Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Waruda

Medlem
Inledde med en La Stoppa Ageno 2017. Mycket apelsinskal, strävt. Mycket bra!
IMG_1757.jpg

Gästerna igår hade med sig en Château l'Eglise-Clinet 2000 som de tyckte vi skulle testa. Lite lyxigare än vanliga helgvinet :) Visst, jättegott vin, men såå märkvärdigt var det väl inte? Jag tar hellre en låda 250 kronorsviner än en Clinet till, men YMMV.
IMG_1756.jpg

I övrigt blev det en Château Pineraie L'Authentique Cahors 2011. En stadig Malbec som funkade bra till oxkinden.
IMG_1758.jpg

Pontus

Medlem
1997 Moulin Touchais. Härligt inbjudande doft med inslag av tropiska frukter och honung. Relativt intensiv smak av tropiska frukter, citrus, saffran och honung. Hög syra som balanserar perfekt. Drar åt det lite torrare hållet i eftersmaken, ingen kvardröjande sötsliskighet. Underbart! 95.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har handlat massor från Klaus, men det var ett tag sedan sist, han kör ups och frakten brukar vara €20 för 18 flaskor.
Man beställer genom att skriva ett mail:
Dear Klaus,
I would like to order:
...
To be sent to:
...
Bara banköverföring funkar
Hur fungerar det med alkoholskatt och moms från honom?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur fungerar det med alkoholskatt och moms från honom?
Momsen är väl inget problem i och med att det är EU? Man betalar tysk moms.
Jag tvivlar på att han, eller snarare UPS, betalar svensk alkoholskatt. De första gångerna jag beställde av honom, det är väldigt länge sedan, betalade jag in skatten, men det var så krångligt att jag slutade och det har fungerat lika bra ändå.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Momsen är väl inget problem i och med att det är EU? Man betalar tysk moms.
Jag tvivlar på att han, eller snarare UPS, betalar svensk alkoholskatt. De första gångerna jag beställde av honom, det är väldigt länge sedan, betalade jag in skatten, men det var så krångligt att jag slutade och det har fungerat lika bra ändå.
Fel. De jure ska både moms och alkoholskatt betalas i mottagarlandet fr.o.m. första kronan när det gäller punktskattepliktiga varor.

De facto är en helt annan sak...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lördagens iTasting online:
Efter sista glaset av en lite väl torr Grasparossa och det sista glaset av den tidigare recenserade BdM:en (bäst dag 5!) gav jag mig på en flaska:

1970 Georges de Latour Beaulieu Vineyards Private Reserve, 97p
PXL_20210314_152728515.jpg

Helt magiskt bra med frukt i behåll, tanniner som inte bits, men skänker styrka. Går upp i brygga :p:p:p:p:p (offline, dag 2).

Mörkt röd som drar mot brunt med tegel i brimmen.
Doften är makalöst spännande. CS-markörer i form av svartvinbärsblad mm. Doftar varm årgång (på ett utsökt sätt) med inslag av "barnvitamintabletter" och asfalt. En mycket lätt oxidationston som tolereras med viss tvekan av min extremt känsliga hustru.
I munnen är detta magiskt. Dag 1 hade den en karikatyr fruktklump av dåligt hanterad värme, men Dag 2 är allt integrerat. Det här är ett underbart integrerat vin som äntligen tagit sig till platån. Tanninerna är elegant strama, syrorna läskande och frukten lever i högönsklig välmåga. Detta vin är alltså långt från geriatriken. Smakmässigt är detta ett skolexempel på CS från varmt år med en rik palett av underbarheter.

Blint gissar jag att jag hade satt den som ett stjärnvin med CS från ca '90. Land osäkert, men syrorna pratar italienska...

Om du blir avundsjuk på detta vin, tänk då inte att det är orättvist. Tänk istället att om jag får och kan dricka ett sånt här vin, så kan du också. Krävs bara att du gör en del uppoffringar först.

Om du är född 1970 och vill ha ett riktigt vasst firarvin till 55- eller 60-årsdagen, kan detta rekommenderas å det varmaste. Det är svårt hitta bättre viner oavsett plånbokens storlek.

Last edited:

StefanAkiko

Söndagsmiddag och firande av White Day med hustrun på Komakine BioSteria i Yokohama.

Speciell dag och firar min obegripligt tålmodigt underbara hustru. Då åker naturligtvis en av hennes favoritproducenter upp på bordet. Ett kärt återseende:

2008 Château Montrose, 92p
PXL_20210314_080559451.jpg

Fyra timmar i karaffen.
Svartröd med drag mot blåviolett.
Näsan är stenhård, knuten och klassiskt turbobordeaux.
Då jag tar den i munnen (varken sexistisk eller sexualiserad referens) är det stå**** (päls) över hela kroppen. Attacken är maffig, återhållen, överväldigande. Syrorna briljerar och tanninerna griper in och kramar ur den sista musten av vinet. Tyvärr lite kort nu pga de vresiga tanninerna, men kommer breda ut sina vida vingar (psalmreferens som kanske kan uppröra, jag ber dock inte om ursäkt) med tiden.

Detta är en urklassisk Bordeaux som under inga som helst omständigheter är värd pengarna. Det är lätt hitta bättre vin för spottstyvrar. Men, ibland måste man ju få gilla etiketten också. Alla har inte råd (lär dig tjäna pengar!) medan andra tycker: "Montrose här till kategorin billigt bottenskrap och jag föredrar alltid Cos d'Estournel då jag är i dessa omgivningar och harvar."

Nästa flaska ca 2030. Då bör den vara med i räjset på riktigt!

Last edited:

StefanAkiko

Inledde med en La Stoppa Ageno 2017. Mycket apelsinskal, strävt. Mycket bra!
Visa bifogad bild 22599
Gästerna igår hade med sig en Château l'Eglise-Clinet 2000 som de tyckte vi skulle testa. Lite lyxigare än vanliga helgvinet :) Visst, jättegott vin, men såå märkvärdigt var det väl inte? Jag tar hellre en låda 250 kronorsviner än en Clinet till, men YMMV.
Visa bifogad bild 22600
I övrigt blev det en Château Pineraie L'Authentique Cahors 2011. En stadig Malbec som funkade bra till oxkinden.
Visa bifogad bild 22601
Vilket underbart gäng ploppade korkar! Har ännu inte druckit någon enda av dessa, men blev svårt sugen...
Håller fö med dig om att en låda blandade 250-kronorsviner ger både mer njutning och mer omfattande baksmälla :cool:

Last edited:

Mina Vinare

Medlem
Vilka viner och minnen!
Älskar själv både Noon och Mollydooker. Har dock ännu inte givit mig på just dessa underbaringar. Vad gäller eucalyptus kan det nog hända att jag skulle gilla Eclipse. Håller Martha's Vineyard (som också har en eukalyptuskomponent, av samma anledning) som prenumerant på många av mina största vinupplevelser ...

Själv kan jag uppskatta och gilla mint/mentol i vin när det ger den där sköna svala känslan. Tycker ofta det finns i cabb från Kalifornien. Däremot när det blir mer eukalyptus som i Noon, blir det alltför mycket medicinalkaraktär och på gränsen till hostmedicin.

Mina Vinare

Medlem
2002.jpg

2002 Ridge, Dry Creek Valley ”Lytton Springs” har en vacker rubinröd färg som ser förvånansvärt ungdomligt ut. Doften är först lite knuten men med en fin rödbärig ton. Lite orientalisk kryddighet med svagt parfymerade och söta aromer. Lite vanilj och choklad med solvarm frukt men ändå svalt och elegant på en och samma gång. Riktigt fin doft om än lite blygsam. Antydan till vax och skokräm på slutet med viss dammighet.

Smaken är otroligt ren och härligt bärig med hallon, jordgubbar och örtighet. Riktigt solmogen men samtidigt lätt och elegant utan någon överdriven syltighet. En antydan till tanniner i eftersmaken som är balanserad med en fin syra och lite röd citrusfrukt. Finns också ett svagt drag av torkad frukt men som aldrig blir dominant. Fantastisk balans och harmoni (92p).

Känns som om det klarar minst 10år till i källaren men samtidigt minns jag det som ännu godare senast det begav sig – tror det kan ha varit för 5-7år sedan. Det som imponerar stort är balansen och harmonin samt det eleganta uttrycket. Det som däremot saknas är lite mer koncentration av smak och doft. Det hade lyft vinet ännu mera men gott är det nu också.

2002 Clarendon Hills, Clarendon ”Old Vines Grenache – Kangarilla Vineyard” har en mörk, djup och ganska tät röd färg med antydan till utveckling i kanten. Doften är hysteriskt stor och direkt med en bärighet och fruktighet av sällan skådat slag. Kirsch, hallon, jordgubbar och aprikos i en syltig och nästan marmeladig ton. I bakgrunden kommer det en kryddighet och örtighet typ lavendel och garrigue. Sedan dammig grusväg och en lätt animalisk ton. Helt perfekt och fullständigt förförande doft! Kan inte bli annat än perfekt betyg för doften. Chockerande och överraskande men ändå inte. Tobak och Crème de Cassis på slutet.

Smaken följer doften med en tokkoncentrerad fruktighet. I andra vågen kommer lite sötlakrits typ ”lakritspipa” och den där röd/gula varianten som väl egentligen inte är lakrits utan kola. Det kommer också ett drag av våt tobak och dammighet som ger ett oerhört komplext intryck i allt det syltiga. Fantastiskt gott och en fröjd att dricka. Koncentrerat och hedonistiskt men också elegant i allt det stora (97p).

Jag är både ledsen och glad. Glad för att det här var så oväntat men ledsen för att det var sista buteljen. Tror jag köpte det här 2005 via en svensk importör som också drev en vinbutik i Nyhavn och som hade en svensk anställd som tog med sig vinet hem till Malmö. Minns inte hur många flaskor jag haft men det jag minns tydligt är att nästan alla haft ett tydligt drag/problem med efterjäsning. Aldrig värre än att det luftats bort men ändå störande. Därför var jag beredd på det värsta ikväll.

I denna sista flaskan finns ingen som helst antydan till efterjäsning utan allt är bara så perfekt i harmoni. Det är väldigt sötfruktigt och syltigt men helt utan torkad frukt vilket ger vinet en friskhet och saftighet som blir harmoni. Om jag önskade att jag drack mina 2005 Noon för 10år sedan önskar jag att jag haft varenda butelj av det här vinet kvar i källaren. Surt sa räven om rönnbären men samtidigt är det väl tjusningen med vin - att kunna följa utvecklingen över tid utan att veta helt vad som skall ske.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En besvikelse och en positiv överraskning
2015 K Vintners The Creator
Sylt, sylt och ännu mer sylt. Eken var bara besk och över allt ihop svävade något konstgjort. Jag vet inte när jag hade svårt att dricka mer än ett glas av något vin (plonk inräknat) men här kunde jag inte det. Drack i fyra dagar och det blev inte bättre. Klart besviken. Hoppas det var ngt fel på flaskan då jag har en -16 också.
2015 Weingut Willi Bründlmayer Grüner Veltliner Alte Reben Så j-a bra! Mycket bättre nu än för två år sedan. GV ska ligga minst 5 år! Lager på lager med smaker inkl en trevlig grapefruktbeska. Bra syra och en lite "fet" känsla som jag tycker GV kan ha. Blir att lägga ner några -19.
349B524A-76E8-4D57-B9CC-1899E0A3B532.jpeg

StefanAkiko

Själv kan jag uppskatta och gilla mint/mentol i vin när det ger den där sköna svala känslan. Tycker ofta det finns i cabb från Kalifornien. Däremot när det blir mer eukalyptus som i Noon, blir det alltför mycket medicinalkaraktär och på gränsen till hostmedicin.
För mycket av det goda är ju inte alltid underbart...

Daniel A

Administratör
Blev ett par riktigt goda viner i helgen!

_20210313_142227.JPG

2015 Le Macchiole, Paleo
Det här vinet är väl någon form av forumfavorit. För mig introduceras Paleo av @buteljen på en BYOB strax innan pandemin hände (noter från BYOBen). Ett och ett halvt år är ju inte någon längre lagringstid för ett sådant här vin, men jag nyfiken på var den befann sig (och så var jag sugen på något riktigt gott). Kraftig doft, mycket tung och mörk frukt, örter, tobak och efter flera timmar i karaffen även chili (mer chipotle än jalapeño). Men i munnen är det faktiskt inte lika roligt just nu. Frukten är tillbakadragen och lyckas inte balansera upp tanninerna. Syran ligger också lite i bakgrunden. Det är inte så balanserat. Sista glaset (ca 6-7 timmar efter att flaskan öppnades) är helt klart bäst. Fortfarande mycket bra, men nästa flaska blir 2025. 92++p.

DSC_2303.JPG

2014 Francois Rousset-Martin, Balanoz voile n 4
Efter att ha kämpat med det torra vaxet och äntligen fått ur korken så känner jag direkt äppelskrutt och nötter. Väl i glaset så sprider sig dofterna i rummet; vilken doftbomb! Visar sig att alla äpple är i glaset; rött, grönt, gult, från pinfärskt till boket. Lite nötter och ingefära på det. I munnen är det mer av samma, med tyngdpunkt på den ingefärsaktiga kryddigheten. Underbart! Det är megatorrt och syran är hög. Är på alla sätt och vis en vin jaune i miniatyr; eller kanske snarare ett syskon till vin jaune. Det här är inte riktigt lika kraftigt som ett gult vin, utan mer elegant och vasst (rimlig jämförelse: om vin jaune är Meaursault så är det här vinet en riktigt bra Chablis). 94p.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
1997 Moulin Touchais. Härligt inbjudande doft med inslag av tropiska frukter och honung. Relativt intensiv smak av tropiska frukter, citrus, saffran och honung. Hög syra som balanserar perfekt. Drar åt det lite torrare hållet i eftersmaken, ingen kvardröjande sötsliskighet. Underbart! 95.
Jag har bara druckit Moulin Touchais en gång och årgången var 1959. Detta var 1989 på en strand på ön St. Lucia i västindien. Solglasögon, badbyxor, ishink, glas samt en stor skål med exotisk fruktsallad. Magiskt :p

Daniel A

Administratör

Tack för not! Jag har alltid gillat Moulin Touchais, och druckit en hel del genom åren. Men enligt CT var min senaste flaska en 1985a, inmundigad 2016. Dags att ta tillbaka producenten på menyn, således!

Pontus

Medlem
Tack för not! Jag har alltid gillat Moulin Touchais, och druckit en hel del genom åren. Men enligt CT var min senaste flaska en 1985a, inmundigad 2016. Dags att ta tillbaka producenten på menyn, således!
Jag har fastnat för denna årgången, så sjukt bra. Har inte märkt någon större utveckling/flaskvariation. Importören har ett antal årgångar liggande vad det verkar.

Toppen