magnum
Epernay, Frankrike
Sorry, dem började nog inte förrän 2009 eller 2010 med OCR!Var? Eller hur? Eller hurdå?
Visa bifogad bild 22311
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sorry, dem började nog inte förrän 2009 eller 2010 med OCR!Var? Eller hur? Eller hurdå?
Visa bifogad bild 22311
Om det är 2008a vet jag inte men resten stämmer!Förresten kom på att jag har en magnum PP bdb Cuvee de Reserve inköpt i februari 2015. Vad jag förstår så är det samma vin som L’Esprit i den? Och enbart en årgång? Och snacket här på forumet var att i denna flaska jag köpte var det 2008. Stämmer detta?
Förresten kom på att jag har en magnum PP bdb Cuvee de Reserve inköpt i februari 2015. Vad jag förstår så är det samma vin som L’Esprit i den? Och enbart en årgång? Och snacket här på forumet var att i denna flaska jag köpte var det 2008. Stämmer detta?
QR-kod!Sorry, dem började nog inte förrän 2009 eller 2010 med OCR!
Exakt!QR-kod!
Har nog aldrig blivit besviken på Guigals Brune et Blonde och lagringsbart har det också varit så hoppas att även du kommer att gilla utvecklingen framöver. Mina första möten med detta vin var årgång -85 och har sedan dess tankat lite då och då. Svårt att hålla korkskruven borta dock då det är väldigt charmigt även i unga år.E. Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde de Guigal 2017
Visa bifogad bild 22294
Otroligt härligt rökig doft av charkuterier, svarta oliver och blodapelsin! Svartpeppar, blodigt rått kött och en lätt ton av vanilj kompletterar en fantastisk doft, det här kan man lukta på länge! Nämnde jag rökigheten?
I smaken finns alla unga markörer på plats, viol, mörk frukt, men också en lätt eldighet av alkoholen. Ska bli spännande att följa!
Min tur att instämma helt och hållet. Det enda jag har att tillägga är att jag ibland uppfattat det som en ganska kraftig metamorfos/syrah-tunnel på just detta vin - så charmigt och närmast yppigt direkt efter att den släpps och sen kan den gå in i en mer knuten fas där syran och ektanninerna kan skapa känslan av alltför tunt mittparti för att sen komma ut på andra sidan mer integrerad och med både frukt och elegans i fin balans. Men om man framför allt har förförts av all madagaskarvanilj, mjölkchoklad, mogna plommon, rökt sidfläsk, sandelträ och andra härliga men primära aromer gäller det att inte ge upp hoppet om man sen korkar upp en flaska mitt i tunneln...Har nog aldrig blivit besviken på Guigals Brune et Blonde och lagringsbart har det också varit så hoppas att även du kommer att gilla utvecklingen framöver. Mina första möten med detta vin var årgång -85 och har sedan dess tankat lite då och då. Svårt att hålla korkskruven borta dock då det är väldigt charmigt även i unga år.
Mkt säkert kort vg Côte-Rôtie och relativt behaglig prislapp.
Har en flaska av pinoten som släpptes tidigare. Ryker nog snart.- What does Bob want?
- He is Bob. Eager for fun. He wears a smile. Everybody run.
Så var det dags att ge sig på en av den slovakiska naturvinshimlens mest skinande stjärnor - Strekov 1075.
I släppet i veckan lanserades en halvflaska av non vintage rödvinet Fred - a k a Little Fred #6. Dessa tog naturligtvis slut på södermalm snabbare än man kunde säga kapsyl. Fick till slut tag på ett exemplar. Samtidigt landade en beställning av BOB i årgång 2020 - ett ganska färskt vin. Båda är gjorda på Blauer Portugieser men Fred har 50 % Dunaj och Alibernet.
Båda vinerna hade samma väldigt naturvinslika uttryck med mycket syra, ingen känsla av ek, helt torrt i munnen, och en härlig explosion av syrliga bär och vildjäst beska. Fred hade dock mer tyngd, mer kropp, mer mörka bär och frukter, förutom tranbär och lingon. Också en litet angenäm och syrlig jordighet. Kanske mer konventionell än BOB. BOB var ljusare, rödfruktigare, men också vildare och litet kolsyrejäst beaujolais-känsla. Bara 11,5 % alkohol och även om det inte är någon blandsaft ska man inte underskatta klunkbarheten i detta vin, skulle kunna vara svalt och förrädiskt en varm sommarkväll.
Strekov 1075 känns som the real deal och verkligen på tiden att upptäcka för egen del. Gillar man inte vin nature kommer man inte att gilla detta.
Eftersom ni är ett gäng som höjer detta vin till skyarna så införskaffade jag några flaskor. Hoppas att förhoppningarna infrias!! Det låter ju onekligen som ett toppvin!! Luftar ni det på karaff innan eller dricker ni direkt efter öppning? Vad äter ni till?2015 Domaine Gourt de Mautens
Kärlek från första till sista klunk.
Som en skräddarsydd kostym sitter allt perfekt.
Fylld med dofter av mörk frukt,sadelträd,viol forsätter med en smak av mörkfrukt,komplexitet och en eftersmsk som sitter vägrar ta slut
2020 års bästa rödvin forsätter att leverara även 2021
TackKörde lammracks,gräddkokt svartkål,rödvinsås kokt med lite lammputs och palsternsckspure ikväll.
Satt perfekt.skulle säga tänk ganska klassiskt.
Kört både utan och med luftning.
Tycker att den mår bra av alla fall någon/några timmar men det är ju samtidigt en smaksak.
Även haft en lätt flaskvariation.
Från ganska knutet och nästan opak i färgen som gärna hade fått några år till på ryggen.fortfarande ett fantastiskt vin men när man druckit det ett 10-tal gånger vet man att det finns så mycket mer.
Till flaskor som gör att man bara häpnar.
Har ett snitt på 95,6 i poäng där 93 är längst och 98 är högsta