2002 Ridge, Dry Creek Valley ”Lytton Springs” har en vacker rubinröd färg som ser förvånansvärt ungdomligt ut. Doften är först lite knuten men med en fin rödbärig ton. Lite orientalisk kryddighet med svagt parfymerade och söta aromer. Lite vanilj och choklad med solvarm frukt men ändå svalt och elegant på en och samma gång. Riktigt fin doft om än lite blygsam. Antydan till vax och skokräm på slutet med viss dammighet.
Smaken är otroligt ren och härligt bärig med hallon, jordgubbar och örtighet. Riktigt solmogen men samtidigt lätt och elegant utan någon överdriven syltighet. En antydan till tanniner i eftersmaken som är balanserad med en fin syra och lite röd citrusfrukt. Finns också ett svagt drag av torkad frukt men som aldrig blir dominant. Fantastisk balans och harmoni (92p).
Känns som om det klarar minst 10år till i källaren men samtidigt minns jag det som ännu godare senast det begav sig – tror det kan ha varit för 5-7år sedan. Det som imponerar stort är balansen och harmonin samt det eleganta uttrycket. Det som däremot saknas är lite mer koncentration av smak och doft. Det hade lyft vinet ännu mera men gott är det nu också.
2002 Clarendon Hills, Clarendon ”Old Vines Grenache – Kangarilla Vineyard” har en mörk, djup och ganska tät röd färg med antydan till utveckling i kanten. Doften är hysteriskt stor och direkt med en bärighet och fruktighet av sällan skådat slag. Kirsch, hallon, jordgubbar och aprikos i en syltig och nästan marmeladig ton. I bakgrunden kommer det en kryddighet och örtighet typ lavendel och garrigue. Sedan dammig grusväg och en lätt animalisk ton. Helt perfekt och fullständigt förförande doft! Kan inte bli annat än perfekt betyg för doften. Chockerande och överraskande men ändå inte. Tobak och Crème de Cassis på slutet.
Smaken följer doften med en tokkoncentrerad fruktighet. I andra vågen kommer lite sötlakrits typ ”lakritspipa” och den där röd/gula varianten som väl egentligen inte är lakrits utan kola. Det kommer också ett drag av våt tobak och dammighet som ger ett oerhört komplext intryck i allt det syltiga. Fantastiskt gott och en fröjd att dricka. Koncentrerat och hedonistiskt men också elegant i allt det stora (97p).
Jag är både ledsen och glad. Glad för att det här var så oväntat men ledsen för att det var sista buteljen. Tror jag köpte det här 2005 via en svensk importör som också drev en vinbutik i Nyhavn och som hade en svensk anställd som tog med sig vinet hem till Malmö. Minns inte hur många flaskor jag haft men det jag minns tydligt är att nästan alla haft ett tydligt drag/problem med efterjäsning. Aldrig värre än att det luftats bort men ändå störande. Därför var jag beredd på det värsta ikväll.
I denna sista flaskan finns ingen som helst antydan till efterjäsning utan allt är bara så perfekt i harmoni. Det är väldigt sötfruktigt och syltigt men helt utan torkad frukt vilket ger vinet en friskhet och saftighet som blir harmoni. Om jag önskade att jag drack mina 2005 Noon för 10år sedan önskar jag att jag haft varenda butelj av det här vinet kvar i källaren. Surt sa räven om rönnbären men samtidigt är det väl tjusningen med vin - att kunna följa utvecklingen över tid utan att veta helt vad som skall ske.