2014 Aquilon (Alto Moncayo)
Köpte två av dessa på webbsläppet eftersom jag ville testa farsan till båda bröder Moncayo. En var för omedelbar konsumtion (läs test) och en för lite tid på rygg. Fars dag låter väl som en bra dag att dra korken av ett vin över 1000-lappen? Ni som druckit Veraton och AM vet att det är extra allt som gäller i en fantastisk harmoni så jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av detta. Extra, extra allt eller ett överjävligt vin på Garnacha eller...? Vad fick jag då!
Ett helt opakt mörkrött vin med doften full av kokos och choklad. Smaken domineras av, jag tror
@Omar Khayyam beskrev Veraton så, riven söt vit choklad smält över mogna varma björnbär. Till råga på allt serverade med vaniljsås på äkta vanilj. Plommon och vinbär finns här också samt lite piptobak. En nyans av nytjärad brygga och havssalt. Man kan nästan höra måsarna skrika
. Det letar inte sig fram jättemycket tanniner under tiden flaskan konsumeras och syran är moderat till låg. Härlig eftersmak med lite gummistövel och även den med vaniljsås
Det här låter väl jättesmaskigt? Jo, det var det. Ett jättegott vin MEN det är ungefär samma upplevelse som jag får från en flaska Veraton till en fjärdedel av priset
. Blint hade jag nog sagt Veraton (tror jag kan sätta den) Inget extra, extra
Tror de behöver provas bredvid varandra för att märka någon skillnad så lite besviken blev jag. Den andra får ligga ett tag. Nästa höst blir det nog några ytterligare extra Veraton istället. Inget merbetyg men tangerar Veraton gör det!
91p
Visa bifogad bild 14890