Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Ja verkligen! Hade önskat att han hade mer GG tillgängligt men inte kommit över något annat än denna.
Om du gillar Willy Schaefer och Mosel GG i allmänhet så kan jag rekommendera Karthäuserhofs GG från Ruwer.
Finns på Wein Diehl och dessutom ganska överkomliga i pris fortfarande.
Personligen så var deras Auslese min inkörsport till Mosel runt bronsåldern typ.

Wein Diehl brukar har lite Willy Schaefer också men senast jag kollade "bara" Prädikatsviner typ Kabinett, Spätlese Auslese.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om du gillar Willy Schaefer och Mosel GG i allmänhet så kan jag rekommendera Karthäuserhofs GG från Ruwer.
Finns på Wein Diehl och dessutom ganska överkomliga i pris fortfarande.
Personligen så var deras Auslese min inkörsport till Mosel runt bronsåldern typ.

Wein Diehl brukar har lite Willy Schaefer också men senast jag kollade "bara" Prädikatsviner typ Kabinett, Spätlese Auslese.
Tack för tipset! Kan dock inte hitta deras hemsida. Har du länk? :)

Finewinedude

Idag testar vi Gabriel Glas mot Ikea tillsammans med Le Chiuse BdM 2013.
20210313_180748.jpg

Gabriel Glas:
Doft - Återhållsam och parfymerad med hint av alkohol. kryddig timjan men vart är frukten?
Smak - Elegant, flammig och pepprig smak. Körsbär och vinbär dominerar. Alkohol ja, de 14% gör sig påminda trots öppnas flaska i 3 dar.

Ikea:
Doft - Mogen röd frukt, mycket kraftigare fruktdoft.
Smak - Här finns ingen elegans alls utan ett hav av solmogen röd frukt. Körsbär dominerar även här. Men även smaker som svamp och kryddor.

Förvånansvärt så valde jag att hälla resten i Ikea glaset och njuta av denna unga Brunello. 3.2/5 idag. Men tvivlar inte på att den blir bättre med ålder!

buteljen

Medlem
Grattis på födelsedagen Riesling :).
1435 är året då druvan för första gången omnämns, närmare bestämt den 13 mars. Då nedtecknades nämligen ett köp av sex stycken rieslingrankor i Greve Katzenelnbogens loggbok. Säljaren var Klaus Kleinfish.
Nu kan man med stor sannolikhet säga att det inte var rieslings födelse, sannolikt har den varit med ett par hundra år tidigare också vilket det finns indikationer från i bland annat österrikiska Wachau. Men det första omnämnandet av druvan den 13 mars 1435 är väl nog en så god anledning att fira druvan lite extra idag.
Jag firar med:
IMG_9814.jpg

2016 Van Volxem Saar Riesling
Ljust gul.
Medelstor doft av citrusolja, citrus som drar åt limehållet, honungsmelon, lite våt sten
I munnen frisk syra, mogen citrus, lime, inte så mycket tryck i frukten, någon slags beska, m(-) finish (dock fylld med frukt o inte bara syra). God för stunden men inget jag kommer att komma ihåg.

Finewinedude

Grattis på födelsedagen Riesling :).

Jag firar med:
Visa bifogad bild 22589
2016 Van Volxem Saar Riesling
Ljust gul.
Medelstor doft av citrusolja, citrus som drar åt limehållet, honungsmelon, lite våt sten
I munnen frisk syra, mogen citrus, lime, inte så mycket tryck i frukten, någon slags beska, m(-) finish (dock fylld med frukt o inte bara syra). God för stunden men inget jag kommer att komma ihåg.
Kul!
Har 2015 så ska bli kul att testa och jämföra dina noter från -16 :)

chambertin

Medlem
Idag testar vi Gabriel Glas mot Ikea tillsammans med Le Chiuse BdM 2013.
Visa bifogad bild 22588

Gabriel Glas:
Doft - Återhållsam och parfymerad med hint av alkohol. kryddig timjan men vart är frukten?
Smak - Elegant, flammig och pepprig smak. Körsbär och vinbär dominerar. Alkohol ja, de 14% gör sig påminda trots öppnas flaska i 3 dar.

Ikea:
Doft - Mogen röd frukt, mycket kraftigare fruktdoft.
Smak - Här finns ingen elegans alls utan ett hav av solmogen röd frukt. Körsbär dominerar även här. Men även smaker som svamp och kryddor.

Förvånansvärt så valde jag att hälla resten i Ikea glaset och njuta av denna unga Brunello. 3.2/5 idag. Men tvivlar inte på att den blir bättre med ålder!
Mer över till vin då än glas framöver....:)
Träffade Ikea-glaset ngn sweet-spot bättre än Gabriel eller vad tror du ?
(Gillar den här BdM riktigt mkt om du undrar)

Finewinedude

Mer över till vin då än glas framöver....:)
Träffade Ikea-glaset ngn sweet-spot bättre än Gabriel eller vad tror du ?
(Gillar den här BdM riktigt mkt om du undrar)
Haha beställde nya glas från Zieher igår ;)
Det jag känner direkt med Ikea glaset var att hela vinet "sköljde" över en. Det var svårt att hitta nyanser såsom i Gabriel glaset.

Mina Vinare

Medlem
2005 aussie.jpg

2005 Noon, McLaren Vale ”Eclipse”
har en förhållandevis mörkröd färg men med synliga ålderstoner. Doften är rejält stor med nästan påträngande eukalyptus som nästan kväver alla andra aromer. Under ytan kommer det sen en ganska stor örtighet av rosmarin. Ljus choklad och bakelit samt skokräm och vax. Efterhand lite mer rödbärighet av jordgubbar och tropisk frukt. Bedövande doft.

Smaken är mer åt det röda och syrliga hållet till med hallon och jordgubbar. Körsbär, violpastill och lite lakrits i eftersmaken samt en tydlig medicinalkaraktär. Mentol, choklad och likörlik eftersmak. Rejält bett i eftersmaken och kvalitén finns där (92p).

Det här är en gammal favorit som tyvärr inte utvecklats som jag hoppats på. Det är nästan svårt att dricka till mat och är närmast en måltid i sig själv. Funkar bäst på egen hand. Blir aldrig jobbigt på grund av alkoholhalten eller koncentrationen men däremot den enormt närvarande eukalyptusen, rosmarinen samt medicinalkaraktären stör en del. Kan inte helt känna harmonin i det här även om det är ett korrekt vin. Det här var godare som ungt och även om det rent tekniskt kommer att leva i många år till så hade jag hellre druckit det för 10 år sedan. Nästsista flaskan och bara för skojs skull får den sista vila ett bra tag till.

Besökte Drew Noon 2014 och bortsett från att det var som att träffa en barndomsidol var det troligtvis det mest trevliga och vänliga mötet jag haft med någon vinpersonlighet – en riktig hedersknyffel. Önskar ibland jag hade haft bloggen igång och skrivit om mötet där. Hursomhelst lärde jag mig massor. En av sakerna som han berättade om var just hur eukalyptusträden avger en olja via bladen som sedan genom luften når vinrankorna och ger den typiska karaktären i vinet. Det är tyvärr väldigt tydligt i just den här flaskan och en aning störande. Trots det – en personlig favorit som alltid kommer att finnas närmast hjärtat.

2005 Mollydooker, McLaren Vale ”Enchanted Path” har en djupröd och tät färg som ser oförskämt ung ut. Doften är direkt härligt fruktig med massor av drottningsylt, björnbär och vanilj med choklad samt fruktkompott. Hysteriskt syltig först och närmast en karikatyr. Ändrar sig efterhand till en betydligt komplexare doft med rostade fat, espresso och cassis. Jättehärlig och förförisk.

Smaken är precis som doften först toksyltig med fruktkompott och saftkok. Sedan mer struktur med kaffe, kryddor och tydliga men fina tanniner. Mentol, ljus choklad och nästan nougat med ett härligt krämigt avslut. Aningen eldigt på slutet. Gott och inställsamt (94p).

Både förvånande men samtidigt inte - att det känns så ungdomligt trots sina 16år. Påsätt och vis är det lite synd. I jämförelse med ett mer klassiskt vin så har det inte skett så mycket utveckling utan det handlar fortfarande om primära aromer och smaker. Imponerande men också lite trist att det inte kommer mer sekundära toner. Kanske mer ett provningsvin än ett matvin. Det här går att spara i många år ytterligare men samtidigt tror jag inte att det kommer att ändra sig så mycket mer utan fortsatt vara en fruktbomb.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilka viner och minnen!
Älskar själv både Noon och Mollydooker. Har dock ännu inte givit mig på just dessa underbaringar. Vad gäller eucalyptus kan det nog hända att jag skulle gilla Eclipse. Håller Martha's Vineyard (som också har en eukalyptuskomponent, av samma anledning) som prenumerant på många av mina största vinupplevelser ...

Toppen