskatta snustorra viner med aromer av grus, kvistar och syrlig frukt. :)

Ekdahl

Medlem

Visa bifogad bild 8911
2012 Polkura Syrah

Såja, nu har jag också provat av detta vin. Är med dig på mycket av beskrivningen men tankarna gick mer norrut från norra Rhone än söderut. Hade nog gissat på en bättre Beaujolais med tanke på den intensiva bärigheten och modesta tanninerna. Ger det 87 p på ensam hand och 89 p med lite kryddad pulled pork (gick lysande ihop)

Appel

Medlem
En liten mini BYOB i Gbg signerad @Magnus L , @karl_ek , @Daniel A och undertecknad.

2006 Vilmart & Cie Champagne Grand Cellier Rubis
2009 Weingut Heymann-Löwenstein Riesling Schieferterrassen
2014 Bartolo Mascarello Dolcetto d'Alba
2013 Ridge Chardonnay Monte Bello

2014 Domaine Lignier-Michelot Chambolle-Musigny Vieilles Vignes
2008 Lorenzo Accomasso Barolo Riserva
1999 Chateau Musar
2014 Domaine de Bellivière Coteaux du Loir Le Rouge-Gorge
2006 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese
1997 Joh. Jos. Christoffel Erben Erdener Treppchen Riesling Auslese **

2007 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Arbois La Vasée Vin Jaune
2008 Domaine Julien Labet Côtes du Jura Vin Jaune
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune

2013 Pierre Gonon St. Joseph

2015 Weingut Keller Riesling Limestone
2010 Bischöfliche Weingüter Trier Erdener Treppchen Riesling Beerenauslese

1968 Pauleczki Szölobirtok Tokaji Essencia Kincsem

Magnus L

urydhtfilgukj
En liten mini BYOB i Gbg signerad @Magnus L , @karl_ek , @Daniel A och undertecknad.

1999 Chateau Musar

2007 Tissot (Bénédicte et Stéphane / André et Mireille) Arbois La Vasée Vin Jaune

1968 Pauleczki Szölobirtok Tokaji Essencia Kincsem årets knasigaste vin! Krämig sirap med löjligt hög syra och en intensitet som gav utslag i diskvattnet! Tack för de @Daniel A

Daniel A

Administratör
Här kommer mina noter från ovan nämnda “mini”-BYOB, med komplett vinlista (vi tar en bra flaska var… haha).

#1 Vit bonus
Schysst vin! Riesling? Citron, melon, svag honung. Hög syra, fin sötma. Inget stort vin, men bra grejer! 88p

#2 Röd bonus
Rent och elegant. Rödbärigt, kryddigt. Hög syra, lite återhållsamma tanniner. Ung men väldigt drickvänligt! Mycket charmigt vin, och passade utmärkt till lasagnen. 88p

#3 Flight 1: bubbel
Mitt vin. Röda bär. Äpplen, rostade fat, vanilj, smörkola. Stora bubblor. Riktig pangsyra, rätt intensivt. Välkylt var det elegant och bra grejer - med tid och lite värme gick det verkligen nerför med vansinniga mängder vanilj och kokos som trängde undan allt annat som fanns i vinet. På slutet (5+ timmar senare) var det kasst. Initialt betyg, innan fallet: 89p. Besvikelse..

#4 Flight 2: Vitt
Rostad ek i mängder, vanilj, smörig, popcorn. Massivt gulfruktigt. På tungan är det mer av samma - ett vulgärt vin på alla sätt och vis, och charmigt för vad det är. Tokungt.Skulle vara spännande att smaka om 10+ år. Saknar något för att vara ett stort vin - inte tillräckligt många dimensioner bakom eken. 90p.

DSC_1701.JPG

#5 Flight 3: Rött (ett vin åt gången)
“Röda” popcorn. Fat, väldigt rödbärigt (hallon, lingon), något rökig i bakgrunden, viss jordighet. Riktigt bra syra, inte så höga tanniner. Mycket hallon på tungan, men även lite generiskt grönt. Elegant, polerat. Gott! 90p.

Mycket annorlunda. Kraftigt med salvia, mynta, lakrits, (torkade nypon sade någon - håller med!), sval frukt/bär. En uppsjö av violpastiller på tungan. Bra syra, bra tanniner, behagligt strävt. Väldigt lång eftersmak. Växte mycket under kvällen. Det här var svingott, och bästa röda för mig. 92p. Kul att få smaka Accomasso med lite ålder!

1999 Chateau Musar
Mycket grumligt vin. Skriker mognad, jord, torkade röda bär, paprika, sktitigt som fan! Kommentar från bordet: “jäst på bajamaja”. Den här skitigheten kommer och går lite under kvällen, och är ibland riktigt snuskig. Bakom mognadstonerna finns en pigg frukt, härlig syra och en bra dos tanniner. Riktigt bra, och en stil jag gillar skarpt. 91p.

Yay! Konstigt naturrött! Vitpeppar, lingon, grön. Smakar lingonjuice (det här är en bra sak!), vansinnessyra och snuuuuuuuuuustorrt. Drar ihop munnen fullständigt, och är en utmaning att dricka. Men roligt! 89p.

DSC_1708.JPG

#6 Flight 4: Söta vita (ett vin åt gången)
Diesling. Truckverkstad, gamla oljefat. Vägs upp fint av honung, vax och söta meloner. Bra syra, bra sötma. Tycker sådant här är fånigt gott. Det saknar intensiteten för att vara ett stort vin. 90p.

2000 Peter Jakob Kühn Riesling Auslese
Defekt. Tokoxiderat. Brunsvart färg. Smakade mest bränt socker.

Skrev inte så mycket. Ett mycket konstigt vin. Doftar som ett bra sött vin, smakar väldigt torrt. Blev inte klok på det här innan avtäckning, och blev betydligt mindre klok på det efteråt, tillsammans med en stor dos av etikettsbesvikelse. 88p.

DSC_1709.JPG

#7 Flight 5: Vin jaune-flight (oblint - kan vara den tyngsta flight jag druckit... men kul var det!)
Varit öppet i cirka 6 månader. Oxiderade vin jaune-toner i mängder, kryddigt. Fortfarande ett stört elegant och bra vin. 91p.,
Smakar mycket snarlikt en nyöppnad flaska; tycker dock att lite intensitet saknas..

Fruktigaste av de tre - tycker inte att den är så typiskt vin jaune-ig. Fruktdriven, lite smörig, ekig, och med tanke på tillverkningssättet finns den här härliga stommen av mognadstoner. Helt vansinnigt hög syra - kanske det mest extrema jag stött på i ett torrt vin. Intensivt som attan, och svingott. Mycket glad att äntligen ha fått prova en vin jaune från Labet! Drick nu eller om 100 år. 92p.

Mitt vin. Ett av Tissots vingårdsbetecknade vin jaune, från mycket gamla vinrankor. @Appel beskrev det som “sourcream and onion chips”, vilket var väldigt träffande. Underbart oxiderat med en massa nötter. Även här en riktigt hög syra, men betydligt mer integrerat. Redan nu känns det tämligen välpolerat. Intensivt och djävulskt gott! 92p.

#8 Röda bonusar
Någon som tappat ett badkar tapenade över golvet… Stramt, friskt, bra. Vinner mycket på tid i glaset. 87p.

2013 Saint Clair Family Estate Pinot Noir Omaka Reserve
Den här dök upp från ingenstans (halvflaska). Slant, hallon/tranbär, lite kryddigt. Rätt bra! 85p.

#9 Mer bonusar!
1999 Château de Fesles Bonnezeaux
Brunt. Rengöringsmedel/diskmedel. Bräntsocker, lite honung, russin, (lussekatt). Gott, men inte mer än så. Inget betyg.

Bra grejer!

Bra grejer!

#10 Übersöt bonus
Mitt vin. Dracks egentligen tidigare på kvällen, men den borde ha kommit sist. Tog ett tag att återställa smaklökarna… Vinet hittades enligt utsago i en gammal dammig damejeanne för några år sedan. Tros vara undangömt under kalla kriget och sedan bortglömt. Tappades på oklart antal 25-centilitersflaskor och såldes till folk med söt tand och dåligt ekonomiskt omdöme.
100 % muscat lunel, från vingården Kincsem
2 % alkohol
612 gram socker / liter
15,5 g syra / liter
Har haft flaskan öppen sedan i april, visar det sig (finns gammal not här)
Ett vansinnes”vin” på alla sätt och vis. Så stört intensivt att det inte finns på kartan. Riktigt roligt att bjuda på - mycket roliga miner och kommentarer runt bordet! Har ett par centiliter kvar i botten på flaskan, som jag nog ska spara på väldigt länge. Kommer också leta reda på mer gammal essencia! Rätt säker på att det här blev WOTN, men det är definitivt fusk. :D

Fantastiskt trevlig kväll, med löjligt bra viner! Mycket värdigt avslut på BYOB-året 2016.

Magnus L

urydhtfilgukj
Mycket annorlunda. Kraftigt med salvia, mynta, lakrits, (torkade nypon sade någon - håller med!), sval frukt/bär. En uppsjö av violpastiller på tungan. Bra syra, bra tanniner, behagligt strävt. Väldigt lång eftersmak. Växte mycket under kvällen. Det här var svingott, och bästa röda för mig. 92p. Kul att få smaka Accomasso med lite ålder!

Du hittar knappt yngre Accomasso än så här! :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Här kommer mina noter från ovan nämnda “mini”-BYOB, med komplett vinlista (vi tar en bra flaska var… haha).

#1 Vit bonus
Schysst vin! Riesling? Citron, melon, svag honung. Hög syra, fin sötma. Inget stort vin, men bra grejer! 88p

#2 Röd bonus
Rent och elegant. Rödbärigt, kryddigt. Hög syra, lite återhållsamma tanniner. Ung men väldigt drickvänligt! Mycket charmigt vin, och passade utmärkt till lasagnen. 88p

#3 Flight 1: bubbel
Mitt vin. Röda bär. Äpplen, rostade fat, vanilj, smörkola. Stora bubblor. Riktig pangsyra, rätt intensivt. Välkylt var det elegant och bra grejer - med tid och lite värme gick det verkligen nerför med vansinniga mängder vanilj och kokos som trängde undan allt annat som fanns i vinet. På slutet (5+ timmar senare) var det kasst. Initialt betyg, innan fallet: 89p. Besvikelse..

#4 Flight 2: Vitt
Rostad ek i mängder, vanilj, smörig, popcorn. Massivt gulfruktigt. På tungan är det mer av samma - ett vulgärt vin på alla sätt och vis, och charmigt för vad det är. Tokungt.Skulle vara spännande att smaka om 10+ år. Saknar något för att vara ett stort vin - inte tillräckligt många dimensioner bakom eken. 90p.

Visa bifogad bild 8923

#5 Flight 3: Rött (ett vin åt gången)
“Röda” popcorn. Fat, väldigt rödbärigt (hallon, lingon), något rökig i bakgrunden, viss jordighet. Riktigt bra syra, inte så höga tanniner. Mycket hallon på tungan, men även lite generiskt grönt. Elegant, polerat. Gott! 90p.

1999 Chateau Musar
Mycket grumligt vin. Skriker mognad, jord, torkade röda bär, paprika, sktitigt som fan! Kommentar från bordet: “jäst på bajamaja”. Den här skitigheten kommer och går lite under kvällen, och är ibland riktigt snuskig. Bakom mognadstonerna finns en pigg frukt, härlig syra och en bra dos tanniner. Riktigt bra, och en stil jag gillar skarpt. 91p.

Yay! Konstigt naturrött! Vitpeppar, lingon, grön. Smakar lingonjuice (det här är en bra sak!), vansinnessyra och snuuuuuuuuuustorrt. Drar ihop munnen fullständigt, och är en utmaning att dricka. Men roligt! 89p.

Visa bifogad bild 8924

#6 Flight 4: Söta vita (ett vin åt gången)
Diesling. Truckverkstad, gamla oljefat. Vägs upp fint av honung, vax och söta meloner. Bra syra, bra sötma. Tycker sådant här är fånigt gott. Det saknar intensiteten för att vara ett stort vin. 90p.

2000 Peter Jakob Kühn Riesling Auslese
Defekt. Tokoxiderat. Brunsvart färg. Smakade mest bränt socker.

Skrev inte så mycket. Ett mycket konstigt vin. Doftar som ett bra sött vin, smakar väldigt torrt. Blev inte klok på det här innan avtäckning, och blev betydligt mindre klok på det efteråt, tillsammans med en stor dos av etikettsbesvikelse. 88p.

Visa bifogad bild 8925

#7 Flight 5: Vin jaune-flight (oblint - kan vara den tyngsta flight jag druckit... men kul var det!)
Varit öppet i cirka 6 månader. Oxiderade vin jaune-toner i mängder, kryddigt. Fortfarande ett stört elegant och bra vin. 91p.,
Smakar mycket snarlikt en nyöppnad flaska; tycker dock att lite intensitet saknas..

Fruktigaste av de tre - tycker inte att den är så typiskt vin jaune-ig. Fruktdriven, lite smörig, ekig, och med tanke på tillverkningssättet finns den här härliga stommen av mognadstoner. Helt vansinnigt hög syra - kanske det mest extrema jag stött på i ett torrt vin. Intensivt som attan, och svingott. Mycket glad att äntligen ha fått prova en vin jaune från Labet! Drick nu eller om 100 år. 92p.

Mitt vin. Ett av Tissots vingårdsbetecknade vin jaune, från mycket gamla vinrankor. @Appel beskrev det som “sourcream and onion chips”, vilket var väldigt träffande. Underbart oxiderat med en massa nötter. Även här en riktigt hög syra, men betydligt mer integrerat. Redan nu känns det tämligen välpolerat. Intensivt och djävulskt gott! 92p.

#8 Röda bonusar
Någon som tappat ett badkar tapenade över golvet… Stramt, friskt, bra. Vinner mycket på tid i glaset. 87p.

2013 Saint Clair Family Estate Pinot Noir Omaka Reserve
Den här dök upp från ingenstans (halvflaska). Slant, hallon/tranbär, lite kryddigt. Rätt bra! 85p.

#9 Mer bonusar!
1999 Château de Fesles Bonnezeaux
Brunt. Rengöringsmedel/diskmedel. Bräntsocker, lite honung, russin, (lussekatt). Gott, men inte mer än så. Inget betyg.

Bra grejer!

Bra grejer!

#10 Übersöt bonus
Mitt vin. Dracks egentligen tidigare på kvällen, men den borde ha kommit sist. Tog ett tag att återställa smaklökarna… Vinet hittades enligt utsago i en gammal dammig damejeanne för några år sedan. Tros vara undangömt under kalla kriget och sedan bortglömt. Tappades på oklart antal 25-centilitersflaskor och såldes till folk med söt tand och dåligt ekonomiskt omdöme.
100 % muscat lunel, från vingården Kincsem
2 % alkohol
612 gram socker / liter
15,5 g syra / liter
Har haft flaskan öppen sedan i april, visar det sig (finns gammal not här)
Ett vansinnes”vin” på alla sätt och vis. Så stört intensivt att det inte finns på kartan. Riktigt roligt att bjuda på - mycket roliga miner och kommentarer runt bordet! Har ett par centiliter kvar i botten på flaskan, som jag nog ska spara på väldigt länge. Kommer också leta reda på mer gammal essencia! Rätt säker på att det här blev WOTN, men det är definitivt fusk. :D

Fantastiskt trevlig kväll, med löjligt bra viner! Mycket värdigt avslut på BYOB-året 2016.
Vilket jäkla rejs!
-Trist at Vilmart rosén inte levererade lika bra som nyare årgångar. Misstänker att han lugnat sig lite med de nya faten från typ årgång 2009, därav skillnaden...

kayaker

Cyklist

1999 Chateau Musar

Liten? 17 viner på 4 personer... :eek:

Toppen