Tack! Missade bara att skriva ut vad Touraize själva menar sig vara.
Däremot har jag ingen bra definition av naturvin. De tre producenterna som valdes ut som naturviner har mer eller mindre deklarerat detta själva och/eller av sina återförsäljare som naturvin.
En av poängerna med den presentation jag gjorde vid provningen var att lyfta fram skillnaden mellan certifierade kategorier och "naturvin" som begrepp som inte har någon bra definition vilket nog också är litet hur denna typ av kontrakulturellt begrepp fungerar - man är emot t ex "industriellt vinmakande" och har utvecklat olika stilideal men inom de mycket lösa ramarna tillåter man sig ganska stora frihetsgrader som inte alla korresponderar mot någon sorts "ursprunglig" vinmakartradition - vad nu det skulle vara.
Sen är det intressant i sig att det både finns vinmakare som praktiserar t ex biodynamik men inte vill certifiera sig eller i vissa fall inte ens skriva ut att de gör det, och att det på andra sidan finns de som är mycket tydliga med att de är på väg mot en certifiering av något slag. Tror att kommunikationsstrategin i många fall delvis handlar om marknadsföring till väldigt olika målgrupper av vindrickare.
Angående svavlet var det medvetet valt. Alla vinerna hade tillsatt svavel men väldigt olika kommunikationsstrategier kring vad de "är" i någon mer fenomenologisk mening.
Jag uppfattar att det finns
a) certifieringar för ekologiska viner - med mycket stora luckor, så att t ex ett vin "gjort" i Simrishamn kan uppfylla dessa lagstadgade kriterier. Läs
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:071:0042:0047:en:PDF och gråt över alla de som köper "ekologiska" viner;
b) certifieringar för biodynamiska viner - med riktigt mycket hokus pokus med på köpet även om några av mina absoluta favoritviner i hela världen är biodynamiska;
c) och "naturvin" som är ett ganska odefinierat begrepp som förefaller handla lika mycket om en viljeinriktning och ett självdefinierande förhållningssätt.
Det går alltså att vara mycket kritisk till alla tre kategorierna på i och för sig olika grunder (varför är det mer problematiskt med svavel än med kopparsulfat? hur rimligt är det med kohornen? är inte den ekologiska certifieringen alltför generös med vad man tillåter? vad är det för fiktivt "traditionell" vinmakning man försöker hitta fram till när man gör skalmacererad zibbibbo i betongamforor nedgrävda bakom en parkeringsplats i Berkeley? Finns det naturligt vin - är inte allt vin produkten av mänsklig manipulation? etc etc)
Samtidigt finns det ju något oerhört sympatiskt med att försöka dra ner på kemikalierna och göra hantverksvin med respekt och lyhördhet för naturen. På vilket sätt det än må vara så är det kanske ändå ett fall framåt. Och det väcker ju en hel del frågor om vad "vanlig" vinmakning innebär i termer av manipulation och kemiska tillsatser. Själv tycker jag det är en skam att vi inte får till innehållsförteckningar för vin såsom för stort sett alla andra livsmedel.