Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Domaine les Pallières Gigondas Terrasse du Diable 2016
Allt jag vill ha i ett vin från södra Rhone and then some!
Chark, barbecue och rosmarin i näsan. Ek finns det mängder av. Och lakrits. Och mynta. Mums!
I munnen är det sval frukt, röda vinbär, körsbär och hallon. Tobak, ceder och läder. Rosmarin, vanilj och blodig biff med ordentlig kappa.
Klunkability de luxe! Mums! För 28 europapengar fynd!
Helt klar att dricka nu, håller säkert några år till men varför vänta? Sommarens grillar kallar på detta vin!
91 härliga poäng!

Château Belgrave 2000
I näsan är det stall, källare, läder, tobak, svarta vinbär, höstlöv och vanilj. Känns nästan parodiskt klassisk Bordeaux.
Första timmarna var den inte jättespännande smakmässigt. Men efter 5-6 timmar och dekantering så blev det bättre även om smaken inte riktigt nådde upp till vad doften lovade.
Allt i doften går igen i smaken. I tillägg hittar jag mörk choklad, lite kalamatioliver och lapsang-te.
Syran är stadig. Man kan ana att tanninerna viskar nånstans i bakgrunden, hade gärna sett dem lite mer framträdande. Medel lång eftersmak.
Gott vin!
Funderade länge men till slut och till en entrecote med rustika tillbehör övertygade den mig att den ändå hörde hemma i 90-poängsklubben.
90p

Ridge Lytton Springs 2018 (kvartsmagnum)
Första dagen undrar jag om jag fått en tidsresande ung 90-tals Rioja maxad på amerikansk ek i glaset. Vanilj och dill är nästan allt jag känner.
Dag 2 något lugnare och nu har vi kommit till dag 3. Riktigt trevligt nu!
Körsbär, vanilj, mörkrostat kaffe och lavendel i näsan. Spritpenna och lite dill kvar.
I munnen syrliga körsbär och ekad vanilj. Gröna oliver, rostad tobak och mandel. Bra syra och fina tanniner. Låååång eftersmak.
Tänker göm och glöm i minst 5, och gärna 10 år, innan detta är på topp men då kommer det vara riktigt bra!
Dag 3: 90+(+) p
Var hittar man Pallières?
Belgrave vill jag minnas är klart godkänt som brukar må bra av lite luftning - häll upp vid lunch, drick till middagen.
Lytton Springs är inget man behöver korka upp i första taget, håller helt med dig om tidshorisonten.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Château Belgrave 2000
I näsan är det stall, källare, läder, tobak, svarta vinbär, höstlöv och vanilj. Känns nästan parodiskt klassisk Bordeaux.
Första timmarna var den inte jättespännande smakmässigt. Men efter 5-6 timmar och dekantering så blev det bättre även om smaken inte riktigt nådde upp till vad doften lovade.
Allt i doften går igen i smaken. I tillägg hittar jag mörk choklad, lite kalamatioliver och lapsang-te.
Syran är stadig. Man kan ana att tanninerna viskar nånstans i bakgrunden, hade gärna sett dem lite mer framträdande. Medel lång eftersmak.
Gott vin!
Funderade länge men till slut och till en entrecote med rustika tillbehör övertygade den mig att den ändå hörde hemma i 90-poängsklubben.
90p
belgrave 1995.jpg

Hade inte tänkt skriva, men när all text redan fanns på plats kunde jag inte låta bli:
Château Belgrave 1995
Inte så mycket stall i doften till att börja med, men massor av tobak, läder och svarta vinbär. Stallet kommer med luft och värme. Också parodisk på klassisk Bordeaux.
1995 släpper till direkt, trots att flaskan var kall och det inte blev mer än 15 minuter i karaff. Svarta vinbär, bläck, grafit, mörk choklad och te (men inte så rökig som lapsang). Stadig syra och bra frukt, här är det också rätt bra bett i tanninerna.
Gott vin! Det saknar kanske superlativ, men det uppvägs väl av mognaden och ursprungskänslan. 90p+

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 22637
Hade inte tänkt skriva, men när all text redan fanns på plats kunde jag inte låta bli:
Château Belgrave 1995
Inte så mycket stall i doften till att börja med, men massor av tobak, läder och svarta vinbär. Stallet kommer med luft och värme. Också parodisk på klassisk Bordeaux.
1995 släpper till direkt, trots att flaskan var kall och det inte blev mer än 15 minuter i karaff. Svarta vinbär, bläck, grafit, mörk choklad och te (men inte så rökig som lapsang). Stadig syra och bra frukt, här är det också rätt bra bett i tanninerna.
Gott vin! Det saknar kanske superlativ, men det uppvägs väl av mognaden och ursprungskänslan. 90p+
Haha!
Vad kul!
:D

LeChat

Medlem
C3CCB1C8-F7B4-4888-AA76-F9AF152B4BF3.jpeg

2018 Fontodi Chianti Classico

Fick hem 6 flaskor 2018 Fontodi CC idag och kände direkt för att dra en kork för att kolla in årgången. God från start med ungdomlig karaktär av bl.a. körsbär, mjölkchoklad och hasselnötter. Syrorna är något mjukare än i årgångarna -16 och -17 och kan nog med fördel drickas tidigare än båda dessa. Perfekt tisdagsvin till mumsig carbonara.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dagens släpp i Sollentuna centrum:
eyrie pira.jpg

2017 The Eyrie Vineyards Pinot Noir: Doft av smultron, jordgubbar, cigarettaska, bildäck och viol. Det mesta återkommer i smaken: smultron, jordgubb, tobak, sötlakrits, viol, torkad fisk och ett långt avslut med blodapelsin. Fin syra och frukt, lätt och elegant. Eyrie tycker att det är överskattat att lägga pengar på att köpa nya fat - de man köpte på 60-talet duger fortfarande och i just det här vinet är det nog rätt strategi. Inget trä och ingen vanilj som stör helheten. Känns inte som om det behövs någon ytterligare lagring heller - däremot vinner det på luft, direkt från karaff var det ganska stumt. 91-92p
2016 Luigi Pira Barolo Serralunga: doft av rosor, syren, kakaopulver, svarta vinbär och dammig grusväg. Smak av mörk choklad, körsbär, mandel, kanel, ingefära, hallon, tjärpastill, tulpanstjälk och rosmarin. Rejäl syra, koncentrerad frukt och maffiga tanniner. Till lammkorv med potatismos funkade det här jättebra, men utan mat blir det lite för mycket av det goda. Gillar man tjock, tät, barolo med koncentrerad frukt så är det här perfekt. I kombination med kraftig mat kan man dricka det direkt, men optimalt är nog att spara det i minst 5 år. 91-92p

De här vinerna visar hur svårt det är att sätta poäng när vinerna har helt olika stil. Objektivt ger jag dem samma betyg - de är båda väldigt bra viner. Men om någon skulle erbjuda mig ett glas av endera vinet skulle jag tveklöst välja Eyrie.

Foodcoma

Medlem
Två viner från producenter i Jura. Båda från 2018. Varmt år.

Domaine des cavarodes - Franche comte Vin de Pays. 2018.

Vad jag förstår är druvkomp ca 70% chardonnay, 20% savagnin och enfarine och andra blandade druvsorter. Ouille / upptoppad stil. Lagrat två på äldre ekliggare. Smakat en del olika årgångar från Cavarodes av både trousseau, savagnin och chardonnay. Har tyckt det varit lite blandad kvalité och uppfattar producenten som lite ojämn. Denna placerar sig någonstans i mitten - man får vad man hoppades på men utan överraskningar i positiv riktning. Bra syra trots varm årgång. Bakad citron, viss beska, nån nöt, men inte så mycket mer. Saknar lite renhet och nerv. Hade nog varit i Jura blint. Känns ganska typiskt i smaken för ett vin på mestadels chard och sav. Upplevs som ett enklare vin. Rekommenderas att konsumera flaskan samma dag som den öppnades då den fallit ihop till dag 2.

Domaine de saint pierre - Renard. 2018
Rankor från 1983. 15 månaders lagring på äldre 500L ekfat.
Tror inte jag druckit producenten tidigare men har haft pejl på att de skall göra bra viner ett tag. Ljus, nästan vit färg som påminner om ung champagne. Doften är finstämd men inte särskilt intensiv men det gör inget i detta fallet. Det klär vinet. Känns väldigt ren och frisk med blommor som får mig att tänka på sauvignon blanc snarare än chardonnay, hav och gul citrusfrukt. All nerv som saknades i förra vinet har istället ploppat ner i denna flaskan. Det sjunger och det är nästan som något dansar på tungan med eftersmaken typ en bra version av pop candy. Rikligt med syrliga citroner, vichyvatten och återigen lite blommor (fläder)? Bra balans. Det här är verkligen gott men vinet kommer nog bli avsevärt ännu bättre med ålder då det upplevs som ungt. Både doft och smak kommer nog intensifieras och lite mer komplexitet vore inte fel och kan nog komma med tiden.
Passade fantastiskt bra tillsammans med en magisk pasta limone gjord enligt Frank Prisinzanos pasta limone metod (se instagram, följer ni inte honom så borde ni börja med det ;)!) Hans limone är med bred marginal den bästa jag ätit och görs med jämna mellanrum här hemma.
Intresse väckt och kommer skaffa mer vin från producenten när tillfälle ges.

vin.jpg

Last edited:

buteljen

Medlem
Om vi bortsätter att blindprovning är svårt och jag själv hade varit chanslös på testet, så vore det intressant att höra om några av vinerna var något att ha? Vilket av vinerna tycker du är bra?
Seghesio, Bouscasse, Alvarinho Contacto, Fefinanes, Juliusspital ligger väl på 87-89 typ. Meerlust på runt 90. Meerlust har jag en låda av att ta fram när icke-vinvänner kommer på besök.

Last edited:

Daniel A

Administratör
DSC_2308.JPG

2014 Radio-Coteau, Dusty Lane - Sonoma Coast Syrah
Vidöppen! Mörka bär, ceder, tobak, allmänt kryddigt, rosmarin. Direkt efter korkdragning är det lite animaliska toner, men dessa blåser bort efter några timmar i karaff. I munnen är det inte riktigt lika expressivt. Mörkfruktigt, och kryddigt, med lite tobak i bakgrunden. Moget och balanserat intryck, syran är dock ett strå mer framträdande än tanninerna. Örtigt avslut. Snyggt vin, och, för mig, perfekt fas av utvecklat med en del frukt kvar. Får intrycket av att det här vinet är gjort för att drickas typ nu? Har druckit dubbelt så gamla nord Rhônare som framstått som hälften så gamla som det här. Toppen med viner som mognar snabbare än en själv som omväxling! 92p.

Inköpt på tips av @Omar Khayyam. Stort tack för (ytterligare) ett bra vin, som aldrig annars hade hittat hem till mig!

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 22644
2018 Fontodi Chianti Classico

Fick hem 6 flaskor 2018 Fontodi CC idag och kände direkt för att dra en kork för att kolla in årgången. God från start med ungdomlig karaktär av bl.a. körsbär, mjölkchoklad och hasselnötter. Syrorna är något mjukare än i årgångarna -16 och -17 och kan nog med fördel drickas tidigare än båda dessa. Perfekt tisdagsvin till mumsig carbonara.
Vilken härlig utveckling detta vin har fått till dag 2! Igår var det gott och härligt tillgängligt, men ungt. Idag är den istället härligt komplex med mer av stalliga och animaliska inslag. Frukten är mörk och har en antydan om läder. Vinet tappar lite nerv andra dagen men samtidigt sitter delarna kanske ihop något bättre. En njutning är det hur som helst båda dagarna om än olika.

SB har ju tidigare sålt Fontodi CC men nu verkar den inte ha funnits sen 2016. Sist var det Domaine Tempier som inte sålts på ett tag. Vad hände med Caprili 2015?
Finns såklart många fler som man undrat och undrar över. Hade kunnat bli ett nytt ämne, tidigare Systembolagsviner som vi saknar.;) Fast förmodligen är det denna saknad som driver oss till att handla utomlands, och när man väl börjat med det så finns det väl egentligen inget att sakna?

chambertin

Medlem
Finns såklart många fler som man undrat och undrar över. Hade kunnat bli ett nytt ämne, tidigare Systembolagsviner som vi saknar.;) Fast förmodligen är det denna saknad som driver oss till att handla utomlands, och när man väl börjat med det så finns det väl egentligen inget att sakna?
Blir såklart en del spekulation över vad som exakt styr inköpsprocessen hos SB men en del är trots allt inte helt höljt i dunkel.

• Finns det ingen importör för vinet så kan inte SB köpa in det på egen hand
  • Ökningen av lanseringarna (Web och tillfälliga) är såklart positiva för oss vinnördar men processen och urvalet av vinerna (liksom volymerna) är fortfarande helt intransparent för alla utanför SB.
  • Har vinet i fråga sålt för lite eller sålt slut för långsamt vg senaste årgång så kan det mkt väl hända att importören får njet året efter när efterföljande årgång kommer.
  • Ett vin i fasta sortimentet kan "slås" ut av ett som "kvalar in" via BS (ofta via massiva annonskampanjer i press + lågt pris på BS men sedan kraftigt höjt pris när det kommer in på FS). Detta verkar vara SB's sätt att visa att man marknadsanpassar sortimentet.
  • Fascinerande att se hur ganska många exklusiva viner (men nästan alltid med väldigt lågt antal flaskor) som säljs på SB till internationellt låga priser men att hitta volymviner till internationellt gångbara priser är i stort sett omöjligt. (nyligen demonstrerat för undertecknad via t.ex Von Winning WinWin -19 (159kr på SB och strax under 10€ på weinfurore.de (+frakt 1€/fl))
  • Utan att ha några egentliga bevis så finns det många berättelser i branschen om "deals" mellan SB och importörer av typen "du ger mig ett riktigt bra pris på det här exklusiva vinet så får du en beställning på X tusen flaskor av det där andra vinet du vill att vi köper".
  • Friheten för SB vg specifikationer för inköp av viner till FS verkar vara väldigt stor och möjligheten att skräddarsy dom till en (eller i alla fall väldigt få) leverantörer är ibland chockerande tydligt. Ett vanligt sätt är (var ?) att kräva så höga volymer att de flesta leverantörer i distriktet fölll bort (trots att försäljningsstatistiken visade på volymer långt under dom efterfrågade). Ett annat grepp var att kräva skruvkork ((vanligt för några år sedan) trots (eller kanske tack vare) att man visste att de flesta producenter inte hade någon utrustning för att buteljera med skruvkork.
  • Ett stort sortiment i BS behandlas mkt styvmoderligt och ses av SB som ngt påtvingat sedan många år tillbaka vilket gör att många importörer inte ser detta som ett fungerande kommersiellt alternativ (vilket SB såklart vet).

Som sagt, bara lite spekulation varför vi inte ser våra favoritviner år efter år på SB.
Ngn att fråga på företaget i fråga och få ett rakt svar finns ju heller inte riktigt.
Så jag gör nog som fler och fler verkar göra "I'll take my business elsewhere" även om effekten på ett tondövt monopol troligen uteblir.

P.S: Moderatorena får gärna flytta detta om ni tycker att svaret inte hör hemma här.

Mina Vinare

Medlem
2009 Daniel Gomez - Jimenez Landi, Vino de la Tierra de Castilla León” El Reventón” har en ljus och klarröd färg. Doften är rödfruktig med lingon, tranbär och nypon. Tallbarr och pinjeskog med en svag antydan till lakrits. Lite bark, jordighet och torr dammig känsla av Nori-ark. Frisk örtighet och lite mentol typ Nebbiolo. Sedan ett växande intryck av smort läder. Ett generellt sett stramt och svalt intryck även om det finns lite bakpulver och vanilj i bakgrunden. Väldigt komplext.

Smaken är påtagligt frisk och rödbärig med syrlig frukt och citrusskal. Nästan apelsin och surkörsbär i en härlig mix. Tanniner och viss beska men ändå med en fruktsötma som balanserar det hela. Granatäpple och kärnighet på slutet. Gott och spännande (93p).

Trots det påtagligt syrliga i vinet blir det aldrig överdrivet jobbigt utan snarast väldigt ”drickvänligt”. Passar fint till mat men är också trevligt på egen hand. Skulle funka lika bra en varm sommardag som en riktigt kall vinterkväll.

reventon.jpg

Har följt det här i många år och måste säga att intrycken varierat. I sin ungdom ganska fruktigt och kompakt utan att vara syltigt för att sedan bli lite stramt och oväntat tanninstint – som en riktig kärv Nebbiolo eller Brunello. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig denna gång. Det blev lite mittemellan. Fin frukt men också markerad syra och en aning tanniner i bakgrunden.

Kan nog tycka att det totalt sett vunnit på lagringen och förmodligen stannar på den här nivån i många år till. Borde nog ha sparat fler än jag gjort… ett riktigt trevligt vin just nu.

Likheten är större med en Nebbiolo än en Grenache från södra Rhône. Samtidigt förstärker det min tes att mogen CndP har en hel del gemensamt med mogen Nebbiolo om den är hanterad på ett lite mer klassiskt vis och inte så extraherad. En kul observation är korken som efter typ 10år i buteljen har en nästan rosa färg – något som väl säger en del om vinmakandet i det här vinet.

reventon 2.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir såklart en del spekulation över vad som exakt styr inköpsprocessen hos SB men en del är trots allt inte helt höljt i dunkel.

• Finns det ingen importör för vinet så kan inte SB köpa in det på egen hand
  • Ökningen av lanseringarna (Web och tillfälliga) är såklart positiva för oss vinnördar men processen och urvalet av vinerna (liksom volymerna) är fortfarande helt intransparent för alla utanför SB.
  • Har vinet i fråga sålt för lite eller sålt slut för långsamt vg senaste årgång så kan det mkt väl hända att importören får njet året efter när efterföljande årgång kommer.
  • Ett vin i fasta sortimentet kan "slås" ut av ett som "kvalar in" via BS (ofta via massiva annonskampanjer i press + lågt pris på BS men sedan kraftigt höjt pris när det kommer in på FS). Detta verkar vara SB's sätt att visa att man marknadsanpassar sortimentet.
  • Fascinerande att se hur ganska många exklusiva viner (men nästan alltid med väldigt lågt antal flaskor) som säljs på SB till internationellt låga priser men att hitta volymviner till internationellt gångbara priser är i stort sett omöjligt. (nyligen demonstrerat för undertecknad via t.ex Von Winning WinWin -19 (159kr på SB och strax under 10€ på weinfurore.de (+frakt 1€/fl))
  • Utan att ha några egentliga bevis så finns det många berättelser i branschen om "deals" mellan SB och importörer av typen "du ger mig ett riktigt bra pris på det här exklusiva vinet så får du en beställning på X tusen flaskor av det där andra vinet du vill att vi köper".
  • Friheten för SB vg specifikationer för inköp av viner till FS verkar vara väldigt stor och möjligheten att skräddarsy dom till en (eller i alla fall väldigt få) leverantörer är ibland chockerande tydligt. Ett vanligt sätt är (var ?) att kräva så höga volymer att de flesta leverantörer i distriktet fölll bort (trots att försäljningsstatistiken visade på volymer långt under dom efterfrågade). Ett annat grepp var att kräva skruvkork ((vanligt för några år sedan) trots (eller kanske tack vare) att man visste att de flesta producenter inte hade någon utrustning för att buteljera med skruvkork.
  • Ett stort sortiment i BS behandlas mkt styvmoderligt och ses av SB som ngt påtvingat sedan många år tillbaka vilket gör att många importörer inte ser detta som ett fungerande kommersiellt alternativ (vilket SB såklart vet).

Som sagt, bara lite spekulation varför vi inte ser våra favoritviner år efter år på SB.
Ngn att fråga på företaget i fråga och få ett rakt svar finns ju heller inte riktigt.
Så jag gör nog som fler och fler verkar göra "I'll take my business elsewhere" även om effekten på ett tondövt monopol troligen uteblir.

P.S: Moderatorena får gärna flytta detta om ni tycker att svaret inte hör hemma här.
Jag tycker denna spaning hör hemma i alla forumtrådar här, iom att det du spanat på påverkar alla trådar både direkt och indirekt.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 22618

2014 Domaine de la Côte Pinot Noir Bloom's Field
Stor inbjudande doft av jordgubbar, kryddor, lite jordiga toner.
I munnen på gränsen till obalanserat hög syra, slank och på gränsen till för tunn kropp med röd syrlig frukt (typ tranbär) och därefter kommer en hyfsat lång kvalitetsfinish med fin jordgubbsfrukt.
Konstigt vin, ovanligt att komma igen i finishen när det upplevts så tunt i mitten.
Tycker du i denna not på väldigt bra bra fångar det mesta av min egen generella upplevelse av PN: fantastisk doft, tunn konstitution, överdrivna syror, ofta smaskigt gott, passar ( konstigt nog) nästan till all mat...

hemsk fråga: upplevde du den som prisvärd?

StefanAkiko

Kopke Colheita 1978
Öppnad strax före julafton och i kväll (7e mars) försvinner sista skvätten.
I början, första veckan eller två upplevde jag den som ganska bråkig och alkoholen stack lite väl mycket i näsan… men nu har verkligen alla bitar fallit på plats.
I näsan är det pepparkakor, plommon, romrussin och rostad tobak. Brynt socker och vanilj. Visst känner man en värme från alkoholen men inget stick.
I munnen en hint av oljighet i konsistensen. Russin. Konjak. Salt karamell. Apelsinbågar. Mjölkchoklad och snygga ektoner. Alkoholen känns tydligare än i doften men inte så det stör längre. Hade önskat mig lite mer kropp som jag hittar i mina vintage port från 1977, svårt att inte jämföra.
Inte min bästa port men mycket njutbar och kul när de släpps med ålder!
91p
Kitschig bild men är ju jul trots allt...:p
Visa bifogad bild 22632

Domaine les Pallières Gigondas Terrasse du Diable 2016
Allt jag vill ha i ett vin från södra Rhone and then some!
Chark, barbecue och rosmarin i näsan. Ek finns det mängder av. Och lakrits. Och mynta. Mums!
I munnen är det sval frukt, röda vinbär, körsbär och hallon. Tobak, ceder och läder. Rosmarin, vanilj och blodig biff med ordentlig kappa.
Klunkability de luxe! Mums! För 28 europapengar fynd!
Helt klar att dricka nu, håller säkert några år till men varför vänta? Sommarens grillar kallar på detta vin!
91 härliga poäng!
Visa bifogad bild 22633

Château Belgrave 2000
Gott vin!
90p
Visa bifogad bild 22634

Ridge Lytton Springs 2018 (kvartsmagnum)
Första dagen undrar jag om jag fått en tidsresande ung 90-tals Rioja maxad på amerikansk ek i glaset. Vanilj och dill är nästan allt jag känner.
Dag 2 något lugnare och nu har vi kommit till dag 3. Riktigt trevligt nu!
Körsbär, vanilj, mörkrostat kaffe och lavendel i näsan. Spritpenna och lite dill kvar.
I munnen syrliga körsbär och ekad vanilj. Gröna oliver, rostad tobak och mandel. Bra syra och fina tanniner. Låååång eftersmak.
Tänker göm och glöm i minst 5, och gärna 10 år, innan detta är på topp men då kommer det vara riktigt bra!
Dag 3: 90+(+) p
Visa bifogad bild 22635

Kul med innehållsförteckning på vin. Första gången jag lägger märke till det.
Visa bifogad bild 22636
Visst är det underbart med port och andra VIn Doux Naturel, hur de liksom blir mer "sig själva i kostym" (eller aftonklänning beroende på preferens) efter några veckor efter plopp? Tänker på alla de rov vi begått med plopp och uppdrick inom ramarna för en afton. Tänk ändå vad mycket som druckits suboptimalt...

Toppen