Jag hade turen att vara hemma och nära när
@Adam Frisch ville bli av med några "provflaskor" inför hemresan till LA. Det var med lätta fötter jag tog ryggsäcken och gick bort till Norrmalm för att hämta 5 delvis coravinade flaskor. Jag har också en viss förkärlek till bortglömda druvsorter och detta skulle bli mycket intressant. Första testet var i fredags med det vin som enligt Adam är det mest troliga att kunna dyka upp i Sverige. Till en mkt fin bit wagyu zabuton testade jag dessa två mot varandra:
2018 & 2019 Sabelli-Frisch Mission La Malinche
Man får lite SQN-vibbar från flaskorna som är rejält tunga. Jag gillar även formspråket på etiketterna - avskalat och informativt.
Adam tyckte att de skulle serveras ngt kylda så de fick gå direkt från skåpet. Druvan är
mission som tydligen är identisk med den chilenska
pais. Pais har jag druckit någon gång utan att det satt något avtryck. Båda vinerna är identiska i färg som påminner om en anemisk pinot noir eller garnacha från kullarna utanför Madrid. Alltså mycket blek och genomskinligt. Man undrar ju hur mycket oumph som kan komma ut ur detta?
2018: Doft: Alkohol är det enda jag känner den första halvtimmen men den övergår mer och mer till körsbärslikörspraliner (alltså även de med alkohol fast betydligt behagligare
) Smak: Förutom en övergående alkoholbeska så var det mycket körsbär, röda vinbär, knappt mogna jordgubbar och vattenmelon. Mycket trevligt och lätt med mycket bra balans mellan sandiga tanniner, syra och (ovanlig) frukt. Passar mycket bra till maten. Eftersmak: Till en början obetydlig men den blev längre och längre med luft och värme.
2019: Doft: Obefintlig till en början. Saknar helt spritdoften (tack och lov). Med luft kommer körsbär och en aningen choklad? Smak: Identisk med 2018 men saknar alkoholbeskan. Eftersmak: Något kortare än 2018.
Två identiska viner med en stor skillnad. Alkohol! När jag kollar % så var det kanske inte så konstigt. 2018 har 13,6% och 2019 "bara" 12,5! Inte så konstigt att 1,1% slår igenom i både doft och smak.
Ett mycket trevligt vin som ligger runt 89-92p. Ovanligt och passar kanske inte alla gommar. Det är långt ifrån en käftsmäll men den saknar inte oumph och uttryck även om det är lätt. Jag föredrog 2019 framför 2018 och det har bara med alkoholen att göra. Kommer det till Sverige så ska jag definitivt köpa på mig lite och jag hoppas att alkoholen kan hålla sig en bit under 13%.