Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
...och en bild.
DSC_0682.JPG

Jesper L

Medlem
Axios Private Reserve 2013

Från Makedonien
Merlot Barrique
Lagrat på franska fat under cirka 18 månader.
Jäkligt trevligt och lättdrucket vin. Köpt för 3-4 euro sommaren 2018.

Dracks tillsammans med helstekt kyckling.

Doft
Svartpeppar, ved, körsbär, vaniljstång

Smak:
Fruktigt, vanilj, plommon

upload_2019-4-12_18-4-42.jpeg

Trydebull

Medlem
2000 Guigal Chateau d'Ampuis
20190412_171817.jpg

Fyra timmar på karaff men först efter sex timmar har den öppnat sig ordentligt.

Perfekt mogna runda körsbär, grönkryddig trädgård, runda toner från mjuk lätt söt lakrids - nästan med bivaxkaka och viol i bakgrunden. Fantastisk på näsan.

Gröna kryddor, lakrids, läder, kött, otrolig balans mellan frukt, syra, utveckling, djup och nyanser. Den här känns ruggigt på toppen av sin peak. Som ändå helt säkert varar fem-åtta år till.

Betydligt mer kraft kvar än den, på helt andra sätt och på andra meriter väldigt bra 95:a vi drack för några veckor sedan (ping @Daniel A), men inte alls lika fyllig som en LaLaLa är i den här åldern. Likväl ett fullständigt formidabelt vin.

93-94 poäng. Lätt.

Trydebull

Medlem
2007 Chateau La Tour Blanche Sauternes

[Letat förtvivlat efter bild i arkivet utan framgång.. Sorry...]

Jag öppnade den här för sisådär fyra-fem veckor sedan. Och har sippat på den efterhand. Jag tror att @Daniel A och kanske även @Skaggs nallade lite av den (?) när den fyllde två veckor öppnad. Tror inte den gjorde något jätteintryck då.

Direkt vid korkdragning var den riktigt tråkig. En ren besvikelse. Det här är ju ändå en riktigt bra Sauternes, även om den inte börjar på litet d... Och jag är generellt riktigt förtjust i just 2007 också. Brukar vara bra koncentration, vilket jag verkligen gillar.

Lät den stå med hård kork tillsammans med ett gäng andra. Sippar på den efter hand. När jag de senaste dagarna drack de sista glasen till olika ostar och en redig (ursäkta skånskan) bit ankleverpate var den rent utsagt formidabel. Djäklar vilket vin. Och vilken koncentration.

Inga direkta noter (snacka om misslyckad resumé- inga noter och ingen bild...) men krämig, väl avvägda saffrans- och apelsintonig, inlagda gula plommon. Fräsch, rund, superinnehållsrik. Men det tog alltså över fyra veckor att vakna så spara dessa minst tio år innan du öppnar! Helst längre naturligtvis.

Och har du inga så köp!

Säger 94, baserat på gårdagens upplevelse.

n_micke

Medlem
Ikväll har jag trätt in i världen av amarone, som jag förstått det svenskarnas favorit? Visst är det gott, jäkligt gott från denna flaska faktiskt. Kanske dock inget jag skulle avliva alla andra vinupplevelser för men visst.
Massa röda körsbär, nästan söt lakrits? Min första amorone, gott, men det kanske inte blir vad jag livnär mig på. Eller?
https://www.vivino.com/luigi-righet...lla-valpolicella-classico/w/1141801?year=2014

Nu! Kom jag på vad det var jag kände, det är fasen lite fat, cognac smak!

CCG

Medlem
Jag vet inte. Sommelieren i Amsterdam var tydlig med att det var åtta. En snabbgoogling just nu antyder sju druvsorter. Gissar att vi får snabbt svar av forumet.

Kanske var en sommelier som gick igång på wikipedia sidan gällande Champagne:

"Before the 2010 regulations, the complete list of the actual and theoretical varieties also included Pinot de Juillet and Pinot rosé"

LarsW

Medlem
Jag vet inte. Sommelieren i Amsterdam var tydlig med att det var åtta. En snabbgoogling just nu antyder sju druvsorter. Gissar att vi får snabbt svar av forumet.
Har också träffat folk som menar det är 8 druvsorter. Men i minst ett av fallen så trodde personen att Pinot Gris och Fromenteau var olika druvsorter.
Såvitt jag har förstått det är det 7 sorter som existerar idag iaf.

Edit: insåg att skriva "råkat ut för folk" låter lite nedlåtande... ändrat till "träffat folk"...

Last edited:

john b

Medlem
Har också råkat ut för folk som menar det är 8 druvsorter. Men i minst ett av fallen så trodde personen att Pinot Gris och Fromenteau var olika druvsorter.
Såvitt jag har förstått det är det 7 sorter som existerar idag iaf.

På något vis rimligt.
Skumt att skryta med 7 druvor på etiketten när 8 hade varit mycket mycket coolare.

LarsW

Medlem
Allegrini Amarone 2010
Dag 1... blev orolig här då den var... tunn. Något jag sällan upplevt med vare sig Allegrini eller Amarone i allmänhet.
Aja.
Dag 2 var det mesta på plats!
I näsan är det körsbärslikör och nagellack. Ekad är den! Hittar nåot lite blodigt där också.
I munnen är det ganska svala körsbär för en amarone. Visst är alkoholsötman där (15,5%) men den stör inte då det är så mycket frukt och hö och ek och timjan och blod och tanniner och syra så allt blir liksom..... fan, detta är ju gott!
Amarone kommer väl aldrig bli de mest eleganta av viner men denna gör ett ärligt försök för en vettig peng och ser fram mot att prova igen om en 4-5 års tid.
91p

thumbnail_20190412_233638.jpg

Bearman

a´lea iacta est iterum
Fattar inte varför jag inte köper mer bdx. Lite beror de på att man blivit lite lastgammal och tiden till drickfönster på de som släpps gör att man måste bli rätt gammal för att njuta inköpen till fullo. Denna flaska köpte jag för några år sedan och den är ju inte pur ung idag om man jämför med övriga viner man har i källaren. Vinet är det inget fel på, men man känner ändå att det är alltför tidigt… men det visste ju jag förstås innan. Efter ganska lång tids luftning, så känner man att det är ett Merlot vin från högra stranden…. De som fick det blint tog det direkt. Doft av plommon med lite jord, körsbär och mjuka tanniner och fina fat. Mjukt, men lite slutet fortfarande, säkert många år kvar till optimalt drickfönster…. Detta vin är ändå riktigt bra idag, men kommer få ännu bättre balans mellan frukt och struktur i framtiden. Idag 91p

2009 Château Fleur Cardinale

LeChat

Medlem
1241D0A1-18B3-42C1-ADA1-13F6174C55B1.jpeg

2016 Château de Beaucastel Côtes du Rhône Coudoulet de Beaucastel

2016 i södra Rhone är verkligen lovande. Har provat några stycken nu i sin ungdom och samtliga har varit riktigt smaskiga. Adderar man sen lite mognadstoner till detta så borde dessa viner bli fenomenala när de är runt tio år. Bra balans och lysande frukt. Klart övertygande.
2016 Coudoulet är verkligen inget undantag. Tvärtom! Denna CdR överglänser det mesta bland sina likar och säkert även många CndP. Förbannat bra!
Ikväll blir det mixed grill med pepparbiff, ribs, några starka korvar och paprika.

Magikern

Medlem
Tua Rita Giosto Di Notri 2007

Doft: Ungdomlig och dämpad. Man kan ana lite cabtoner dock
Attack: cabbig och dämpad. Man slås av vinets ungdom.
Mellansmak: Hur märker man strukturen och intensiteten men jag tycker vinet är lite lätt slutet ändå. Medelhög syra och rätt fylligt. Det kan mycket väl vara ren cabb om man gissar blint och den underliggande frukten finns där. Toner av paprika och grönsaker märks också. Blint hade jag satt det i Kalifornien eller Toscana. Stilmässigt är det rätt internationellt och balanserat.
Eftersmak: Rätt sträv och cabbig. Rätt lång.

Potentialen finns där men jag stannar nog på 90+ i dagsläget. Jag vill inte kalla det för prisvärt.

Någon som provat?

Jesper L

Medlem
Idag blev det en Graham Beck Blanc de Blancs till musslorna.

Doft:
Gummi, päronsplitt, vingummi (svart)

Smak:
Citrus för hela slanten, rött päron, svenska äpplen
upload_2019-4-13_18-44-46.jpeg

... och när den tog slut blev det

Roux Pére & Fils 2017
Chardonnay från Bourgogne

Doft:
Smör, hint av vanilj, grapefrukt. Efter nån timme övergick doften till gammal stuga (?) och svenska höst äpplen.

Smak:
Citron, äpplen (gröna, syrliga), lite trä, hög syra som blev väldigt angenäm.

upload_2019-4-13_18-45-50.jpeg

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tua Rita Giosto Di Notri 2007

Doft: Ungdomlig och dämpad. Man kan ana lite cabtoner dock
Attack: cabbig och dämpad. Man slås av vinets ungdom.
Mellansmak: Hur märker man strukturen och intensiteten men jag tycker vinet är lite lätt slutet ändå. Medelhög syra och rätt fylligt. Det kan mycket väl vara ren cabb om man gissar blint och den underliggande frukten finns där. Toner av paprika och grönsaker märks också. Blint hade jag satt det i Kalifornien eller Toscana. Stilmässigt är det rätt internationellt och balanserat.
Eftersmak: Rätt sträv och cabbig. Rätt lång.

Potentialen finns där men jag stannar nog på 90+ i dagsläget. Jag vill inte kalla det för prisvärt.

Någon som provat?
Har druckit den årgången ett par gånger, senast hösten 2017, och har nog sett vinet som både moget och gott. Gav det 92p senast.
https://www.finewines.se/threads/id...gar-och-diskussioner.2030/page-391#post-92838

Toppen