2005 R Lopez de Heredia Rioja Blanco Reserva Vina Tondonia
Visa bifogad bild 16661
Slänger en rad om den hör eftersom de varit en het potatis de senaste veckorna. Den här har nog vilat nästan ett år i min källare.
Näsan får: Vanilj, torr Sherry, gula och gröna äpplen, rostade/grillade persikor.
Munnen får sig en omgånga av friska och fräscha gröna äpplen som går över i äppelkaka med torr sherry, lätt smörig och smuttar av kräftspad och krondill i tydligt oxidativ stil såklart. Fin kombo av rondör och fräshhet.
Detta kan vara runt tionde årgången jag dricker av just Reservan. Det är ett par snäpp under Gran Reservan men det kan faktiskt vara en av de absolut bästa Reserverna jag druckit från Tondonia. Känns som att den här en otroligt bra balans just nu.
Kan vara att jag har fått lite mer utveckling tidigare på bekostnad av fräschören men jag tycker att det känns som en väldigt bra kompromiss och kommer nog att dricka de här tidigare än jag brukar.
Satt för övrigt som en smäck till hemmagjord Paella.
Jag tycker att den är värd 92 poäng idag. Ev med lite ytterligare potential.
Med någon form av objektivitet i behåll.
Sen måste man komma ihåg att det är en speciell vinstil som absolut inte är för alla.
Jag hade sex vin-ovana vänner på besök och öppnade en vit Reserva Tondonia 1990, den här och (som back up) en lite enklare torr Chablis utan ekfat. Som egentligen inte alls passade maten.
Låt mig säga så här, jag, min fru och en vän delade på de två Tondonia. Övriga tre njöt i fulla drag av en 189 kronors snustorr Chablis.
Så är det ju ibland. Vill du ha min bästa 38 åriga Whisky med en bit is inså får du det. Även om jag personligen gråter en tår inombords...