buteljen
Medlem
Nej inget fnös vad jag kunde seMed tanke på hur mycket prat det varit om fnös i Comtes 2008 så är jag lite nyfiken på om det fanns något i denna?
https://www.finewines.se/threads/comtes-2008-faellning.6603/
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nej inget fnös vad jag kunde seMed tanke på hur mycket prat det varit om fnös i Comtes 2008 så är jag lite nyfiken på om det fanns något i denna?
https://www.finewines.se/threads/comtes-2008-faellning.6603/
Visa bifogad bild 23851
2007 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs Brut
Supergod champagne som jag tycker dricks väldigt bra nu.
Ljust gyllene färg
Stor doft av citruskräm, bakad citrus, lite gula plommon, rökighet, bröd, jäst, honung, nötter. Kanske lite kryddighet i bakgrunden.
I munnen är den otroligt balanserad. Den har en härlig tyngd snarare än nerv och krispighet. Generös snarare än återhållsam. Men ändå fokuserad. Lush. Krämig, koncentrerad frukt. Lång finish.
Om du endast har en flaska kvar, när hade du poppat den?Visa bifogad bild 23851
2007 Taittinger Champagne Comtes de Champagne Blanc de Blancs Brut
Supergod champagne som jag tycker dricks väldigt bra nu.
Ljust gyllene färg
Stor doft av citruskräm, bakad citrus, lite gula plommon, rökighet, bröd, jäst, honung, nötter. Kanske lite kryddighet i bakgrunden.
I munnen är den otroligt balanserad. Den har en härlig tyngd snarare än nerv och krispighet. Generös snarare än återhållsam. Men ändå fokuserad. Lush. Krämig, koncentrerad frukt. Lång finish.
Tack tack för de vänliga ordenEn eloge till dig, @The Wall, för ditt enträgna skrivande! Lite för mycket glasfakta för min smak dock. Men du räds inte att skriva en rad, det uppskattar jag. Antingen dricker FW medlemmar på tok för lite vin alternativt är de några lata j-vlar som inte orkar dela med sig om vad de dricker. Tror på det senare…
Om 4-5 år för att få lite mer mognadstoner och se hur den är dåOm du endast har en flaska kvar, när hade du poppat den?
Ingen spearmint i doften?Visa bifogad bild 23855
2011 Roagna Barbaresco Pajè
Tegelfärgad
Stor öppen aromatisk doft - verkligen härliga nebbioloaromer, rök, lakrits, röd frukt, körsbär, örter, kryddor, floral, tobak och precis lagom volatilt lyft.
I munnen fin balans. Elegant med syran inbäddad i frukten. Underbar textur och midpalate. Mogna, silkiga tanniner med lite bett i avslutet. Lång finish.
Har dålig koll på Piemonte men vad jag förstår så speglar detta vin årgång 2011 i Barbaresco riktigt bra.
Inget jag noteradeIngen spearmint i doften?
Aha, ok. Jag brukar hitta spearmint som en typisk markör i (italiensk) nebbiolo, därav min nyfikenhet.Inget jag noterade
Det dricks enheldel med tanke på vad man ser på sitt Instaflöde ifrån medlemmar härifrån forumet, jag kan villigt säga att jag är en lat jävel som inte delar med mig särskilt mycket, instämmer helt att det uppskattas att @The WallEn eloge till dig, @The Wall, för ditt enträgna skrivande! Lite för mycket glasfakta för min smak dock. Men du räds inte att skriva en rad, det uppskattar jag. Antingen dricker FW medlemmar på tok för lite vin alternativt är de några lata j-vlar som inte orkar dela med sig om vad de dricker. Tror på det senare…
Som du säkert förstod så var ju uttrycket ”lata j-vlar” mest för att få lite knorr på texten. Visst, det är semestertider och man bör ju kanske göra mycket annat än att sitta och hänga på FW. Men vad jag egentligen vill ha sagt, vilket jag har sagt även tidigare, är att jag får känslan av att en del drar sig för att skriva för att man tror att man måste vara överjävligt kunnig på det här med vin och att kunna analysera dofter och smaker på ett nästan omänskligt sätt.Det dricks enheldel med tanke på vad man ser på sitt Instaflöde ifrån medlemmar härifrån forumet, jag kan villigt säga att jag är en lat jävel som inte delar med mig särskilt mycket, instämmer helt att det uppskattas att @The Wall
delar med sig så generöst mycket mer än vad vi andra gör
Det är lätt att hamna på Instagram när det vankas inlägg av enklare slag. Når där en lite annan ”målgrupp” än här på gott och ont. Speciellt brukar restaurangfolk lysa med sin frånvaro på vårt kära entusiastforum och det är svårt att få hit dem.Det dricks enheldel med tanke på vad man ser på sitt Instaflöde ifrån medlemmar härifrån forumet, jag kan villigt säga att jag är en lat jävel som inte delar med mig särskilt mycket, instämmer helt att det uppskattas att @The Wall
Tack för ånyo vänliga ord.Det dricks enheldel med tanke på vad man ser på sitt Instaflöde ifrån medlemmar härifrån forumet, jag kan villigt säga att jag är en lat jävel som inte delar med mig särskilt mycket, instämmer helt att det uppskattas att @The Wall
Spot on!Jag tror att vi är många som sitter och undrar över flaskor vi har i källaren. Då är det kul och intressant när någon har öppnat en sån flaska och ger lite information om den, som t.ex, var den tillgänglig?, drickfärdig?, god?, någon dominerande arom? Eller något annat som man känner för att skriva.
Om någon mugglare på jobbet säger att den druckit ett svingott vin i helgen, så betyder det ingenting för mig, men om en vinentusiast på FW enbart skulle orka med att skriva samma sak, så skulle jag bli klart intresserad. Särskilt om jag läst något tidigare och märkt att vi har samma preferenser.
Vad var det han sa, Kay Pollak, att välja glädje… Så en kort kommentar där du beskriver känslan av din vinupplevelse. Det skulle glädja mig!
Det låter som en bra idé tycker jag.Det är lätt att hamna på Instagram när det vankas inlägg av enklare slag. Når där en lite annan ”målgrupp” än här på gott och ont. Speciellt brukar restaurangfolk lysa med sin frånvaro på vårt kära entusiastforum och det är svårt att få hit dem.
Hade faktiskt gärna sett ett instaflöde här på forumet där enbart våra registrerade medlemmars inlägg fångas upp av de som vill. Har för mig att det är möjligt att få till på ett eller annat vis? Ping @Daniel B
På så vis kan den som inte vill ha Instagram ändå få möjlighet att se intressanta inlägg av finewines-folk..