Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
Antica Terra Botanica 2017

Doft: Svag doft av mörk pinotfrukt. Mycket dämpad och ung.
Attack: Mycket mörka bär och kanske även toner av mörk choklad. Blint hade jag gissat Volnay premier cru 2018 (Jag gissar ofta på Volnay jag vet)
mellansmak: Här märks eld och kraft. Fylligt och balanserat. Balsamvinäger, fikon och blandade kryddor. Lite kokta jordgubbar doppade i mörk choklad också kanske. Syran kunde varit högre kanske.
Eftersmak: Silkestanniner och massor av mörk frukt. Medellång.

93- idag men betydligt mer i framtiden. Någon som provat?
Har druckit tidigare årgångar av Antica Terra. Har några i min bekantskapskrets som är helt lyriska, jag är inte helt såld då jag gillar lite stramare viner. Har dock inte druckit några med ålder så jag vet inte vart de tar vägen.

Håkan

Medlem
För att fira att fasadmålningen är över för denna gång (förtränger just idag att jag har 21 fönster kvar att måla) blev det lite gott. Vi började med
20200720_190115.jpg

Cattier Clos du Moulin Brut Premier Cru. 50/50 Chardonnay Pinot Noir. Riktigt bra Champagne med gula mogna äpplen, en del citrus, sten och en fin bäska. Vinet blir allt mer gulfruktigt och senare på kvällen är det till full belåtenhet. Mersmak på denna Champagne.
Efter Champagnen blev det
20200720_191347.jpg

Saint Joseph Les Granits 2006, Champoutier. Äntligen börjar detta vin visa mognadstoner, halvvägs genom lådan. Rått kött, järn och björnbär i doften. I början rätt slutet men det öppnar upp sig efter ca en halv timme. Frukten som initialt var rätt mörk blir varmare med en blandning av jordgubbar och björnbär. Fortfarande stramt med hög syra och rätt rejäla tanniner. Gott nu och tror nog inte att det blir så mycket bättre.

Skrutt

Medlem
1B068E5B-0EF5-423E-AA23-2BFC7D43165D.jpeg

Lite orättvist mot 2010 Ridge Monte Bello (375 cl) att dricka 11-årig Goudenband före, men kvällen kändes lång (Siten heter Finewines och inte Finebeers, så om Goudenband får jag väl hålla mig kort och bara konstatera att den var ungefär likvärdig med Monte Bello till en tiondel av priset, om än inte lika elegant och lämplig till mat.)
8A9FFA5D-018E-4697-A9A1-CA6D1D50F6F8.jpeg

Vinet kändes komplett, med en frukt som höll i länge, svängande mellan mogna plommon och inlagda bigaråer. Det motsvarade förväntningarna genom sin längd och intensitet - inga svaga partier på vägen. Dock var grillmat inte riktigt rätt då den blev väl kraftig. Kanske t ex oxfilé i smokey hickory sauce och szechuanpepparkryddade rostade grönsaker passar bättre med en Aussie Shiraz. Note to self blir att inte klumpa ihop Cab och Syrah (Monte Bellon har ingen shiraz alls.) Så till nästa MB blir det om inte mannagrynsgröt så iaf beskedligare mat. Försiktig rating 93-94.
67FEB8CF-F498-4D43-93DD-C0241148D40F.jpeg
Fotnot: Trots att vinet bara levt en tredjedel av den utsatta livslängden fanns vinsyra nog för att likna glasen vid italienska handbollsspelares hakor i slutet av en utdragen turnering.

chambertin

Medlem
Ödmjukhet är en dygd!
Let's make it happen!
@vintomas har du några lämpliga flaskor?
@Patrik Sellin vet du har lämpliga flaskor. Har du också stjärterum för en dylik ödmjukande afton post-Covid19?
@Mattias Schyberg, med lagom framförhållning, visst kan du bidra?
@Mats Visst är du på med några av dina fina bonusar?
@chambertin Visst??!?!? Brorsan också!?!
Det låter redan som restaurangen granne med min nya lgh: spelar ingen roll när gästerna kommer eller går. 24/7 service.
...och alla andra sunda förnuftiga trevliga vinnördar!

Anmälningar... Ahum. Till mig som om. Eftersom jag lever i Tokyo, behöver vi (=ni i Swe) cleara COVID-19 lite bättre än FHM har fixat. Annars kan jag inte resa åter hem efter vår holmgång.
Älskar både holmgångar och returresor!
Är gärna på om det funkar.
Helst ngt annat tema än Jura eller det kanske inte var det du hade i tankarna ?

Oscaro

Medlem
Ödmjukhet är en dygd!
Let's make it happen!
@vintomas har du några lämpliga flaskor?
@Patrik Sellin vet du har lämpliga flaskor. Har du också stjärterum för en dylik ödmjukande afton post-Covid19?
@Mattias Schyberg, med lagom framförhållning, visst kan du bidra?
@Mats Visst är du på med några av dina fina bonusar?
@chambertin Visst??!?!? Brorsan också!?!
Det låter redan som restaurangen granne med min nya lgh: spelar ingen roll när gästerna kommer eller går. 24/7 service.
...och alla andra sunda förnuftiga trevliga vinnördar!

Anmälningar... Ahum. Till mig som om. Eftersom jag lever i Tokyo, behöver vi (=ni i Swe) cleara COVID-19 lite bättre än FHM har fixat. Annars kan jag inte resa åter hem efter vår holmgång.
Älskar både holmgångar och returresor!
Finns plats är jag gärna med! Har både Barolo och barbaresco från 47 framåt!

Magikern

Medlem
Har druckit tidigare årgångar av Antica Terra. Har några i min bekantskapskrets som är helt lyriska, jag är inte helt såld då jag gillar lite stramare viner. Har dock inte druckit några med ålder så jag vet inte vart de tar vägen.

Vad som är ett stort minus är att priset (I Sverige idag) knappast är kopplat till hur bra vinet är. I denna prisklassen kan man hitta betydligt bättre viner onekligen.

LeChat

Medlem
9D3A8D07-83A1-447C-B0E3-C5EDCA46C8E6.jpeg

De senaste röda vinerna som öppnats här hemma med blandad förtjusning:

2013 Domaine du Pégau Cuvée Réservée
Solklar vinnare!
Animaliskt, svarta vinbär, järn mm och fantastiska syror. Jag har hört att det finns varelser som inte gillar Pegau. Hur är det möjligt....

På delad andra plats lååångt bakom Pegau så kommer:
2009 Château Pedesclaux och 2015 Domaine Saint Préfert.
Pedesclaux var kul att prova igen efter 3,5 år sen sist. Den tidigare framträdande frukten och de något veka tanninerna har nu bytt plats kan man säga. 2009-frukten var nu något dämpad och tanninerna har vaknat till liv. God!

St. Prefert var ganska tuff och lite tight första kvällen men hade bra syror. Höll ihop fint till dag 2 och var då mer öppen och njutbar. God!

På sista plats kommer 2005 Château Chasse-Spleen. Jag köpte två flaskor när SB höll på med primörförsäljning för en massa år sedan. Den första drack jag för 3-4 år sedan utan någon större njutning och kan väl säga ungefär detsamma om den sista flaskan, även om den kanske var något bättre så var den dock fruktansvärt medioker.

The Wall

Medlem
5E82E8CC-5AF2-4F75-A4DB-A2089066B181.jpeg
DEF5A74E-CCB6-47A1-9325-B804F49F8207.jpeg
2004 Scrimaglio Alfa Romeo Monferrato Rosso

I ”Zalto-liknande” glas; övermogen tomatsoppa i doften ”fy, det här går ju inte ens att lukta på!!” utbrast hustrun. Nåja, det var väl ändå att ta i tyckte jag. Finns lite nyrostade arabicabönor i bakgrunden samt förkolnat eneträ. I munnen då; påtaglig syra, lite klen kropp, viss eldighet och bittermandel. Klart bättre smak än doft. Spara längre? Nja, snarare kortare. Barbera/cab sauv-blandning, lite osäker på fördelningen. 14% alkohol. Får göra sällskap till kvällens pasta med köttfärssås.

The Wall

Medlem
Med lite vädring och tålamod avtar tomatsoppan något och smakmässigt tittar de typiska barbera-slånbären fram, låt vara att barberaslånbären har lite ålderskrämpor. Fullt drickbart trots allt och reserv-Monferraton på Nebbiolo från Gozzelino Stefano 2017 behövde inte öppnas. Tyckte jag.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 20458

Satte ihop en roséprovning som vi körde idag. Pícaro del Águila Clarete är helt överlägset bäst!! Häftig i aromatiken, komplex, i balans och fin finish. Får bli ytterligare några flaskor :)

Kan du ge en smaknot på Clarete (utan grundsmaker i doft ;););)) och kanske jfr med Clos Cibonne och Le Puy?

Efter att ha testat årets Clarete håller jag med. Hade den lite före Cibonne även förra året:
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-763#post-144941

Sebran

Medlem
2017 Argyros Assyrtiko Cuvée Monsignori

Från mina anteckningar på CT:
Blint hade jag förmodligen hamnat i Chablis. Detta ståltankslagrade vin från 200 år gamla vinstockarna på Santorini har en förförande stor citrusdominerad och floral doft.

I munnen tar vinet stor plats med en relativt fyllig kropp och smått oljig textur. Bra intensitet och tryck i frukten, lång eftersmak och något pirrande mineraliska känsla på tungan. En viss sälta kan möjligtvis avslöja att vinet kommer från en vulkanö i medelhavet. Syran gömmer sig inledningsvis men smyger sig på mot finishen och lämnar en krispig och fräsch eftersmak.

Ett underbart vin och riktigt prisvärt i förhållande till Bourgogne!

matage

Medlem
Satte ihop en roséprovning som vi körde idag. Pícaro del Águila Clarete är helt överlägset bäst!! Häftig i aromatiken, komplex, i balans och fin finish. Får bli ytterligare några flaskor :)

Efter att ha testat årets Clarete håller jag med. Hade den lite före Cibonne även förra året:
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-763#post-144941

Nu har jag bara testat fjolårets Clarete och Cibonne i sommar men jag hade Cibonne som klar vinnare. Vet inte om det var en svag flaska Clarete men jag tyckte den hade lite låg syra och var lite stum.. men det kan ju också vara min egen dagsform..

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 20455
De senaste röda vinerna som öppnats här hemma med blandad förtjusning:

2013 Domaine du Pégau Cuvée Réservée
Solklar vinnare!
Animaliskt, svarta vinbär, järn mm och fantastiska syror. Jag har hört att det finns varelser som inte gillar Pegau. Hur är det möjligt....

På delad andra plats lååångt bakom Pegau så kommer:
2009 Château Pedesclaux och 2015 Domaine Saint Préfert.
Pedesclaux var kul att prova igen efter 3,5 år sen sist. Den tidigare framträdande frukten och de något veka tanninerna har nu bytt plats kan man säga. 2009-frukten var nu något dämpad och tanninerna har vaknat till liv. God!

St. Prefert var ganska tuff och lite tight första kvällen men hade bra syror. Höll ihop fint till dag 2 och var då mer öppen och njutbar. God!

På sista plats kommer 2005 Château Chasse-Spleen. Jag köpte två flaskor när SB höll på med primörförsäljning för en massa år sedan. Den första drack jag för 3-4 år sedan utan någon större njutning och kan väl säga ungefär detsamma om den sista flaskan, även om den kanske var något bättre så var den dock fruktansvärt medioker.
Trist med Chasse-Spleen som jag minns som en riktigt bra uppstickare med liten prislapp på 80- och 90-talet.

Toppen