2004 Alain Graillot Crozes Hermitage
Det vankades kycklingbröstfilé (brynt i panna, in i ugn och sedan klar) och delad och ugnsstekt Ratte samt crème fraîche med soltorkade tomater och fetaost till middag och vändningen ”vatten” till ”vin” ungefär samtidigt som maten var framdukad orsakade långa och snabba steg ner i källaren. ”Lite mogna örter och möjligen rök och peppar samt syra borde passa bra” tänkte jag och så fick det bli, men vilket glas? Zalto brukar tyvärr inte prestera överdrivet bra, oavsett glas, när det kommer till viner med ålder så jag tittade på Riedel OW syrah och det visade sig var ett bra val. Eftersom det var lite brådis fick det blir blitz-dekantering dvs direkt från flaskan ner i glaset, vilket inte var helt optimalt. Det visade sig senare att två timmar i friska köksluften inte hade varit en helt knasig idé. Nåja, vi har fler flaskor kvar att öva på.
Riedel Veritas OW syrah
Doft av lite brända örter, en diskret ton av rök, några varningsflaggor för tomatsoppa in spe dyker upp, spontant doftar det ”gammalt hittegods”. I munnen då? Ganska slank kropp, aningen eldigt (13%) till en början, helt ok syra, en whiff av mynta och dragon. I eftersmaken helt klart bekant blodgrapefrukt som hänger kvar i eftersmaken, även om den har tunnat ut något. Det dyker även upp lite förvälld och rostad svartpeppar i smaken, men det är blodgrapefrukten som dominerar. Vann helt klart på luftning visade det sig senare när kvällen led mot sitt slut.
Zalto Bourgogne
Intetsägande doft, aromerna är helt förrymda. I munnen då? Beskt, lite smak, sedan syra, sedan ”intet”. Helt fel glas.
Zalto Bordeaux
Faktiskt lite kruspersilja i doften och även lite vanilj. Jag blir lite förbryllad om det är skåpluften som spelar vinet ett spratt. I munnen, som Z Bourgogne, men beskare.
Zalto Universal
Skam den som ger sig. Doftmässigt närmar vi oss Riedel OW syrah, men det är en ganska lång bit kvar. Även här dyker det upp lite toner av kruspersilja.
Gabriel Gold
Doftmässigt påminner aromerna om Riedel OW syrah, men de känns lite spetsigare i Gold jämfört med OW syrah där de känns rundare. I munnen, tydliga smaker, viss eldighet, något slank, lite brända örter i eftersmaken samt viss beska & syra. Klart bra.
Ok, vill man ha sina aromer och smaker tydligt utpekade är Gold att föredra. Vill man ha lite mer vaga konturer i sin upplevelse är Veritas OW syrah att föredra. Vill man inte ha någon upplevelse alls, ja då häller man vinet i Zalto, vilket jag upplever är sjukt irriterande. Nåja, det är som jag säger till hustrun ”man kan inte ha för många glas”, men tyvärr lämnar hennes bifall en hel del övrigt att önska.
En nyvaken Graillot dyker upp.
"Viss indikation på mognad föreligger."