Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Drack Col d'Orcia 2015 i helgen och hade en liknande upplevelse. Kanske inte kort i slutet men väldigt rund för en Brunello och inte så superspännande. Håller -10 och -12 högre.
Den ligger i samma prisklass som Casonova va?
Drack doch Argiano 15 som var helt brutal, och den betalade jag enbart 289 kr flaskan för.
Så hoppas det bara är att brunello 15 vilar lite och blir bättre kring 2025... :p

Drack doch Argiano 15 som var helt brutal, och den betalade jag enbart 289 kr flaskan för.
Så hoppas det bara är att brunello 15 vilar lite och blir bättre kring 2025... :p
Nyfiken. Drack du den direkt vid servering eller gav du Brunellon några timmar i karaff?
Ej att glömma i diskussionen. Casanova di neri lagras på stora botti på ett traditionellt sätt (Col d'orcia också) medan Argiano lagras på franska barriques. Det gör en stor skillnad smakmässigt

M.Grape

Medlem

Orcia ligger väl ett snäpp ner i pris jmf med Arigano och Casanova. 289 på bolaget, men det är ju deras bulk-brunello så jag misstänker att de har bra volymrabatt på den. Jag drack Orcia under två dagar, men problemet var inte att den var för skarp eller sluten, snarare att den var lite "enkel"; hade sett fram emot mer hostmedicin, läder och järn etc. Men det var ett gott vin lika fullt. Sedan finns det ju andra mer spännande producenter så det skall bli kul testa 2015 från dessa.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite gott och blandat från gårdagen. @feskhandlarn stod för gigantiska kräftor och flaskor samt räksallad royal medan @v00alex stod för köttet.

20200719_011328.jpg

De första vinerna dracks utomhus vilket som bekant inte är optimalt men med sol och havsutsikt är valet ganska lätt även för vinnördar.

Roederer Rosé 2008
magnum
Frukt och bär på näsan med en distinkt rökig/rostad doft. Bra syra utan att vara påträngande, kändes ung utan malo. Kommer hålla länge till och det här vinet har varit en av de bättre 08orna redan vid släpp. Vet att även Hugot ibland kan få lite kraftiga röktoner. Har blandat ihop dessa producenter förr och kommer göra det igen. Gissade först Hugot och sedan 2010-14 Roederer men får skylla på magnumeffekten.

Andre Jacquart Vertus NV magnum (deg 19?)
Mitt eget vin från en chardonnayfavoritodlare som inte kostar skjortan. Har aldrig druckit på magnum tidigare. Tydlig odlarprofil med mer röda och bokna äpplen en gröna. Några kända något störande i doften men tror det var den funkiga odlarstilen som kan dra lite åt filtmatta. Tycker alltid det här levererar på hög NV-nivå. Odlarchardonnay och De Sousa var bästa gissningen.

Malandes Vaudesir 2012

Klockren chardonnay, frågan var snarare var i Bourgogne. Ljuvlig blommig doft som får mig att tänka Montee de Tonnerre och ek. Alltså chablis i den högre skolan vilket även förstärks av den lite champagnelika munkänslan i eftersmaken. Gissade MdT 2012. Underbart vin med många lager och ett av kvällens viner. Ska absolut leta reda på den här producenten.

William Fevre MdT 2015 magnum
Reduktiva toner är det första jag känner. Har blivit allt mer känslig för det. I små doser kan det vara en fin krydda i bakgrunden men börjar tycka att det blir för dominerande och förtar själva vinet och dess "karaktär". Väldigt ungt och i snipigaste laget dessutom. Spikade vinet.

Nu gick vi på rött och kött och flyttade in.

Le Comte de Malartic 2010
Skriker bdx med stall, tobak och lite vinbär i bakgrunden. Gissade bdx men från 90-talet... Tyckte det här vinet var på topp och blev chockad av att det var så ungt och dessutom från samma årgång som nästa vin. Min favorit i flighten.

Fourcas 2010
Mer frukt och mindre brett fick mig först till Rhone eller Italien innan jag återvände i bdx. Yngre mer tanniner och mindre balanserat än första vinet var mitt omdöme men vi var inte eniga om det kring bordet. Adekvat i dagsläget och kanske blir bättre.

Simone ?
Här var vi ute och cyklade vilket inte var så konstigt. Rhone och marsanne var min första gissning och Spanien andra. Mycket aromer och låg syra. Kändes fatat eller var det färgen som lurade en? Kul och intressant vin men ingen favorit.

Billecart NF 2002
Har druckit det här vinet 5-6 gånger redan men det här var första gången blint. Typisk 02a med markerad syra som ligger utanpå fortfarande. Mer frukt än power med inslag av mandel och vanilj med svag citrus i bakgrunden. Drack senaste flaskan för några månader sedan så jag var rätt säker på att det var en NF 02. Bästa 02an tillsammans med RD 02 så här långt och båda har det gemensamt att de levererat från start.

Rieussec 2007
Härliga söta frukter typ persika. Mandel tillsammans med lite botrytis och saffran. Blir väl inte så mycket bättre än så här. Lång smak och relativ frisk syra. Passade utmärkt till en dessert med passionsfruktskräm.

Mina ranking om man nu ska ges sig på att jämföra äpplen och päron:
  1. Malendes Vaudesir 2012
  2. Rieussec 2007
  3. Billecart NF 2002
  4. Roederer Rosé 2008
  5. Malartic 2010
  6. Andre Jacquart Vertus
  7. Fourcas 2010
  8. Simone
  9. William Fevre MdT 2015

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nyfiken. Drack du den direkt vid servering eller gav du Brunellon några timmar i karaff?
Jag hällde bara upp ett glas och tog en klunk direkt. Sen väntade jag i ca 30 minuter, en klunk till, och sedan ca 1 timma och drack resten. Alla 3 klunkar samma utfall. Dock så öppnade sig doften upp lite grann. Kanske behöver 4-5 timmar i karaff + ett par år till.

Vingubben

Medlem
3DC6F0BB-EC70-447B-BE12-A161C9FEB72F.jpeg

Gran Clos, Priorat, 2012

En gammal favorit men denna årgång har än så länge inte lyckats kapsla in alkoholen. Rökig chark och en hel del söta plommon i doften. I munnen mörka bär, vanilj och chark som efter en kort stund blir helt utraderat av alkoholen. 15% står det på flaskan men skulle inte vara förvånad om det är någon pinne ytterligare. 88p men med stor potential om balansen infinner sig.

Vingubben

Medlem
31FC4198-BD62-4362-94D2-C2A2C869E97C.jpeg

Domaine Goisot, Aligoté, 2018

Orkidéer, kalk, tropisk frukt och simhall i näsan. Smörigt, rökigt och mild syra men angenäm sälta och rejält med päron i avslutet. Väldigt aromatiskt, på gränsen till syntetiskt, och inget som skulle få mig att tänka på aligoté. Inte riktigt mitt vin, men ändå kul med något som sticker ut. 84p

LarsW

Medlem
Tio Pepe Fino En Rama "2020"

Kan det bli roligare för 160 riksdaler..? Enda jag kan tänka mig är en Tahbilk Museum tjugotolva, och den når inte riktigt upp till samma nivå.

Grillad citron, saltvatten, noriblad och jäst flor. Hasselnötter, grönt olivspad och fuktigt hö. Inte riktigt samma ooomph som i den från förra året men lika bra och rackans trevlig!

Glad nu!:)

89p

thumbnail_20200719_212204.jpg

buteljen

Medlem
Nästan medelhavsvärme (nästan alltså) i Skåne idag och vad passar bättre att svalka sig med än en sval Manzanilla?
La Guita Manzanilla för 59 spänn halvflaskan är helt perfekt ibland. Kom på för sent att vi borde ha slängt ihop en gazpacho men vi fick nöja oss med padrones och oliver. Ljust, ljust gul i färgen. En doft av jäst, blommighet, lite gröna oliver, grönt äpple - inget under av komplexitet men väldigt fräsch doft. I munnen väldigt torr, elegant, lite kalkig och saltig. Halvhyfsat finish. Me like.

fullsizeoutput_473d.jpeg

buteljen

Medlem
2014 Bodega Maranones Vinos de Madrid San Martin de Valdeiglesias Maravedies
Lite ljusare röd med början till teglade kanter. Medelstor doft med röda körsbär, kryddor, lakrits och lite stall. I smaken mer körsbär, slankt, elegant, softa tanniner. Lite värme från alkoholen känns (14%). Ganska trevligt vin men lite för intetsägande för min smak. Svärmor gillade.

fullsizeoutput_4742.jpeg

buteljen

Medlem
@buteljen jag gillade den där - för nästan fem år sen. Kanske ett sånt vin som helst ska drickas lite tidigare än sex år från årgången :)
Ja så kan det vara. Köpte fyra st sept 2015 och den här har legat kvar och skvalpat. Jag vill minnas att de tre tidigare flaskorna var mer energiska, men jag gick nog aldrig riktigt igång på dem. Även om de absolut är välgjorda. Skulle väl sätta 88 p typ. :)

Last edited:

Mina Vinare

Medlem
Söndag och ett vin som jag inte provat på många år. Har egentligen ingen aning om vad jag skall förvänta mig. Minns inte riktigt när det provades senast och vad jag då tyckte. Har däremot hört från vänner som för inte allt för länge sedan drack det - och då tyckte det var bra.

Espectacle.jpg

2004 Spectacle Vins, Montsant ”Espectacle” har en överraskande mörkröd men klar färg. Inga direkta ålderstecken. Doften är först ganska diskret med lite örtiga toner och inslag av tobak. Lakrits och marc/grappa som troligen kommer av en kärnighet i doften. Lite väl blygsamt även om nyanserat och växande mineralitet mot slutet. Mer mörk frukt efter hand. Lite dammigt och torrt men också blommighet. Sedan animaliskt, stalligt samt kaffearomer. Kanske komplext är en riktig sammanfattning.

Smaken är mycket balanserad och elegant med inslag av choklad och nougat. Lite kärvhet och kärnighet även i smaken. Låg syra men samtidigt ljusfruktig och frisk med inslag av röda bär. Citrusfrukt mot slutet. Förvånansvärt frisk och ung också i smaken. Stramhet och viss torrhet mot slutet (93p).

Blint vet i tusan var man skulle hamna men södra Rhône/Frankrike är väl en början. Därefter skulle man kanske gå mot Priorat/Montsant men långt ifrån givet. Möjligen också Brunello.

Espectacle 2.jpg

Efteråt var jag givetvis tvungen att kolla gamla intryck på bloggen och vinet blev nog inte riktigt vad jag hoppades på. Om någon är nyfiken finns det mer att läsa där om både producenten och tidigare intryck. Långt är det… : http://mina-vinare.blogspot.com/search/label/Montsant

Magikern

Medlem
Antica Terra Botanica 2017

Doft: Svag doft av mörk pinotfrukt. Mycket dämpad och ung.
Attack: Mycket mörka bär och kanske även toner av mörk choklad. Blint hade jag gissat Volnay premier cru 2018 (Jag gissar ofta på Volnay jag vet)
mellansmak: Här märks eld och kraft. Fylligt och balanserat. Balsamvinäger, fikon och blandade kryddor. Lite kokta jordgubbar doppade i mörk choklad också kanske. Syran kunde varit högre kanske.
Eftersmak: Silkestanniner och massor av mörk frukt. Medellång.

93- idag men betydligt mer i framtiden. Någon som provat?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
parmi priorat.jpg

2007 Parmi Priorat Priorat l'Infant de' Porera: doft av torr timotej, salmiak, hästbajs och viol. I smaken hittar vi björnbär, blåbär, bittermandel, hö, timotej, lakrits och stall, men framförallt massor av bläck. Tungt och tjockt med mogen frukt och distinkta tanniner. Genomsnittsbetyget på cellartracker är 91,2 och jag skriver under på det (Senaste noteringen var dock från 2014...). 5 flaskor kvar och alla ska konsumeras innan året är slut.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med om att bubbel från jura inte ...
Håller med om att ditt blindprovningsförslag hade varit mkt intressant och antagligen gjort en ganska ödmjuk :ängel:
Ödmjukhet är en dygd!
Let's make it happen!
@vintomas har du några lämpliga flaskor?
@Patrik Sellin vet du har lämpliga flaskor. Har du också stjärterum för en dylik ödmjukande afton post-Covid19?
@Mattias Schyberg, med lagom framförhållning, visst kan du bidra?
@Mats Visst är du på med några av dina fina bonusar?
@chambertin Visst??!?!? Brorsan också!?!
Det låter redan som restaurangen granne med min nya lgh: spelar ingen roll när gästerna kommer eller går. 24/7 service.
...och alla andra sunda förnuftiga trevliga vinnördar!

Anmälningar... Ahum. Till mig som om. Eftersom jag lever i Tokyo, behöver vi (=ni i Swe) cleara COVID-19 lite bättre än FHM har fixat. Annars kan jag inte resa åter hem efter vår holmgång.
Älskar både holmgångar och returresor!

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ödmjukhet är en dygd!
Let's make it happen!
@Patrik Sellin vet du har lämpliga flaskor. Har du också stjärterum för en dylik ödmjukande afton post-Covid19?
Det låter redan som restaurangen granne med min nya lgh: spelar ingen roll när gästerna kommer eller går. 24/7 service.

Anmälningar... Ahum. Till mig som om. Eftersom jag lever i Tokyo, behöver vi (=ni i Swe) cleara COVID-19 lite bättre än FHM har fixat. Annars kan jag inte resa åter hem efter vår holmgång.
"Barolo, Barbaresco eller annat" låter som ett kul BYOB-tema. Vi skulle kunna lägga upp det som vi gjorde när vi körde "biodynamiskt mot konventionellt", dvs man tar med sig flaskor i par, där den första är en barolo eller barbaresco och den andra är det andra distriktet eller något annat.

Alltid roligt att göra återblickar. Det har gått fyra år sedan Mazuelo de la Quinta Cruz var månadens vin här på forumet. Minns jag rätt så fick det väl ett hyfsat betyg. Jag köpte två flaskor då det begav sig och häromveckan drack vi den kvarvarande flaskan.
Ja jag tycker vinet har utvecklats på ett positivt sätt och i en riktning jag uppskattar. Om det finns ytterligare utveckling känns tveksamt.
Det har mognat en hel del utan att för den skull vara ett fullmoget vin. Doften drar ganska omgående igång med jord, blyertspenna och läder för att efter en liten stund släppa fram en riktigt mörk frukt. Här finns också små, små nypor av diverse kryddor, aningens rökta charkuterier och kakao. I munnen känns det mjukare och rundare än för fyra år sedan. Fortfarande ger syran en bra friskhet. Tanninerna är mer avslipade och småkrafsar nu endast i gommen, men bjuder likväl ett behagfullt motstånd.
Här finns en god mängd mörka bär såsom blåbär, körsbär och björnbär. Aningens blåa plommon också. Några små nypor örter och kryddor bjuds vi på. Eftersmaken är av medellängd och här tillkommer lite mörk choklad, några droppar espresso samt aningens sötlakrits.
Betyget går upp från 3+ till 4-

Mattias Schyberg

Administratör
Ödmjukhet är en dygd!
Let's make it happen!

Absolut! Till hösten lär det troligtvis fungera problemfritt. ;)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack precis ett glas Casanova Di Neri BdM -15.
En aningen besviken då smaken var extremt kort och enkel. Ingen speciell doft heller och tanninerna var inte så sträva som jag kunde tänka mig. Väntade mig klart mer från denna producent och årgång.
Finns det en möjlighet att detta vin är i den så kallade "tunneln"? Eller behöver den mer tid på rygg?
Någon annan som hunnit prova?
De från 70-talet börjar ha legat till sig...

Toppen