Finewinedude
2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja verkligen! Hade önskat att han hade mer GG tillgängligt men inte kommit över något annat än denna.Willi Schaefer är en superproducent som alltid levererar!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja verkligen! Hade önskat att han hade mer GG tillgängligt men inte kommit över något annat än denna.Willi Schaefer är en superproducent som alltid levererar!
Om du gillar Willy Schaefer och Mosel GG i allmänhet så kan jag rekommendera Karthäuserhofs GG från Ruwer.Ja verkligen! Hade önskat att han hade mer GG tillgängligt men inte kommit över något annat än denna.
Tack för tipset! Kan dock inte hitta deras hemsida. Har du länk?Om du gillar Willy Schaefer och Mosel GG i allmänhet så kan jag rekommendera Karthäuserhofs GG från Ruwer.
Finns på Wein Diehl och dessutom ganska överkomliga i pris fortfarande.
Personligen så var deras Auslese min inkörsport till Mosel runt bronsåldern typ.
Wein Diehl brukar har lite Willy Schaefer också men senast jag kollade "bara" Prädikatsviner typ Kabinett, Spätlese Auslese.
Googlade du Wein Diehl och hittade inte sidan?Tack för tipset! Kan dock inte hitta deras hemsida. Har du länk?
Får enbart Weingut Diehl. Länk?Googlade du Wein Diehl och hittade inte sidan?
Haha! Så det VAR den sidan! Trodde det var en föreningssidahttps://www.wein-diehl.de/
Den får jag upp. Riktigt modern sida!
Aldrig handlat därifrånHaha! Så det VAR den sidan! Trodde det var en föreningssida
Tack!
Har du beställt där ifrån? Vad tar dem i frakt. Är det betald alkoholskatt etc?
Då slänger jag iväg ett mail och kollar med dem först.Aldrig handlat därifrån
Jag firar med:1435 är året då druvan för första gången omnämns, närmare bestämt den 13 mars. Då nedtecknades nämligen ett köp av sex stycken rieslingrankor i Greve Katzenelnbogens loggbok. Säljaren var Klaus Kleinfish.
Nu kan man med stor sannolikhet säga att det inte var rieslings födelse, sannolikt har den varit med ett par hundra år tidigare också vilket det finns indikationer från i bland annat österrikiska Wachau. Men det första omnämnandet av druvan den 13 mars 1435 är väl nog en så god anledning att fira druvan lite extra idag.
Kul!Grattis på födelsedagen Riesling .
Jag firar med:
Visa bifogad bild 22589
2016 Van Volxem Saar Riesling
Ljust gul.
Medelstor doft av citrusolja, citrus som drar åt limehållet, honungsmelon, lite våt sten
I munnen frisk syra, mogen citrus, lime, inte så mycket tryck i frukten, någon slags beska, m(-) finish (dock fylld med frukt o inte bara syra). God för stunden men inget jag kommer att komma ihåg.
Har också 15, men 16 hade bättre poäng på CT så det blev den . Tycker dock inte den är mer än 88 typ (90 på CT)Kul!
Har 2015 så ska bli kul att testa och jämföra dina noter från -16
Jag tror att Riesling -15 generellt vinner på mer lagring. Så jag betar av -16 före jag också.Har också 15, men 16 hade bättre poäng på CT så det blev den . Tycker dock inte den är mer än 88 typ (90 på CT)
Hi,Aldrig handlat därifrån
Mer över till vin då än glas framöver....Idag testar vi Gabriel Glas mot Ikea tillsammans med Le Chiuse BdM 2013.
Visa bifogad bild 22588
Gabriel Glas:
Doft - Återhållsam och parfymerad med hint av alkohol. kryddig timjan men vart är frukten?
Smak - Elegant, flammig och pepprig smak. Körsbär och vinbär dominerar. Alkohol ja, de 14% gör sig påminda trots öppnas flaska i 3 dar.
Ikea:
Doft - Mogen röd frukt, mycket kraftigare fruktdoft.
Smak - Här finns ingen elegans alls utan ett hav av solmogen röd frukt. Körsbär dominerar även här. Men även smaker som svamp och kryddor.
Förvånansvärt så valde jag att hälla resten i Ikea glaset och njuta av denna unga Brunello. 3.2/5 idag. Men tvivlar inte på att den blir bättre med ålder!
Haha beställde nya glas från Zieher igårMer över till vin då än glas framöver....
Träffade Ikea-glaset ngn sweet-spot bättre än Gabriel eller vad tror du ?
(Gillar den här BdM riktigt mkt om du undrar)