Omar Khayyam
Medlem
Härlig provning!Visa bifogad bild 14943
Trevlig blindprovning igår. Tema USA. Kortfattat så var alla vinerna bra. Kul att prova viner utanför komfortzonen. Kul att prova viner man bara hört talas om. Klarade dock druva på nästan samtliga...trodde sista var cab sav men huvuddelen var cab franc.. trist att pris och kvalitet är så högt korrelerad.. dyraste vin vann totalt och min röst.. vinet längst till höger (2012 Verite Le Desir). Kul att få prova Kongsgaard och SQN. 2012 Monte Bello hade bäst prisvärde, min och övrigas tvåa. Alla viner över 90p. Alla förutom 3:an och 7:an mellan 93-97p.
Verite har ju ökat en del i pris... Jackson family's prestigeprojekt #1. Och håller med om mycket god. Alla tre blendsen de gör är ju i rätt fruktmogen (men fantastiskt balanserad) stil med mjuk ansats (även om det finns mycket lyxigt finslipade tanniner och bra syra) och där är inte riktigt några gröna pyraziner i cab franc:en att tala om... inte helt svårt att ta fel mellan La Joie och Le Désir.
Jag hamnade på platsbesök där för några år sedan utan att veta vad det var för ställe jag ringt upp och bokat tid hos (note to self: kolla alltid hemsidan innan vingårdsbesök, särskilt i Kalifornien). De hade riggat en stor provning med många flaskor öppnade och mat och grejer bara för mig - fick tipset av en kompis släkting som visade sig vara stenrik samlare i San Diego och vars namn öppnade många dörrar - jag anade dock oråd när jag mötte förmiddagsgästen på parkeringsplatsen - en känd vintidningsrepresentant... När de sedan efter en lyxig eftermiddag i vinets tecken kom med "menyn" och frågade hur många cases jag skulle ha av varje så blev det uppenbart att både de och jag hade missförstått situationen... mycket komiskt.