Kopke Colheita 1978
Öppnad strax före julafton och i kväll (7e mars) försvinner sista skvätten.
I början, första veckan eller två upplevde jag den som ganska bråkig och alkoholen stack lite väl mycket i näsan… men nu har verkligen alla bitar fallit på plats.
I näsan är det pepparkakor, plommon, romrussin och rostad tobak. Brynt socker och vanilj. Visst känner man en värme från alkoholen men inget stick.
I munnen en hint av oljighet i konsistensen. Russin. Konjak. Salt karamell. Apelsinbågar. Mjölkchoklad och snygga ektoner. Alkoholen känns tydligare än i doften men inte så det stör längre. Hade önskat mig lite mer kropp som jag hittar i mina vintage port från 1977, svårt att inte jämföra.
Inte min bästa port men mycket njutbar och kul när de släpps med ålder!
91p
Kitschig bild men är ju jul trots allt...
Domaine les Pallières Gigondas Terrasse du Diable 2016
Allt jag vill ha i ett vin från södra Rhone and then some!
Chark, barbecue och rosmarin i näsan. Ek finns det mängder av. Och lakrits. Och mynta. Mums!
I munnen är det sval frukt, röda vinbär, körsbär och hallon. Tobak, ceder och läder. Rosmarin, vanilj och blodig biff med ordentlig kappa.
Klunkability de luxe! Mums! För 28 europapengar fynd!
Helt klar att dricka nu, håller säkert några år till men varför vänta? Sommarens grillar kallar på detta vin!
91 härliga poäng!
Château Belgrave 2000
I näsan är det stall, källare, läder, tobak, svarta vinbär, höstlöv och vanilj. Känns nästan parodiskt klassisk Bordeaux.
Första timmarna var den inte jättespännande smakmässigt. Men efter 5-6 timmar och dekantering så blev det bättre även om smaken inte riktigt nådde upp till vad doften lovade.
Allt i doften går igen i smaken. I tillägg hittar jag mörk choklad, lite kalamatioliver och lapsang-te.
Syran är stadig. Man kan ana att tanninerna viskar nånstans i bakgrunden, hade gärna sett dem lite mer framträdande. Medel lång eftersmak.
Gott vin!
Funderade länge men till slut och till en entrecote med rustika tillbehör övertygade den mig att den ändå hörde hemma i 90-poängsklubben.
90p
Ridge Lytton Springs 2018 (kvartsmagnum)
Första dagen undrar jag om jag fått en tidsresande ung 90-tals Rioja maxad på amerikansk ek i glaset. Vanilj och dill är nästan allt jag känner.
Dag 2 något lugnare och nu har vi kommit till dag 3. Riktigt trevligt nu!
Körsbär, vanilj, mörkrostat kaffe och lavendel i näsan. Spritpenna och lite dill kvar.
I munnen syrliga körsbär och ekad vanilj. Gröna oliver, rostad tobak och mandel. Bra syra och fina tanniner. Låååång eftersmak.
Tänker göm och glöm i minst 5, och gärna 10 år, innan detta är på topp men då kommer det vara riktigt bra!
Dag 3:
90+(+) p
Kul med innehållsförteckning på vin. Första gången jag lägger märke till det.