2007 Chateau La Tour Blanche Sauternes
[Letat förtvivlat efter bild i arkivet utan framgång.. Sorry...]
Jag öppnade den här för sisådär fyra-fem veckor sedan. Och har sippat på den efterhand. Jag tror att
@Daniel A och kanske även
@Skaggs nallade lite av den (?) när den fyllde två veckor öppnad. Tror inte den gjorde något jätteintryck då.
Direkt vid korkdragning var den riktigt tråkig. En ren besvikelse. Det här är ju ändå en riktigt bra Sauternes, även om den inte börjar på litet d... Och jag är generellt riktigt förtjust i just 2007 också. Brukar vara bra koncentration, vilket jag verkligen gillar.
Lät den stå med hård kork tillsammans med ett gäng andra. Sippar på den efter hand. När jag de senaste dagarna drack de sista glasen till olika ostar och en redig (ursäkta skånskan) bit ankleverpate var den rent utsagt formidabel. Djäklar vilket vin. Och vilken koncentration.
Inga direkta noter (snacka om misslyckad resumé- inga noter och ingen bild...) men krämig, väl avvägda saffrans- och apelsintonig, inlagda gula plommon. Fräsch, rund, superinnehållsrik. Men det tog alltså över fyra veckor att vakna så spara dessa minst tio år innan du öppnar! Helst längre naturligtvis.
Och har du inga så köp!
Säger 94, baserat på gårdagens upplevelse.