Lite gott och blandat från gårdagen.
@feskhandlarn stod för gigantiska kräftor och flaskor samt räksallad royal medan
@v00alex stod för köttet.
De första vinerna dracks utomhus vilket som bekant inte är optimalt men med sol och havsutsikt är valet ganska lätt även för vinnördar.
Roederer Rosé 2008 magnum
Frukt och bär på näsan med en distinkt rökig/rostad doft. Bra syra utan att vara påträngande, kändes ung utan malo. Kommer hålla länge till och det här vinet har varit en av de bättre 08orna redan vid släpp. Vet att även Hugot ibland kan få lite kraftiga röktoner. Har blandat ihop dessa producenter förr och kommer göra det igen. Gissade först Hugot och sedan 2010-14 Roederer men får skylla på magnumeffekten.
Andre Jacquart Vertus NV magnum (deg 19?)
Mitt eget vin från en chardonnayfavoritodlare som inte kostar skjortan. Har aldrig druckit på magnum tidigare. Tydlig odlarprofil med mer röda och bokna äpplen en gröna. Några kända något störande i doften men tror det var den funkiga odlarstilen som kan dra lite åt filtmatta. Tycker alltid det här levererar på hög NV-nivå. Odlarchardonnay och De Sousa var bästa gissningen.
Malandes Vaudesir 2012
Klockren chardonnay, frågan var snarare var i Bourgogne. Ljuvlig blommig doft som får mig att tänka Montee de Tonnerre och ek. Alltså chablis i den högre skolan vilket även förstärks av den lite champagnelika munkänslan i eftersmaken. Gissade MdT 2012. Underbart vin med många lager och ett av kvällens viner. Ska absolut leta reda på den här producenten.
William Fevre MdT 2015 magnum
Reduktiva toner är det första jag känner. Har blivit allt mer känslig för det. I små doser kan det vara en fin krydda i bakgrunden men börjar tycka att det blir för dominerande och förtar själva vinet och dess "karaktär". Väldigt ungt och i snipigaste laget dessutom. Spikade vinet.
Nu gick vi på rött och kött och flyttade in.
Le Comte de Malartic 2010
Skriker bdx med stall, tobak och lite vinbär i bakgrunden. Gissade bdx men från 90-talet... Tyckte det här vinet var på topp och blev chockad av att det var så ungt och dessutom från samma årgång som nästa vin. Min favorit i flighten.
Fourcas 2010
Mer frukt och mindre brett fick mig först till Rhone eller Italien innan jag återvände i bdx. Yngre mer tanniner och mindre balanserat än första vinet var mitt omdöme men vi var inte eniga om det kring bordet. Adekvat i dagsläget och kanske blir bättre.
Simone ?
Här var vi ute och cyklade vilket inte var så konstigt. Rhone och marsanne var min första gissning och Spanien andra. Mycket aromer och låg syra. Kändes fatat eller var det färgen som lurade en? Kul och intressant vin men ingen favorit.
Billecart NF 2002
Har druckit det här vinet 5-6 gånger redan men det här var första gången blint. Typisk 02a med markerad syra som ligger utanpå fortfarande. Mer frukt än power med inslag av mandel och vanilj med svag citrus i bakgrunden. Drack senaste flaskan för några månader sedan så jag var rätt säker på att det var en NF 02. Bästa 02an tillsammans med RD 02 så här långt och båda har det gemensamt att de levererat från start.
Rieussec 2007
Härliga söta frukter typ persika. Mandel tillsammans med lite botrytis och saffran. Blir väl inte så mycket bättre än så här. Lång smak och relativ frisk syra. Passade utmärkt till en dessert med passionsfruktskräm.
Mina ranking om man nu ska ges sig på att jämföra äpplen och päron:
- Malendes Vaudesir 2012
- Rieussec 2007
- Billecart NF 2002
- Roederer Rosé 2008
- Malartic 2010
- Andre Jacquart Vertus
- Fourcas 2010
- Simone
- William Fevre MdT 2015