Relativt mkt Norra Rhône och en del annan Syrah passerar både glaset och direkt in i vinkällaren sedan ett tag tillbaka. Senaste två veckorna har bl.a bjudit på dessa alster.
2018, Crozes-Hermitage Domaine Combier (74696, 229kr)
Absolut bästa årgången hittills sedan jag började prova Combiers C-H.
Massor av mörk tät björnbärsfrukt (en del kanske skulle tycka för mkt men jag är inte en av dem) vilket gör vinet härligt redan nu och dessutom svarar upp bra i lite svalare tillstånd. Lägg till lite viol, svag lakritsrot och färskt rött kött så har ni det mesta som utkristalliserar sig i doften. Smakmässigt en väldigt mjuk och behaglig syra och lågt med tanniner (eller så är det bara temperatur och vinets ganska stora kropp som minskar dessa intryck). Väldigt bra koncerntration för en vanlig C-H och lite åt en Bojo på steroider. Bra kontemplationsvin och troligtvis blir flaskorna inte så långlivade hos mig då den här charmen är oemotståndlig redan nu.
2018, Clos des Grives Crozes-Hermitage Domaine Combier (73722, 425kr)
Klart numret större än vinet ovan och med en struktur som för tankarna mer åt Hermitage än C-H.
Allt från den vanliga C-H känns igen men lite diskret ekvanilj, svarta oliver får läggas till och framtoningen är mer mörk och intensivare vg alla aspekter men aningen mer tillbakadragen i björnbärsfrukten.
I munnen så är det väldigt intensivt med ordentlig koncentration, bra fruktsyror och stadiga tanniner i bakgrunden. Mkt lång och intensiv eftersmak. Helt klar drickbar nu men har så mkt stoppning att 8-10 års lagring förmodligen kommer att frambringa lite mer komplexa aromer. Den som har tålamod (och flaskor) får se.
2016, Taurasi Radici Mastroberardino (92377, 349kr)
Plockad på infall vid ett besök nyligen på SB och med i minnet fanns ju också att det var länge sedan jag drack ngt gjort på Aglianico. Dracks över tre dagar. Är kanske ringrostig på vinstilen och drack ju inte blint heller men tyckte riktigt bra om detta.
Dag 1: Färgen är ganska ljus men ungt röd. I doften flörtas lite med både Nebbiolo och Sangiovese och i form av rosor, tjära och nypon. Ovanpå detta lägger man till unga fruktiga aromer av svarta vinbär och bigarråer. Faten är diskreta och finns där utan tvekan men stör inte alls. I smaken är det harmoniskt tydligt syrligt och med bra tanningrepp som med bra längd lovar gott framöver. Pytsar därför i lite Argon och korkar igen för ett återbesök senare.
Dag 2: Vad är det här nu då ? Doftar gummi,lite bränt och förefaller lite oxiderad. Känner inte igen alls. Smaken stämmer med gårdagen men doften är helt annorlunda. Måste bero på provaren så korkar igen och tillbaka till källarens svalka.
Dag 3: Skönt! Tillbaka till ruta ett och känner igen allt som på dag 1 men med små förskjutningar mot Sangiovese-sidan och ett uns av mognadskänsla.
Får mig en tankeställare att mitt doftsinne nog inte är en nyligen kalibrerad labsensor. Visst skall man lita på sitt luktsinne men tydligen kan det spela en ett spratt då och då (inga förkylningar eller Covid, ingen udda mat strax innan eller annat jag kan komma på) precis som det gjorde här dag2. Har nog inte upplevt det så tydligt som här men å andra sidan så är det sällan det blir tillfälle att dricka viner så här över tre dagar.
Har ni andra upplevt detta eller liknande ?
2018 Gimblet Gravels Syrah Craggy Range, (92231, 279kr)
Några år sedan jag drack denna men mindes den som väldigt nord-Rhônsk i stilen så när ny årgång dök upp på hyllan så greppades en flaska utan speciellt mycket tvekan.
Doften har mkt riktigt en hel del norra Rhône över sig med hög intensitet av mogna björnbär, viol och lite oliver. Faten är här klart tydligare än hos Combier och för tankarna mer åt Guigal som är mer frikostig med eken. Upplever det inte som speciellt störande dock och vaniljtonerna är balanserande även i det här unga vinet.
I smaken känns det också gjort för ganska tidig konsumtion med mjuk och följsam framtoning både vag gäller fruktsyror och tanniner. Lite extra bett är det från fattanninerna men känns helt ok just nu.
Lagra/Dricka nu ?
Både och säger jag men kanske ingen 10-årslagring för mig i alla fall. Känns inte som den har riktig stoppning för det helt enkelt.
Skulle förvåna mig om den här typen av ganska mjuka och extraherade Syrah-vinerna kommer att tunnla som ju en del gör ibland men vem vet.