StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har slutstädat ur vår gamla lgh som ju äntligen fått sig en ny ägare. Gjort en massa annat och ryggj**eln har börjat fira minnen av tidigare ryggskott. Ville därför ha eett glas av ngt fräscht fram på kvällskanten att smutta på till en liten bricka sushi. Efter litet botaniserande på den vita hyllan, fastnade jag för en Bdx. Hur kan man få för mycket av mognande kvalitativ vit Bdx sec?
Jag vet icket!
2001 Château Carbonnieux Blanc, 80p
FylleGoogle hasplar ur sig:
Kork indränkt 1/3 och ingen tunga.
Guldfärg, lite tidig färgförändring mot bakgrund av sin måttliga ålder.
Näsa är väldigt intressant. Ingen av de förväntade gamla äpplen. Istället fylls detta med milda örter och kryddor ovanpå en karamellkaka. Grymt bra!
I munnen levererar detta inte något anmärkningsvärt. Helt enkelt surt, tunt och kort. Mycket attraktivt mellanmalat (där den lilla handlingen är) av stålmineralitet, verktygslåda, vaxartade frukter och en svag tunn karaktär.
Ett auktionsfynd. Både detta vin och mitt liv är för korta ...
Om du vill ha bra vit, prisvärd Bdx, hoppa på vagnen med Entre Deux Mers från 1998.
Som det skrevs på CT:
Cork soaked 1/3 and no tongue.
Golden colour, little early colour change in light of its moderate age.
Nose is very interesting. None of the expected old apples. Instead this is filled with mild herbs and spices on top of a caramel cake. Awesome!
In the mouth, this doesn't deliver anything remarkable. Simply acidic, thin and short. Very attractive mid-malate (where the little action is) of steely minerality, toolbox, waxy fruits and a faint barrel character.
An auction bargain. Both this wine and my life are too short...
If you want great white affordable Bdx, hop on the bandwagon with Entre Deux Mers from 1998.
Jag vet icket!
2001 Château Carbonnieux Blanc, 80p
FylleGoogle hasplar ur sig:
Kork indränkt 1/3 och ingen tunga.
Guldfärg, lite tidig färgförändring mot bakgrund av sin måttliga ålder.
Näsa är väldigt intressant. Ingen av de förväntade gamla äpplen. Istället fylls detta med milda örter och kryddor ovanpå en karamellkaka. Grymt bra!
I munnen levererar detta inte något anmärkningsvärt. Helt enkelt surt, tunt och kort. Mycket attraktivt mellanmalat (där den lilla handlingen är) av stålmineralitet, verktygslåda, vaxartade frukter och en svag tunn karaktär.
Ett auktionsfynd. Både detta vin och mitt liv är för korta ...
Om du vill ha bra vit, prisvärd Bdx, hoppa på vagnen med Entre Deux Mers från 1998.
Som det skrevs på CT:
Cork soaked 1/3 and no tongue.
Golden colour, little early colour change in light of its moderate age.
Nose is very interesting. None of the expected old apples. Instead this is filled with mild herbs and spices on top of a caramel cake. Awesome!
In the mouth, this doesn't deliver anything remarkable. Simply acidic, thin and short. Very attractive mid-malate (where the little action is) of steely minerality, toolbox, waxy fruits and a faint barrel character.
An auction bargain. Both this wine and my life are too short...
If you want great white affordable Bdx, hop on the bandwagon with Entre Deux Mers from 1998.