Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
5E80CF87-FF92-4532-A93E-5F0EE43909B5.jpeg

2016 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series

Första sniffen ger lite rökt korv. Sen blir det mest tvålblommor och lite smör.
Vinet är slankt och har en elegant syra. Lite för lättdrucket, saknar lite motstånd. Oväntat dämpad frukt, trodde att den skulle vara maffigare och mer framträdande. Och mer komplex. I dagsläget känns det som att de båda flaskorna från Domaine Cordier som jag nyligen druckit ger minst lika bra njutning. Elegansen är dock något större hos Leeuwin.

Snyggt, gott och elegant, ja, men ändå något blek. Som att dricka ung bra champagne, gott, men man vet att man är för tidigt ute. Den behöver nog minst ca 4-5 år till, om man vill åt en mer utvecklad smak men då tror jag samtidigt att man kan få en riktigt bra upplevelse. Potentialen finns.

Mina Vinare

Medlem
Goda grejor och gamla favoriter nu när semestern är slut. Fredag och helg så känns det som fest igen efter en fantastisk sommardag i södern.

2009 gdp.jpg

2009 Domaine de la Grange des Pères, Vin de Pays de l'Hérault har en ganska klar rubinröd färg med drag av tegelrött. Doften är galen. Stor, explosiv med rostade mineraldrivna toner av järn, kisel och musselskal. Som en grusväg efter ett sommarregn. Grillkol, eldstad, kemisk som myggmedel och samtidigt grönt tee med inslag av ljus choklad och nougat. Saknas inget!

Smaken är ren med massor av frukt och röda bär. Hallon och framförallt jordgubbar i kubik. Syltad frukt och kryddighet. Ljus choklad, krämighet och viskositet med inslag av sälta och grillat kött. Enormt personligt och mitt bland allt det stora och intensiva finns det en enormt läskande syra som känns helt unik (98p). Som hallonsoda.

Förmodligen en fråga om personliga preferenser men jag är helt såld som så många gånger förut. Tycker 2007an är bättre men samtidigt är 2009an ännu mer personlig och egen. Alla gillar nog inte detta men om man som mig går igång på det - är det bland det bästa man kan tänka sig.

2009 blankiet.jpg

2009 Blankiet Estate Proprietary Red Wine, Paradise Hills Vineyard – Napa Valley har en djup och mörkröd färg (nästan svart). Doften är stor och sötfruktig med cassis, mentol, choklad och rostat kaffe. Körsbär, marsipan och cappucino. Ännu ung och lite primär. Mörkrostad och lite gröna inslag efterhand.

Smaken är ren och stor med massor av mörk fruktkompott. Viol, lakrits, körsbär och plommon. Blåbärspaj med vaniljvisp och kaffebeska i eftersmaken. Viskös med malda tanniner och närmast torviga inslag av malt. (96p).

Gott men känns lite ”tungt i gumpen” efter fösta vinet. Kanske fel matchning och möjligen hade ett annat mer likvärdigt vin gjort detta ännu bättre.

Vet inte om man får moderatorn efter sig nu men musik är banne mig lika viktigt som vin. Efter en Grange des Peres känner man sig som ”kung för en dag” och har nu någon missat Anderson East är det dags att upptäcka honom. Tar risken att bli avstängd bara för att få sprida budskapet. Bra är det!

Vin och mat är viktigt. Vin och musik likaså. För mig är Amarone och Champions League fotboll en oslagbar kombination

matage

Medlem
Pierre Bouree Meursault 2017 på halvflaska.
Oklart när jag plockade upp flaskan men när jag hittade den i kylen blev jag lite nyfiken.
Direkt ur flaskan var det ungt och extremt fruktdrivet med melon på näsan och i gommen. Honungsmelon och Galia och inte mycket annat.
Efter 10-15 minuter lugnar sig melonsmakerna och jag får klockrena kalaspuffar med honung, rostad vete och lite nötter. Med tid även kokos, pomerans och kolaböna. Uppenbara fat men väldigt snygga och tar aldrig över.

Drack mestadels i ensamt majestät med bara nån bit ost på sidan så ingen optimal food pairing och vinet skrek efter smörstekt fisk och en hyfsat tät sås. Min erfarenthet av Meursault är väldigt begränsad men det här gav mersmak även om jag skulle vilja gett det ett antal år i källaren.

AD36C55D-A958-479E-A6EF-408870194314.jpeg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här med gurkmeja, funkar det? Jag har alltid skrattat gott åt vad vi här hemma kallar för "placebohyllan" i japanska snabbköp.
Det tog mig några år att fatta vad umami är och hur det smakar. Innan dess uppfattade jag japansk mat som för lite salt och med smak av havsstrand.
Är det på den stranden du befinner dig idag?
Isf: plugga umami!

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 20421
Domaine du Pelican Savagnin Arbois "Ouille" 2018

Maffig skapelse. Fyllig kyss av solmogna citroner. Smör, mandel och rejäl koncentration som ändå avslutas snyggt och behagligt med lång eftersmak. Hade aldrig gissat på hela 14,5% även om det uppenbarligen inte låg nere typ 12ish.
Jag har inte druckit något varken rött eller vitt från Jura, men eftersom jag oftast korkar upp franska viner så tycker jag att de verkar lite spännande. Din smakbeskrivning med solmogna citroner, smör och mandel lätt ju gott. Hur är syran?

En annan fråga som kanske någon kan svara på: Om du jämför ekade chardonnayviner under tusenlappen från Jura med Bourgogne vad upplever du för likheter och skillnader i doft och smak?

Om någon här har koll på Jura och vet något vin, rött eller vitt, som är riktigt bra så får ni gärna komma med tips.

Foodcoma

Medlem
Jag har inte druckit något varken rött eller vitt från Jura, men eftersom jag oftast korkar upp franska viner så tycker jag att de verkar lite spännande. Din smakbeskrivning med solmogna citroner, smör och mandel lätt ju gott. Hur är syran?

En annan fråga som kanske någon kan svara på: Om du jämför ekade chardonnayviner under tusenlappen från Jura med Bourgogne vad upplever du för likheter och skillnader i doft och smak?

Om någon här har koll på Jura och vet något vin, rött eller vitt, som är riktigt bra så får ni gärna komma med tips.

Oj finns så otroligt mycket gott i jura men mycket kan vara klurigt att få tag på. Många små producenter och mesta stannar kvar i Frankrike. Mycket av de riktigt bra producenterna är dessutom hajpade i naturvinskretsar. De bästa naturproducenterna smakar dock som traditionella men med ett fantastiskt tillägg av extra energi och nerv. Jag älskar syra och de bra producenterna får till sjuk skarp men precis saliverande syra som jag älskar.
Men kan försöka rekommendera lite producenter som finns att beställa i Sverige.

Tycker buronfosse viner på vita sidan är bra. Finns privatimportera från winetrade. Både savagnin / chardonnay. Drack en 15’ savagnin varron nyligen som var grym. Salt, alla nyanser av citron, nötter och bra balans. De är grannar med ganevat.

hos dryckesbutiken har de Joseph dorbon för privatimport. Drack nyligen 2014 cuvee des moyne. Super. Något mer oxiderad i stilen än buronfosse. Men fortfarande i balans med allt annat. Chardonnay blandat med savagnin.

de har även Les Granges Paquenesses där jag kan rekommendera ’la Pierre’

kan vara värt Maila dem och fråga om de har Georges comte kvar. Sjukt bra chardonnay från doubs. ??? Har druckit 2007 och 2004 som varit magiska. 2011 inte lika bra.

På systemet finns just nu ’traminer’ från tissot som kan vara värd att testa men ganska dyr.

domaine marnes blanches är bra också. Tror de har svensk importör. Sitter på mobilen så kan ej kolla nu.

Finns annars massa mer att rekommendera om du vill beställa från nätet säg till isåfall så kommer jag med mer tips :)

Annars finns det ju lite ganevat att klicka hem på auktion om du vill ha riktigt, riktigt bra grejer. Typ marnes bleues, grandes teppes eller chalasses eller antide. Första och sista savagnin och 2,3 chardonnay. Helst skall de ha lite ålder för att komma helt till sin rätt. Dock är ’15 relativt tillgängliga pga. varmt år som jag minns det.

Last edited:

Martin F

Medlem

Det var bra skjuts i syran. Utan den hade vinet nog blivit rätt flabbigt i och med att det var rätt kralligt och fylligt i övrigt.

Foodcoma

Medlem
Drack lite blandade viner häromdagen.

Först ut var Kellers von der fels 2018 från senaste släppet.
Tänkte inte så mkt när jag drack det mer än att det var kraftigt syrligt som stannade kvar i munnen lång tid efter det druckits. Tunn färg, rieslingnäsa. Gillade mycket och kommer nog köpa på mig för att få följa vinet. Ganska slutet från början. Hade lite kvar som vi provade några timmar senare och då hände det betydligt mer i doften. Kändes inte alls som det kom från en varm årgång - det har jag annars tyckt om riesling från tyskland 2018 lite för söta (eller egentligen att de saknat syra snarare)., inte varit så glad för dem, här fanns inte något problem med det.
Jag föredrar detta framför andra producenters liknande viner typ schäfer-fröhlich schiefergestein. Tycker denna är lite roligare och sticker ut lite mer - men kan tänka mig att många andra kanske skulle föredra schiefergestein som kanske egentligen har lite mer balans.
Svårt sätta betyg då den upplevdes väldigt ung.

Nästa vita var Francois Rousset Martin - la chaux 2018. 100% chardonnay. Här var det allt annat än slutet i doften - hoppade nästan ur glaset. Enormt mycket karamell / knäck i doften - fick lite selossevibbar. I munnen saknades lite syra för min del men ändå ett absolut grymt vin i prisklassen runt 20€. Vichyvatten, mineral, äppelsyra snarare än citrus, viss champagnekänsla - bröd/jäst? Mycket karaktär / egensinnigt. Kändes som ett vin designat för tidig konsumtion snarare än lagring. 88-91p

Över till röda.

Chateau le puy Emilien 2017, enligt bolaget 85% merlot, 7% cab franc, 6% cab sauv, 1% malbec, 1% carmenere.
Tog inga mentala noter mer än att det kändes otroligt tillgängligt för hur ungt det var. Öppnades dagen innan jag provade det. Höll ihop.
Doftade mer italien än bordeaux för mig. Bra. Kommer nog köpa på mig en flaska och dricka inom inte alltför lång tid. Köper för lite bordeaux. Hamnade tyvärr lite i skymundan av nästa flaska.

Giacomo Fenocchio Barolo Villero 2015,
Wow. Nu snackar vi. Ett av årets bästa röda viner för mig såhär långt. Behövde inte någon tid för att öppna upp sig utan vidöppet från start, det enda som kanske saknades från början var lite rosor / pioner i doftaromerna men de kom sen.
Kraftig arom av målarlåda / lösningsmedel - på det där fantastisk semiförbjudna sättet att dofta på bensin. Lakrits i bakgrunden, animaliska toner, tjära, gummiballonger och sen kom som sagt blommorna efter ca 1 timme. Omöjligt att inte dricka upp en sånn här flaska.
Ett vin som jag gladeligen suttit med en hel kväll.
I munnen elegans men koncentration. Körsbär och samma som doftaromerna. Balans. Stora tanniner såklart - men i balans med allt annat så för mig stör det inte. Går väl antagligen att lagra för evigt typ men har man inget problem med tanniner så inget fel alls med att öppna nu på studs. Stor konst.

Väldigt typiskt barolovin och satte den blint i barolo - var väl animaliska tonerna som gjorde jag gissade barolo och inte barbaresco. Håller ni med om denna skillnaden mellan regionerna?
96p.

Giacomo Fenocchio Barolo Bussia
2015,
Lite onödigt att öppna men kul att prova bredvid Villero. Var väl inte riktigt i form att ta så mycket noter. Gissade Barolo 2016 då den kändes lite kralligare än Villero. Hade inga tankar på att det kunde vara samma producent. Kändes inte alls lika öppen och behöver nog mycket mer tid. Fortfarande ett grymt vin.

villero1.jpg
villero2.jpg
villero3.jpg
villero4.jpg
le puy.jpg

Last edited:

StefanAkiko

Oj finns så otroligt mycket gott i jura men mycket kan vara klurigt att få tag på. Många små producenter och mesta stannar kvar i Frankrike. Mycket av de riktigt bra producenterna är dessutom hajpade i naturvinskretsar. De bästa naturproducenterna smakar dock som traditionella men med ett fantastiskt tillägg av extra energi och nerv. Jag älskar syra och de bra producenterna får till sjuk skarp men precis saliverande syra som jag älskar.
Men kan försöka rekommendera lite producenter som finns att beställa i Sverige.

Tycker buronfosse viner på vita sidan är bra. Finns privatimportera från winetrade. Både savagnin / chardonnay. Drack en 15’ savagnin varron nyligen som var grym. Salt, alla nyanser av citron, nötter och bra balans. De är grannar med ganevat.

hos dryckesbutiken har de Joseph dorbon för privatimport. Drack nyligen 2014 cuvee des moyne. Super. Något mer oxiderad i stilen än buronfosse. Men fortfarande i balans med allt annat. Chardonnay blandat med savagnin.

de har även Les Granges Paquenesses där jag kan rekommendera ’la Pierre’

kan vara värt Maila dem och fråga om de har Georges comte kvar. Sjukt bra chardonnay från doubs. ??? Har druckit 2007 och 2004 som varit magiska. 2011 inte lika bra.

På systemet finns just nu ’traminer’ från tissot som kan vara värd att testa men ganska dyr.

domaine marnes blanches är bra också. Tror de har svensk importör. Sitter på mobilen så kan ej kolla nu.

Finns annars massa mer att rekommendera om du vill beställa från nätet säg till isåfall så kommer jag med mer tips :)

Annars finns det ju lite ganevat att klicka hem på auktion om du vill ha riktigt, riktigt bra grejer. Typ marnes bleues, grandes teppes eller chalasses eller antide. Första och sista savagnin och 2,3 chardonnay. Helst skall de ha lite ålder för att komma helt till sin rätt. Dock är ’15 relativt tillgängliga pga. varmt år som jag minns det.
Jura är definitivt det nya svarta. Har även provat några glas bubbel på helt eller delvis savagnin. Mjae. Finns säker bättre. Är dessutom fullkomligt besatt av deras gula viner med mognad. Det står en sådan o väntar på att få åka med till Sverige...

StefanAkiko

Väldigt typiskt barolovin och satte den blint i barolo - var väl animaliska tonerna som gjorde jag gissade barolo och inte barbaresco. Håller ni med om denna skillnaden mellan regionerna?
Jag fixar inte att sätta Barolo/Barbaresco blint. Även om distrikten har vissa skillnader, tycker jag de är alldeles för lika på flasknivå. Men, vore skitskoj med en omfattande blindprovning där vi som dricker skall sätta poäng och kryss i rätt ruta:
  • DOCG Barolo
  • DOCG Barbaresco
  • Annat
Jäklar vad sugen jag blev på att Covidiotismen tar slut!

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 20417
2016 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series

Första sniffen ger lite rökt korv. Sen blir det mest tvålblommor och lite smör.
Vinet är slankt och har en elegant syra. Lite för lättdrucket, saknar lite motstånd. Oväntat dämpad frukt, trodde att den skulle vara maffigare och mer framträdande. Och mer komplex. I dagsläget känns det som att de båda flaskorna från Domaine Cordier som jag nyligen druckit ger minst lika bra njutning. Elegansen är dock något större hos Leeuwin.

Snyggt, gott och elegant, ja, men ändå något blek. Som att dricka ung bra champagne, gott, men man vet att man är för tidigt ute. Den behöver nog minst ca 4-5 år till, om man vill åt en mer utvecklad smak men då tror jag samtidigt att man kan få en riktigt bra upplevelse. Potentialen finns.

Aha! Nu, dag 2, börjar jag mer kunna ana Leeuwins storhet.
Syran träder fram än mer tydligt idag och skär igenom den idag något mera framträdande frukten med stor elegans. Mer öppen, mer komplex. Mycket läckert!
Men ska man dricka den idag så bör man hälla den på karaff, men bäst är nog ändå att låta den ligga.

Aha! Nu, dag 2, börjar jag mer kunna ana Leeuwins storhet.
Syran träder fram än mer tydligt idag och skär igenom den idag något mera framträdande frukten med stor elegans. Mer öppen, mer komplex. Mycket läckert!
Men ska man dricka den idag så bör man hälla den på karaff, men bäst är nog ändå att låta den ligga.
Äsch, borde delat med mig av rådet att lufta ordentligt, gjorde precis samma erfarenhet för ett par år sedan. Så här skrev jag på CT om årgång 2014 som jag provade 2018:
"Great chard! 80% elegance & 20% fruit. Nutty, saline, and with a chord of ripe fruit and slightly nervous energy. Great nose once it is aired and not so chilled. Drink anytime between now and ten years onward." Kul att den övertygade!

The Wall

Medlem
Pierre Bouree Meursault 2017 på halvflaska.
Oklart när jag plockade upp flaskan men när jag hittade den i kylen blev jag lite nyfiken.
Direkt ur flaskan var det ungt och extremt fruktdrivet med melon på näsan och i gommen. Honungsmelon och Galia och inte mycket annat.
Efter 10-15 minuter lugnar sig melonsmakerna och jag får klockrena kalaspuffar med honung, rostad vete och lite nötter. Med tid även kokos, pomerans och kolaböna. Uppenbara fat men väldigt snygga och tar aldrig över.

Drack mestadels i ensamt majestät med bara nån bit ost på sidan så ingen optimal food pairing och vinet skrek efter smörstekt fisk och en hyfsat tät sås. Min erfarenthet av Meursault är väldigt begränsad men det här gav mersmak även om jag skulle vilja gett det ett antal år i källaren.

Visa bifogad bild 20422
Vinet brukar även trivas bra med brynt smör till tex en torskrygg.

The Wall

Medlem
2016 Tenuta Belguardo
90/10 cab sauv/franc från Maremma om jag inte minns fel. Det får bli Zalto Bx som får tjänstgöra ikväll. Efter 1 timme och 48 min i karaff; ok, Mazzei gillar ek, det är ställt bortom rimligt tvivel. Lite bränt eneträ snarare än typisk svart vinbär, kan det vara den italienska jordmånen med bittermandel och körsbärskärnor som blandas med cabernet-druvorna? Behaglig doft, väl ungt att öppna nu, men jag var nyfiken. I munnen syrligt och ingen tanninattack. Under eftersmaken kommer några eftersläntrande syror och hälsar på. Kanske lite eldigt om man letar, men 14% känns inte direkt påtagligt. Lite beska dyker upp i eftersmaken. Löp och köp? Nja, stilen faller nog inte alla på gommen, men vill man veta hur det utvecklas finns 2004 att tillgå i några butiker. 2016 får ikväll göra sällskap till grillad ryggbiff från Gårdssällskapet samt grillad grön sparris, färskpärer och vitlökssmör.
D8EA2110-9847-4C12-B4EE-BCCBA1731C9F.jpeg

Foodcoma

Medlem
Jura är definitivt det nya svarta. Har även provat några glas bubbel på helt eller delvis savagnin. Mjae. Finns säker bättre. Är dessutom fullkomligt besatt av deras gula viner med mognad. Det står en sådan o väntar på att få åka med till Sverige...

Håller med om att bubbel från jura inte riktigt hållit samma kvalitetsnivå - de är mer roliga och charmiga snarare än hög kvalitet som jag upplevt det.
Ja gula viner är magiska - synd bara att de behöver otroligt mycket tid för att blomma ut totalt :nagelbitare:

Jag fixar inte att sätta Barolo/Barbaresco blint. Även om distrikten har vissa skillnader, tycker jag de är alldeles för lika på flasknivå. Men, vore skitskoj med en omfattande blindprovning där vi som dricker skall sätta poäng och kryss i rätt ruta:
  • DOCG Barolo
  • DOCG Barbaresco
  • Annat
Jäklar vad sugen jag blev på att Covidiotismen tar slut!

Ja säkert helt rätt som du säger även årgångsvariationerna gör det så svårt.. men också roligt när det är svårt..

Håller med om att ditt blindprovningsförslag hade varit mkt intressant och antagligen gjort en ganska ödmjuk :ängel:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Drack precis ett glas Casanova Di Neri BdM -15.
En aningen besviken då smaken var extremt kort och enkel. Ingen speciell doft heller och tanninerna var inte så sträva som jag kunde tänka mig. Väntade mig klart mer från denna producent och årgång.
Finns det en möjlighet att detta vin är i den så kallade "tunneln"? Eller behöver den mer tid på rygg?
Någon annan som hunnit prova?

M.Grape

Medlem
Drack precis ett glas Casanova Di Neri BdM -15.
En aningen besviken då smaken var extremt kort och enkel. Ingen speciell doft heller och tanninerna var inte så sträva som jag kunde tänka mig. Väntade mig klart mer från denna producent och årgång.
Finns det en möjlighet att detta vin är i den så kallade "tunneln"? Eller behöver den mer tid på rygg?
Någon annan som hunnit prova?

Drack Col d'Orcia 2015 i helgen och hade en liknande upplevelse. Kanske inte kort i slutet men väldigt rund för en Brunello och inte så superspännande. Håller -10 och -12 högre.

Toppen