Finewinedude
2024 - Låter saker och ting vara osagt
Igår slog vi på stora trumman (3 personer utomhus). Och körde en trevlig Selosse provning. Som vanligt blev det några efterföljare och kvällen slutade tidigt efter oxfilé middag.
Jacques Selosse Initial Deg 2014.
Efter min första upplevelse med Selosse Initial degar 2019 nov, så var mina förhoppningar låga. Men denna flaska levererade verkligen!
Friska citrustoner, fräsch mousse och lång eftersmak. 93 pinnar.
Jacques Selosse V.O Deg 2015.
Här hamnar vi redan på pluskanten då komplexiteten växer fram. Blev bara mer komplex över tid och även här citrus och apelsin. 94 pinnar.
Jacques Selosse Substance Deg 2015.
Min till dagen näst bästa champagne någonsin! Vilken kraft men elegans! Här händer det grejer som jag enbart känt med Salon 02.
Gula äpplen, apelsinskal, gräddkola, brioche, brända mandlar... ja listan är lång... 98 pinnar.
La Fleur Petrus 2011.
Denna flaska har varit coravinad sen 9 månader tillbaka. Hade hänt lite, och tanninera mjuknat rejält. Mogen röd frukt, menthol, vanilj. Klassisk Pomerol helt enkelt. 92 pinnar.
Dunn Vineyards HM 2015.
Medelfyllig, med skogsbär och plommon som dominans. Relativt lätta tanniner trots hög alkoholhalt. Gott helt enkelt. 93 pinnar.
Domaine Denis Pere & Fils Corton-Charlemangne 2015.
Mycket balanserad, med frisk syra och klassisk smör, ek och mineral. 92 pinnar.
Taylor's Vargellas Vintage Port 2001.
Kan konstatera att man dricker alldeles för lite Port! Så otroligt ung och stark. Russin, choklad och fat. Många år tills den är i fas. 89 pinnar.
Kapcsandy Vino Del Sol 2009.
Skogsbärssylt. 87 pinnar.
Jacques Selosse Initial Deg 2014.
Efter min första upplevelse med Selosse Initial degar 2019 nov, så var mina förhoppningar låga. Men denna flaska levererade verkligen!
Friska citrustoner, fräsch mousse och lång eftersmak. 93 pinnar.
Jacques Selosse V.O Deg 2015.
Här hamnar vi redan på pluskanten då komplexiteten växer fram. Blev bara mer komplex över tid och även här citrus och apelsin. 94 pinnar.
Jacques Selosse Substance Deg 2015.
Min till dagen näst bästa champagne någonsin! Vilken kraft men elegans! Här händer det grejer som jag enbart känt med Salon 02.
Gula äpplen, apelsinskal, gräddkola, brioche, brända mandlar... ja listan är lång... 98 pinnar.
La Fleur Petrus 2011.
Denna flaska har varit coravinad sen 9 månader tillbaka. Hade hänt lite, och tanninera mjuknat rejält. Mogen röd frukt, menthol, vanilj. Klassisk Pomerol helt enkelt. 92 pinnar.
Dunn Vineyards HM 2015.
Medelfyllig, med skogsbär och plommon som dominans. Relativt lätta tanniner trots hög alkoholhalt. Gott helt enkelt. 93 pinnar.
Domaine Denis Pere & Fils Corton-Charlemangne 2015.
Mycket balanserad, med frisk syra och klassisk smör, ek och mineral. 92 pinnar.
Taylor's Vargellas Vintage Port 2001.
Kan konstatera att man dricker alldeles för lite Port! Så otroligt ung och stark. Russin, choklad och fat. Många år tills den är i fas. 89 pinnar.
Kapcsandy Vino Del Sol 2009.
Skogsbärssylt. 87 pinnar.