Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Beaujolais Noveau-kvällen firades i Köpenhamn, på Noma-personalens inrådan på Den Vandrette, vilket till 100% var det bästa tips jag fått. Fullt med tjugo-någontings med intellektuellt utseende, lovande framtid, och knashög promillehalt.

IMG_20181115_230904.jpg

Totalt jävla kaos, och vinet flödade. Bokstavligen, för den rätt packade tjejen som skötte slangarna (definitivt ej anställd) knep inte till dem i rätt tid så det var vin överallt efter en stund. (Tur jag fettade in kängorna ordentligt innan.)

Gammal och svensk som jag är försökte jag hitta någon att betala till men ingen verkade jobba där, än mindre ta betalt, så man fick finna sig i att dricka gratis, tills plötsligt alla blev utslängda.

Vem hade gjort vinet? Allt jag vet är att det fanns rött och vitt, samt att när Dionysos vandrar bland oss dödliga, gör vi bäst i att tillbedja utan att fråga...]

Magikern

Medlem
Ferrer Bobet Seleccio Especial Vinyes Velles 2014

Doft: Jordgubbar, hallon och björnbär. Nya världen Syrah eller solmogen Pinot
Attack: Vilket fruktpaket. Fylligt och fruktigt med lite lena tanniner med i bilden. Jordgubbar och björnbär och tankarna närmar sig en syrahblend från någon svalare region i nya världen.
Mellansmak: Tycker det börjar bli lite mer franskt och örtigt i smakbilden. Mycket trevligt. Bra syra och munkänsla.
Eftersmak: Tanninerna märks mer här och visst kommer det lite Rhonedalsvibbar. Inte så lång dock.

Mycket trevligt vin som känns på plats redan nu faktiskt. Öppet och tillgängligt och värt 91 poäng.

Ekdahl

Medlem
Ferrer Bobet Seleccio Especial Vinyes Velles 2014

Doft: Jordgubbar, hallon och björnbär. Nya världen Syrah eller solmogen Pinot
Attack: Vilket fruktpaket. Fylligt och fruktigt med lite lena tanniner med i bilden. Jordgubbar och björnbär och tankarna närmar sig en syrahblend från någon svalare region i nya världen.
Mellansmak: Tycker det börjar bli lite mer franskt och örtigt i smakbilden. Mycket trevligt. Bra syra och munkänsla.
Eftersmak: Tanninerna märks mer här och visst kommer det lite Rhonedalsvibbar. Inte så lång dock.

Mycket trevligt vin som känns på plats redan nu faktiskt. Öppet och tillgängligt och värt 91 poäng.

Jag hade med denna (2013?) till BOYBen ”Udda druvor” för ca 1,5 år sedan där du var med också om jag minns rätt. Vad jag också minns är att det bara var jag som värderade vinet (vintypen) högt där och då. Kommer du ihåg?

Magikern

Medlem
Jag hade med denna (2013?) till BOYBen ”Udda druvor” för ca 1,5 år sedan där du var med också om jag minns rätt. Vad jag också minns är att det bara var jag som värderade vinet (vintypen) högt där och då. Kommer du ihåg?

Jepp, minns att jag tyckte att det var lite för mycket fat och kanske inte den struktur jag räknar med på ett ungt vin. 2014 är bättre men tappar lite fort i glaset kanske.

LarsW

Medlem
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile Vendange Tardive 1990

Inköpt på plats nån gång andra halvan av 90-talet.
Halmgul färg. I näsan är det Petroleum och gummitoner. Passionsfrukt. Splittrad, nyregnad granit. Lite mer petroleum. Och visst lurar det lite botrytis där också.
Smaken är fantastiskt. Detta är vin-godis. Tropiska frukter. Honung. Get-gummi (fråga @LeChat )... En lätt sötma som inte alls är söt med saffranston. Syran är kvar och håller ihop skeppet. Detta är på topp nu skulle jag säga men kommer hålla länge till.
94p och värt varenda ett!

Dracks som efterrätt vid vår skumpa 2002 provning i lördags tillsammans med @LeChat, @Christer J och @Ekdahl.

thumbnail_20181117_231017.jpg

Silenos

Medlem
1996 Domaine Jean Grivot Echézeaux . Kan inte påminna mig om att jag stött på en riktig så kraftig Echézeaux tidigare. Nu är det ju lite av Grivot stil så kanske inte ska vara allt för förvånad.
Minns jag det jag läst rätt, så var det här också under en period då Guy Accad var som mest inflytelserik i regionen. Grivot var en av de som körde konceptet fullt ut (med bl.a. rejäl kall-lakning). På din not låter det lite si sådär får jag säga.

Kul att du återvänt till brädan igen!

Swedish

Medlem
Swedish vore kul om du kunde presentera alla vinerna från provningen... har inte kvar sammanställningen av provade viner (körde från minnet) eller noterna tyvärr.. vore kul trots du var provningsledare höra dina reflektioner kring vinerna?
Sorry, brukar aldrig uttala mig om viner i tjänsten. Och privat dricker jag bara mest...:confused:
Uppställningen var i alla fall följande:
- Chanin Bien Nacido Chardonnay 2015
- Kongsgaard Chardonnay 2015
- Résonnance Vineyard 2014, Jadot
- Laurène 2014, Drouhin
- Lillan Syrah 2013
- SQN Trouver l'Arène 2015
- Mount Eden Cabernet 2012
- Ridge Monte Bello 2012
- Vérité Le Désir 2012

Swedish

Medlem
Många lockande viner här! Kul att se Clos de la Tour de Curon. Jag köpte två flaskor av premiärårgången 2004. Fina grejor. Vad tycks om Sammarco 08?
Bästa flaskan av Tour de Curon 12 hittills. Färg och doft indikerar utveckling men munkänslan är ung, kraftfull och i fullständig balans
Lite kul med Sammarco; högst WA-poäng av samtliga viner men jag kan inte påminna mig om att någon sa ett ord om den. Inte för att den var dålig, den föll bara i skymundan. Smakprovet kvällen innnan indikerade på en början på utveckling (lite mer Bdx-vibbar än för 4-5 år sen), kraft och potential för 10 år till...

Magikern

Medlem
Cavas De Weinert 1994

Doft: Dämpad doft av sviskon och russin
Attack: Fat, jord och sviskon och lite ceder. Fylligt och moget direkt i munnen.
Mellansmak: Mycket Bordeauxtoner, bra syra och kropp. Torkad frukt, fat som verkar franska och jord.
Eftersmak: Mognadstoner, fat, syra och ceder. Rätt lång

Någon måste prova småpartisläppen och det blev delvis jag denna gången. Detta är ett vin som skriker Bordeaux och blint hade jag och många andra gissat på Vänstra stranden och 98 eller 00 och prisläge strax under 1000 lappen om det köpts in idag. 91+ där pluset kanske är kopplat till vinets ålder. Dekantera inte utan öppna och drick efter 10 min.

LarsW

Medlem
Riesling! I love you! :kyss:

Franz Hirtzberger Riesling Smaragd Singerriedel 2006

I näsan har vi petroleum, honung, persika, botrytis, karamelliserat socker och lite ek.
I munnen breder en sammetsmjuk matta av tropiska frukter blandade med honung och gummi (yay!) ut sig. Det är konstigt nog inte sött även om receptorerna för sötma jobbar hårt. Syran är diskret men finns där. Klunkvänligt så det skriker om det. Kommer hålla sig ett årtioende till.

93p och jag njuter!

thumbnail_20181122_202348.jpg

Pontus

Medlem
Riesling! I love you! :kyss:

Franz Hirtzberger Riesling Smaragd Singerriedel 2006

I näsan har vi petroleum, honung, persika, botrytis, karamelliserat socker och lite ek.
I munnen breder en sammetsmjuk matta av tropiska frukter blandade med honung och gummi (yay!) ut sig. Det är konstigt nog inte sött även om receptorerna för sötma jobbar hårt. Syran är diskret men finns där. Klunkvänligt så det skriker om det. Kommer hålla sig ett årtioende till.

93p och jag njuter!

Visa bifogad bild 15016
En superfavorit även för mig. Kul att läsa!

IsKr

Medlem
Drack ett glas Brundlmayer Pinot noir-16 igår och det var var trevligt. Dricker resten idag och det är fortfarande trevligt. Gav ju -15 93 poäng efter ett år på rygg och där är inte det här än. Men pepprigheten är där, den söta frukten (hallon) likaså. Där finns en omisskännlig kryddighet och lite fat. Gott idag men när jag öppnar nästa flaska om ungefär ett år förväntar jag mig ett nytt Heurekaöponblick. 90 nu. Och minst ett +

Låter trevligt, då väntar jag något innan jag öppnar min första.

Magikern

Medlem
Marani reserva 2007

Doft: skogsbär och skogstoner men även lite reduktiva toner. Hade landat i södra Frankrike.
Attack: salmiak och mörk frukt Björnbär, jordgubbar och en riktigt trevlig munkänsla.
Mellansmak: Tanninerna och kroppen märks mer här. Syran är lite låg kanske. Hade nog landat i Frankrike 2009 blint. Kanske Languedoc
Eftersmak: Rätt lång och trevlig. rätt sträv men vinet känns utvecklat

Georgien är för mig nytt område. Detta vinet är riktigt bra i mitt tycke och jag kan rekommendera alla rödvinsälskare att klicka hem en flaska i beställningssortimentet. Stannar kanske på 91+ poäng dock.

Någon som provat?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Marani reserva 2007

Doft: skogsbär och skogstoner men även lite reduktiva toner. Hade landat i södra Frankrike.
Attack: salmiak och mörk frukt Björnbär, jordgubbar och en riktigt trevlig munkänsla.
Mellansmak: Tanninerna och kroppen märks mer här. Syran är lite låg kanske. Hade nog landat i Frankrike 2009 blint. Kanske Languedoc
Eftersmak: Rätt lång och trevlig. rätt sträv men vinet känns utvecklat

Georgien är för mig nytt område. Detta vinet är riktigt bra i mitt tycke och jag kan rekommendera alla rödvinsälskare att klicka hem en flaska i beställningssortimentet. Stannar kanske på 91+ poäng dock.

Någon som provat?
Kul! Saperavi? ქვევრი?

LarsW

Medlem
Château Larrivet-Haut-Brion 2000 magnum...

Hemma hos föräldrarna och när vi blir några fler så är fadern inte svårövertalad att plocka fram lite större buteljer. :)

Denna var nog ärligt talat lite bättre för några år sen men fortfarande väldigt njutbar.
I näsan är det svala körsbär, blyerts, ek/ceder, lapsang-te och läder.
I munnen så är det mjukt, nästan inga tanniner kvar, ceder som i min gamla cigarrlåda. Frukten har torkat lite på ett trevligt sätt. En diskret rökighet. Det är mjukt, nästan sammetslent. till lammytterfile med ångade rotfrukter sitter det som en välplacerad blåtira!
Saknar lite struktur och ooomoph bara...
I övrigt: Mums!
89p
thumbnail_20181123_204728.jpg

john b

Medlem
Austri 2010 Langhe

20181123_212551.jpg

Väl värd hypen I höstas tycker jag.

Skrev på CT: luktar körsbär, aceton, peppar och garveri. Behagliga väl polerade tanniner. Spritsig syra. Eftersmak av parfym, kanel, citron och lime (detta efter ha lärt mig här om baserna i Coca Cola). Riktigt bra och ett fyndpris om jag minns rätt.

Last edited:

Adamanko

Medlem
Dricker 2015 Thymiopoulos Alta Naoussa från senaste småpartier. Riktigt mumsigt och klunkbart. Körsbär, ek, jordgubbar och nougat. Tänker att det här skulle varit härligt i sommarparken. Lättsamt och utan ett bekymmer i världen. För 200 spänn tycker jag det är prisvärt men jag måste nog fundera på om jag vill köpa fler. Hade det varit sommar så hade jag definitivt köpt. Men nu? En stark 88 får det iaf. Lite pepprighet kommer fram efter ett tag. En väldigt bra start på min semester är det iaf och kanske jag ändå borde köpa några till sommar?

Toppen