Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

JonasBo

Medlem
2018 Renato Corino Langhe Nebbiolo

@JonasBo rekommenderade kort efter rubricerat vin så det var ju bara att klicka hem två flaskor för att undersöka vinet. Skulle det här också bli en 24-timmarsdekantering eller kommer vi undan med 2-4 timmar? Från flaskan, ner i Zalto Bourgogne; jahapp, här har vi nebbiolo för hela slanten direkt från start; spearmint, bittermandel, lite körsbärskärnor, nyponrosor och intrycket av varm jord. I munnen håller tanninerna sig i bakgrunden och det dyker upp lite björnklister som jag tillskriver bittermandeln. Efterföljande klunk har tanninerna vaknat till liv och håller sig framme. Klart trevligt vin med fin smak. Det här vinet var onekligen lite mer insmickrande redan från första början och när jag stoppar näsan i Bovio-glaset igen är det nypon och salmiak som står först i ledet, tätt följda av spearmint. Tillbaka i Corino-glaset och nu får jag lite stalliga vibbar, typ merlot. Nåja, kanske dags att ta en paus från vinet och börja laga mat?

Tack till @JonasBo för bra tips!
Visa bifogad bild 22170
Här blir det åka av redan från första klunk.
Kul att du gillade det!
Jag har också jämfört Bovio sida vid sida med Corino och fann då Bovio som mer fadd. Inte för att det nödvändigt är ett sämre vin men når inte riktigt upp till nivån i mängden frukt och längd som Corino gör för mig.
 

The Wall

Medlem
2013 Borgo Salcetino Lucarello Chianti Classico Riserva

Spagetti och köttfärssås till middag och då passar det ju utmärkt att hala fram det av @LarsW rekommenderade vinet som omedelbart väckte min nyfikenhet, totalsåld på Chianti Classico som jag är. Upp med korken, ner med vinet i Gabriel Gold och förhoppningsvis upp med mungiporna.

Initialt knuten doft med de flesta av de gamla vanliga markörerna och möjligen möjligen ett uns av våt kartong. Men nja, det är nog bara näshåren som spelar mig ett obehagligt spratt. Hm, det är lite mer körsbärskärnor än bittermandel, kombinerat med ett uns slånbär och trycksvärta (!). Dessutom en lite besk och grön ton som drar åt stjälken på grön paprika och lingonris. Inte nödvändigtvis något negativt, snarare tvärtom befriande att träffa på lite nya dofter i en CC.

Munnen då? Medelfyllig, syrlig, ingen armé av tanniner som invaderar munnen, känns lättklunkat (13,5%, tack för det). Lite gröna toner med stänk av slånbär och beska dyker upp. Inte riktigt den Chianti Classico som jag hade väntat mig, men så hade jag ju å andra sidan väntat mig något i stil med tex Fonterutoli, vilket är en smula ogenomtänkt.

Sniffar upp LarsW not, sniffar i glaset igen och konstaterar att min trycksvärta är nog snarare en kombination av lakrits och viol. Nu förefaller dessutom doften av trycksvärta avtagit lite och istället övergått till kaprifol. Nåväl, om jag fått vinet blint hade jag nog placerat det som en Rosso di Montalcino pga den klart närvarande syran och inte fullt så påtagliga CC-markörer som jag hade tänkt mig.

En stund senare är jag fortfarande något förbryllad över doften, det känns som att det är något som inte riktigt korrekt, men samtidigt kan jag inte heller med säkerhet säga att något är defekt. Hustrun har däremot sin ståndpunkt klar. Vi (”glöm vi!” muttrade hustrun mellan grimaserna) får testa vinet över några dagar och fundera vidare. Flaska nr 2 får snällt vänta på sin tur, kanske ända till fredag.

Nåväl, utan mat är vinet kanske inte riktigt det jag hade tänkt mig, men jag tyckte att det fungerade bra till maten och jag gissar att ett lass mozzarella på en pizza tar lite bättre hand om syran än en köttfärssås. Tack till @LarsW för utmärkt tips, alltid kul att prova något nytt bortom de gamla vanliga misstänkta kandidaterna även det inte blev sittande ovationer just den här gången.
2013_Borgo Salcetino_CC_02.jpg

En ny upptäckt.
2013_Borgo Salcetino_CC_01.jpg

Det mesta har en baksida, så även denna flaska där man smugit in årgången.
 

v_skogh

Medlem
Kul att du gillade det!
Jag har också jämfört Bovio sida vid sida med Corino och fann då Bovio som mer fadd. Inte för att det nödvändigt är ett sämre vin men når inte riktigt upp till nivån i mängden frukt och längd som Corino gör för mig.
Gillar också Renato Corionos Langhe 18, någon bra inköpskanal? Hittar 19 till bra pris.
 

The Wall

Medlem
2013 Borgo Salcetino Lucarello Chianti Classico Riserva
Uppdatering dag 2 (också i Gabriel Gold); inte lika påtagligt "annorlunda" i doften i dag, en liten whiff av tryffelsalami dök upp i doften, i munnen aningen eldig, inte lika vådligt syrlig som igår, det känns lite som att "annorlundaheten" har övergått från doften ner i vinet. Funderar på om vinet är aningen lättare att komma överens med idag jämfört med igår. Dock, jag testar utan mat idag och vinet känns lite mer lättdrucket jämfört med igår.
 

Mina Vinare

Medlem
2012 Felton Road, Central Otago - Pinot Noir ”Cornish Point” har en ljus och klarröd färg. Doften är ganska stor med inslag av gummi, viol och tallbarr. Örtig med röda bär och lite lätt rökighet. Aningen korv och torkat kött samt jordighet och höstlöv. Riktigt läcker doft med fin mognadston.

Smaken är rödbärig med ganska hög syra men samtidigt fint integrerad. Lingon, tranbär och surkörsbär. Kryddighet och pomerans med skalbeska och granatäpple i eftersmaken. God, korrekt och riktigt njutbar (92p).

felton.jpg


Bättre än förra gången men inte så bra som första gången. Känns inte så brådskande att dricka upp, utan håller kanske tre till fem år ytterligare utan problem. Däremot tror jag inte på någon direkt vidare utveckling utan har nog nått sin mognadstopp nu. Ganska så Burgundisk och inte så värst nya-världen.
 

The Wall

Medlem
2016 Girolamo Russo ’a Rina Etna Rosso (DOC)

Vissa dagar känns det som att man vill ha något annat än de gamla vanliga misstänkta och idag vankades det spagetti med köttfärssås till middag. Förvisso en repris av tisdagens middag, men med lite för mycket att göra på arbetsfronten får man göra det lätt för sig och äta snabbmat, dvs tidigare i veckan tillagad mat som väntar på att ätas upp. Toscana är det vanligaste valet till nämnda rätt här hemma men nu ville vi prova något annat och då föll valet på vinet ovan. Men vilket glas? Tja, det blev några stycken. Från källaren, till bordet, ner i glaset. Tjoff!

Gabriel Gold; lite bittermandel, lite körsbärskärnor, lite vulkanisk mineralitet (vanligt i viner från Etna), lite kakaotoner. Kort sagt lite av varje. Inget i doften ger någon större antydan till att det är 14% i vinet. I munnen viss eldighet, lite mer bittermandel och aning beska, fin syra, ganska kort längd på smaken, medelfylligt som inte känns det minsta svårt att dricka. Behaglig eftersmak.

Riedel Veritas OW syrah; mer kompakt doft, dragning åt nyponrosor och lite hyacint – påminner lite om en första sniff på en Barbaresco, sedan kommer lite tjära (som i tjärpastill) och rökighet, inte lika påtagligt med bittermandel och körsbär som i föregående glas. I munnen känns vinet lite eldigare än i Gold, lite beskare och aningen vresigare. Tja, annorlunda upplevelse helt klart, inte nödvändigtvis till varken det sämre eller bättre. Det är nog en smaksak.

Riedel Veritas NW PN; enligt Riedels egen glasguide är det här ”rätt” glas för druvan och det återstår att se hur det är med den saken. Lite ton av bränt eneträ och svedd pinjekotte i bakgrunden, mer vulkaniska mineraler i framtoningen än andra markörer. Doften känns välkomponerad, men lite i det anonymaste laget. I munnen då? Tja, här kommer det fram lite träig beska och eldigheten står tillbaka, liksom syran. Jag tar en klunk från Gold för att jämföra och det är två helt olika upplevelser när det kommer till syran. Intressant. Det märkliga är att syran visserligen dyker upp så småningom i Veritas NW PN, men den kommer med en stunds fördröjning.

Riedel Sommeliers Hermitage (dvs Sommeliers-varianten av Veritas OW syrah); helt klart eldigt intryck, bränt körsbärsträ finns med, möjligen lite spearmint, viss metallisk (plåtburk) känsla – kan det vara mineralerna som talar? Dessutom dyker det upp lite nyskalad satsumas i doften. I munnen, viss beska, inte påtaglig eller störande, bara närvarande. Viss strävhet, snäll syra och ganska tilltalande. Jämfört med Veritas OW syrah upplever jag vinet elegantare, eller ja, i alla fall mindre bråkigt, i Sommeliers Hermitage än i Veritas OW syrah, men svalare.

Riedel Sommeliers Burgundy GC; jag måste testa hur vinet blir ur Riedels näst största blomstervas (Superleggero är snäppet större). Eftersom jag inte hällde upp överdrivet mycket vin tar det en stund innan jag lyckas hitta det i glaset. Nåja, doftintrycken påminner en del om de i Veritas NW PN, men klart mycket mer diskreta. Om det är mängden, eller brist på densamma, vin eller den öppna kupan som gör det är jag osäker på. Efter ett tag tycker jag mig hitta toner av avbruten alsly kombinerat med Barbaresco-vibbarna från NW PN. I munnen då? Jo, det här var lite intressant; vinet känns väldigt lättdrucket, mycket lite syra, om möjligt ännu mindre beska, och det slinker ner förrädiskt lätt. Inte tal om någon eldighet eller syra eller annat som får en att haja till. Jag antar att det är ungefär så här som rosévinsdrickare upplever sin last.

Riedel Sommeliers Bordeaux GC; och eftersom glaset finns hemma är det ju lika bra att prova, eller hur? Jahapp, första intrycket är att det doftar lite myrstack, därefter kommer ett lite mer metalliskt intryck, typ nyslipad plåt, men nog finns där lite tjära och nypon i bakgrunden trots allt. Undrar minsann om det inte även är lite avbrutna berberisgrenar med i spelet också. Vinet ger, eller så är det glasets förtjänst, ett svalt intryck. Jag doftar igen på vinet ur Burgundy GC och här upplevs vinet som klart varmare. I munnen då? Tja, syran och framför allt beskan är lätta att identifiera, men intrycken är inte störande, utan mer åt det försiktiga hållet; ”vi vill bara tala om att vi finns här”, lite som personalen i klädaffärer när man är den kunden i butiken (för de som minns hur det var att gå i klädaffärer innan pandemin). Efter nästa klunk känns nyponen lite mer och det dyker upp en slags sandighet i vinet och beskan känns lite mer påtaglig kombinerat med en grönaktig ton. Nu var det i och för sig ganska många år sedan jag frivilligt åt sand, men jag kan föreställa mig känslan om jag skulle få för mig att prova igen, det har trots allt mer karaktär än rosévin. Det intressanta med det här glaset är att för varje klunk blir syran och beskan påtagligare, ”hördudu, se upp med drickandet”, helt motsatt upplevelse mot Burgundy GC som snarare hejade på till nästa klunk.

Vi börjar närma oss slutet av romanen och den oundvikliga frågan ”vilket glas ska man välja då?”. Hmm, ”svårt fall, doktorn grät” som man tydligen brukar säga.
- Ok, Sommeliers Burgundy GC och Sommeliers Bx GC känns inte bästa kompanjonerna för vinet.
- Hermitage/syrah-kuporna från Riedel då? Trots att vinet upplevs som elegantare i Sommeliers föredrar jag nog ändå Veritas eftersom det glaset ger lite mer positiv karaktär till vinet.
- Vad har vi kvar? Gold och Veritas NW PN; jag återvänder till glasen igen och intrycket är att Veritas NW PN passar vinet bättre än Gold. Så, till slut verkar det som att till och med Riedel hade rätt; Veritas NW PN är det glas som passar bäst till det här vinet, men det kändes inte solklart vid första genomprovningen. Om jag hade dekanterat vinet 3 – 4 timmar innan vi hällde upp det hade utgången kanske blivit lite annorlunda, vem vet.

Och till alla som, likt jag själv, sitter på ett krigslager av Zalto-glas, misströsta inte, ibland kan det faktiskt vara både kul och nyttigt att prova något annorlunda.
2016_girolamo_arina.jpg

Ser måhända oskyldig ut, men orsakade öppna skåpluckor och ut flödade sex olika glas.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ponce pf bobal.jpg

2019 Bodegas Ponce Manchuela PF: viol, björnbär, wellpapp, och asfalt i doften. Smak av plommon, körsbärssaft, viol, tjärpastill, bränt gummi och bläck Blodapelsin i eftersmaken. Här är det frukt som gäller, men den är sval och blir inte syltig. Syran och tanninerna är beskedliga, men räcker för att hålla ihop det hela. 94p? från parker?!? Dit når det inte på långa vägar, men det är ett kul och lättsamt vin i en lite egen stil.
 

Mina Vinare

Medlem
Med tanke på inläggen förra helgen om söderns viner så blev det lite ”feeling” till kvällen.

2005.jpg


2005 Domaine du Pégau, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvée Laurence” har en ganska ljus och klarröd färg som ser oförskämt ung ut. Doften är först enormt stor med massor av animaliska toner med läder och rökighet. Asfalt, lite tjära och provencalsk örtighet med allt som innefattas i begreppet ”garrigue”. Helt makalöst läckert. Efterhand dämpas det något och en mer rödfruktighet med solvarma bär växer fram. Närmast lite choklad och kolaton. I min värld så bra som det kan bli. Om det bara gällde doften så skulle det bli högsta betyg.

Smaken är förvånansvärt rödfruktig och frisk med tanke på doften. Hallon, jordgubbar med en läskande syra i den rejält friska eftersmaken. Efterhand blir det mer karameller, ljus choklad och örtighet men med ganska påtaglig garvsyra. Gott och matvänligt men efter den enormt läckra doften blir det lite oväntat syrligt. Lite synd men trots allt så smakar det finfint (96p).

Inköpt på plats sommaren 2012 och minns att jag då var helt såld på vinet och även åren därefter. Nu var det ett tag sedan senast och även om doften är fulländad så får jag först känslan av ett lite obalanserat vin med en syra som känns artificiell, precis som i en del åldrade Aussie-Shirazer. Vet inte om det är bekräftat men det finns en allmän uppfattning om att Pegau gärna acidifierar när man anser att det behövs. Och precis så känns det i detta vinet men mot slutet blir det ett mer harmoniskt intryck, där det hela håller ihop. Så tillslut blir det ändå ett riktigt bra intryck. Går nog fint att spara i minst tio år till – om inte längre.

2005 Clos Saint Jean, Châteauneuf-du-Pape ”Deus-Ex Machina” har en förhållandevis mörk rubinröd färg med antydan till brunt i kanten. Doften är först väldigt blygsam och närmast knuten för att sedan öppna upp sig rejält. Syltade jordgubbar, fruktkaka, aprikoser och rejält solvarm frukt. Väldigt snyggt och polerat med nickelkola och en elegant örtighet men betydligt mer återhållsamt än förra vinet. Mer animaliska intryck och nytt läder på slutet. Inte lika häftigt intryck men på ett annat sätt minst lika härlig doft.

Smaken är också först lite tillknäppt och närmast kort. Efterhand sker det en rejäl utveckling och plötsligt finns det massor av varm röd bärighet av jordgubbar och hallon. Elegant eftersmak med en närmast sval mintkaraktär men också tropisk fruktighet. Fint integrerade tanniner och en läcker stramhet som i en perfekt mogen Barolo men samtidigt likörlik cassis i eftersmaken. Riktigt härligt gott och helt oväntat med tanke på inledningen. Fantastiskt kul och överraskande (99p).

Blev faktiskt lite förvånad då jag senaste tiden tyckt att Clos Saint Jean inte riktigt levt upp till tidigare erfarenheter. Av den i mitt tycke lite svåra och strama årgången 2005 märks inget i något av vinerna. Skillnaden är att Deus-Ex Machina har en helt annan balans och renhet ju längre vinerna är öppna. Det är en bra känsla. Kanske i ett fönster nu där det är väldigt tillgängligt och balanserat men känns inte direkt bråttom att dricka upp. Skulle gissa att det blir här i minst fem år till. Som en järnhand i en silkeshandske – gudomligt.
 

Poussard

Medlem
det är två helt olika upplevelser när det kommer till syran
Syra är ju en smak och den upplevs i munnen. Rent teoretiskt borde inte syran påverkas av glaset då drycken redan är i munnen när man kan smaka den med tungan. Kan dock förstå till viss del att man kan bli lurad om vinet doftar massa citrus i ett glas och ingen citrus i ett annat, eller dylikt. Prova med en klädnypa över näsan och olika glas kanske?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med tanke på inläggen förra helgen om söderns viner så blev det lite ”feeling” till kvällen.

Visa bifogad bild 22225

2005 Domaine du Pégau, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvée Laurence” har en ganska ljus och klarröd färg som ser oförskämt ung ut. Doften är först enormt stor med massor av animaliska toner med läder och rökighet. Asfalt, lite tjära och provencalsk örtighet med allt som innefattas i begreppet ”garrigue”. Helt makalöst läckert. Efterhand dämpas det något och en mer rödfruktighet med solvarma bär växer fram. Närmast lite choklad och kolaton. I min värld så bra som det kan bli. Om det bara gällde doften så skulle det bli högsta betyg.

Smaken är förvånansvärt rödfruktig och frisk med tanke på doften. Hallon, jordgubbar med en läskande syra i den rejält friska eftersmaken. Efterhand blir det mer karameller, ljus choklad och örtighet men med ganska påtaglig garvsyra. Gott och matvänligt men efter den enormt läckra doften blir det lite oväntat syrligt. Lite synd men trots allt så smakar det finfint (96p).

Inköpt på plats sommaren 2012 och minns att jag då var helt såld på vinet och även åren därefter. Nu var det ett tag sedan senast och även om doften är fulländad så får jag först känslan av ett lite obalanserat vin med en syra som känns artificiell, precis som i en del åldrade Aussie-Shirazer. Vet inte om det är bekräftat men det finns en allmän uppfattning om att Pegau gärna acidifierar när man anser att det behövs. Och precis så känns det i detta vinet men mot slutet blir det ett mer harmoniskt intryck, där det hela håller ihop. Så tillslut blir det ändå ett riktigt bra intryck. Går nog fint att spara i minst tio år till – om inte längre.

2005 Clos Saint Jean, Châteauneuf-du-Pape ”Deus-Ex Machina” har en förhållandevis mörk rubinröd färg med antydan till brunt i kanten. Doften är först väldigt blygsam och närmast knuten för att sedan öppna upp sig rejält. Syltade jordgubbar, fruktkaka, aprikoser och rejält solvarm frukt. Väldigt snyggt och polerat med nickelkola och en elegant örtighet men betydligt mer återhållsamt än förra vinet. Mer animaliska intryck och nytt läder på slutet. Inte lika häftigt intryck men på ett annat sätt minst lika härlig doft.

Smaken är också först lite tillknäppt och närmast kort. Efterhand sker det en rejäl utveckling och plötsligt finns det massor av varm röd bärighet av jordgubbar och hallon. Elegant eftersmak med en närmast sval mintkaraktär men också tropisk fruktighet. Fint integrerade tanniner och en läcker stramhet som i en perfekt mogen Barolo men samtidigt likörlik cassis i eftersmaken. Riktigt härligt gott och helt oväntat med tanke på inledningen. Fantastiskt kul och överraskande (99p).

Blev faktiskt lite förvånad då jag senaste tiden tyckt att Clos Saint Jean inte riktigt levt upp till tidigare erfarenheter. Av den i mitt tycke lite svåra och strama årgången 2005 märks inget i något av vinerna. Skillnaden är att Deus-Ex Machina har en helt annan balans och renhet ju längre vinerna är öppna. Det är en bra känsla. Kanske i ett fönster nu där det är väldigt tillgängligt och balanserat men känns inte direkt bråttom att dricka upp. Skulle gissa att det blir här i minst fem år till. Som en järnhand i en silkeshandske – gudomligt.
Hade väldigt gärna varit med på ett hörn där. Unga och stinna ännu, när tror du de kommer ut?
 

JonasBo

Medlem
2018 Gianfranco Bovio Firagnetti Langhe Nebbiolo

Efter @mackan92 rekommenderade vinet beställde jag raskt två flaskor och korkade upp parallellt med 2004 Santa Duc Prestige des Hautes Garrigues till fredagens grillade entrecôte.

Rätt ner i Zalto Bourgogne från flaskan; lite vaniljtoner och mjuk framtoning, lite bränd gummisnodd och lakritstoner i doften. Hm, inte riktigt vad jag hade förväntat mig. I munnen då? Tja, intrycket av vanilj kommer igen, syrligt, viss beska, ganska slank och snäll. Hm, jag hade lite större förhoppningar och det slutade med ett ”nja” för min del.

Skam den som ger sig, på’n igen dag två för att se mina inte alltför positiva intryck från gårdagen kvarstod. Samma typ av glas och nu då? Nu är det mer kakao/mörk chokladtoffee i doften, äntligen dyker den efterfrågade spearminten upp med lite nypon som sällskap. En eldighet som jag inte kände igår tittar också fram. Munnen då? Helt annorlunda jämfört med igår, nu har vi de typiska nebbiolo-markörerna på rätt plats; tanninerna, fin balans mellan syra och eldighet, bra smak, fin eftersmak som inspirerar till ytterligare en klunk…svårt att stå emot. Konsumtion av vinet kräver dock lite planering; istället för att dekantera 2-4 timmar är det 24 timmar som gäller för att vinet ska våga visa sig från sin bästa sida.

Tack till @mackan92 för bra tips!
Visa bifogad bild 22169
Dekantera 24 timmar för bästa resultat. Repeterar; 24 timmar.
Det var dags även för mig att testa Bovio Langhe Nebbiolo 2018.
Det var i september sist med samma dam framför mig som nu kan titulera sig som flickvän och mästerdiskare i hushållet.

Under torsdagen var det som väntat, syra, bärighet, trevliga florala inslag. Det var lite grumligt dock och längden fanns inte där.

Klippt till fredag. Något bättre på alla fronter så håller med om dekantering/lutning.

Ska kanske prova 2017 mot 2018 och se om det är ngn större skillnad.
 
2018 Cà dei Frati Garda Classico Pratto (198 kr, BS)

50% turbiana (verdicchio) och lika delar chardonnay och sauvignon blanc

Näsan är full av tropisk frukt. I munnen är det ett stort och runt vin med 14 % alkohol, litet sötma på tungan - massor av mandariner - sen följs det av en litet smörig och rund touch som jag inbillar mig är ekad chardonnay-inslaget för att mynna ut i en ganska torr och elegant finish med grapefrukt, earl grey och en touch av gröna örter som jag inbillar mig är den ståltankade sauvignon blanc-delen i cocktailen. Kanske skulle de tre komponenterna må bra av ett eller två år till för att gifta sig med varandra.

Helt klart ett vin som trotsar vanliga beskrivningar och kanske mest av allt liknar vissa litet mer varmblodiga kaliforniska vita viner med hög oktanhalt från solmogen frukt snarare än Mosel-sötma-och-syra. Producenten rekommenderar att para ihop detta med foie gras och det känns instinktiv helt rätt.

Ett vin som jag är glad att ha provat - och som genom sin välgjordhet och prisvärdhet får mig att bli nyfiken på andra viner från samma producent (tack @karl.1480 för tipset om denna producent) - men som jag kanske inte köper igen. Gav det 87 pinnar på cellartracker men velade om det skulle ha varit 85-86 på grund av sötman och alkoholen eller 88-89 på grund av hur uppenbart intressant och välgjort vinet var. så poängsättningen blev litet av en kompromiss denna gång.
 

buteljen

Medlem
48C4ABE8-A6B7-428E-AC09-01F867CE6B46.jpg

Ibland har man tur och hittar spännande viner och producenter av en ren slump :). Såg på CT att detta fått hyfsade poäng så beställde in det och jisses vad det överraskade. Ett riktigt kvalitetsvin.

2018 Thibaud Boudignon Savennières Clos de la Hutte
100 % Chenin Blanc
Jäsningen sker 50 % i ovala demi-muids, 25 % i 320 l stora cigares och 25 % i 500 l stora fat.
Vinet lagras i 12 månader på gamla fat plus ytterligare 3 månader på stål.

Hela vinet vibrerar av energi och mineralitet. Det är oerhört elegant samtidigt som det har kraft och power. På näsan massor med kalkig mineral, citrus, melon, vita blommor, liten touch av stenfrukt. l munnen en hög nervig syra som är perfekt balanserad med en hel palett av finstråkig gul frukt. Finishen är enormt lång och fylld med mineral och en touch av sälta.
Väldigt ungt fortfarande med massor med potential. Så kul att ha hittat denna producent!

Ser att @Daniel A och @Omar Khayyam tidigare har druckit Les Fougerais av producenten, ett vin som han tydligen inte gör längre.
Lite info från nätet:
His original Savennières, Les Fougerais, is no longer, and in its stead come three, soon to be four, single vineyard cuvées that are set to secure Thibaud’s place as the leading light in this historic appellation too. From these historically significant vineyards Thibaud is now crafting strikingly individual wines; Chenin Blancs of rare clarity and incision. Vignes Fremine, planted just below the winery in Poisonnière produces the most floral, delicate, aromatic cuvée, though one with a subtle and surprising line of steel running through it. Vignes Cendreés comes from the village of Savennières itself where the greater clay content in the soils produces the most Burgundian wine in the line-up, muscled Chenin with a plump midriff of fruit around intense acidity and concentrated minerality. In Clos de la Hutte, Thibaud has set about bringing one of the region’s finest vineyards back to prominence, a vineyard on a par with Coulee de Sérrant and Roche aux Moines. Sitting on pure schist, planted to a diverse selection of different Chenin Blanc clones, it offers huge complexity and power but also remarkable finesse and harmony. It is, “The tiger that stokes” as Thibaud puts it, and with a yield of just 1000 bottles, it is a rare beast indeed. A new cellar, built in 2016, adjacent to Clos de la Hutte, has given Thibaud a whole new level of precision to his winemaking. Ageing takes place in a mixture of 350, 600 and 1200lt barrels, with less and less new oak being employed across the range. The results are thrilling, age-worthy Chenin Blancs beloved by sommeliers around the world; at the last count Thibaud Boudignon wines were found on no less than 19 of France’s three Michelin restaurants….
 
Last edited:

LeChat

Medlem
9C033DC2-5A67-4A21-BC79-75B75B788D70.jpeg

2012 Caprili Brunello di Montalcino


Smaken känns ganska utvecklad och med lite mognad. 2012s lite varma och yppiga frukt plus tydliga italienska syror och snyggt integrerade fattoner, tja... det blir en hit! De 15% är snyggt inbäddade och märks inte alls.
Skivade upp en fin fläskkarré som ska läggas på grillen lite senare. Till den blir det tzatziki, grekisk sallad och pommes.
 
Toppen