Lite blandade viner från gårdagen tillsammans med skaldjur från
@feskhandlarn. Som grädde på moset cyklade även
@Christer J förbi med ett par flaskor.
Inga anteckningar togs och ingen omröstning gjordes. Men genomgående mycket bra viner.
Visa bifogad bild 23971
Belle Epoque 2008
Ungt vin med äpplen och lite citrus som går mer åt det lite sötare mandarinhållet. Elegant, stilrent och väldigt snyggt gjort vin. Vad som framförallt var utmärkande var den krämiga munkänslan som fick mig att gissa hus och 2012. Har inte druckit det här vinet sedan släpp och då var det en av de knutnaste 08orna jag druckit. Tänkte ta nästa om 5 år men fullt drickbart idag. Lovar riktigt gott för framtiden.
Musar vit 2009
Kvällens intressantaste vin utan tvekan men inte det godaste. Klart ekad och oxiderad stil fick mig att gissa vit Rioja. Blommigt och kanske lite banan. Inte mycket frukt här och extremt lång eftersmak som drar åt karamell. Ett vin för
@Daniel A tänker jag.
De Sousa Caudalies 2008
Mitt eget vin. Klart ekad odlare, någon nämnde Selosse. Tror det var det här vinet jag kände honungsmelon i. Trevligt vin men vet inte om det ger så mycket mer än vanliga Caudalies i dagsläget. Kvällens "sämsta" champagne för mig.
Pol Roger 2008
Först en svag lite krutig ton som lurade bort mig helt och fick mig att gissa Delamotte 2008. Krutet vädrar bort och fram kommer lite klassiskt sköna brödiga och äppliga toner. Solklart hus med ståltank men Pol Roger var väl typ femte gissningen. Lite otypisk öppning men vilket vin!
Alltid gillat det här vinet. Topp 3 av alla 08orna så här långt och kul att jag är konsekvent även blint.
Tocs 2007
Mellanstick med lite rödtjut. Udda druvblandning av syrah, cab och merlot. Gissade syrah men var runt i både Rhon, Toskana och USA. Fin balans i vinet och märks att det har några år på nacken. Tyckte det här var väldigt bra så beställde några flaskor på direkten. Ska bli intressant om mitt omdöme blir detsamma hemma...
Billecart NF 2007
Min andra medhavda flaska. Premiär för mig och NF 07 är förvånansvärt tillgänglig på direkten. Ingen svår attacksyra som ung prestige kan ha. Bröd och äpplen och mer åt pinothållet. Tror det gissades Bollinger bland annat. Kul att dricka något annat än 08a.
Amour de Deutz 2008
Kärlek direkt! Tyckte mig känna igen vinet och gissade rätt. Typisk BdB med mycket citrus. Fast här så mycket mer i olika nivåer och visst går det att känna ett uns krut. Någon sa säker mineral här...
Även om det inte är kraftiga dofter så finns det väldigt mycket att kontemplera över. I munnen är det hög intensitet och komplexitet i vinet. Klart bästa vinet tillsammans med Pol Roger 08 och sista bonusflaskan.
Les Moine Blanc 2014
Premox? Gissade på en enklare äldre chablis som inte tålt lagring. Klart oxiderad men på ett negativt sätt. För mig är det som att dofta och smaka på en gammal dammig heltäckningsmatta. Hoppas verkligen det var defekt...
JJ Prüm Seltinger Sonnenuhr 2016 Spätlese
Kom bara ihåg krusbär och att jag gissade sauvignon blanc. Lite sötma men rätt enkelt vin kändes det som. Inget jag kommer köpa. Möjligtvis för ungt eller så var jag för välfylld.
Krug GC (06-bas)
Behövdes lite diskskumpa och det här är champagnen nummer 1 för mig om man måste välja. Någonstans här började övriga ge upp så nu har jag en slatt kvar i flaskan som står i kylen och väntar.