Igår var det återigen dags för Skånefalangen att dricka lite folieflaskor.
@Vinocognito ,
@David Nilsson ,
@Skaggs ,
@Anders Lundberg och undertecknade samlades hemma hos
@Ludvig O.
Flight 1 - bubbel
Visa bifogad bild 16592
(2013) Domaine Nowack, La Tuilerie
Fruktig och inbjudande, lite omogna päron, lite jäst, gröna äpplen, samt en någon “bitter” doft av kärnor. Tämligen stora bubblor, mycket hög syra och fullständigt snustorrt. Lite som att ha rakblad i munnen. Smaken är dominerad av gröna äpplen och citrus. Ett sylvasst och fokuserat vin som idag är mer (snyggt) rakblad än knytnäve. Gott nu, men har framtiden, tja, framför sig.
88p.
2005 Paul Clouet, Prestige
En liten champinjonburk (kanske murkelburk?!), aprikoskräm, honung, gula äpplen, småbränd mördegskaka, kaffe och lite lite russin. Insmickrande doft med tydliga toner av begynnande mognad. I munnen är det fina bubblor, bra syra som är i fin balans med dosagen (visade sig vara 6g). Smak av champinjonspad, smutsig honung och kaffe. Även lite nougat. Växte en (liksom den första) mycket under kvällen. En bra skumpa i en bra fas!
89p.
Gissade på 2004...
Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 16591
2014 Camille Braun, Kaefferkopf
Mycket expressivt med honungsmelon, päron och gummi. Enkel med tilltalande doft. Smakmässigt är den här riktigt intressant med mynta, citronsaft och en hel uppsjö blandad citrus.Vass men ändå balanserad syra. Lite restsötma som skänker rondör?
87p.
Kändes som en uppenbar riesling, vilket fick mig att börja cykla runt i helt andra trakter. Trodde inte det kunde vara så enkelt (skyller på myntan).
2013 Belondrade y Lurton, Rueda
Våt sten, tropisk frukt, smutsig honung, träbåt. Mycket expressivt även det här, men avsevärt “tyngre”. Något kall i smaken, oförlöst. Något fet. Tycker att eken ligger lite som ett kvävande täcke över det här. Men det är trots det väl sammansatt och balanserat. Avslutar med en angenäm beska. Ett seriöst vin, men föll mig inte riktigt i smaken.
87p.
Trodde att det var vit Bordeaux. Inte riktigt samma sak som 100 % verdejo...
2012 Domaine Macle, Côtes du Jura
Nötter, kåda, rök, torkade äpplen, lite dammiga russin, cognac (svag ranciokaraktär), oolong. Det är aggressivt ofruktigt i såväl doft som smak. I munnen är det rimligt hög syra (lägre än de andra), men extremt torrt; något utmanande att dricka. Smakar praktiskt taget som det doftar. För stilen är det galet rent och snyggt. Ett fantastiskt vin i starten av sitt potentiellt eviga drickfönster. Återhållsamt:
91p.
Mitt vin. Det gjorde vad det skulle. De som inte druckit stilen tidigare förundrades, och det som gjort det gissade ganska snabbt vad det var (med en sväng i vit Rioja). Tycker Macle gör sagolikt bra Jura (och fram till sonen började experimentera gjorde de enbart viner i oxiderad stil). Folk verkade inte riktigt uppskatta det lika mycket som jag gör, så jag tog med den generösa mängden som var kvar i flaskan.
Flight 3 - rött
Visa bifogad bild 16593
2012 Hugel, Pinot Noir Grossi Laüe
Lakrits, peppar, rosblad, lagerblad, körsbär, lite allmänt röda syrliga bär. Skrev att det doftade italiensk parfym… I munnen är det galet hög syra - nästan lika rakbladsvasst som Nowack. Har en smak av lingon och lakrits. Riktigt kallt och slankt, med mycket mer personlighet än mina noter får det att framstå som.
89p.
Kommer nog köpa på mig några sådana här. Snyggt!
2016 Storm, Pinot Noir Vrede
Krut?! Inlagda körsbär, blandning av ljusa och mörka bär, sura körsbär, en liten jordgubbe. Smakmässigt lite av samma. Det här är balanserat och lite spretigt på samma gång. Tämligen sträva tanniner, ganska hög syra. Ett bra vin som kanske behöver lite tid på sig att hitta sig själv?
88p.
Var inte helt säker på vad det här var, men i efterhand så är PN ganska givet.
2012 Tenuta Santa Caterina, Grignolino d’asti
Russin, multna löv, lingon, torkade blåbär. Kvällens äldsta vin på doften? I munnen är det lite tanninfest - mycket sandigt avslut.Smakmässigt tyckte jag att den var ganska sluten. Bra syra. Bra vin.
87p.
Trodde det var nebbiolo.
2006 Mas de Boislauzon, le Tintot
Japp, här hade vi flightdräparen! Svart som natten (med brunorange kant - tänk lite som ett svart hål). Kraftig doft av björnbär, kartong (blåser bort), sötlakrits, kaffe, blåbär, samt något svagt grönörtigt. Någon sade soja, och det är träffande. I munnen är det massivt, med mycket björnbär och sötlakrits, lite peppar. Kanske något som påminner om balsamvinäger? Det finns en viss åldersavrundning, men det är i allra högsta grad vitalt. Mycket intressant drickfönster, där mognadestonerna har börjat komma, men en del av den pigga frukten är kvar. Kraftiga tanniner och bra syra.
91p.
En 100 % mourvedre från Châteauneuf-du-Pape är ju inte varje dag. Det här är första årgången av vinet, dessutom. Svårgissat, även när ledtråden löd “representativt för druvan, men inte för regionen”.
Kvällens
WOTN delades av
2006 Mas de Boislauzon (min röst) och
2005 Paul Clouet. En mycket trevlig söndag!