Vingubben
Medlem
Finns på Vinmonopolet också men kanske lite svårt i dessa tider.Var köper ni den ifrån?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Finns på Vinmonopolet också men kanske lite svårt i dessa tider.Var köper ni den ifrån?
2017 Trimbach Riesling - nu i rätt tråd!
"Vi borde väl ha något att smutta på medan vi lagar mat?" tänkte jag i lördags och kylde ner en flaska av nämnda vin. Dessutom skulle ju vinet funka ganska bra om vi skulle få för oss att göra en vitvinssås. Jaha, av med skruvkorken och ner i Riedel Veritas Riesling; tja, det var ju syrligt med lite mineraler i både doft och smak med den där standard-riesling-från-Alsace-känslan som jag har lite svårt att sätta ord på. Efter någon timme händer något märkligt med vinet; det börjar dofta våt wellpapp! Inte på det obehagliga TCA-sättet utan mer fuktig kartong än genomsur kartong. Nja.
Igår, måndag, fick vi för oss att se hur vinet hade trivts med att övernatta i kylskåpet; ner i Riedel Sommelier Riesling den här gången och om man mot förmodan tyckte att syran var i försiktigaste laget i lördags så fick man sina fiskar varma den här gången. Tänderna krullade ihop sig och jag hoppade jämfota genom köket till familjens lika delar munterhet som förvåning. "Lite syrligt?" undrade hustrun varpå jag lyckades få fram ett "ja" på Gestuno eftersom tungan tydligen hade vänt sig bakochfram i munnen. Efter att den första, andra, tredje och fjärde chocken hade lagt sig kunde vi konstatera att i övrigt var vinet sisådär och inte som vi mindes det från förut när vi råkade öppna en flaska. Återbesök? Hm, nja, kanske om man vill ge någon en liten överraskning för skojs skull.
Visa bifogad bild 22288
Låt er inte luras av den insmickrande och oskyldiga etiketten.
Det var efter två nätter i kylskåp (för den öppnade flaskan alltså) som syran blev...lite mer påtaglig. Även om vi gillar tysk och österrikisk riesling blev vi överrumplade av syran i Trimbach. Husets CFE brukar var finfin och fungera utmärkt till Choucroute garnie.Jag öppnade en flaska ikväll och var förberedd på syra och på att inte bli särdeles imponerad efter att ha läst ovanstående.
Men jag måste säga att jag tycker syran balanserar den lilla, lilla restsötman utmärkt. Vinet har både stramhet, fyllighet och mineralitet.
Vita blommor och persika i doften (ingen wellpapp).
För sitt pris hade jag mycket god behållning av min flaska.
Visa bifogad bild 22359
Ah ... Två nätter i kylskåp kommer jag inte få anledning att prova.Det var efter två nätter i kylskåp (för den öppnade flaskan alltså) som syran blev...lite mer påtaglig. Även om vi gillar tysk och österrikisk riesling blev vi överrumplade av syran i Trimbach. Husets CFE brukar var finfin och fungera utmärkt till Choucroute garnie.
Vad tyckte du om Cordier?Visa bifogad bild 22386 Visa bifogad bild 22387
Kvällens vin, fördrink och till förrätt med tonfisk tartar gick gick Bonnaire 2012.
Sous vide torsk med pepparotsgrädde och potatispuré och macadamian nötter till Corider.
Perfekt match!
Jag tyckte om den! Väldigt stilren och elegant i den mening hur fint faten är integrerade i den. Var en hel del solmogen gul frukt och brynt smör, citrus och vanilj. Fin finish!Vad tyckte du om Cordier?
Tycker du gör en helt korrekt slutledning där.Korrell Beerenauslese 2013 Nahe ... Man borde dricka mer sött.
En mycket förståndig slutsatsVisa bifogad bild 22385
Lunchvin idag 1990 Château Lynch-Bages
Nu vill jag bara dricka äldre bra Bordeaux!
Jo det framgår mycket tydligt i dina inlägg att du gillar gammeldans . Den här kommer att hålla i många år till så synd att man inte har en låda!En mycket förståndig slutsats
Jag dricker mina 1975r och 1979r medan jag väntar på att 90rna skall mogna på sig
Lynch Bages dricker jag gärna varje dag.Jo det framgår mycket tydligt i dina inlägg att du gillar gammeldans . Den här kommer att hålla i många år till så synd att man inte har en låda!
Lynch Bages är ett av de slott som Jane Anson (sorry att jag nämner henne hela tiden men hon är så jäkla grym) tycker förtjänar en bättre ranking på 1855-skalan. Hon plockar upp Lynch Bages från femte- till andra cru classé.Lynch Bages dricker jag gärna varje dag.
Tänk vad ofta de prickar rätt!
Prisutvecklingen följer väl samma kurva som många andra bättre bordeauxer men tycker att de ofta går för höga bud på auktioner. Eftertraktade, svåra att fynda.Lynch Bages är ett av de slott som Jane Anson (sorry att jag nämner henne hela tiden men hon är så jäkla grym) tycker förtjänar en bättre ranking på 1855-skalan. Hon plockar upp Lynch Bages från femte- till andra cru classé.
Jo det är väl ingen hemlighet att det är ett mycket bättre vin än vad det klassas som . Bästa pris för en 90a ute i Europa verkar vara 330 Euro på Winesearcher.Prisutvecklingen följer väl samma kurva som många andra bättre bordeauxer men tycker att de ofta går för höga bud på auktioner. Eftertraktade, svåra att fynda.