Idag känns det som en Bourgogne-söndag när det vankas örtfylld Bosarp-kyckling i ugn med lite primörer till.
2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru från
Bourchard Père & Fils är en nyhet som jag tänkte kunde vara intressant att testa. Givetvis var det svårt att hålla tassarna borta från källaren så jag lyckades lokalisera en halvt bortglömd
2006 Beaune du Château 1er cru från
Bourchard Père & Fils.
En skvätt direkt från flaska ner i Zalto Bourgogne och resten ner i karaff i väntan på vännen från ugnen.
Ungdomen
2017 Savigny-lès-Beaune 1er cru är först ut; trevlig doft, även om det känns som att alkoholhalten är något högre än vanligt, men 13,5% får väl ändå betecknas som "vanligt", Nåja, lite övermogna jordgubbar som ligger på en bädd av smörkola, en ännu okänd godis-ton (typ godishalsband) ligger och pyr i bakgrunden, får se hur vinet utvecklas av lite väntan i karaff. I munnen lite eldigt, ganska slank kropp och lite besk och något tunn i smaken. Tror att det kommer att behövas lite syra i såsen för att få ordning på det här. Till skillnad mot doften är det lite mer gröna jordgubbar i smaken.
Över till den ur dvalan nyväckta
2006 Beaune du Château 1er cru; initialt en del etylacetat i doften, hoppas att det går att vädra bort, multna löv och "gammal fuktig skog" försöker tränga fram, tycker även att det finns lite torkad rosmarin med i bakgrunden också. I munnen väldigt syrlig med tydliga mognadstoner, osäkert om det utvecklas mer över tid, snarare avvecklas. Även den här är ganska slank i smaken, men ger ett lite bättre intryck än sin yngre vän, trots att eftersmaken påminner lite om smaken av att äta dagsgammal snö.
Jaha, båda vinerna var en bra bit från bättre (= vansinnigt dyr) Bourgogne alternativt vettigt Nya Världen-alternativ (= Felton Road eller Schubert) så det blir en riktig lågoddsare att hustrun med uppfordrande min försynt undrar "Det här är den sista flaskan av båda. Hoppas jag.". Oklart om jag bara ska svara "ja" och stilla tänka "ja, den sista öppnade flaskan" eller gå in på detaljer. Jag ska nog rådfråga min självbevarelsedrift i ärendet.
Visa bifogad bild 20387