Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Foodcoma

Medlem
Blev ett par riktigt goda viner i helgen!
2014 Francois Rousset-Martin, Balanoz voile n 4
Efter att ha kämpat med det torra vaxet och äntligen fått ur korken så känner jag direkt äppelskrutt och nötter. Väl i glaset så sprider sig dofterna i rummet; vilken doftbomb! Visar sig att alla äpple är i glaset; rött, grönt, gult, från pinfärskt till boket. Lite nötter och ingefära på det. I munnen är det mer av samma, med tyngdpunkt på den ingefärsaktiga kryddigheten. Underbart! Det är megatorrt och syran är hög. Är på alla sätt och vis en vin jaune i miniatyr; eller kanske snarare ett syskon till vin jaune. Det här är inte riktigt lika kraftigt som ett gult vin, utan mer elegant och vasst (rimlig jämförelse: om vin jaune är Meaursault så är det här vinet en riktigt bra Chablis). 94p.

Fantastiskt. Får bli en beställning på denna. Förstår precis din jämförelse mellan Meursault och Chablis och älskar den stilen. :) Att vinet låter ganska så vidöppet idag men samtidigt säkert håller 30+ år skadar ju inte!

Last edited:

Foodcoma

Medlem
Blev ett par riktigt goda viner i helgen!

Visa bifogad bild 22617

2015 Le Macchiole, Paleo
Det här vinet är väl någon form av forumfavorit. För mig introduceras Paleo av @buteljen på en BYOB strax innan pandemin hände (noter från BYOBen). Ett och ett halvt år är ju inte någon längre lagringstid för ett sådant här vin, men jag nyfiken på var den befann sig (och så var jag sugen på något riktigt gott). Kraftig doft, mycket tung och mörk frukt, örter, tobak och efter flera timmar i karaffen även chili (mer chipotle än jalapeño). Men i munnen är det faktiskt inte lika roligt just nu. Frukten är tillbakadragen och lyckas inte balansera upp tanninerna. Syran ligger också lite i bakgrunden. Det är inte så balanserat. Sista glaset (ca 6-7 timmar efter att flaskan öppnades) är helt klart bäst. Fortfarande mycket bra, men nästa flaska blir 2025. 92++p.

Visa bifogad bild 22616

2014 Francois Rousset-Martin, Balanoz voile n 4
Efter att ha kämpat med det torra vaxet och äntligen fått ur korken så känner jag direkt äppelskrutt och nötter. Väl i glaset så sprider sig dofterna i rummet; vilken doftbomb! Visar sig att alla äpple är i glaset; rött, grönt, gult, från pinfärskt till boket. Lite nötter och ingefära på det. I munnen är det mer av samma, med tyngdpunkt på den ingefärsaktiga kryddigheten. Underbart! Det är megatorrt och syran är hög. Är på alla sätt och vis en vin jaune i miniatyr; eller kanske snarare ett syskon till vin jaune. Det här är inte riktigt lika kraftigt som ett gult vin, utan mer elegant och vasst (rimlig jämförelse: om vin jaune är Meaursault så är det här vinet en riktigt bra Chablis). 94p.

Vore fint med en Jura provning i Skåne när covid har lugnat ner sig. Alla tar med två viner var - ett i upptoppad stil och ett oxiderat :D

buteljen

Medlem
IMG_9772.jpg

2014 Domaine de la Côte Pinot Noir Bloom's Field
Stor inbjudande doft av jordgubbar, kryddor, lite jordiga toner.
I munnen på gränsen till obalanserat hög syra, slank och på gränsen till för tunn kropp med röd syrlig frukt (typ tranbär) och därefter kommer en hyfsat lång kvalitetsfinish med fin jordgubbsfrukt.
Konstigt vin, ovanligt att komma igen i finishen när det upplevts så tunt i mitten.

Daniel A

Administratör
Fantastiskt. Får bli en beställning på denna. Förstår precis din jämförelse mellan Meursault och Chablis och älskar den stilen. :) Att vinet låter ganska så vidöppet idag men samtidigt säkert håller 30+ år skadar ju inte!
Det har verkligen framtiden framför sig. Men jag tycker generellt att alla viner från Jura är goda oavsett när i tiden de dricks. Jag har en flaska till av 2014 Balanoz, och jag ska väl försöka låta det ligga ett bra tag.

Vore fint med en Jura provning i Skåne när covid har lugnat ner sig. Alla tar med två viner var - ett i upptoppad stil och ett oxiderat :D

Jaaa! Taget!

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 22618

2014 Domaine de la Côte Pinot Noir Bloom's Field
Stor inbjudande doft av jordgubbar, kryddor, lite jordiga toner.
I munnen på gränsen till obalanserat hög syra, slank och på gränsen till för tunn kropp med röd syrlig frukt (typ tranbär) och därefter kommer en hyfsat lång kvalitetsfinish med fin jordgubbsfrukt.
Konstigt vin, ovanligt att komma igen i finishen när det upplevts så tunt i mitten.
Var det inte just Bloom's Field som blev hyllad i Somm 3?
Jag har haft lite span på det vinet innan jag såg filmen, men är lite tveksam efter den mycket konsumentupplysande noten.

The Wall

Medlem
2015 Weingut Willi Bründlmayer Grüner Veltliner Alte Reben Så j-a bra! Mycket bättre nu än för två år sedan. GV ska ligga minst 5 år! Lager på lager med smaker inkl en trevlig grapefruktbeska. Bra syra och en lite "fet" känsla som jag tycker GV kan ha. Blir att lägga ner några -19.
Inga vitpeppartoner?

buteljen

Medlem
Var det inte just Bloom's Field som blev hyllad i Somm 3?
Jag har haft lite span på det vinet innan jag såg filmen, men är lite tveksam efter den mycket konsumentupplysande noten.
Vinet har många fina reviews på CT men där finns även en del "way to thin on the palate", "to tart for me" etc . Det är ju en representant för "In pursuit of balance"-stilen så det har väl alltid varit mer slankt och syrabetonad. Jag har dock druckit samma årgång tidigare och kan inte riktigt komma ihåg att det varit så här. Kanske flaskvariation? Kan det behöva mer tid? Fast det känns inte som att det finns så mycket mer där under. Har ej heller riktigt koll på årgången.

Last edited:

Silex

Medlem
Vinet har många fina reviews på CT men där finns även en del "way to thin on the palate", "to tart for me" etc . Det är ju en representant för "In pursuit of balance"-stilen så det har väl alltid varit mer slankt och syrabetonad. Jag har dock druckit samma årgång tidigare och kan inte riktigt komma ihåg att det varit så här. Kanske flaskvariation? Kan det behöva mer tid? Fast det känns inte som att det finns så mycket mer där under. Har ej heller riktigt koll på årgången.
Jag har druckit det här och andra viner från Domaine de la Cote och blir inte riktigt klok på dem. Dels har jag upplevt dem ganska olika mellan flaskor/årgångar, men tyvärr aldrig druckit dem nära i tid eller mot varandra. Det jag inte blir riktigt klok på är när optimala drickfönstret är, och börjar luta åt att de kanske ändå dricks bäst unga (hög syra, men en härlig ren bärighet som går rätt bra ihop). Tycker de jag druckit senaste två åren från 2012-2014 varit sämre än när jag drack samma viner när de var unga. Eller går de igenom någon slags outforskad amerikansk pinot-tunnel och kommer ut som något annat på andra sidan? Ser man drickfönstret på CT så går de ju fram till mitten av seklet...

The Wall

Medlem

Jag har druckit det här och andra viner från Domaine de la Cote och blir inte riktigt klok på dem. Dels har jag upplevt dem ganska olika mellan flaskor/årgångar, men tyvärr aldrig druckit dem nära i tid eller mot varandra. Det jag inte blir riktigt klok på är när optimala drickfönstret är, och börjar luta åt att de kanske ändå dricks bäst unga (hög syra, men en härlig ren bärighet som går rätt bra ihop). Tycker de jag druckit senaste två åren från 2012-2014 varit sämre än när jag drack samma viner när de var unga. Eller går de igenom någon slags outforskad amerikansk pinot-tunnel och kommer ut som något annat på andra sidan? Ser man drickfönstret på CT så går de ju fram till mitten av seklet...

Utmärkta utvikningar. Jag har även hört från annat håll (förvisso för några år sedan) att vinerna visserligen är av bra kvalitet, men inget att springa benen av sig för. Det låter helt klart som "avvakta" på börs-språk. Är visserligen nyfiken på vinerna från Domaine de la Côte, men de tillhör ju knappast det lägre prissegmentet och för samma pengar kan jag lika gärna vidga mina vyer på annat håll, eller köpa något som jag faktiskt gillar.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har handlat massor från Klaus, men det var ett tag sedan sist, han kör ups och frakten brukar vara €20 för 18 flaskor.
Man beställer genom att skriva ett mail:
Dear Klaus,
I would like to order:
...
To be sent to:
...
Bara banköverföring funkar
Då var en 6-a beställd med lite smått och gott. Riktigt smidigt, väntar på UPS besked under morgondagen. Blir fler beställningar från honom framöver. Behöver kanske se över sin pdf dock...

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Då var en 6-a beställd med lite smått och gott. Riktigt smidigt, väntar på UPS besked under morgondagen. Blir fler beställningar från honom framöver. Behöver kanske se över sin pdf dock...
Smidigare med Excel-arket, men man får räkna med att han har missat i uppdateringarna - även om det kommer nya listor rätt så ofta.

Finewinedude

Smidigare med Excel-arket, men man får räkna med att han har missat i uppdateringarna - även om det kommer nya listor rätt så ofta.
Ändå trevligt att man kan sålla ut och på lättare sätt kunna hitta nya viner. Men antar att man måste ladda ner ett nytt ark då och då?

buteljen

Medlem
Jag har tre kvar från 2014 - La Cote, Bloomsfield o Sta Rita Hill . Får fundera på om jag skall dricka upp dem i år eller spara :)

Finewinedude

Typ en gång i månaden, men detsamma gäller för pdf:en
Blev inga dyrgripar nu. Ville se om de klarar sig upp till Norra delen av svea först.
Men Francois Lamarche Nuits Saint Georges 2013 skall bli kul att testa. Och även Il Poggio BdM 2012.
Det fanns mycket för bra pris som inte går att få tag i här.

LarsW

Medlem
Kopke Colheita 1978
Öppnad strax före julafton och i kväll (7e mars) försvinner sista skvätten.
I början, första veckan eller två upplevde jag den som ganska bråkig och alkoholen stack lite väl mycket i näsan… men nu har verkligen alla bitar fallit på plats.
I näsan är det pepparkakor, plommon, romrussin och rostad tobak. Brynt socker och vanilj. Visst känner man en värme från alkoholen men inget stick.
I munnen en hint av oljighet i konsistensen. Russin. Konjak. Salt karamell. Apelsinbågar. Mjölkchoklad och snygga ektoner. Alkoholen känns tydligare än i doften men inte så det stör längre. Hade önskat mig lite mer kropp som jag hittar i mina vintage port från 1977, svårt att inte jämföra.
Inte min bästa port men mycket njutbar och kul när de släpps med ålder!
91p
Kitschig bild men är ju jul trots allt...:p
thumbnail_20201223_211010.jpg

Domaine les Pallières Gigondas Terrasse du Diable 2016
Allt jag vill ha i ett vin från södra Rhone and then some!
Chark, barbecue och rosmarin i näsan. Ek finns det mängder av. Och lakrits. Och mynta. Mums!
I munnen är det sval frukt, röda vinbär, körsbär och hallon. Tobak, ceder och läder. Rosmarin, vanilj och blodig biff med ordentlig kappa.
Klunkability de luxe! Mums! För 28 europapengar fynd!
Helt klar att dricka nu, håller säkert några år till men varför vänta? Sommarens grillar kallar på detta vin!
91 härliga poäng!
thumbnail_20210312_192813.jpg

Château Belgrave 2000
I näsan är det stall, källare, läder, tobak, svarta vinbär, höstlöv och vanilj. Känns nästan parodiskt klassisk Bordeaux.
Första timmarna var den inte jättespännande smakmässigt. Men efter 5-6 timmar och dekantering så blev det bättre även om smaken inte riktigt nådde upp till vad doften lovade.
Allt i doften går igen i smaken. I tillägg hittar jag mörk choklad, lite kalamatioliver och lapsang-te.
Syran är stadig. Man kan ana att tanninerna viskar nånstans i bakgrunden, hade gärna sett dem lite mer framträdande. Medel lång eftersmak.
Gott vin!
Funderade länge men till slut och till en entrecote med rustika tillbehör övertygade den mig att den ändå hörde hemma i 90-poängsklubben.
90p
thumbnail_20210313_194117.jpg

Ridge Lytton Springs 2018 (kvartsmagnum)
Första dagen undrar jag om jag fått en tidsresande ung 90-tals Rioja maxad på amerikansk ek i glaset. Vanilj och dill är nästan allt jag känner.
Dag 2 något lugnare och nu har vi kommit till dag 3. Riktigt trevligt nu!
Körsbär, vanilj, mörkrostat kaffe och lavendel i näsan. Spritpenna och lite dill kvar.
I munnen syrliga körsbär och ekad vanilj. Gröna oliver, rostad tobak och mandel. Bra syra och fina tanniner. Låååång eftersmak.
Tänker göm och glöm i minst 5, och gärna 10 år, innan detta är på topp men då kommer det vara riktigt bra!
Dag 3: 90+(+) p
thumbnail_20210314_142040.jpg

Kul med innehållsförteckning på vin. Första gången jag lägger märke till det.
thumbnail_20210314_142238.jpg

Toppen