CCG
Medlem
En rätt dålig årgång för Beaucastel gissar jag, eller?
I ungdomens dagar om inte annat, 2013!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
En rätt dålig årgång för Beaucastel gissar jag, eller?
Tror mer på en dålig fas.En rätt dålig årgång för Beaucastel gissar jag, eller?
Definitivt. Många från södra Rhone anno 2013 har grova tanniner och är bara allmänt otillgängliga. Troligen bra på sikt, men låt ligga.Tror mer på en dålig fas.
Intressant! Jämförelsen med 2012 håller jag med om, när det kommer till stil; sett till tidig drickbarhet så tycker jag även den årgången var allt för tungfotad. 2010;orna däremot smakade ju fånigt bra direkt efter buteljering. Jag har ett gäng som nu ligger och vilar sig i form, men det är nästan så jag ångrar att jag inte sölade i mig rubbet direkt (nåja), inte för att jag tror att årgången inte kommer att åldras med välbehag, men frågan är om de kommer bli godare än vad de var då(?). En makalöst fin årgång.
Båda två är min bet, fast med fler "jaha, jag får ge den några år till..."-omdömen för 2016.
Gårdagens BYOB:
...
Missade att fota det söta
Smaklösa äpplen från Nya Zeeland och Kiwi? Mycket toner från NZ i ett Sydafrikanskt vin?? Vad är det för druva/druvor?2015 Alheit Vineyards Cartology Bushvines
Visa bifogad bild 16405
Noter från fyra timmar efter korkdragning.
Timida finstämda dofter. Lätt rök och lite mild lardo. Ajax genomskinliga glasputs och gröna smaklösa äpplen från Nya Zeeland - utan skal. Grön-gula krusbär. Lite kiwi
Smaken ger både lila hyacinter och rök. En fet känsla med brynt, nästan rökt smör. Mycket speciell men väldigt god. En hel del vit norra-Rhone-känsla för mig även om en mer logisk druvreferems borde säga Loire.
Jag gillar ju det här och öppnar en flaska någon gång emellanåt - den här gången till matiga våfflor. Det har definitivt ändå mer att ge. Min subjektiva sida måste ändå lyssna till min objektiva och därmed sätter vi 91 streck i boken. Det här är både udda och kul, men ffa väldigt bra vin för pengarna.
Smaklösa äpplen från Nya Zeeland och Kiwi? Mycket toner från NZ i ett Sydafrikanskt vin?? Vad är det för druva/druvor?
Vad tror du/ni om längre luftning om man önskar dricka en flaska nu i helgen?Jahapp. Tänkte jag skulle vara tidigt ute med mina tankar runt Navaherreras Gernacha 2016 men jäklar vad det duggat poster om denna.
Dag ett.... inte imponerad. I går när jag öppna flaskan var det först trevligt men sen dyker det upp lite väl mycket naturvinsvibbar på det dåliga sättet och jag tycker det är lite tunn-surt och spretar. Men ska ju på jobb idag så kan inte sänka en flaska kvällen innan utan sparar halva.
Och jäsiken vilken tur det var. Ett helt annat vin idag! Allt är liksom mycket snyggare ihopsatt! Mumma!
Sval frukt, citronskal och nejlika i doften. lite dirty på det bra sättet.
Smak med torkade jordgubbar. Metall. Mumsiga tanniner med vått hö. Eucalyptus-pastill.
Detta var kul! Dag två alltså. Tror nog ett år eller tre på rygg kommer vara lagom.
Dag två. 88 väldigt prisvärda poäng!
Visa bifogad bild 16265
Vad tror du/ni om längre luftning om man önskar dricka en flaska nu i helgen?
Tanca Farra Alghero 2014. Gott, lite rustikt men samtidigt mjukt och fint eller vad man ska säga. Svamp, typ trycka näsan i en färsk champinjon. Spännande bekantskap.